Cine este și ce vrea BMW Seria 5 (520d xDrive) de la noi?
Chiar dacă trăim o epocă, o „epopee” dacă-mi permiteți, a SUV-urilor, în cazul unor mărci cu adevărat de tradiție din industrie există piloni de bază, o fundație serioasă care încă ține stindardul sus. Pentru BMW, aceasta este constituită din cele trei modele care au făcut istorie în ultimele zeci de ani: Seria 3, Seria 5 și Seria 7 – în ordinea dimensiunilor exterioare, dar și al nivelului tehnologic înglobat. Așadar, fără teama că aș greși, pot spune că Seria 5 este un model simbolic pentru marcă, dar și pentru întreaga industrie germană de automobile. Totodată, e și unul dintre actorii celor mai celebre „dueluri” din lumea auto: triunghiul Audi A6 – BMW Seria 5 – Mercedes-Benz Clasa E (bineînțeles, se aplică și la frații 3 și 7, nu dezvolt acum).
Seria 5 a fost întotdeauna un sedan caracterizat drept „executive”. A fost și rămâne un automobil statut pentru anumite pături sociale, iar apariția versiunii Touring (break) acoperea nevoile pentru o familie clasică, prin Europa. Aș putea plusa că Seria 5 Touring a fost SUV înainte să apară specia. Poate că nu mai are fanii de altădată, tocmai pentru că o parte dintre clienți s-a reorientat către SUV-uri, însă rămâne un model la mare căutare în showroom-urile BMW.
Aș mai completa cu un soi de observație personală; alături de rivalii de tradiție amintiți anterior, dar și de Seria 3 Touring, Seria 5 Touring are meritul de a fi educat și clientul român către această versiune de caroserie. Cum Dacia 1300/1310/1410 Break nu a fost campioană a vânzărilor, importurile de automobile rulate din occident au adus – de voie, de nevoie – și multe break-uri pe tărâm autohton. Unii le-au adoptat cu jumătate de gură, apoi au fost sau nu convinși de caracterul util. Cunosc multe cazuri de proprietari care din utilizator de nevoie de break/touring au ajuns să devină admiratori. Parte din merit îl are Seria 5 Touring.
Am identificat acel „Touring” din numele oficial, ne mai rămâne „xDrive”; bineînțeles, pentru că am convingerea că mă adresez pe această platformă unui public cu o bună cultură automobilistică, e limpede că discutăm despre un sistem inteligent de tracțiune integrală. Mai celebră decât denumirea utilizată de BMW pentru sistemul 4×4 (xDrive) cred că este doar d-ul de după 520, căci, da, avem aici un exemplar diesel. Made in 2024.
Trei lucruri noi importante față de generația anterioară?
Cea mai importantă noutate propusă de Seria 5, nume de cod G60, este versiunea complet electrică. O poți socoti chiar model de sine stătător, fiind întâlnit în gamă sub titulatura BMW i5. Nu e greșit nici să-i spuneți Seria 5 electric. Asta face ca BMW să asigure cu adevărat o varietate generoasă de motorizări pentru această caroserie (de fapt, atât pentru sedan cât și pentru touring), cu motoare diesel, motoare pe benzină (mild-hybrid), motorizări PHEV, motoare electrice, dar și vârful de lance, puternicul și celebrul M5.
În mod normal, nu aș trece la noutăți partea de design, fiind logică că atunci când te referi la o generație nouă ai parte de un model cu schimbări importante. Numai că Seria 5 a făcut un pas atât de important înainte – de lăudat sau contestat, aici părerile sunt de-a dreptul împărțite – încât nu ai cum să nu amintești de aspect. Iar creșterea dimensională (are 5.060 mm lungime) îl împinge încă puțin spre Seria 7 și spre conceptul de „limuzină”.
Ca a treia noutate notabilă aș vrea să punctez o creștere în complexitate a modului de operare. Și nu mă refer neapărat la tehnica de condus, la manevre banale, acestea rămânând cât se poate de „clasice”, cât la restul dotărilor de confort și cu aer de exclusivitate pe care le oferă noul Seria 5. Chiar dacă discutăm despre cea mai avansată generație din istoria modelului, avem și cele mai puține comenzi clasice. În schimb, Seria 5 pare acum unul dintre motivele pentru care ne antrenăm de ani de zile cu telefoane mobile inteligente, tablete și alte ecrane tactile. Aici e o schimbare dictată de evoluția pretențiilor clienților, o modificare de mod de operare care, la rândul ei, îi poate nemulțumi pe unii clienți fideli de Seria 5, în vreme ce pe alții, mult mai aplecați spre gadget-uri, îi va extazia.
