Test drive: BMW X7 M60i

Mulți au spus despre el că ar fi un Seria 7 transformat în SUV. Atâta doar că vine cu două locuri în plus și cu bilete la nivelul superior: X7 atins de BMW cu bagheta facelift-ului.

Cine este și ce vrea BMW X7 (M60i) de la noi?

X7 este un SUV mare, un super-SUV, mi-aș permite. Un model care deși are rivali direcți, pare că joacă într-o ligă aparte. Totodată, unul care urcă emblema BMW spre etaje superioare în ceea ce privește nivelul de exclusivitate oferit, trecând sensibil peste eticheta – deja banalizată – de produs premium. Aici se cam joacă într-o ligă a luxului, împărăție în care producătorul german are marele avantaj că poate mirosi detalii esențiale chiar de la una dintre mărcile pe care le are în portofoliu: Rolls-Royce.

Este X7 un baby-Royce? Până la un punct da, pentru că poate oferi dotări dintre cele mai pretențioase și un grad de confort în timpul rulării care este absolut fascinant pentru un vehicul de dimensiuni (după standarde europene) impresionante. Numai că ceea ce-l face să rămână cu picioarele pe continent, asta ca să fac o glumiță raportat la locul de baștină al RR-urilor, este tocmai faptul că poartă emblema BMW, una care implică alt tip de pedigree și alte idei preconcepute despre marcă; unele cu ton pozitiv, altele – de multe ori total pe nedrept – cu o conotație negativă.

X7 este un SUV imens după unii, numai bun dimensional după gusturile nord-americanilor, care poate transporta șapte pasageri și câteva bagaje pentru ei. Dacă înțelegi corect gradul de exclusivitate la care poți avea acces prin intermediul modelului, părerea mea este că vei fi mult mai inspirat dacă optezi pentru versiunea cu „doar” 6 locuri, adică două fotolii pe al doilea rând, în locul unei banchete clasice.

De la cumpărătorul său își dorește să știe să călătorească la fel de bine la volan sau pe unul dintre fotoliile din spate, în diferite scenarii de utilizare, o idee care se aplică întocmai și la BMW Seria 7. Dar și mai greu de digerat în țara în care până și un Rolls-Royce Phantom se conduce de către proprietar mai mereu și abia arar de către un șofer, după cum ar fi mai firesc.

Trei lucruri noi importante față de versiunea fără facelift?

La acest capitol nu avem termene de comparație fiindcă BMW X7 se află la prima generație. E drept, a trecut printr-un facelift care a marcat destule schimbări, deci putem puncta detalii. Până acolo, însă, aș vrea să remarc un aspect de lăudat pentru BMW. Deși a introdus X7 în gamă abia în 2018, modelul a fost din prima clipă unul care a dovedit o maturitate lăudabilă. Nu s-a simțit precum o încercare, cum, să recunoaștem, se întâmplă des atunci când pătrunzi pe un teritoriu virgin în lumea auto. A părut și pare și acum că are strămoși de la care a preluat multe bune. Aș da „vina” aici pe X5, cel care a apărut ca de nicăieri în 1999 (wow, BMW produce SUV-uri de un sfert de secol, abia acum realizez) și care a reușit să transforme radical configuratorul mărcii.

Revenind la schimbări, cea mai evidentă, logic, este cea a părții frontale. Totodată, cea mai controversată. Fie că s-a dorit să se meargă într-o anumită zonă sci-fi ca prezență, fie că s-a vrut o aliniere la linia de design impusă de noua Seria 7 (implicit i7), ei bine, îmi permit să fiu dintre cei care nu vor lăuda decizia. Nu e un lucru de care să te împiedici, mai ales după ce conduci sau ești condus în X7, dar nici nu poți să nu-l precizezi. Nu vei avea cum să te lauzi cu cea mai frumoasă mașină, la o bere, cu prietenii, dar poți să fii printre cei mai fericiți de absolut tot ceea ce oferă în afară de aspect.

