Test Drive: BMW M3 Touring

BMW M3 Touring e punctul care închide ciclul în segmentul mediu de performanță. Nu doar că-i rapid, dar acum plusează mult la capitolul practic, un minus pe care nemții îl anulează după 36 de ani de la debutul originalului M3.

Cine este și ce vrea BMW M3 Touring de la noi?

E dorința exprimată clar, în nenumărate rânduri – poate și oficial, dar mai ales în cercuri restrânse – a tuturor celor care s-au îndrăgostit iremediabil de marca BMW și de mașinile sale. M3 Touring apare pe piață la 36 de ani de la debutului primei generații M3 și marchează – cu siguranță – finalul unei ere în care puterea a fost măsurată exclusiv (cu accent) pe baza numărului de cilindri. Fără alte e-uri.

E o declarație venită un pic cam târziu, dar la cum stau lucrurile acum în industria auto, sigur va fi apreciată pentru fiecare decibel stors din evacuare și pentru fiecare mililitru de benzină transformat în senzații greu de explicat pentru cei care se vor naște în următorul deceniu.

E un cadou pe care marca germană l-a făcut diviziei sale de performanță cu ocazia jumătății de centenar.

Va fi un unicorn al industriei auto atunci când totul se va măsura în kWh.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

BMW M3 Touring n-a mai existat până acum în gama constructorului german. E o premieră. Asta, deși de-a lungul istoriei s-au văzut coupé-uri și chiar și cabrio cu această denumire. În ultimii ani, oficialii mărcii au tot încercat să șteargă acest minus, prin versiuni deghizate sub indicative cu terminații M Sport, M Performance sau alte variațiuni pe aceeași temă. Doar că acele M-uri n-au fost niciodată unele pure. Așa cum preferă iubitorii mărcii să le numească. Au fost, dacă vreți, compromisul pe care merită să-l faci. Până la un punct.

Ce concurenți are pe piața din România?

M3 Touring ajunge direct într-un segment în care Audi RS4 Avant și Mercedes-AMG C T-Modell și-au făcut deja un nume. Le știu deja mulți și le cunosc năravurile. Dacă te uiți rapid peste fișele tehnice o să observi un lucru: M3 Touring a venit tare din urmă și s-a pus lider. Cu cei 510 CP, break-ul din Munchen e cel mai puternic dintre cele trei – RS4 Avant dezvoltă 450 CP, iar C-ul AMG vine la pachet “doar” cu 408 CP. La nivel de preț, e tot primul. Cu 7.000 de euro în plus față de rivalul din Ingolstadt și cu 13.000 de euro mai mult față de breakul din Stuttgart. Comparația e făcută doar la prețul de bază. Configurația ideală ține de gusturile fiecăruia.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Ca să simplifice lucrurile total, BMW a ales ca M3 Touring să fie disponibil într-o singură versiune: Competition xDrive. Asta înseamnă că motorul de 3,0 litri cu șase cilindri în linie dezvoltă 510 cai-putere la 6.250 rpm și 650 Nm. Resursele sunt gestionate de o transmisie automată cu opt trepte M Steptronic cu Drivelogic și de sistemul M xDrive – o variantă cu apucături jucăușe a clasicei tracțiuni integrale BMW.

În cazul sedanului M3, clienții pot opta și pentru variante cu roți motrice spate echipate cu transmisie manuală sau automată. Probabil că s-ar fi găsit cumpărători și pentru aceste versiuni dacă ar fi avut loc în oferta lui M3 Touring. Totuși, sunt convins că decizia unei singure variante a venit pe baza unor calcule cu foarte mulți factori.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Testul cu M3 Touring s-a desfășurat în Slovenia și a făcut parte dintr-un eveniment numit BMW Arena 2023. Pe lângă breakul de performanță, am testat și BMW Z4 facelift, iar spre deosebire de alte teste internaționale, drumul până în Bled, Slovenia, nu l-am făcut cu avionul, ci cu mașina: un BMW X7 M60i xDrive. Testele cu celelalte modele BMW amintite aici vin în scurt timp.

Pe lângă componenta de test drive, evenimentul a tot fost segregat și de alte mici seminarii despre noutățile pe care le-a introdus marca germană în portofoliu în ultimele luni. Prin urmare, nici traseul și nici timpul alocat pentru teste n-au fost îndestulătoare pentru a descoperi în detaliu plusurile și minusurile mașinilor. A fost mai mult un prim contact, dacă îmi e permisă utilizarea acestei sintagme.

Traseul pregătit de organizatori a trecut prin câteva sate și a inclus și un drum montan. Deci n-am o cifră clară de consum cu privire la foarte multe situații de trafic. Tot ce pot să-ți spun e că M3 Touring consumă undeva între 12 litri/100 de kilometri și “cât de tare insiști pe accelerație”. Autonomia maximă – rezervor de 59 de litri – ajunge pe la 500-550 de kilometri. Dar repet, asta dacă tot ce faci cu el e să te duci în weekend la supermarket și în cursul săptămânii la birou. După cum vezi, evit clișeul cu “tăticii și copiii în drum spre școală”. Nu asta e neapărat menirea lui M3 Touring.