Ce concurenți are pe piața din România?
Pe marii rivali i-am amintit anterior, cu mențiunea că Mercedes-Benz are la raft un model cu motorizări cu ardere internă (la care pot să adaug și electricul EQE), în timp ce Audi a virat deja spre altă direcție cu noul A6 e-tron care intră pe teritoriul lui i5.
Numai că, după mine, ideea de concurent clasic nu se mai aplică la literă. Seria 5 Touring mai are un alt soi de rivalitate, nu tocmai etică, însă cât se poate de reală: cea cu SUV-urile. Pentru că, după cum am zis deja, ele fac acum ceea ce odinioară făceau modelele break; cu un plus de gardă la sol, însă și aceea infimă în unele cazuri.
Așadar, am recomandat în repetate ocazii ca înainte să se pună semnătura hotărât pe contractul de achiziție al unui SUV, să se facă o analiză obiectivă și a versiunilor de caroserie break. Dincolo se senzația, de multe ori falsă, de siguranță sporită de pe un scaun poziționat mai sus în automobil, un break/touring e mai plăcut în majoritatea scenariilor de condus. Așadar, îmi permit ca printre concurenți să iau în considerare și modele SUV care au dimensiuni interioare comparabile cu Seria 5, dar și altele care se duelează la capitolul preț. În ambele situații sunt convins că Seria 5 poate scoate atuuri de pe mânecă.
Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?
Mă bucură să vorbesc despre un model relativ nou și despre motorizarea sa diesel. Îl văd ca pe un semn de normalitate în industrie, pe principiul că există loc sub Soare pentru toată lumea. Iar BMW a înțeles asta și, după cum aminteam la capitolul noutăți, oferă pentru Seria 5 posibilitatea să se opteze pentru mai multe variante de propulsie, gama fiind realmente completă (poate nemulțumiți să fie doar cei care visează la pile de combustie, mă gândesc).
Am testat un clasic în viață, o motorizare care a pus Europa în mișcare ani de zile. Pare că exagerez, dar gândiți-vă numai la câte 320d sau 520d ați văzut (poate chiar și condus) de-a lungul vremii. Desigur, discutăm despre unități care au mai fost schimbate sau măcar îmbunătățite de-a lungul timpului, dar tot 2 litri diesel au fost, în esență. Așadar, am avut plăcea să trag de unitatea de 1.995 cmc, 197 CP și 400 Nm. O motorizare absolut decentă pentru model, echilibrată și, pentru foarte-foarte mulți, o alegere personală. Recunosc, pentru cei care au crescut cu imaginea de model sportiv al Seriei 5 este cam la limită, însă tot pentru ei există variantă de 3 litri (540d xDrive).
Probabil că mulți dintre fanii BMW s-ar simți mult mai bine la volanul unei versiuni 530e (plug-in hibrid); acolo discutăm despre o putere mai mare, de 299 CP (190 termici și până la 184 generați de tracțiunea electrică), însă avantajul diesel-ului în cazul unor utilizări frecvente pe distanțe lungi rămâne de necontestat.
Așadar, corect ar fi să-i recomand fiecăruia în parte după nevoile reale pe care le are, însă mi-e cât se poate de clar că 520d xDrive nu e deloc de neglijat. Din orice perspectivă ai analiza-o. Ba din contra, încă mi se pare, la pachet cu sistemul xDrive, versiunea de preferat în România (costuri de achiziție, costuri de operare, etc.). Pe de altă parte, celor care au acces personal la un slot de încărcare cu energie electrică (curent alternativ), plug-in hybrid-ul 530e le poate oferi mobilitate electrică bună dacă au de făcut deplasări urbane în mod regulat.
Cred că nu exagerez cu nimic dacă spun că noua Serie 5 (incluzându-l pe i5) chiar este un model adaptat tuturor cerințelor actuale în ceea ce privește motorizările.
Cât consumă pe bune și ce autonomie are?