Schimbat (a se citi îmbunătățit) este și sistemul de operare, creierul multimedia (sistemul de infotainment) și chiar mai evidentă este operația estetică suferită de bordul modelului. În primul rând, ecranul imens care domină consola centrală a luat locul unuia care acum, raportat, părea o glumă, deși, cinstit vorbind, avea o suprafață absolut decentă. Au dispărut butoane – ceea ce nu e întotdeauna un lucru bun – iar gurile de ventilație au fost modificate semnificativ (fac precizarea asta pentru că nu-mi place elementul de la care se comandă, acea clapetă mică prin intermediul căreia le orientezi fluxul de aer).

Alt aspect important este faptul că acum, toate cele trei motorizări din gamă sunt hibridizate (mild-hybrid, sistem de 48 de volți, oferit ca dotare standard).

Ce concurenți are pe piața din România?

Sunt doi concurenți principali și de drept: Mercedes-Benz GLS și (Land Rover) Range Rover; sau, cum se mai spune, Range-ul mare. Mă refer la versiunea cu ampatament lung și 7 locuri. Între noi fie vorba, cred că duelul e clasic, evident, se poate observa ca prezență pe stradă și nu surprinde pe nimeni (și se poartă în doi, logic). Dinspre Audi s-au tot auzit zvonuri cum că păstrează denumirea Q9 tocmai pentru a încurca planurile la această masă a bogaților, numai că întârzierea nu face bine tocmai mărcii.

Pe de altă parte, nu putem neglija faptul că deși nu sunt modele prezente oficial pe piața din România, de la importatori particulari se pot achiziționa automobile comparabile ca dimensiuni și de la producători americani. N-aș pune egal neapărat între X7 și acelea, din mai multe puncte de vedere, însă atâta timp cât există ca opțiuni ar putea reprezenta o opțiune pentru cei care vor să iasă și mai mult în evidență.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Îmi place când am ocazia să conduc un vârf de gamă, pentru că acolo-i oglinda a tot ceea ce are mai bun de oferit un model. Încă o dată s-a aplicat, dar spre deosebire de alte cazuri am avut șansa să conduc toată gama de motorizări care poate fi comandată pe X7 (cu un soi de excepție, la care voi poposi). Din capul locului trebuie precizat că X7 nu poate fi configurat cu motor mai mic de 3 litri (versiunea 40d, 352 CP), ceea ce e bine, altfel ar fi fost ridicol la dimensiunile sale (aproape 5,2 metri lungime). Cu 2.998 cmc se laudă și versiunea 40i (6 cilindri în linie), care dezvoltă 381 CP și propune un sprint de doar 5,8 secunde până la 100 km/h. Peste 350 CP în versiunile de bază, benzină sau diesel, atunci ce să vrei mai mult?

E bine, rafinament și exclusivitate. Și un V8, ceea ce explică perfect apariția lui M60i xDrive (aici parcă nici nu are rost să mai precizăm că toate versiunile sunt echipate cu sistemul de tracțiune integrală xDrive). Din 4,4 litri sunt storși 530 CP, iar senzația este, cel puțin pe plan personal, că acesta este nivelul la care ar trebui să fie toate exemplarele X7 de pe stradă, pentru că dacă vrei vârful unui lanț trofic, trebuie să vrei și tot ce e mai bun din și pentru el.

