Cine este și ce vrea BMW X5 de la noi?
Am dubii că-i mai pot face o primă prezentare lui BMW X5, dincolo de ce știe deja majoritatea: unul dintre cele mai bine vândute modele BMW, foarte popular și în România, un veritabil core model dorit în egală măsură pentru siglă cât și pentru caracterul complet, apanajul clienților care vor mult și bun la un preț pe măsură.
Despre mașina de față, poate aveți deja ceva idee: este acel X5 xDrive40d (da, diesel) care a cărat pianul în EUROCHARGE, din rolul de Assistance Car, Photo Car, Video Car și ce-a mai fost nevoie.
Pe unii membri ai publicului larg i-a și supărat, placa lor de bază neputând procesa că drumul de la București la Peniche și înapoi a fost un uriaș laborator jurnalistic mobil.
Doar fiindcă am avut cu noi opt electrice, ar fi trebuit să aruncăm sub autobuz motoarele termice, fie ele băutoare de benzină sau motorină, ca-n cazul de față? Nicidecum.
Așadar, testăm tot ce prindem, când prindem. Și apropo: cine-a zis, în afară de aceleași plăci de bază de ceas de perete, că electricele și termicele nu pot conviețui împreună?
Deci, BMW X5 xDrive40d, așa cum l-a simțit și trăit autorul în 16 zile și peste 8.500 de kilometri.
Trei lucruri noi față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?
La exterior, modificări de finețe. X5 are stopuri redesenate, faruri mai înguste (cu 35 mm, dacă pasionează pe cineva) și opțional, poate primi o grilă iluminată. De gustibus…
La interior, noutățile-s ușor mai consistente. În sensul că iX a devenit muză și dă mai departe, ca dotare standard, planșa de bord cu două ecrane curbate, unite sub forma unui singur element. Instrumentarul de bord digital are 12,3 inchi, în vreme ce ecranul multimedia are 14,9 inchi. Tot standard sunt și scaunele Sport, iluminare ambientală și materiale noi.
Ce concurenți are pe piața din România?
Audi Q7, Mercedes-Benz GLE, Porsche Cayenne, Volvo XC90.
Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?
În momentul în care a fost anunțat faceliftul, germanii ofereau doar o singură motorizare diesel: X5 xDrive30d, cu motor de trei litri (2.993 cmc), șase-în-linie și tehnologie mild-hybrid, 298 de cai-putere și 670 Newtoni-metru.
Ulterior, a venit și versiunea X5 xDrive40d, tot cu motor de trei litri, tot mild-hybrid, dar mai potentă: 352 de cai-putere și 720 Newtoni-metru, distribuiți pe asfalt de sistemul de tracțiune integrală xDrive.
Să lămurim și partea de mild-hybrid: de la facelift, toate motorizările fac pereche cu un sistem mild-hybrid la 48 de volți, care nu e altceva decât un motor electric integrat în transmisia automată Steptronic (cu 8 trepte).
Micul motor electric contribuie cu 12 cai-putere și 200 Newtoni-metru în anumite momente, pentru a degreva de sarcină motorul termic – cu precădere la plecarea de pe loc și în timpul accelerărilor mai ferme, pentru extra boost.
Legat de ce recomand… recomand chiar acest xDrive40d. Fără probleme. Sau dacă te temi de prețul piperat, ia un xDrive30d, ceva mai domol: 298 de cai-putere și 670 Newtoni-metru. Asta în cazul în care te știi legat de drumurile lungi.
Există și un „dar”. N-am mers cu celelalte variante: benzină (xDrive40i, M60i xDrive și X5 M) sau PHEV (xDrive50e). În mod normal, dacă stai mult prin oraș și vrei X5, aș zice că un X5 PHEV e pentru tine.
Cât consumă pe bune și ce autonomie are?
8,2 l/100 km. Consum obținut după 8683,7 kilometri.
Se-nțelege, pe tot felul de drumuri cu tot felul de limite de viteză, dar preponderent pe autostradă – cam 85% din traseu și foarte puțin prin oraș.
Adică, real, te poți aștepta la o autonomie de 950-1.000 de kilometri dacă drumurile tale coincid des cu autostrada. Rezervorul de combustibil are 80 de litri.
Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?
La drum lung, excelent. Știam că X5 poate fi de cursă lungă, dar xDrive40d este un cruiser cu pedigree. Și nu doar fiindcă-i diesel, consumă cât consumă și te dai jos foarte rar pentru alimentare.