Oficial, 520d xDrive consumă în regim mixt (norme WLTP) 6,2 l/100 km. La deplasări lungi te poți apropia de 5 l/100 km, însă doar dacă nu cari foarte multe kilograme suplimentare cu tine și dacă ești atent cu reprizele pe care i le soliciți automobilului. Realist, deplasări decente în afara localităților se pot face cu puțin mai mult decât media comunicată. Nu este exclus ca atunci când pleci în concediu, dacă ești setat din start să fii relaxat, autonomia maximă să bată la poarta psihologică de 1.000 de kilometri. Cred că e o doză suplimentară de confort psihic pe care o primești.
Pe de altă parte, în oraș poți depăși 10 l/100 km, în funcție de regimul de deplasare impus de trafic. Nu e de mirare că în multe zone din România, pentru utilizatorii cu program de lucru normal, pragul să fie sărit în mod constant, dar să nu uităm că discutăm despre o mașină chiar mare, voluminoasă, deci nu e nimic de speriat.
Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?
Pentru ambele situații pe care le vom aborda aici, Seria 5 se simte mult mai Seria 7 decât Seria 3. Cei care au condus modele BMW în trecut mă vor înțelege, iar pentru ceilalți vreau să spun că noua generație, G60, a mai mutat între talerele balanței, devenind mai mult confortabilă decât sportivă, ca o schimbare a așteptărilor setate de iterațiile precedente.
Asta nu poate fi decât de lăudat în mediul urban, unde sistemul de suspensie este mai atent cu pasagerii, iar setarea direcției îmbie la (mai mult) calm la volan. Știu că asta o să doară în anumite birouri din Germania (dacă s-ar citi), dar Seria 5 este mai Clasa E ca oricând; pe de altă parte, fix asta s-a dorit, sunt 100% convins. Cum sunt la fel de convins că măcar parte dintre cei care au trecut din generație în generație de BMW Seria 5, nu va fi pe deplin mulțumită ajungând la cea de față. Pentru că scriu la persoana întâi aici, sunt dintre cei care preferă, din punct de vedere dinamic, predecesorul.
La drum lung continuă ideea de confort sporit, dar asta se pupă cu motorizarea testată aici. Să fim serioși, nu-ți cumperi un 520d, la care plusezi cu plasa de siguranță xDrive, pentru a-i rupe capul. Vrei un automobil care să fie adaptabil și, la nevoie, să aibă o doză de nerv. Iar aici se achită cu brio. Aș fi preferat să avem o setare generală a direcției mai grea, care să amintească de alte modele BMW. Însă, iar, probabil că sunt în procentul mai mic dintre cei interesați de cum se conduce Seria 5 (G60).
Partea de confort mai bun la drum lung îi va convinge în plus pe cei care urmăresc automobilul de familie care să tindă la perfecțiune. Cu toate cele precizate, n-aș vrea să se creadă acum că Seria 5 nu știe să fie și dinamic. Nu e cazul. Odată trecut în Sport se ciufulește nițel, iar în limita celor 400 Nm dar mai ales datorită transmisiei automate care se mișcă exemplar, 520d x Drive poate fi suficient de rebel acolo unde virajele drumului o permit. Astfel, complexitatea pachetului Seria 5 ar putea fi la cel mai înalt nivel de până acum, chiar dacă din eprubeta cu sportivitate s-a turnat o idee mai puțin.
Cum ți se pare designul exterior?
Ei, bine, acesta este un capitol la care nu știu cum aș putea formula o opinie fără să-mi atrag și câteva roșii aruncate înspre chip. Personal, nu îl găsesc cel mai atrăgător Seria 5 desenat vreodată și, în mod evident, nici cel mai sexi BMW. Dar nici nu s-a vrut asta. În mintea mea, poate și a altora, alura lui Seria 5 este mult mai zveltă și atletică, vezi generația anterioară sau, mai ales, generația E39, poate cea care a păstrat cel mai bine caracterul peste ani.
Totuși, există ceva care poate schimba destul de mult aspectul, iar aici mă refer la pachetul optic M, care poate fi comandat la configurarea mașinii. În general, la alte modele BMW, dar în mod particular de această dată, parcă îi îmbunătățește simțitor caracterul mașinii. Iar dacă adaugi și un set de jante îndrăzneț (opțiuni sunt, de la 19 la 21 inchi), în funcție de ce culoare alegi îi poți îmbunătăți considerabil prezența scenică. Sigur, conceptul de personalizare se aplică la multe mașini, însă în cazul unora se pot produce transformări considerabile. Este și cazul de față.
