Test Drive: BMW Seria 6 Gran Turismo

Probabil cel mai ciudat model din gama BMW. În același timp, însă, cu siguranță unul dintre cele mai subestimate.

Cine este și ce vrea BMW Seria 6 Gran Turismo de la noi?

Este această Missy Elliott a segmentului coupeurilor cu prea multe kilograme și uși; da, exact, de coupeurile cu patru uși vorbesc. La fel ca în cazul lui Missy, BMW Seria 6 GT este genul de giuvaer pe care îl apreciezi odată ce ajungi să îl studiezi. Ambele sunt o demonstrație a faptului că stilul nu este dat doar de forme. Însă dacă nu poți să nu te uiți la el ca la cel mai urât BMW construit vreodată, e OK, nu judec. Rămânem prieteni.

În acest moment, 6 Gran Turismo este singurul reprezentant al gamei 6 de la BMW, o punte între Seria 5 și clasele mai mari. Celelalte caroserii – Coupe, Gran Coupe, Cabriolet – s-au metamorfozat în Seria 8.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul de dinainte de facelift?

Seria 6 Gran Turismo se află printre noi de patru ani deja, iar anul trecut a și primit un facelift, adică un LCI (Life Cycle Impulse), așa cum le place celor de la BMW să spună. Pe lângă retușuri mici din încheietură, Seria 6 GT a primit și faruri cu laser, grilă cromată, frâne M Sport, jante și culori noi, finisaje și ornamente șic la interior, climatizare pe patru zone, ecrane mari (12,3 inci) unde te uiți, sistem audio mai puternic (1.400 W) și chiar și pachetul Rear Seat Entertainment Professional – disponibil și pe Seria 7. Și asta-i doar ce se vede. Pentru că și tehnologic a primit o serie de îmbunătățiri, atât pe partea de infotainment, cât și pe cea de asistență. 6 GT este uns cu toate alifiile.  

Cu cine se bate pe piața din România?

Nu are rivali. Serios, eu nu cred că are. Nu-l pot pune lângă A7 Sportback sau Mercedes-Benz CLS. Nu le fac cinste nici acestor coupeuri cu patru uși, dar nici lui Seria 6 Gran Turismo – care este, de fapt, un Progressive Activity Sedan. Da, știu, nemților de la BMW le place să găsească denumiri pentru orice. Mă rog, aproape pentru orice, pentru că trecerea la electrice le-a dat cu eroare în botezarea noilor modele.  

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Mașina de test a fost un convingător 40d xDrive, adică un diesel cu șase-în-linie de trei litri, cu 340 CP și tracțiune integrală. Și cutie Steptronic sport. Practic, cel mai puternic motor pe care-l poți pune sub capota lui 6 GT.

Gama de oferte diesel este completată de 630d (286 CP) și 620d (190 CP), ambele oferite ca xDrive cât și cu punte spate motrică. La motoare pe benzină, ai de ales între 630i (258 CP) și 640i (333 CP); cel din urmă poate fi configurat și cu tracțiune integrală.

Experiențele de până acum m-au învățat că nu există alegere greșită când vorbești de propulsoarele BMW, însă dacă vrei să miști mai cu stil într-un sedan de două tone, optează totuși pentru 640i/640d. În plus, sună și mai bine decât cele patru-în-linie. Indiferent ce îți cumperi, primești un motor Euro 6d, cu tehnologie mild hybrid la 48 V.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

8,2 l/100 km i-a fost consumul mașinii de test, după 400 de kilometri de drum, în cea mai mare parte a sa extraurban. Asta înseamnă jumătate de rezervor consumat. Rezervorul are 66 de litri, așa cum îi stă bine unui cruiser desăvârșit.

Mașinile din testele Autocritica sunt alimentate exclusiv cu gama de carburanți MOL EVO Plus (benzină și diesel), care conțin o concentrație superioară de aditivi EVOTECH. Datorită formulei inteligente EVOTECH, carburanții MOL curăță motorul, îi prelungesc durata de viață și oferă un consum optimizat de carburant, astfel că sunt recomandați mașinilor de orice vârstă.

