Cine este și ce vrea Alfa Romeo Junior Ibrida de la noi?
Este cel mai nou și, poate, cel mai controversat model Alfa Romeo al ultimilor ani. Așteptat cu mare interes, Junior este primul model lansat de marca italiană pe o platformă din cadrul grupului Stellantis. Trecută prin magia mărcii din Torino, platforma e-CMP2 (sau STLA Small după noua denumire) se prezintă în fața noastră sub forma celui mai mic model din actuala gamă Alfa Romeo, un crossover de segment B.
Și pentru că nu se putea fără puțină dramă italiană, modelul va intra în istorie și pentru scandalul pe care l-a provocat la lansare. În cadrul unui eveniment major găzduit de orașul Milano, oficialii mărcii, prin vocea CEO-ului Jean-Philippe Imparato, anunțau cu mare fast lansarea modelului Alfa Romeo Milano. Da, ați citit bine, Alfa Romeo Milano. Asta după ce în perioada testării, denumirea vehiculată a fost Brennero, după numele unei trecători celebre din munții Alpi.
La doar o zi după lansarea lui Milano, politicienii din Italia au luat foc și au acuzat Alfa Romeo că încalcă legea. O lege care spune că nu poți folosi denumiri italiene pentru produse care nu sunt fabricate în Italia. Pentru că noul model Alfa Romeo, produs sub umbrela grupului Stellantis, este, de fapt, asamblat la uzina din Tychy, Polonia.
Va rămâne un mister cum de niciunul dintre cei aflați în stafful Alfa Romeo nu a știut despre această lege. Prin urmare, oficialii au rebotezat noul model cu un simplu comunicat de presă redactat pe un ton ușor arogant. ”Nu vă place Milano? Nu-i nimic, iată noua Alfa Romeo Junior!”.
Trei lucruri noi importante față de generația anterioară?
Ca să găsim originile numelui Junior trebuie să săpăm adânc în istoria mărcii. În 1966, italienii prezentau la Balocco modelul GT 1300 Junior, o versiune a modelului Giulia. Modelul avea să rămână în istorie sub numele Junior, dar nu există o legătură directă cu crossoverul modern. Acesta nu are, practic, generație anterioară, fiind primul din felul său.
Totuși, de dragul etichetelor, poți să-l vezi ca pe un înlocuitor pentru vechile MiTo și Giulietta, ambele ieșite din producție, în condițiile în care Junior este primul crossover de segment B al mărcii.
Junior mai bifează o premieră foarte importantă: este și primul model Alfa care este disponibil în variantă complet electrică. Dar nu despre modelul cu baterie vom vorbi azi, acesta urmând să fie subiectul unui test viitor. Oferta modelului Junior este completată de versiunea Ibrida, model ce utilizează motorul de 1.2 litri cu trei cilindri și sistem mild-hybrid preluat din banca de organe a grupului Stellantis.
Trebuie spus de la început că Alfa Romeo Junior are multe în comun cu celelalte modele ale grupului dezvoltate pe aceeași platformă. Junior este înrudit cu modele ca Jeep Avenger, Opel Mokka, Lancia Ypsilon, Fiat 600, DS 3 Crossback, Peugeot 2008 și altele. Face parte din actuala filosofie Stellantis de a utiliza aceeași platformă pentru toate mărcile din grup.
Ce concurenți are pe piața din România?
Toate modelele enumerate mai sus, verișorii din cadrul grupului Stellantis. Fiecare are propria personalitate, iar Junior este cel mai aparte dintre toate aceste modele, fiind diferențiat prin design și calitațile dinamice. Apoi, pe lista de concurenți intră toate modelele crossver de clasă mică: Ford Puma, Renault Captur, Honda HR-V, Hyundai Kona, Lexus LBX, Toyota Yaris Cross.
Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?
Lucrurile sunt foarte clare în ceea ce privește motorizările disponibile pentru Junior. Cei care vor să experimenteze prima Alfa Romeo electrică din istorie pot alege între motorizarea de 156 CP sau versiunea Veloce cu 280 CP. Aceasta din urmă a fost vedeta testului internațional de la Balocco și a primit aprecieri din partea presei, partea dinamică fiind, se pare, extrem de bine pusă la punct.
Cei care vor să aibă sub capotă un motor clasic au o singură opțiune: propulsorul turbo mild-hibrid 1.2 PureTech cu trei cilindri ce dezvoltă 136 CP asociat cu transmisia automată eDCT cu șase rapoarte. Dacă alegi acest motor ai la dispoziție două niveluri de echipare: Ibrida și Ibrida Speciale. Este motorizarea care va fi, probabil, aleasă de majoritatea clienților, mai ales prin prisma prețului. Chiar dacă nu oferă prea mulți cai putere pentru un model ce poartă sigla Alfa Romeo, motorizarea este decentă pentru uzul zilnic, iar modul Dynamic oferă chiar senzații plăcute pentru un stil de condus mai sportiv. Nu te aștepta însă la performanțe fulminante, de nivelul modelului electric Junior Veloce. Junior Ibrida poate accelera de la 0 la 100 km/oră în 8,9 secunde, iar viteza maximă ce poate fi atinsă este de 206 km/oră.