Nu-mi place faptul că s-a renunțat la barele de amarare mai pronunțate de pe plafon, mi se pare că se știrbește puțin din profilul clasic al unui break/touring, iar în cazul particular al unui BMW, nu-mi place că luneta nu se mai poate deschide separat de hayon, așa cum se putea face până la generația de față. Probabil că statisticile au demonstrat că nu era o găselniță des utilizată, însă pentru unii ca mine (conduc un Touring în fiecare zi) avea rost și latură utilă.
Cum sunt materialele la interior?
Materialele utilizate într-un Seria 5 bine configurat (precum cel de față) sunt de bună calitate, însă parcă nu se ridică la nivelul celor utilizate în cazul generației pe care o înlocuiește. Și poate că nu neapărat materialele în sine, cât selecția lor și dispunerea în zonele în care sunt folosite.
Se simte o eficientizare a costurilor de producție, care trece destul de ușor cu vederea datorită integrării ecranelor de foarte mari dimensiuni, ce atrag, inevitabil, mai toate privirile. Cam pe oriunde pui mâna în zona superioară a habitaclului simți calitatea clasică a producătorilor premium germani. Dacă cobori nivelul, mai găsești și zone mai neinspirate, acesta-i adevărul. Altfel, puținele comutatoare clasice pot fi din sticlă și conferă un aer aristocrat.
Volanul are o formă care necesită o scurtă perioadă de adaptare, iar comenzile pe care le înglobează cred că ar fi putut fi ceva mai plăcute la atingere, nepărând foarte scumpe. Altfel, îmi place jocul de forme și de cusături al tapițeriei, îmi place cum te simți când privești ce se desfășoară în jurul tău, mai ales de pe locurile din față. Nu sunt la fel de mulțumit de cum se simt unele zone mai mari, precum ornamentul planșei de bord, care fiind gol în interior are un aer parcă nedemn de un BMW Seria 5 (da, știu, greutatea s-a calculat gram cu gram și eficientizarea cu totul a modelului de asemenea, dar tot există detalii pentru care nu sunt obligat să fiu mulțumit).
Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.
Aminteam mai sus că sunt utilizator zilnic de Touring. Este vorba despre fratele mai mic, Seria 3, iar spațiul pe care mi-l oferă mă mulțumește din toate punctele de vedere. Dacă aș fi familist, probabil că aș urca spre Seria 5. Pentru plusul oferit. Și nu e vorba doar de spațiu, cât pentru caracterul adaptabil. Găsești o sumedenie de locuri în care poți depozita lucruri, scaunele sunt dimensionate generos și au aer de fotolii, bancheta este destul de confortabilă, plafonul panoramic poate fi o dotare care să amplifice ideea de spațialitate când este descoperită, nu prea pot exista nemulțumiri obiective.
Portbagajul poate găzdui un volum de bagaje de 570 litri, iar pentru situațiile în care trebuie să devii cărăuș semi-profesionist, plierea banchetei permite un volum maxim de încărcare de 1.700 litri. Mergea și mai mult, dar avea rost? Cu mențiunea că ar fi putut exista o cotieră mai generoasă, la fel ca pentru spațiile de depozitare din portierele față, mă gândesc că Seria 5 Touring poate primi un 8,5.
Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?
După acte încap cinci, în realitate încap cinci, însă știm foarte bine, cred, că asta ar fi o soluție doar la drumuri decente. La drum lung, pasagerul din mijloc, de pe banchetă, n-ar fi cel mai fericit. Și nu neapărat că n-ar avea loc la genunchi sau cap, însă faptul că puntea motoare principală este cea spate implică automat și tunel pentru arborele cardanic. N-aș chinui mai mult de un scaun de copil pe acel loc la deplasări serioase.
Cât de sigură este? A testat-o EuroNCAP?
Nu cred că miră pe cineva dacă spun acum că BMW Seria 5 (i5) a luat cinci stele la testarea EuroNCAP. Era logic, venind după o generație care primise același punctaj maxim, și cu un asemenea arsenal de pachete și sisteme de siguranță și asistare.
Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?
Punctez două chestii minore, însă foarte plăcute atunci când te urci la volanul unui automobil cu adevărat premium. Prima ar fi că, odată plasat pe scaunul șoferului, abia după cuplarea centurii de siguranță acesta revine pe poziția în care este setat, până atunci fiind deplasat în spate pentru acces facil. Nu e mare lucru, dar poate că mai convinge câțiva temători de centura de siguranță să o poarte. Pentru mine, utilizator fără excepție, a fost super OK.
