Test drive: BMW X4 M40i

Doar pentru că e mai mic decât X6, nu te gândi că în X4 o să treci neobservat. Sau că o să-ți lipsească ceva.

Cine este și ce vrea BMW X4 de la noi?

Legenda spune așa: pentru că oamenii nu au asaltat cu furci, coase și pietre fabrica BMW din Spartanburg atunci când a debutat în producție X6, nemții s-au gândit să-și mai încerce o dată norocul, așa că au scos o versiune mai mică a lui X6, pe care au botezat-o X4. Istoria cea adevărată este mai plictisitoare: simțind potențial pe piață, BMW a lansat un derivat mai șic de-al lui X3, pe care l-a botezat X4.

Drept urmare, în Europa BMW X4 s-a vândut în primii săi opt ani de viață de două ori mai bine decât X6 – 157.500 de unități pentru X4, 77.200 pentru X6.

Cât despre ce vrea de la noi, ei bine, vrea să ne ofere pachetul de stil și îndrăzneală pe care îl propune X6, doar că într-un cadru ceva mai restrâns. 

Trei lucruri noi față de modelul dinainte de facelift?

Are faruri mai mici. Și stopuri mai înguste. Dar stai liniștit, că n-au micșorat tot pe ce au pus mâna. De exemplu, grila este un pic mai mare. Și la interior X4 a primit modificări, preluând consola centrală de la Seria 4.

Cu ocazia acestui facelift și motorizările au fost actualizate, primind electrificare sub forma unui sistem mild hybrid la 48 V.

Cu cine se bate pe piața din România?

Printre rivalii de seamă ai lui X4 se numără Audi Q5 Sportback, Jaguar F-Pace, Maserati Grecale, Mercedes GLC Coupé și Porsche Macan.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Modelul de test a fost M40i, adică cea mai cea motorizare non-M: un șase-în-linie de trei litri, cu 360 de cai-putere și 500 de Newtoni-metru și sprint 0-100 km/h în 4,9 secunde. Da, este puternic și rapid. M40i nu e la fel de puternic și de rapid precum X4 M, care stoarce din același motor cu șase cilindri până la 510 cai-putere, dar se recomandă pentru cei care vor resurse, dar și o oarecare doză de confort. Adică majorității cumpărătorilor, practic.

Exceptând M-ul, care e privit ca model separat la cât de turbat este, lista de motorizări a lui X4 te întâmpină cu unități de 2 litri (și patru cilindri) și 3 litri (și șase cilindri). Entry-level este xDrive20i, cu 184 de cai și 300 de Newtoni, iar următoarea treaptă este xDrive30i, adică tot un I4, dar cu 245 CP și 350 Nm. Apoi e M40i.

Pe partea de diesel, singurul motor de 2 litri este xDrive20d, cu 190 CP și 400 Nm. Apoi ai două I6-uri de 3 litri: xDrive30d, cu 286 CP și 650 Nm, și M40d, cu 340 de cai-putere și 700 de Newtoni-metru. Ai de unde alege, clar.

Acuma nu știu ce să-ți zic să alegi. Încă prins în vraja lui M40i, pe ăsta l-aș recomanda, însă știu în sinea mea că și un xDrive20d mi-ar face viața frumoasă cu cei 400 de Newtoni-metru ai săi.   

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Ardere eficientă, extra putere și mai puține emisii cu noul cocktail de aditivi din benzina MOL EVO 100 Plus. Un trio chimic care protejează motorul, prelungește viața acestuia și scade consumul de carburant. Detalii aici

Pe foaie, cu un consum mediu declarat de 9,5 l/100 km, golești rezervorul de 65 de litri din dotare cam în 680 de kilometri. Dar știi prea bine că în realitate lucrurile stau un pic diferit, și cifrele de consum și autonomia țin nu doar de mediul prin care porți mașina, ci și de modul în care te comporți cu ea. Acum că am dat acest truism deoparte, o să-ți spun cifrele de consum obținute de mine: cam 14 l/100 km prin oraș și aproape 10 l/100 km în afara lui. Dar se putea și mai mult.

Cum se simte la drum?

Este îmbietor prin tot ce reprezintă. Nu e la fel de mare ca un X6, ceea ce înseamnă nu doar că e mai ușor de manevrat prin oraș, dar și mai captivant la condus pe drumuri sinuoase. Iar atunci când nu hărțuiești padelele și pedalele pe viraje, transmisia cu opt trepte și șasiul multilateral dezvoltat (mai ales dacă-ți comanzi șasiul adaptiv M, 718 €) fac din X4 o mașină numai bună pentru drumuri lungi, chiar și dacă-l încalți cu jantele de 21 de inchi. Îi simți din când în când natura sportivă, însă nu într-un mod vizibil deranjant.

Ca să fiu sincer, aproape că văd o problemă faptul că nimic în modul în care se conduce M40i nu mi se pare vizibil. Asta înseamnă pe de o parte că mașina răspunde cu succes celor mai multe nevoi ale utilizatorului și/sau că cel care a testat-o era în lumea lui când a condus mașina asta. 

Cum ți se pare designul exterior?

E OK. Îmi place mai mult X6 la proporții. De fapt, îmi plac mai mult SUV-urile coupe mari, nu medii. Nici GLC Coupé nu-mi place cum arată; nu la fel de mult ca GLE Coupé.

Cum sunt materialele la interior?

Dacă la exterior există diferențe clare între X3 și X4, la interior cele două modele își arată similitudinile. Ceea ce e bine, pentru că nimeni nu s-a plâns vreodată de interiorul lui X3. Încă nu au ecrane duble, ci folosesc instrumentar digital băgat în bord și ecran de infotainment de până la 12,3 inchi, dacă bifezi opționala corespunzătoare. Plasticele sunt în cea mai mare parte moi și calitatea asamblării este lăudabilă, așa cum de altfel ne-a obișnuit BMW în ultimii ani.