Excepția despre care aminteam, singura care poate contesta coroana lui M60i, vine, culmea, tot din curtea BMW (mai nou!). După achiziționarea producătorului Alpina, din showroom-urile BMW selectate poți comanda modelul BX7, care propune un plus de 91 CP, un upgrade de materiale la interior și un setup general orientat mai mult către confort. N-am avut ocazia să conduc BX7, însă am interacționat cu mai multe modele Alpina de-a lungul vremii și au un caracter aparte. Asta mă face să cred că duelul la acest nivel, deși banii se duc în cam aceeași pungă la final, se dă între M60i și BX7, cu precizarea că ultimul este considerabil mai costisitor, dar și că oricare dintre opțiuni ar fi excelentă.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Perfect de înțeles, sunt convins că mulți s-au speriat nițel atunci când am precizat de motorizarea V8 de 4,4 litri de sub capotă. Nu e la îndemâna oricui să adape constant cei 4.395 cmc. Unde mai pui că un plin de 83 de litri, cât are rezervorul, nu poate fi decontat doar cu bon fiscal, ci trebuie factură – e logic scenariul în care X7 este utilizat pe o firmă. Oficial, BMW anunță un consum mediu de benzină de 12,9 l/100 km. Testul nostru a demonstrat că poți emite pretenții la valoarea de 15 l/100 km.

Desigur, dacă zăbovești prin oraș, mai ales printr-o aglomerație infernală, ai șanse să citești valori instante pentru consum care depășesc pragul psihologic de 30 l/100 km; și asta e normal. Totuși, pentru un V8 mare, X7 este surprinzător de eficient. Cu un ritm de condus normal, cu inevitabile pusee de accelerație, căci cei 530 CP te îmbie, recunosc, poți avea o autonomie (cu deplasări extraurbane, teren preferat de joacă pentru mașină) de +/- 500 kilometri. Absolut decent.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

În ambele scenarii, BMW X7 M60i se simte confortabil, e bine să pornim de la acest aspect. Are această caracteristică importantă care îl poate recomanda drept un Seria 7 cu bilete la lojă pentru pasageri. Bun, dar cum să discutăm despre confort în primă instanță în cazul unui model pe care tronează litera M? Ei bine, X7 nu este un M veritabil, ci un model M Performance, adică parfumat din plin cu esența diviziei sportive, însă nu cu toată sticluța de loțiune rafinată. Și cred că e cea mai bună variantă așa, pentru că noima unui model sportiv de 2,7 tone și gabarit de catedrală ortodoxă nu prea există. Masa maximă admisă pentru vehicul, pasageri și bagaje este de 3.355 kg; știu multe poduri prin România peste care ți-ar fi teamă să treci, judecând după gradul lor de uzură. Concluzionând, X7 este un M rasat, în care trebuie să primeze confortul și luxul, fără a se face rabat de la performanțe dinamice.

Poate că în oraș este o mașină intimidantă pentru șofer, tocmai pentru că străduțele înguste nu sunt nici pe departe o bucurie; ca să nu mai spun că și dacă ai un morman de tehnologie la dispoziție, inclusiv funcții de parcare automată (salvatoare pentru unii), tot trebuie să găsești locuri suficient de mari. Pe deasupra, pe bune acum, nici nu e vreo plăcere să menții inutil în frâu un V8 în cozi interminabile, e pedeapsă nemeritată de una dintre cele mai faine arhitecturi de motoare din istorie. Dar, dacă ții enorm de mult la imagine și statut, ori dacă ai până la șase copii pe care e musai să-i duci la școală, atunci te poți obișnui și cu viața cu X7 prin oraș. Pe de altă parte, faptul că poți cără cadouri cu un volum de peste 2 metri cubi, de sărbători, nu e la îndemâna oricui.

La drum lung se schimbă situația și abia atunci îi dai drumul murgului în mediul său natural. X7 este așezat bine de tot pe șosea, iar de la volan ai senzația, când nu ești intimidat de mașinile parcate uneori haotic în stânga și-n dreapta, că gabaritul său e mult mai ușor de manevrat pe drumuri cu mai multe benzi pe sens. Ar putea fi inutil să reamintesc că BMW este un maestru al reglajelor ținutelor de drum și al adaptabilității (în ultimul timp). Pe cât de comod poate fi ca vehicul, pe atât se zbârlește odată accesată setarea Sport. Dar nu la modul la care să devină greu de controlat ci doar cât să te facă să te bucuri de reprize mult mai înțepate.