Mi-a plăcut că deși noul Seria 5 respectă toate normele noi de siguranță și semnalizează, de multe ori enervant, auditiv, toate limitele de viteză din mediul urban, sistemul poate fi dezactivat foarte eficient de la un buton plasat în imediata apropiere a selectorului transmisiei. Nu contest absolut deloc utilitatea sistemelor de avertizare și modul în care acestea pot completa fericit reflexele unui șofer, însă în situațiile în care există schimbări dese de limite de viteză pe sectoare relativ scurte, intervenția auditivă sâcâitoare poate enerva, mai mult decât să calmeze spirite. Faptul că atunci poți rezolva totul cu un click este de menționat, cel puțin.
Ai simțit că-i lipsește ceva?
N-ai fi simțit că-i lipsește ceva dacă n-ai fi avut ocazia să fi condus și alte generații BMW Seria 5. Îi lipsește ceva din caracterul care s-a oferit moștenire din generație în generație. Asta nu-l face incomplet ca model, pentru că deși s-a perimat, s-a și plusat la alte capitole. Personal, mi-aș fi dorit un caracter ceva mai sportiv, pe care, culmea, i5 îl are; discutăm despre alt nivel de performanță dinamică acolo, e logic, însă și 520d-urile anterioare parcă erau mai concentrate în jurul șoferului.
Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?
Cu cât nivelul de echipare este mai generos, cu atât mai bine – se aplică și în cazul de față, dar e valabil la orice BMW; sau automobil premium. E de la sine înțeles. Un 520d Touring are un preț de pornire de 63.308 euro, TVA inclus. Dacă se adaugă și sistemul xDrive în poveste (recomandabil) discutăm despre o bază de 65.867 euro, TVA inclus. În cazul exemplarului disponibil la test drive, doar echipamentele opționale au adăugat un cost de 24.889 euro (fără TVA), ceea ce face ca, la final, exact modelul pe care îl puteți admira în fotografiile lui Ciprian să coste 95.485 euro (TVA inclus).
Spicuiesc dintre sistemele opționale care merită atenție din partea unui viitor client: suspensie adaptivă Professional (2.102 euro), trapă panoramică din sticlă (1.404 euro), sistem audio surround Bowers & Wilkins (1.076 euro), pachet Confort (scaune Confort, ventilate, încălzite și complet reglabile electric, banchetă încălzită, sistem de climatizare automată cu patru zone – 2.369 euro), jante aerodinamice de 20 inch + anvelope sport (3.497 euro), piele Merino BMW Individual (2.541 euro) sau culoarea BMW Individual – Albastru Tanzanite (1.887 euro). Și ar mai fi…
Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?
Dacă ai mai avut cel puțin un BMW Seria 5 Touring înainte și ai avut o interacțiune excelentă cu el. De fapt, dacă ai avut orice fel de break și nu vrei să părăsești zona. Și dacă ești deschis la inovație și mai ales la evoluția digitală, dar nu blamezi inutil motorizările diesel.
Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?
Că plafonul panoramic este fix și nu poate fi deschis.
Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?
Aș echipa standard toate exemplarele cu pachetul optic M (pentru exterior). Cred că ar arăta mult mai bine. Și mi-ar plăcea să văd mai multe exemplare cu un volan clasic, cu trei spițe, chiar dacă nu este la fel de futurist precum cel de față.
Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…
…vrei un model touring cu pedigree, care să se achite precis de cerințele care i se pot formula unui model… touring.
Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…
…suspini constant după caracterul sportiv vădit al modelelor BMW de odinioară.
Tu ți-ai cumpăra-o?
Mmm, sincer, poate doar într-o versiune Alpina, care cred că ar rafina și mai mult noua tendință a Seriei 5, de a fi mai mult 7 decât 3.
Clientul perfect al mașinii?
Exact cel care a îmbrățișat întru totul produsele BMW ale ultimilor ani: iX, i7, XM. Cel care preferă să navigheze în meniul unui sistem multimedia decât să acceseze comenzi și funcții de la butoane clasice. Aș îndrăzni să spun că s-ar încadra și foști utilizatori de Mercedes-Benz pe termen lung; s-ar regăsi facil și ar putea face trecerea către marii rivali.
La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.
Model care ar trebui să „joace” în orice finală a break-urilor.