Cine este și ce vrea BMW iX1 de la noi?
iX1 este varianta electrică a lui BMW X1, iar asta îl așează în gamă drept cel mai mic SUV electric de la BMW. Cel puțin deocamdată. BMW a dezvoltat în paralel modelul electric și pe cel cu motoare cu combustie internă, ceea ce a dus la două game – dacă îmi e permis să le numesc așa – foarte apropiate, iX1 și X1. Asta pentru că au aceeași bază tehnică și le despart doar sistemul de propulsie și câteva ornamente albastre.
Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?
Nu a existat o generație anterioară pentru iX1, dar X1 se află la cea de-a treia generație. În raport cu predecesoarele lui X1, noul model vine cu mai mult spațiu interior, o caroserie cu un design mai musculos, precum și cu mai multă tehnologie în standard și în lista de opționale.
Ce concurenți are pe piața din România?
Segmentul SUV-urilor electrice premium este în creștere, așa că BMW iX1 trebuie să convingă clienți care ar fi putut opta și pentru Mercedes-Benz EQA sau EQB, Audi Q4 e-tron și Lexus UX Electric. Acestea sunt modelele oferite de producătorii premium care rivalizează BMW în mod tradițional și au vehicule comparabile atât la dimensiuni, cât și la preț.
Ca idee, apropiat la dimensiuni este și Jaguar I-Pace, de exemplu, dar acest model este mai scump și are o baterie semnificativ mai mare decât iX1, ceea îl aduce în altă poziție față de cea de concurent al lui iX1.
Există crossovere electrice premium mai mici, cum ar fi DS3 Crossback E-Tense, dar acesta nu este un rival al lui iX1. Tehnic, e tot un crossover electric de la o marcă premium, dar nu e rivalul lui iX1.
Un alt potențial rival este Tesla Model Y, dar acesta este cu 20 de centimetri mai lung decât iX1 și cu aproape 10 centimetri mai lat, ceea ce nu îl face tocmai adversar direct dacă ne gândim la felul în care sunt comparate în mod uzual automobilele.
Însă, Model Y vine cu un preț apropiat de cel al lui iX1, are un nivel de putere comparabil (ba chiar îl depășește la acest capitol) și are o baterie de capacitate ceva mai mare, dar încă apropiată încât să le poți compara.
Cu alte cuvinte, ar fi rezonabil să bănuim că potențialii clienți de iX1 s-ar putea uita și la o Tesla Model Y, măcar informativ, dar nu am băga mâna în foc de reciproca.
Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?
BMW oferă o singură variantă de motorizare pentru iX1, numită xDrive30e, și o singură versiune de baterie 66.45 kWh brut. Cele două motoare electrice livrează în total 313 cai-putere și 494 Nm. Practic, ori ești all-in cu iX1, ori te reorientezi.
Și spun asta pentru că momentan nu există nicio informație cu privire la o alta varianta de motorizare.
Cât consumă pe bune și ce autonomie are?
În regim exclusiv urban, după un traseu de 100 de kilometri prin București, am avut un consum de 23.4 kWh. Pentru rularea în afara orașului am abordat un traseu ce implică în principal autostradă și am avut un consum de 20.3 kWh/100 km pe segmentul București-Năvodari. La întoarcere am rulat ceva mai relaxat și am obținut un consum de 19.2 kWh/100 km. Toate valorile au fost obținute folosind în permanență instalația de climatizare (aer condiționat), precum și toate dotările de confort și siguranță ale mașinii.
Rularea doar pe autostradă este situația în care o mașină electrică are cel mai mare consum, însă iX1 mi-a arătat că poate fi foarte eficient și în acest regim. Da, poți ajunge de la București la Marea Neagră fără să fii nevoit să încarci dacă ai plecat cu bateria încărcată din Capitală.
BMW iX1 are o autonomie mixtă WLTP estimată la 439 kilometri, dar mașina nu mi-a arătat o autonomie estimată mai mare de 363 kilometri cu bateria încărcată complet. Vestea bună e că poți depăși acea estimare în realitate dacă nu conduci doar pe autostradă cu viteză constantă și ai și momente în care încetinești și bateria recuperează energie.
Cât de repede se încarcă la prize AC și DC?
Folosind o stație publică apropiată de unde locuiesc, am încărcat DC cu puțin peste 60 kW – în contextul în care erau și alte vehicule la încărcat la celelalte stații din acel loc. Oricum, eu am încărcat până la 99%, deci nu aș fi putut să beneficiez de puterea maximă pe toată durata încărcării. Ca idee, BMW iX1 poate fi încărcat cu maximum 130 kW de la o stație DC care poate livra această putere.