Sistemul de suspensie este foarte bine calibrat, luptă cu greutatea cu o tenacitate mai pronunțată decât cea a unui boxer care trebuie să-și atingă categoria înainte de meci, iar direcția este precisă, fără a te face să te îndrăgostești de ea precum o făceau BMW-urile de altădată. Poate că-i prea moale pentru unii, dar pot să înțeleg că asta filtrează mult senzația de mutat un volum echivalent unui vehicul utilitar, pe viraje.

Da, oameni buni, la drum lung se simte excelent. Este cât de Seria 7 ar putea fi cu jantele mari și garda la sol care pentru unii se traduce prin siguranță sporită. Și, da, tot la drum lung apreciezi corect că este doar un M Performance și nu un BMW M veritabil, o tușă de finețe inginerească din Bavaria.

Cum ți se pare designul exterior?

Corect, în mare, impunător, masiv, bărbătesc, mai inspirat decât cel al lui Mercedes-Benz GLS, principalul său rival pe plan local. Îmi place foarte mult profilul, mi se pare armonios și închegat, chiar echilibrat la modul la care știe să ascundă cu o oarecare discreție statura impozantă. Ca detaliu inedit, jantele de 22 inch, standard, par ușor disproporționate. Există posibilitatea montării unora de 23 inch, care vor da mai bine ca imagine și proporții, dar vor necesita și atenție în plus pe drumurile cu ceva mai multe imperfecțiuni.

Nu sunt împăcat total cu partea frontală. Aș fi spus că este cel mai confuz model BMW pentru mine, însă titlul nedorit i-a fost suflat de Seria 7/i7. Atenție, nu spun că e urât, nu pot emite axiome, însă nu cred că sunt singurul care are sentimente împărțite vizavi de anumite viziuni de design. Și dacă n-ar fi existat versiunea non-facelift (non-LCI, în limbaj BMW) poate că nu mi s-ar mai fi părut atât de ciudat, însă aceea parcă era mult mai în ton cu restul liniilor caroseriei. Cel puțin pentru mine. În altă ordine de idei, privindu-l, înțeleg perfect de ce se bucură de un succes fulminant în China, o piață care contribuie masiv la bunăstarea modelului.

Cum sunt materialele la interior?

Capitolul materiale este bifat cu brio, cu diplomă și coroniță. Iar dacă, de exemplu, cobori rapid din noua generație Seria 5 și urci în X7 ajungi să te întrebi, inevitabil, dacă departamentul de selecție a materialelor folosite pentru modelele BMW de top a suferit modificări radicale în privința personalului.

X7 se prea poate să fie unul dintre ultimii dintr-o eră în care contau mai mult finisajele foarte atente decât ecranele care fură ochii. Desigur, lemnul nu mai este masiv, aluminiul este aplicat în strat subțire sau este doar aparent, fibra de carbon, opțională, dă foarte bine, pielea (în mai multe variante) este de calitate superioară, unele zone precum selectorul transmisiei și comutatorul sistemului iDrive sunt din cristal, fețele incintelor acustice se simt rafinat la atingere și arată foarte nobil. Și tot așa. Nu mai punem că poți tapița cu Alcantara plafonul și câte și mai câte. Din acest punct de vedere, mai cu seamă cu opțiuni BMW Individual pentru finisaje, X7 este foarte Rolls-Royce ca atmosferă.

Nu am reproșuri, deși vânez cusururi de multe ori. Până și zonele pe care le atingi mai rar sunt foarte prietenoase cu omul. Efectiv, un interior pentru care nu poți găsi prea multe ace în carul cu fân.

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.