Ardere eficientă, extra putere și mai puține emisii cu noul cocktail de aditivi din benzina MOL EVO 100 Plus. Un trio chimic care protejează motorul, prelungește viața acestuia și scade consumul de carburant. Detalii aici

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Repet: prin oraș nu prea l-am condus. Cele câteva sate prin care am trecut au fost prietenoase la nivel de covor asfaltic. Nu foarte multe denivelări, capace de canalizare și limitatoare de viteză. În condițiile astea, M3 Touring – în modul de rulare Road – n-a fost deloc neprietenos cu trupul. Nu te gândi că ai fi putut sorbi dintr-o ceașcă de cafea plină ochi – totuși, sub arhitectura de break se aflau suspensiile adaptive M – dar nici nu se torsiona ca un gimnast la bârnă.

La drum lung, M3 Touring e un adevărat cruiser. În funcție de ce mod de rulare alegi, breakul de performanță își schimbă complet atitudinea. În “Road” e unul dintre cele mai confortabile M-uri pe care le-am condus, dar dacă treci pe Sport – sau doamne ferește pe Track -, lucrurile se schimbă radical. Suspensia devine rigidă, direcția parcă se leagă mecanic la vârfurile degetelor, iar răspunsul accelerației e demn de finețea unui ceasornicar. Transmisia automată parcă nu cunoaște noțiunea timpului, iar întreg ansamblul mecanic e acompaniat de un sunet profund de evacuare. N-ai cum să-i descoperi limitele pe drumurile publice. Nu doar că ar fi ilegal, dar ar fi și foarte periculos. Ca să fiu sincer, poate că BMW ar putea să ofere clienților de M3 Touring un curs de conducere defensivă și unul de pilotaj. Iar ca bonus, câteva track days pe an. Ca să-și scoată toți adrenalina din sistem.

Cum ți se pare designul exterior?

Încă de la debutul noului Seria 4, internetul a izbucnit la vederea noii grile frontale. Ba că-i prea mare, ba că seamănă cu mai știu eu ce specie de rozătoare. Și totuși, odată cu debutul lui M3 – care preia grila despre care am amintit – lucrurile parcă s-au mai relaxat. Ba mai mult, fanii au început să apară și să susțină modul în care BMW a lucrat la exterior partea frontală a modelului de performanță.

Față de un M3 sedan, e clar, breakul are un spate diferit. Față de un Seria 3 break, M3 Touring are o parte frontală diferită. Și o să fiu sincer: cel mai mult îmi place noul M3 fix în configurația break. Pare că toate elementele sport de exterior se leagă natural. E greu să spui că spiltterul frontal nu-i la locul lui sau că difuzorul spate e prea agresiv și nu se potrivește cu alura de break sau cu luneta care poate fi deschisă individual de portbagaj. Nici jantele cu dimensiuni diferite pe față și spate nu par nelalocul lor.

Dacă vrei să ieși mai mult în evidență, BMW oferă o gamă variată de elemente M Performance. Iar pe lângă frânele cu elemente ceramice, eu i-aș adăuga și acel sistem de evacuare cu patru terminații centrale.

Despre acest sistem de evacuare vorbesc.

Cum sunt materialele la interior?

Interiorul seamănă mult cu un cockpit. Ai butoane pe volan pe care le poți programa să inițieze imediat un setup individual, ai padele gigant și scaune care îți susțin proporțiile atât cât trebuie. Nimic din mașina asta nu pare că te strânge sau te sufocă. Ecranul central (14,9 inchi) e unit de instrumentarul de bord (12,3 inchi) și completează perfect legătura pe care o poți avea cu M3 Touring. Sigur, tot ce am amintit până acum nu reprezintă o noutate, întrucât același interior îl găsești și pe M3 sedan.

Materialele folosite sunt dintre cele bune: moi, acolo unde părți ale corpului vor intra în contact mai des, și ceva mai dure în regiunile pe care le-ai putea murdări sau deteriora.

Un singur lucru aș vrea să adaug: dacă vrei neapărat să duci treaba la extrem, comandă pachetul care include și scaunele sport cu spătar din fibră de carbon. Nu doar că dau un aer diferit întregului interior, dar sporesc senzația de sportivitate cu încă 50%.

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.

N-o să-i dau 10 doar pentru că e un break și atât. Am întâlnit și caroserii despre care s-ar fi presupus că sunt prietenoase cu spațiul interior, dar lucrurile n-au fost așa. O să-i acord nota maximă pentru că M3 Touring are spații de depozitare pentru oricine și orice (aproape). Zonele din jurul șoferului (buzunarele ușilor, cotiera sau consola centrală) oferă suficient loc pentru mărunțișuri și pentru băuturile preferate, spațiul din dreptul pasagerului din dreapta e și el bun pentru un model de clasă medie, iar în spate nu duci lipsă de locuri micuțe în care să-ți pui obiectele pe care nu le vrei prin buzunare.