Cât consumă pe bune și ce autonomie are?
Cifrele oficiale comunicate de către Alfa Romeo spun că modelul Junior Ibrida are un consum mediu de 5,2 litri/100 km. În traficul urban din Bucureștiul de decembrie, consumul înregistrat de computerul de bord a variat între 7 și 8,2 litri, în funcție de stilul de condus și de volumul de trafic. Junior Ibrida are un rezervor de 44 litri.
Sistemul mild hybrid utilizat de Alfa Romeo permite și rularea în mod electric la viteze foarte mici sau la manevre de parcare, lucru care ajută la îmbunătățirea cifrelor de consum.
Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?
O privire aruncată asupra mașinii din exterior ne dă primul indiciu. Nu avem jantele de 20 inchi și garda la sol redusă a modelului Junior Veloce Elettrica. Pentru Junior Speciale Ibrida, garda la sol este ceva mai mare, iar jantele au un diametru de 18 inchi. Nu avem nici brațe independente pentru puntea spate, o suspensie multilink va veni pe modelul Junior Q4 (cu tracțiune integrală) ce va fi lansat în ianuarie 2025 la Salonul Auto de la Bruxelles.
Chiar și așa, suspensia este destul de rigidă pentru un model care va fi folosit preponderent în oraș. Vei simți denivelările, dar atunci când drumul începe să înșire viraje, plăcerea va crește. Se simte că specialiștii Alfa Romeo au studiat și reglat cât au putut de bine setup-ul suspensiei pentru a imprima un comportament dinamic accentuat. Direcția este și ea un mare plus al lui Junior: ușoară dacă selectezi modul de rulare Normal, dar devine fermă și foarte comunicativă când treci în modul Dynamic. Chiar dacă avem în față o Alfa dezvoltată pe o platformă comună cu alte modele, Junior are o personalitate aparte și este dedicată celor care vor să conducă și să o facă cu plăcere.
Dat fiind dimensiunile reduse, Juniorul este ideal și pentru uzul urban. Trebuie să menționez și scaunele sport Sabelt, o opțiune de peste 2000 euro. Ideale pentru cei care apreciază latura dinamică, eu le-am găsit relativ inconfortabile pentru drumurile zilnice prin oraș. Personal, aș alege scaunele normale cu care vine echipat modelul italian.
Partea mai puțin plăcută este dată de transmisia automată eDCT cu șase trepte. Lăsând la o parte selectorul cu o clapetă mică și meschină (plus două butoane foarte mici) preluat fără nici un fel de modificare de la celelalte modele Stellantis, cutia este lentă în schimbarea treptelor, mai ales dacă adopți un stil mai energic de condus. Există clapete pe volan, dar chiar și așa, există o întârziere între comandă și schimbarea propiu-zisă a treptei. La un stil de condus relaxat nu vei sesiza acest lucru, dar vei simți plecările în mod electric de pe loc, urmate de intervenția destul de intempestivă a motorului termic.
Cum ți se pare designul exterior?
Poate nu este cea mai frumoasă Alfa Romeo creată vreodată, dar clar are personalitate. Marca italiană este renumită pentru designul specific, iar în cazul noului Junior a venit cu o serie de elemente moderne care, poate, nu sunt pe gustul tuturor.
Grila Scudetto cu formă specifică, de exemplu, un element care face parte din personalitatea oricărui model Alfa Romeo, are parte acum de o interpretare diferită. Ba chiar două. Poți alege tipul de grilă dintre două variante numite Leggenda și Progresso. Legenda are o abordare mai clasică cu o grilă tip plasă cu inscripția mărcii stil retro aplicată peste. Progresso este grila modernă (prezentă și pe modelul nostru de test) cu o serie din elementele din logo-ul Alfa mărite și capturate în Scudetto.
Privită din față, Junior este ușor de recunoscut prin luminile de zi cu trei elemente și look-ul agresiv. În spate avem un zonă tăiată în stil coda tronca și stopuri cu trei elemente ascunse într-o linie neagră întinsă pe toată lățimea.
Așa cum se observă și din imagini, Alfa oferă și posibilitatea personalizării caroseriei în două nuanțe de culoare. În cazul exemplarului de test: roșu metalizat cu plafon negru.
Cum sunt materialele la interior?
Un mix de materiale: de la plastic dur la Alcantara parcă desprinsă dintr-o mașină de curse, Junior oferă de toate. În echiparea Speciale, cu scaune sport Sabelt opționale (pachet Perfo Speciale ce mai include pedale sport și volan sport îmbrăcat în piele; 2630 euro) interiorul are un aer sportiv. Pielea artificială și cea de tip Alcantara aduc un plus de clasă, dar sunt eclipsate de plasticul lucios de pe consola centrală și de plasticul deloc plăcut de pe fețele interioare de portieră (care, între noi fie vorba, sunt identice cu cele de la un Peugeot 2008). Un ochi antrenat va remarca și manetele pentru semnalizare și ștergătoare preluate tot din reperele grupului Stellantis.