Punctual, pentru mașina la care mă raportez, o mare diferență a făcut-o suspensia pneumatică. E o dotare opțională care costă 1.281 de euro și în opinia spatelui meu după 8.000 și ceva de kilometri, justifică fiecare eurocent fiindcă 1) duce tot confortul de la interior spre o stare de plutire în majoritatea timpului, mai puțin peste obstacole foarte agresive, de genul limitatoare de viteză și 2) mai răzuiește din acea rigiditate tipică unui BMW, fie el și SUV, pe care mulți o tolerează ceva mai greu.
La capitolul dinamică, lista de reproșuri este gol-goluță. Resurse sunt mereu acolo, chiar și pe porțiunile de autostradă fără limită de viteză din Germania, dar nici urmă de brutal. Ceea ce e corect, pentru o mașină de genul, în motorizarea asta.
Dacă vrei scandal, e simplu: în loc de diesel mergi pe benzină, unde ai de ales una din două – M60i sau direct King Kong, X5 M. Revenind, motorul și transmisia sunt în perfectă armonie și reiau ideea resurselor care vin controlat, dozat, direcția e în spectrul de precizie tipic mărcii, iar suspensia e cum am stabilit mai sus.
Ce am descris până acum formează o experiență de condus unitară, în sensul că nu ai în niciun moment impresia că ar mai fi fost nevoie de setări suplimentare – de tărie, de feedback sau de răspuns la accelerație. Totul e din același film, ba chiar din același episod.
Tot mașina la care mă raportez a fost configurată cu scaune BMW Individual cu tapițerie din piele Merino Tartufo. Le vrei și pe acestea dacă știi că petreci mult timp la volan și bugetul e deschis propunerii, fiindcă te va costa: 3.434 de euro.
Prin oraș am condus relativ puțin, dar am avut de tăiat aglomerația Bucureștiului. X5 rămâne un SUV mare și se manevrează ca atare. Dar ai vizibilitate bună în general. Pe lângă asta, în instanțele în care geamurile și oglinzile devin irelevante, te ghidează o armată de senzori și camere video, deci jantele și extremitățile sunt în siguranță în locuri strâmte de parcare.
Cum ți se pare designul exterior?
E un X5, arată ca un X5. Dacă mă întrebați ce prefer între X6 și X5, aleg X5. Sau între X5 și restul rivalilor, aleg tot X5.
Cum sunt materialele la interior?
Impecabile. Dar e normal, calitatea materialelor a fost mereu un plus la BMW și X5 pică fix pe subiect. Dincolo de calitate, asamblarea e la același nivel, deci win-win.
Unde mai pui că mașina de față a plusat cu finețuri de genul ornamentelor din lemn de plop granulat pe bord, pielea scaunelor despre care am vorbit deja, volanul M îmbrăcat în piele, capitonaj din Alcantara pentru plafon și ornamentele BMW Crafted Clarity (adică elementele de cristal de pe consola centrală – butonul Start/Stop, butonul rotativ iDrive și micul levier al transmisiei, în esență tot un buton/întrerupător).
Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.
9,5.
Mașina asta a cărat tot ce-am avut de transportat, de la bagaje proprii (trei trollere full-size) la echipamente foto-video de toate mărimile, ghiozdane și alte mărunțișuri personale cu cel puțin trei oameni la bord tot timpul.
Portbagajul are un volum de 650 de litri, dar îl poți împinge până la 1.870, dacă rabatezi bancheta. Noi n-am avut nevoie de soluția asta. Legat de micile obiecte personale, e loc cam pentru orice prin mașină – toate spațiile de stocare sunt generoase, de la torpedou, la zona de sub cotiera centrală și mai departe în buzunarele din portiere.
Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?
Poți plasa doi adulți și un copil/adolescent pe bancheta din spate, dar realul confort e cu doar două persoane în spate. Deci ideal, patru pasageri. La nevoie merg și cinci.
Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?
X5 a trecut pe la Euro NCAP în 2018, imediat după lansarea oficială. Având în vedere că modelul de față e un facelift și că în continuare, platforma de sub el este BMW Cluster Architecture (CLAR), putem lua de bune rezultatele de atunci, implicit și cele cinci stele.