Indiferent dacă ai o mașină pe benzină sau diesel, carburanții MOL EVO Plus au efect pozitiv asupra motorului. 50% dintre șoferii din România folosesc carburanți speciali de iarnă în sezonul rece.

- Benzina EVO 100 Plus îndepărtează depunerile din sistemele de injecție cu până la 55%.

- EVO Diesel Plus asigură pornirea ușoară a motorului chiar și în condiții de frig extrem, până la -40 de grade Celsius. Mașina ta pornește întotdeauna la prima cheie, indiferent de gradele din termometru.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

La drum lung se simte cum am scris mai sus: ca un cruiser adevărat. Mai nimic nu-ți poate strica buna dispoziție, pentru că 6 Gran Turismo are încheieturi pregătite pentru orice fel de drum: suspensia pneumatică și amortizoarele adaptive țin cele două tone de mașină într-o stare de plutire cum rar ai mai văzut. Faptul că este foarte bine izolată fonic contribuie la starea de bine. Prin oraș, direcția integrală (1.300 €) este mai mult decât binevenită. Să n-o ratezi când ajungi la lista de opționale.

Suspensiile sunt mai degrabă confortabile sau mai degrabă sportive?

Pe drumuri sinuoase, doar o incantație puternică ar putea să elimine inerția specifică unui ditamai sedanul, așa cum Seria 6 GT negreșit este. Suspensia Executive Drive (4.000 €) augmentează calitățile trenului de rulare cu bare anti-ruliu adaptive, iar frânele M Sport (700 €) te-ajută să strunești mai bine namila. BMW a lucrat lăudabil la șasiu și în cazul lui 6 GT, și nu dezamăgește. Însă este important să te întrebi tu înainte dacă chiar ai nevoie de toate astea pe o mașină gândită în primul rând să te îmbie prin confort.

Cum ți se pare designul exterior?

E ușor să spun că e urât, însă nu pot să ignor eforturile lui Hussein Al-Attar de a face din 6 Gran Turismo ceva la care să te poți uita, mai ales din anumite unghiuri. Uite, dacă-l privești fix din față, arată chiar bine. Sau fix, dar fix din spate.

Cum sunt materialele la interior?

Dacă cineva te-ar lega la ochi și te-ar pune în interiorul lui Seria 6 Gran Turismo, ai cumpăra mașina și ai pleca din showroom fără să te mai dai jos din ea. Cred că ai trece mai ușor și peste șocul ulterior și inevitabil de a vedea cum arată la exterior. Pentru că în interior, Seria 6 Gran Turismo este ireproșabil, atât ca materiale și finisaje cât și în materie de tehnologii care să-ți facă viața mai confortabilă și mai frumoasă atunci când călătorești. Până și parasolarele pentru geamurile din spate sunt electrice (opțional).

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Bancheta spate îți sugerează că maximum 5. Nu știu dacă aș vrea să stau pe locul din mijloc, însă știu că spațiu la interior este surprinzător de generos, atât pentru cap cât și la genunchi. Însă BMW nu a făcut 6 GT ca suplinitor pentru autobuzul școlar (chiar dacă poate așa arată), ci ca să ofere un nivel cât mai ridicat de confort și rafinament. Și le bifează pe amândouă cu brio. Scaunele din spate au încălzire, cele de pe exterior dispun fiecare de climatizarea sa, iar spătarul poate fi ajustat electric, dacă bifezi opționala corespunzătoare: „Spătar banchete spate reglabil”. Și dacă vrei să-i ții ocupați pe cei din spate, ia-ți sistemul de entertainment Professional (2.700 €), care vine cu ecrane în tetiere. Scaunele din față sunt încălzite, ventilate și pot primi chiar și funcție de masaj (1.100 €).

Portbagajul este și el încăpător, are 600 de litri. Dacă rabatezi bancheta spate, se mărește la 1.800 de litri. Plafonul nu are plonjon chiar de coupe, dar nici nu-l poți considera alternativă la un Touring.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

În anul său de debut, 2017, a obținut număr maxim de stele la Euro NCAP: cinci. Privit pe categorii, rezultatul se prezintă așa: 86% pentru pasagerii adulți, 85% pentru copii, 81% pentru participanții la trafic vulnerabili și 59% pentru sisteme de asistență.