Bancheta din spate se rabatează în format 40:20:40, iar de la 500 de litri – cât oferă standard portbagajul – spațiul poate crește până la 1.510 litri. Eu zic că-i suficient și dacă ai familie măricică și dacă ai un business. Pentru alte activități există Seria 5 Touring. Chiar dacă am mai spus, îmi place că BMW a păstrat deschiderea independentă a lunetei.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Doar pentru simplul fapt că e un M3, eu zic că cel mai bine îi stă doar cu patru dintre cele cinci locuri ocupate. Nu de alta, dar locul din mijlocul banchetei din spate n-are cum să livreze la fel senzațiile pe care breakul de performanță le poate oferi. Nu doar că-l vei chinui pe cel aflat la jumătate până la destinație, dar în funcție de cât de mult te lași în anvelope, e posibil să-i induci și senzația de rău de mișcare. Și-i păcat.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

M3 și M3 Touring n-au intrat în mod direct în contact cu testele de siguranță Euro NCAP. În schimb a făcut-o sedanul Seria 3 în 2019, anul lansării actualei generații – deci înainte de faceliftul aplicat în urmă cu puțin timp.

Acum 4 ani, modelul mărcii germane a încheiat sesiunea cu cinci stele de siguranță. Protecția pasagerilor adulți a fost notată cu 97%, iar cea dedicată copiilor a primit 87% din punctajul total. Tot cu atât a fost notat și capitolul care măsoară protecția utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor. Pachetul de sisteme de siguranță a primi 76%.

Pe M3 Touring, BMW oferă un pachet doldora de sisteme de siguranță și asistare. De la cruise control adaptiv cu funcție Stop & Go și până la un asistent pentru mersul cu spatele. Cam tot ce găsești astăzi în portofoliul BMW în materie de tehnologii de siguranță poate fi comandat și pe breakul de performanță.

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

E cât se poate de clar că aici o să menționez pachetul motor-transmisie-tren de rulare. Pentru că în cazul lui M3 Touring fix despre asta e vorba. Despre cum merge, despre cât de bine pune puterea jos, despre cum rămâne pe apex și despre cum transmite comportamentul către șofer. Un pachet pe care nu-i ușor să-l egalezi atunci când vrei să concurezi cu un astfel de produs.

Ai simțit că-i lipsește ceva?

Sincer, n-am avut atât de mult timp în compania lui M3 Touring încât să spun precis ce am simțit că îi lipsește. Cât timp am fost la volan n-am simțit nevoia de nimic. În plus, trebuie să te gândești că performanțele sunt apropiate de cele ale unui M3 sedan, iar spațiul e similar cu cel al unui 320d xDrive Touring. Ce e mai bun din ambele lumi. Ca să-ți răspund cumva la întrebare, eu zic că ar fi mers o banchetă spate culisantă. Că să adauge încă un plus caracterului practic.

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?

Cum am mai spus până acum, breakul de performanță poate fi comandat doar în versiunea M3 Competition M xDrive Touring. Prețul de pornire e de 98.116 euro, dar crede-mă că sigur o să mai vrei să adaugi lucruri peste: de la tapițeria în două nuanțe și până la ornamentele interioare din aluminiu, de la farurile BMW Laserlight până la pachetul M Race Track (15.990 de euro) care include, printre altele, frânele ceramice și scaunele din carbon.

Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?

Pentru că îmbină caracterul practic al unui Seria 3 break cu performanțele care până acum erau atribuite în mod natural doar sedanului M3.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Că M3 Touring e doar la prima generație.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Aduc în gamă și o variantă cu roți motrice spate. Și ca să nu dau peste cap calculele contabililor o promovez cu rol de ediție specială și o vând într-un număr obscen de mic. Că știm că astfel de versiuni plusează generos la capitolul preț de comercializare.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…vezi în breakul de performanță nu doar o mașină rapidă și puternică, ci și o parte din caracterul mărcii germane.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…singurele lucruri care îți vin în minte sunt legate de consum și confort.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Da.

Clientul perfect al mașinii?

Cel pentru care BMW înseamnă mai mult decât o siglă și care n-a mai prins un M5 Touring nou. Sau, de ce nu, o familie care are nevoie de o mașină spațioasă, dar și de un track car de weekend.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Unul dintre ultimele modele M pure. Fără intervenții care să țină de electrificare.

Fișa tehnică a mașinii

Logo BMW

BMW Seria 3 Touring facelift

3.0 M3 COMPETITION XDRIVE TOURING A

de la 101.150 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Motor Termic (Combustie)
Sursă principală energie
Benzină
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
510 CP
Cuplu maxim sistem
650 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
8
Tracțiune
4×4
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in linie/6
Capacitate cilindrică
2993 cmc
Putere maximă
510/375 CP/kW
Cuplu maxim
650 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
Putere maximă electric
Cuplu maxim electric
Baterie
Capacitate brută
Putere maximă încărcare AC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
3.6 s
Viteză maximă
250 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
10.4 l/100 km
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4801 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1903 mm
Înălțime
1446 mm
Ampatament
2857 mm
Volum portbagaj
500 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1510 litri
Masa proprie
1940 kg
Siguranță
Rezultat
Netestat
Preț
Preț de pornire model
101.150