Aș vrea să pornesc de la volumul util de 2.120 de litri, disponibil cu ambele rânduri de locuri spate pliate. Sunt cei peste 2 metri cubi despre care precizam anterior, un spațiu în care ai putea căra marfă suficientă pentru o săptămână în cazul unui magazin de bloc. Desigur, ar fi o blasfemie, dar am făcut o paralelă plastică. Cu doar 4 sau 5 locuri (versiune cu fotolii vs. versiune cu banchetă), X7 tot îți asigură o capacitate a portbagajului de 750 de litri, iar în tot acest timp mai ai două locuri în plus ascunse sub planșeu.

Voi ce notă ați da pentru așa ceva, mai cu seamă că fiecare pasager are la dispoziție locuri și locșoare pentru tot ce are nevoie, porturi de încărcare pentru terminale mobile, ba chiar scaunele față sunt prevăzute cu zone în care pot fi montate facil ecrane sau tablete, numai bune de folosit pentru captarea atenției pasagerilor la drumuri lungi? Aaa, desigur, nu poate lua un 10 pentru locul care rămâne în portbagaj când sunt ocupate toate scaunele, însă câte un rucsac de căciulă tot poate fi luat la purtător. Pentru situații extreme, barele de amarare de pe plafon pot susține o greutate maximă de 100 kg.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Cred că v-ați prins deja că deși răspunsul ar fi 7, maxim 7, ideal ar fi să fie doar 6. E mult mai în caracterul lui BMW X7 și a ceea ce vrea să fie în versiunea cu fotolii individuale pe rândul doi; o voi repeta la nesfârșit. Altfel, în față și pe primul rând din spate pot sta adulți peste media morfologică și să se simtă foarte confortabil. Pe ultimul rând, deși la nevoie ar încăpea și persoane mai mari, e ideal să se facă o selecție după gabarit, iar cei mai prieteni cu sălile de fitness (ori copiii) să se strecoare pe după fotoliile din mijloc.

Cinstit vorbind, cazul ideal este cu patru pasageri, multe bagaje, chiar multe, iar de acolo înainte drumul poate fi oricât de lung.

Cât de sigură este? A testat-o EuroNCAP?

BMW X7 nu a ajuns sub lupa specialiștilor de la EuroNCAP. Înclin să cred că nefiind un model de volum foarte mare, dar mai ales că este o vitrină a celor mai performante tehnologii ale companiei, la toate capitolele, inclusiv siguranță, rezultatul – cel puțin la protecția pasagerilor – ar fi fost logic.

Personal, deși nu am avut confirmarea specialiștilor NCAP, m-am simțit sigur de cel puțin cinci stele, mai ales că mașina e înțesată cu sisteme de siguranță activă și pasivă.

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Sunt multe de punctat în cazul lui X7, tocmai pentru că este un vârf în portofoliul de modele, însă mă voi concentra pe ceea ce poate face diferența la persoana întâi. Anume, felul în care te simți în timpul unui drum lung. În primul rând, scaunele sunt adevărate fotolii, foarte confortabile și cu multiple posibilități de reglaj. Apoi, pot fi încălzite sau ventilate, dar au și sistem de masaj. Peste toate astea vine și posibilitatea de a se opta pentru un sistem audio high-end, Bowers & Wilkins Diamond, care întregește perfect senzația de cocon din puf. Bine, asta dacă nu te codești prea mult să plătești extra 4.612 euro.

Știu, poate c-am spus banalități care se întâlnesc și la modele poziționate mai jos financiar, însă felul în care se întrepătrund în BMW X7 este foarte fain, iar ele îți vor ține „companie” cel mai mult, ca timp, la drum. Vorba aceea, volan și roți au toate, de acolo mai departe se face diferența.

Ai simțit că-i lipsește ceva?

Chiar nu, iar asta îmi dă de gândit, pentru că n-aș vrea să pară că X7 este un automobil perfect, dar nici nu știu ce ar fi putut avea în plus pentru a fi mai bun decât este deja. Poate doar tratamentul Alpina, despre care am mai amintit, însă asta este doar o chestiune de gust și simpatii personale.

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?