O notă plăcută este consola centrală verticală orientată spre cel de la volan, ceea ce oferă o mai bună vizibilitate a ecranului unde sunt afișate informații de la sistemul de infotainment. Mi-a plăcut și iluminarea ambientală, dar și micile detalii cum ar fi micul logo luminat inclus în aeratoarele sistemului de climatizare.
Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.
Nota 9. Deși spațiul interior este relativ limitat, a fost bine compartimentat și exploatat. Avem buzunare încăpătoare în portiere, un spațiu generos pe consola centrală pentru telefonul mobil (dispune și de încărcare prin inducție) și un portbagaj cu podea dublă cu un volum de 415 litri. Junior Speciale dispune și de hayon electric.
Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?
Teoretic cinci. Real, patru. Și mai real, cei doi pasageri din spate nu dispun de prea mult loc la genunchi dacă cel de la volan și pasagerul față preferă să își dea scaunele mai în spate. Ideal, aș vedea Juniorul ca o mașină pentru un cuplu și, eventual, cu un copil mic.
Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?
Junior este un model foarte proaspăt, deci nu a ajuns încă pe lista de mașini ce vor fi testate la Euro NCAP. Va fi supus testelor în viitorul apropiat, cel mai probabil. Va fi interesant de văzut ce rezultat va obține noul model italian, deoarece frații săi de platformă au înregistrat rezultate mixte: 3 stele pentru Jeep Avenger, 4 stele pentru Opel Mokka, 4 stele pentru Peugeot 2008 și 5 stele pentru Peugeot 2008 cu Safety Pack.
Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?
Sistemul mild hybrid este o soluție interesantă pentru a reduce consumul. Chiar dacă nu este un hibrid clasic, mașina poate merge electric pe distanțe foarte mici sau la efectuarea manevrelor de parcare. Și aceste mici momente se adună. De exemplu, pe un drum mai lung în oraș, computerul de bord mi-a spus la finalul traseului că am parcurs 41% din traseu în mod electric. Reversul monedei este interacțiunea nu tocmai perfectă dintre motorul electric integrat în cutia de viteze și motorul termic cu trei cilindri.
Sistemul multimedia este decent, împerecherea cu telefonul prin Apple Car Wireless se face rapid, iar rezoluția ecranului central este foarte bună.
Ai simțit că-i lipsește ceva?
Un selector mai potrivit pentru cutia de viteze automată.
Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?
Pentru modelul cu motorizare mild hybrid ai de ales dintre două niveluri de echipare. Echiparea de bază are un preț de pornire de 27.900 euro, iar pentru Speciale socotelile încep de la 30.000 de euro. Prețuri cu TVA inclus, bineînțeles. În echiparea standard există climatizare automată, faruri full LED cu lumini de zi LED, stopuri LED, sistem multimedia cu ecran de 10,1 inchi, planșă de bord cu ecran de 10,25 inchi, cruise control adaptiv, clapete pe volan pentru cutia de viteze, keyless go, tapițerie stofă și jante 17 inchi. Speciale plusează cu scaune încălzite, scaun șofer reglabil electric, cameră video marșarier, iluminare ambientală multicoloră, hayon electric, adaptive cruise control cu lane centering și traffic jam assist și jante 18 inchi.
Pe modelul de test au mai fost bifate următoarele opționale: plafon amovibil acționat electric (1470 euro), vopsea rosso cu plafon negru (1547 euro), pachet Perfo Speciale (scaune sport Sabelt, pedalier sport, volan sport; 2630 euro) și pachet Technology Speciale (faruri full LED Matrix, oglinzi rabatabile electric, senzori parcare 360 grade, încărcător wireless pentru telefon, oglindă interioară heliomată; 1547 euro). Preț total exemplar testat: 37.229 euro.
Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?
Pentru dinamica bine pusă la punct și un interior cu spirit sportiv.
Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?
Deși constructorul a reușit să imprime o personalitate aparte modelului Junior, este imposibil să nu vezi elementele comune de la interior cu alte modele din grupul Stellantis.
Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?
Aș îmbunătății mariajul dintre transmisia automată și motorul electric integrat. Cele două elemente nu fac casă bune uneori și asta se traduce prin plecări de pe loc în mod electric și apoi intervenția destul de brutală a motorului termic simțită prin transmisie.
Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…
…îți place marca italiană și vrei un crossover mic și foarte dinamic.
Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…
…ești un fan purist al mărcii Alfa Romeo.
Tu ți-ai cumpăra-o?
Nu. Este prea rigidă pentru mine și nu sunt un fan al soluției Stellantis de a declina aceeași platformă sub atât de multe mărci.
Clientul perfect al mașinii?
Un pasionat al mărcii italiene care vrea să achiziționeze primul său model cu Scudetto.
La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.
O Alfa Romeo cu un spirit diferit, născută din gigantul Stellantis.