Defalcat, X5 a punctat în felul următor la Euro NCAP:
- Protecția ocupanților adulți – 89%
- Protecția ocupanților copii – 86%
- Protecția participanților la trafic din categorii vulnerabile (pietoni, motocicliști, bicicliști) – 75%
- Sisteme de siguranță active și pasive – 75%
Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?
Sigur. Sistemul audio Bowers & Wilkins Diamond e operă de artă – dar costă și 4.203 euro. Suspensia pneumatică, așa cum ilustram mai sus. Cu toate astea, sunt două dotări pe care le-aș bifa înainte să mă gândesc la jante, ornamente, culori și materiale.
Primul: farurile adaptive LED, incluse în pachetul Innovation. În special pentru funcția de fază lungă automată, care efectiv face lumină în cea mai neagră noapte, știe exact cum să-și muleze fasciculul în funcție de cele/cei întâlniți în cale și e pur și simplu mană cerească pe drumuri semnalizate prost sau asfaltate prost.
Al doilea: sistemul cruise control adaptiv din pachetul Driving Assistant Professional. Calibrat excelent, o sursă duală de confort și siguranță.
Ține banda și o poate schimba semi-automat (aici e nevoie de o tragere scurtă de volan), încetinește mașina în anticiparea unui viraj, păstrează distanța față de mașina din față, oprește/pornește automat dacă stai într-un ambuteiaj. Pe scurt, face călătoria mai puțin obositoare. Mină de aur când ai de parcurs sute (chiar mii) de kilometri.
Ai simțit că-i lipsește ceva?
Deloc. Pachet complet, cap-coadă.
Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?
Încep așa: mașina din imagini costă 136.000 de euro. 136.433,99, de dragul catolicismului. Cu tot cu TVA.
Dacă privim în configurator, prețurile pentru X5 în România încep de la 83.479 de euro. Suma asta îți aduce în discuție un X5 xDrive30d, pe care oricum îl vei mai dota cu una, alta. Pentru încă o mie de euro, poți lua un X5 xDrive40i, benzină.
X5 xDrive40d pleacă de la 90.024 de euro. O treaptă mai sus stă xDrive50e (plug-in hybrid) cu 95.022 de euro, urmat de M60i, care începe de la 107.576 de euro. De departe cel mai scump X5 este X5 M, care pornește conversația de la 145.894 de euro.
Restul calculelor țin de buget, de preferințe, de nevoie (mers predominant în oraș versus mers predominant extraurban) și eventualele dotări opționale. Se poate spune, însă, că cele mai accesibile sunt modelele diesel, atât din perspectiva achiziției, cât și a costurilor de exploatare. O soluție similară ar putea fi și versiunea PHEV, dar numai dacă ai posibilitatea să rulezi cât mai mult cu energie în baterie.
Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?
Merită cumpărată pentru ea însăși, pentru tot ce oferă, pentru faptul că ai atâtea atribute incluse într-o singură mașină.
Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?
Ceva ce e, de fapt, universal valabil în segmentele premium: o scumpești rapid și consistent din 3-4 click-uri dacă nu ești atent în configurator.
Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?
Dacă trebuie cârcoteală, fie. În tot interiorul dichisit și tehnologizat prin preluarea ecranelor de la BMW iX, aș schimba designul volanului. E ușor rămas în urmă, din punctul meu de vedere.
Și aș mai renunța la semnătura luminoasă de pe bord, din dreptul pasagerului. E un pic prea mult, părerea mea. Unde mai pui că noaptea, lumina e obositoare în anumite culori – da, o poți schimba din meniu cu nuanțe mai pe placul ochilor sau poți dezactiva luminile ambientale, dar tot e incomodă până o personalizezi.
Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…
…vrei o mașină bună la toate. Și ești dispus să plătești bani frumoși pentru ea.
Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…
…nu-ți plac SUV-urile, dar vrei ceva mare, spațios și premium și crezi că te-ai descurca mai bine cu un break. Alt motiv nu văd.
Tu ți-ai cumpăra-o?
Da. M-a convins după 16 zile, e al doilea model cu caroserie pe steroizi pe care mi l-aș cumpăra, după Clasa G.
Clientul perfect al mașinii?
Clar cineva cu bani frumoși la dispoziție, cu familie, atent și la etichetă, de ce nu, dar pentru care primează ce-i oferă mașina și cum îl face să se simtă pe toate palierele.
La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.
Completă.