Tot în viața reală, la o stație AC a unui hotel la care am fost cazat, BMW iX1 îmi afișa în bord încărcare cu 20 kW dintr-un maxim de 22 kW.
Conform statisticilor făcute de stațiie utilizate, respectiv de computerul de bord, mi-a luat 38 de minute să încarc 22.35 kWh la DC, adică de la 67% la 99%. Încărcarea după traseul București-Năvodari mi-a luat trei ore și jumătate la priza AC, timp în care mașina a stat în parcarea hotelului, iar eu mi-am văzut de sejurul meu.
În situația dată, nu m-a incomodat în niciun fel faptul că am venit cu o mașină electrică, ba din contră – încărcarea a fost gratuită la hotel pentru oaspeții săi.
Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?
Fiind bazat pe un model destul de popular din gama BMW, iX1 este proiectat să ofere un comportament care să fie pe placul cât mai multor șoferi.
Discutăm despre o rulare confortabilă și previzibilă, cu o direcție plăcut reglată și ușor de manevrat. Nu este exagerat de sportivă, nici când treci pe modul Sport, moment în care e doar mai fermă, dar nu e nici prea moale, să ai senzația că încerci să manevrezi o mașină cu un volan de gaming.
BMW a reușit să îi imprime lui iX1 personalitatea mărcii, cel puțin în varianta pe care a dezvoltat-o pentru SUV-urile sale. Cu alte cuvinte, dacă ai condus un SAV, așa cu le place celor de la BMW să își descrie SUV-urile, vei constata că iX1 merge la fel ca frații săi de gamă. Evident, asemănarea cu X1 și X2 este cel mai puternică, deoarece avem aceeași platformă acolo.
Așadar, iX1 este o mașină care se simte în primul rând ca un SUV de la BMW și abia apoi este un autovehicul electric. Practic, nu simți că este ceva diferit prin simplul fapt că e un motor electric sub capotă. Resursele disponibile sunt generoase, ceea ce înseamnă că iX1 stă foarte bine pe reprize și accelerări, atunci când i le ceri. Altfel, merge lin și destul de silențios. De notat faptul că zgomotul de vânt la viteze de autostradă este similar cu cel al unui X1 de generație mai veche.
În oraș, iX1 este ușor de gestionat, deoarece nu este deosebit de mare sau de lat, iar sistemele electronice din dotare te ajută să îl ghidezi chiar și în cele mai aglomerate parcări. Rezultatul este confortabil, dar ferm, caz în care, a doua parte se datorează jantelor de dimensiuni mari. Chiar și cu mica nemulțumire pe acest subiect, este semnificativ mai confortabil decât un X1 dintr-o generație precedentă, în special în situația unor denivelări scurte, cum sunt șinele de tramvai, de exemplu.
Cum ți se pare designul exterior?
Reușit. Face legătura cu prima generație de X1 mai bine decât a reușit a doua generație și arată din nou sportiv și are o ținută atletică. Îmi place rezultatul. Nu văd niciun element pe care l-aș fi vrut diferit. Apropo, această nuanță mată de gri, numită Gri Frozen Pure BMW Individual arată fabulos în realitate, nu doar în fotografii.
Cum sunt materialele la interior?
Interiorul se simte îngrijit din toate punctele de vedere. Am găsit materiale bune peste tot pe unde am pus mâna, iar aici poate că e mai evident saltul față de generațiile precedente. Foarte puține elemente sunt din plastic tare, iar acelea sunt astfel pentru că au un alt rol în habitaclu. Chiar simți că ești într-o mașină premium, nu încape îndoială.
Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.
Aș spune 8, deoarece cotiera e prea mică, și nici nu are un spațiu pentru cabluri (sau orice altceva) sub capota motorului și trebuie să le ții tot în portbagaj sub podeaua dublă. Ar fi mers o plasă ceva mai înaltă în spațiile din lateralele portbagajului, sau cel puțin așa mi se pare mie.
Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?
Cinci adulți intră fără probleme pentru un drum de câteva ore, dar numai patru s-ar simți cu adevărat confortabil dacă ar fi toți adulți de 1.80 m înălțime și aproximativ 100 kg. De unde această descriere de formă fizică? Altă întrebare!
Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?
Da, a fost testată de EuroNCAP în septembrie 2023 și a obținut cinci stele de siguranță din cinci posibile conform celor mai recente criterii. La categoria protecția pasagerilor adulți, a obținut 86% din punctele disponibile, iar la protecția pasagerilor copii a avut 89% din punctele disponibile. Protecția utilizatorilor vulnerabili de drum, cum sunt bicicliștii, pietonii și motocicliștii a fost notată cu 76%, iar echiparea cu sisteme de siguranță și felul în care acestea operează a fost notată cu 92% din punctele disponibile. Deci da, e sigură.
Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?
Mi-a plăcut ergonomia foarte bună a comenzilor și felul în care sunt afișate informațiile de computerul de bord. Îmi place în mod deosebit prezența butoanelor fizice pentru anumite funcții-cheie. Are abilitatea de a pre-condiționa bateria din mers dacă îi ”spui” că o duci la încărcat, ceea ce e un mare plus. Nu am folosit funcția asta, însă.
Pasagerul a apreciat în mod deosebit cele două aeratoare mari de pe bord, ce puteau fi direcționate independent. Mi-a plăcut și mie acest aspect în privința celui central, montat sub ecranul multimedia.
Ai simțit că-i lipsește ceva?
E mult spus lipsă aici, fiind ceva de obișnuință, dar nu sunt cel mai mare fan al noilor butoane de pe volan pentru tempomat și pentru navigarea prin meniul din bord. Cel din urmă are o rotiță în interior și alte două butoane în jurul ei, ceea ce implică o muncă suplimentară pentru șoferii cu degete mai mari. În continuare îmi displace puternic aranjamentul tastelor de volum în acest format, cu – în stânga plusului, nu sub el, așa cum consider că este logic în utilizare – cum, de altfel, era până nu de mult.
Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?
Există un singur nivel de echipare aici, dictat de varianta xDrive30e, iar acesta are un preț de pornire de 53.967 de euro cu TVA. Exemplarul testat era semnificativ mai bine dotat, fiind echipat cu linia xLine și alte dotări suplimentare peste aceasta. Configurația rezultată i-a ridicat prețul cu aproape încă jumătate față de varianta de la care s-a pornit. Astfel, în loc de 54.799 cu TVA, ajungem la 75.174 cu TVA prin opțiuni de 20.375 de euro.
Deja ajunge la preț de I-Pace EV400S, iar acela are 400 de cai-putere, baterie de 90 kWh și e ceva mai mare și mai spațios. Sistemul Harman-Kardon sună foarte bine, dar m-aș zgârci la vopseaua cu finisaj mat, chiar dacă arată bine. Așadar, configurați cu atenție.
Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?
Integrarea foarte bună a sistemului de propulsie electric, nu simți în niciun fel că e în plus sau că ar fi fost adaptată caroseria de la o altă motorizare.
Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?
Prețul cu tot cu opționale mi se pare destul de mare. Asta pentru exemplarul testat, care vine cu fel și fel de dotări ca să arate ce poate marca BMW și o direcție posibilă de configurare. Aș renunța cu greu la anumite dotări, iar critica este fix faptul că mă tem că nu ar fi la fel de plăcută fără toate aceste echipamente cu care a fost configurată. Realist, însă, merge fix la fel cu varianta de bază, iar dacă n-ai experimentat toate dotările acestea, poți trăi liniștit fără multe dintre ele.
Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?
Pun o căptușeală mai groasă pe cotieră și fac și cotiera mai mare la interior.
Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…
…îți dorești un BMW electric cu tracțiune integrală care să fie spațios și confortabil. Cu o amprentă cât mai mică, adică o caroserie cât mai puțin mare. Sau dacă vrei o mașină electrică făcută să o simți cât mai apropiată de una convențională. Mie îmi place mult această parte și apreciez în mod special modelele unde se reușește asta.
Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…
…. îți dorești, de fapt, o Tesla Model Y. Îți iei una de banii ăștia, chiar modelul Dual Motor Long Range de 514 cai-putere. Sau nu îți cumpăra iX1 dacă vrei un X1 cu propulsie convențională, de fapt, că s-ar putea să nu fii fericit.
Tu ți-ai cumpăra-o?
Nu. Mi-a plăcut destul de mult, în special pentru că se simte foarte apropiat de prima generație de X1 – modelul actual e vizibil mai bun la confort și tehnologie. Din păcate, nu pot trece peste prețul variantei testate cu toate dotările respective.
Clientul perfect al mașinii?
Un fan BMW sau cel puțin admirator de mașini germane care dorește să își cumpere primul automobil electric și nu vrea să piardă ceva din spiritul practic al unei mașini. Are tracțiune integrală, gardă la sol suficientă și merge destul de mult cu o singură încărcare, deci ar putea fi singura mașină a cuiva care stă la casă sau într-un bloc în care are loc de parcare la care se poate monta o priză cu contor.
La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.
Un SUV electric confortabil, plăcut și eficient care merge fix ca X1.
Fișa tehnică a mașinii