Toată afacerea are un preț de pornire de 99.841 euro (TVA inclus) pentru versiunea pe benzină și motor de 3 litri. Asta dacă vrei să ai un i în nume. Dacă ții să fie diesel, vei pleca de la 103.054 euro, cu TVA. Revenim la pacientul nostru, pe care eu (și sunt sigur că nu doar) îl prefer, calculul începe de la 128.044 euro (cu TVA). Exemplarul testat avea dotări opționale extra care au sporit prețul cu 37.608 euro, prețul final pentru exemplarul din imagini fiind de 165.652 euro, TVA inclus.

Nu voi spune că nu e mult, aș fi penibil, însă până la a concluziona sec, invit să fie privit în context. Există modele de la mărci mai bine cotate ca imagine în lumea luxului care ar solicita cel puțin încă 100.000 de euro în plus. Cel puțin. Sincer, nu prea ai ce să oferi atât de rafinat peste M60i ca să atingi pragul acela de preț. Abia așa îți dai seama dacă X7 este scump sau acceptabil.

Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?

Pentru că odată ce o înțelegi corect, nu doar ca obiect statut, te poți îndrăgosti rapid de ea și devine un automobil care poate fi utilizat cu succes în majoritatea scenariilor de viață de familie.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Că nu este profesor, în sensul că nu poate educa posesorii. Nu pe toți, pe unii dintre ei, puțini, numai că tocmai aceia ies în evidență atunci când nu trebuie. Înțelegeți ideea, altfel n-ați lectura texte lungi despre automobile.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Sincer, revin la partea frontală de dinainte de facelift. Sau doar o restilizez finuț-finuț, fără a-i mai modifica radical blocurile optice. De data aceasta aș fi preferat clar un facelift insesizabil.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…ai realmente nevoie de un super-SUV și știi să prețuiești un BMW performant din suflet, nu doar pentru că așa dă bine.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…te simți stingher pe străzile aglomerate din orașe, iar mediul urban înseamnă majoritatea covârșitoare a vieții tale de șofer.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Da. Este printre puținele SUV-uri care-mi plac, efectiv. Cinstit vorbind, și fratele său, BMW X5, poate acoperi marea majoritate a nevoilor, însă a coborî mai jos ca dimensiuni de automobil mă duce cu gândul clar către alte versiuni de caroserie. X7 este potrivit nu pentru că este mare ci că abia atunci poți spune că un SUV are logică totală, când este utilizat pe întreg spectrul de posibilități, mai cu seamă de spațiu.

Clientul perfect al mașinii?

Cel care nu ascultă de gura lumii, care calculează bine nevoile și plăcerile în viață și care știe că „less is more” este cât se poate de adevărat și trebuie aplicat. Când nu dă la calcul, apare X7 M60i în joc. Sau cel care știe că motorul V8 merită salvat, măcar în câte un garaj personal.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Un super SUV din cam toate punctele de vedere.

Fișa tehnică a mașinii testate

Logo BMW

BMW X7

4.4 M60I MHEV STEPTRONIC SPORT XDRIVE

de la 128.044 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Benzină Mild Hybrid
Sursă principală energie
Benzină
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
530 CP
Cuplu maxim sistem
750 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
8
Tracțiune
4×4
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in V/8
Capacitate cilindrică
4395 cmc
Putere maximă
530/390 CP/kW
Cuplu maxim
750 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
2
Motor electric
Număr motoare electrice
1
Putere maximă electric
11 CP
Cuplu maxim electric
200 Nm
Baterie
Capacitate brută
0.46 kWh
Putere maximă încărcare AC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
4.7 s
Viteză maximă
250 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
5181 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
2000 mm
Înălțime
1805 mm
Ampatament
3105 mm
Volum portbagaj
212 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
2120 litri
Masa proprie
2675 kg
Siguranță
Rezultat
Netestat
Preț
Preț de pornire model
128.044

Foto: Dragoș Savu