Odată cu faceliftul de anul trecut, anumite dotări ale lui 6 GT au devenit standard – precum asistentul de menținere a benzii, care la debut era oferit opțional. Dacă simți că-i lipsește ceva atunci când o configurezi, găsești sigur acea dotare în lista de opționale. Nu cred că s-ar simți cineva în nesiguranță într-un Seria 6 Gran Turismo. Airbagurile frontale, laterale față și spate și cele tip cortină sunt incluse în pachetul standard de siguranță.

Top 3 sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Nu știu dacă lumea apreciază o mașină care știe să facă multe însă nu se laudă cu asta, dar asta a fost impresia mea după contactul cu Seria 6 GT. Ce mi-a plăcut – și asta e valabil la orice BMW modern – este modul în care transmisia retrogradează înainte de intersecții, ajutându-te astfel să menajezi frânele și să economisești combustibil.  

Îi lipsește ceva la capitolul tehnologie?

Nu. Chiar deloc. Sigur, multe dintre lucrurile pe care ți le dorești sunt în lista de opționale, dar asta nu mai este o surpriză pentru niciun cumpărător din segmentul premium.  

Cât mă costă toată afacerea?

Prețurile pentru BMW Seria 6 Gran Turismo încep de la 64.500 € (620d). Cea mai scumpă versiune este chiar modelul testat, 640d xDrive, pentru care prețurile pornesc de la 77.000 €.

Cu ce vine în echiparea standard și care sunt nivelurile de echipare?

În echiparea entry-level, 620d, primești jante de 18 inci, vopsea alb imaculat, piele cu cusături contrastante, ornamente interioare argintii, faruri adaptive LED, asistent de fază lungă, climatizare automată pe două zone, asistent de parcare, senzori de parcare față și spate, pilot automat, servicii ConnectedDrive și Live Cockpit Professional, suspensie pneumatică pe puntea spate cu gardă reglabilă, discuri de frână ventilate, hayon electric, geamuri electrice, volan îmbrăcat în piele… lista de dotări standard nu este deloc sărăcăcioasă.

În configurarea lui 6 Gran Turismo ai două niveluri de echipare: standard și Luxury Line, care vine cu jante mai mari (19 inci), piele Dakota, ornamente din lemn, iluminare ambientală, bord îmbrăcat în Sensatec, ornamente cromate la exterior. 

Dacă ar fi să alegi un singur lucru pentru care merită cumpărată mașina asta, care-i acela?

Pentru confort; și lux.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Apropo de confort: am găsit în lista de opționale suportul lombar (277 €). Merită să-l bifezi, că e confortabil și sofisticat, dar mai fain ar fi să nu trebuiască să plătești pentru el la o mașină de peste 80.000 €. Totuși.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Singurul lucru prin care am făcut mașina asta mai bună pentru mine a fost să dezactivez funcția de control prin gesturi. 

Cumpără-ți mașina asta dacă…

… Seria 5 Touring nu este suficient de luxos și de confortabil pentru tine, iar Seria 7 nu este suficient de practic.

Nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

… vrei o mașină sexy.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Nu. Prefer mașinile sexy.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

O mașină pe cât de dezlânată, pe atât de rafinată. 

Logo BMW

BMW Seria 6 Gran Turismo facelift

3.0 640D MHEV XDRIVE GRAN TURISMO AUTO

de la 81.158 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Diesel Mild Hybrid
Sursă principală energie
Diesel
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
340 CP
Cuplu maxim sistem
700 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
8
Tracțiune
4×4
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in linie/6
Capacitate cilindrică
2993 cmc
Putere maximă
340/250 CP/kW
Cuplu maxim
700 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
1
Putere maximă electric
11 CP
Cuplu maxim electric
Baterie
Capacitate brută
0.46 kWh
Putere maximă încărcare AC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
5.3 s
Viteză maximă
250 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
5091 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1902 mm
Înălțime
1540 mm
Ampatament
3070 mm
Volum portbagaj
600 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1800 litri
Masa proprie
2085 kg
Siguranță
Rezultat
Netestat
Preț
Preț de pornire model
81.158
Preț mașină testată
113.420 €