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.

9. Știu că nu pare, dar X4 are un portbagaj de 525 de litri, care se extinde până la 1.430 de litri după rabatarea banchetei spate (care are modularitate 40/20/40). Adică nu cu mult mai puțin decât X3. Singura diferență este că în X4 nu dispui de aceeași structură a spațiului de încărcare, adică nu poți să cari chestii voluminoase. Deci când îți schimbi frigiderul va trebui să angajezi pe altcineva să ți-l care. Altfel, intră în el orice fel de geamantan; chiar mai multe.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Patru vor călători în parametri decenți de confort, bucurându-se de spațiu pentru cap și genunchi. Probabil că e deja evident și că nu ar trebui să mai spun, dar plafonul plonjat o să fie problematic pentru capetele pasagerilor foarte înalți, în special dacă mașina este echipată cu trapă panoramică. 

Cât de sigură e? A testat-o Euro NCAP?

Da, a trecut pe la Euro NCAP imediat ce a debutat pe piață, în 2017, unde a obținut cinci stele din cinci, cu rating de 93% pentru pasagerii adulți, 84% pentru copii, 70% pentru participanții la trafic vulnerabili (pietoni și bicicliști, în esență) și 58% pentru sisteme de asistență.

Având în vedere modul în care și-a schimbat Euro NCAP modul de calcul al acestor ratinguri, e posibil să nu mai fie la fel de generoși cu stelele în cazul lui X3/X4. Dar, așa cum am învățat, asta nu înseamnă că mașinile nu sunt sigure.

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Nu este neapărat o minune tehnologică, însă găsesc că aici e un loc bun în care să recomand parbrizul și geamurile cu izolație fonică (205 €). Știu, știu, motorul ăsta sună bine, dar cred că regula generală, atât în mașină cât și în viață, trebuie să fie: cu cât mai liniște, cu atât mai bine.

Ai simțit că-i lipsește ceva?

Nici nu știu după ce ar fi trebuit să mă uit, însă după ce am coborât din mașină, atunci când am predat-o, m-am întrebat dacă-mi pare rău că o predau sau nu. Și mi-a părut rău. Asta înseamnă că în cartea mea BMW X4 nu are nicio carență. 

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?

Dacă-ți cumperi motorizarea M40i (sau M40d) atunci îți cumperi automat X4 în echipare M, care vine cu jante de 20 de inchi, piele sintetică, frâne M Sport, scaune reglabile electric, bord îmbrăcat în Sensatec, iluminare ambientală, aer condițional automat, ornamente Shadow Line, volan M îmbrăcat în piele și diferențial M Sport pe puntea spate, alături de alte dotări mici și mărunte; nu neapărat multe. Și în echiparea asta, X4 te costă 75.800 €. E scump? Da, ai dreptate: este.

Pentru motorizările care nu au M în față, prețurile oscilează între 55.200 € și 65.700 €. Și încă n-ai intrat în lista de opționale.

Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?

Pentru că are atitudine. Unii au nevoie de asta în viața lor. Eu îi înțeleg.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Că, la fel ca multe alte BMW-uri, te amăgesc cumva cu gândul că vei putea intra în showroom cu suficienți bani cât să acoperi prețul de listă și că vei putea ieși de acolo cu o mașină dotată conform minimului tău necesar.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Îi redesenez spatele. Știu că a ieșit așa pentru că portbagajul a trebuit să fie cât de cât încăpător, dar mi-ar plăcea să mă ducă mai degrabă cu gândul la Seria 4 decât la Seria 3 GT. 

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

… vrei un SUV premium bun la toate, inclusiv la a atrage atenția – o calitate rară, dacă iei în calcul puzderia de SUV-uri din zilele noastre.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

… te gândești că este un SUV coupe, deci este un coupe, deci îți poate bifa doleanțele sportive ca un Seria 4 și să-ți ofere spațiu aproape cât un X3. Să nu exagerăm.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Nu. Mi-aș lua un X6 diesel de banii ăștia. 

Clientul perfect al mașinii?

Cineva căruia îi plac lucrurile mari, dar nu prea mari, îndrăznețe, dar nu prea îndrăznețe, confortabile, dar nu prea confortabile, sportive, dar nu prea sportive, și care are bani să-și susțină această dorință în segmentul premium.

La final, descrie-mi mașina asta în 10 cuvinte.

Un pachet mai distractiv decât X6. Doar că parcă mai urâțel.

Fișa tehnică a mașinii

Logo BMW

BMW X4

3.0 M40I MHEV STEPTRONIC SPORT XDRIVE

de la 78.481 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Benzină Mild Hybrid
Sursă principală energie
Benzină
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
360 CP
Cuplu maxim sistem
500 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
8
Tracțiune
4×4
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in linie/6
Capacitate cilindrică
2998 cmc
Putere maximă
360/265 CP/kW
Cuplu maxim
500 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
1
Motor electric
Număr motoare electrice
1
Putere maximă electric
11 CP
Cuplu maxim electric
Baterie
Capacitate brută
0.46 kWh
Putere maximă încărcare AC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
4.9 s
Viteză maximă
250 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4751 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1918 mm
Înălțime
1621 mm
Ampatament
2864 mm
Volum portbagaj
525 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1430 litri
Masa proprie
1995 kg
Siguranță
Rezultat
Netestat
Preț
Preț de pornire model
78.481
Preț mașină testată
93.888 €