Test Drive: Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid

SUV familist spațios și confortabil, caut priză. Mă găsiți la Citroën. Mă numesc C5 Aircross Hybrid.

Cine este și ce vrea Citroën C5 Aircross de la noi?

C5 Aircross este continuarea (cumva naturală) a lui C4 Aircross, pe care de altfel l-a și înlocuit. De ce nu și-a păstrat numele, ca mai toate modelele care primesc o nouă generație? Pentru că Citroën a ținut neapărat ca tu să înțelegi că acesta este un model cu totul și cu totul nou, construit pe o platformă nouă (EMP 2). C4 Aircross, produs în colaborare cu Mitsubishi, nu a fost chiar cel mai vândut Citroën din istorie; s-ar putea să fi fost, totuși, cel mai puțin dorit.

Probabil te întrebi acum „Bine, dar C5 nu a fost sedanul ăla mișto, cu suspensie hidraulică? C5 Aicross are vreo treabă cu acela?” Nu, nu are nicio treabă. Succesorul acelui C5 este noul C5 X, care arată ca și cum designerii nu s-au putut decide ce anume vor să deseneze, așa că au făcut un compromis. Capitolul sedanuri și MPV-uri pare că a fost încheiat în cartea Citroën. 

Dar ca să răspund concis și la întrebarea ta: C5 Aircross este un SUV compact dedicat familiștilor iubitori de spațiu și de confort și de fler franțuzesc.

C5 X, în cazul în care nu-l puteați vizualiza din descrierea mea.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

Încă te uiți la modelul de primă generație, deci nu s-a schimbat nimic la el. Încă. Pentru că Citroen a prezentat săptămâna trecută imaginile cu versiunea facelift, care va fi lansată anul ăsta.

La debut, C5 Aircross a încântat prin noua suspensie, Progressive Hydraulic Cushions. Aer condiționat de calitate (cu filtru de carbon activ), scaune confortabile cu funcție de masaj, spațiu de invidiat mulțumită unui ampatament mare (de 2,7 metri) și design preluat cu succes de la încântătorul concept cu același nume – acestea au fost principalele atribute ale lui C5 Aircross la debut.

C5 a debutat pe piața europeană în 2018, însă a ajuns acum la noi pentru că lista de motorizări are o nouă adiție: un hibrid plug-in. Exemplarul testat se numește Citroën C5 Aircross Hybrid și se mândrește cu 225 de cai-putere, termici și electrici deopotrivă.

Cu cine se bate pe piața din România?

Lista de SUV-uri compacte disponibile la noi în țară este îndestulătoare, așa că m-am gândit să enumăr rivalii tematici ai lui C5 Aicross Hybrid, adică SUV-urile compacte care dispun de tehnologie plug-in: Ford Kuga, Hyundai Tucson, Jeep Compass, Mitsubishi Eclipse Cross, Opel Grandland (frate de platformă cu C5 Aircross), Peugeot 3008 (alt frate de platformă cu C5 Aircross), Volkswagen Tiguan, Volvo XC40.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Motorizarea Hybrid vine într-o singură versiune: un motor de 1,6 litri, cu 181 CP și 300 Nm, alături de care lucrează și un motor electric, cu 110 CP și 320 Nm. Resursele totale ale sistemului hibrid sunt 225 de cai putere și 360 Nm, trimiși exclusiv către puntea față printr-o cutie automată cu opt rapoarte. Partea termică este hrănită cu benzină, iar cea electrică, de o baterie de 13.2 kWh.

Dacă stai la casă, sau dacă ai priză (și) la birou, atunci merită să iei în calcul C5 Aircross. Altfel, s-ar putea ca versiunea cu motor termic să fie mai bună pentru tine. Explic imediat. 

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Destul de mult, pentru natura ei. După circa 430 de kilometri – mulți dintre ei parcurși în regim extraurban, pe drumuri naționale – instrumentarul de bord s-a aciuat în jurul valorii de 8,4 l/100 km.  

C5 Aircross este PHEV, iar bateria sa de 13.2 kWh te poate purta, în condiții ideale, până la 53 de kilometri doar electric. În condiții mai puțin ideale – frig, ploaie, vânt; genul de vreme pe care nu te-ai da jos din mașină nici dacă faci accident – autonomia electrică a fost mult mai mică. La plecare îmi arăta 30 de kilometri, dar s-a consumat în 25.

Sigur, C5 Aircross nu este o excepție aici: toate mașinile PHEV sunt eco atâta timp cât ții bateria încărcată. Problema lui C5 Aircross este că, odată ce o descarcă, nu mai pare să jongleze eficient cu resursele de energie. Poți să intervii tu aici, să încarci bateria din mers, cu toate că asta o să-ți altereze economia de consum la drum lung.

Mașinile din testele Autocritica sunt alimentate exclusiv cu gama de carburanți MOL EVO Plus (benzină și diesel), care conțin o concentrație superioară de aditivi EVOTECH. Datorită formulei inteligente EVOTECH, carburanții MOL curăță motorul, îi prelungesc durata de viață și oferă un consum optimizat de carburant, astfel că sunt recomandați mașinilor de orice vârstă.

Indiferent dacă ai o mașină pe benzină sau diesel, carburanții MOL EVO Plus au efect pozitiv asupra motorului. 50% dintre șoferii din România folosesc carburanți speciali de iarnă în sezonul rece.

- Benzina EVO 100 Plus îndepărtează depunerile din sistemele de injecție cu până la 55%.

- EVO Diesel Plus asigură pornirea ușoară a motorului chiar și în condiții de frig extrem, până la -40 de grade Celsius. Mașina ta pornește întotdeauna la prima cheie, indiferent de gradele din termometru.

Cum se simte la drum lung? Dar în afara lui? Dar în oraș?

Se întinde bine la drum C5 Aircross, este genul de mașină care te îmbie la călătorii; dacă ți-l comanzi cu plafon panoramic, atunci o să te bucuri de senzația de spațialitate pe care ți-o dă un MPV. M-a dus cu gândul la C4 SpaceTourer, o (altă) mașină pe care C5 Aircoss o înlocuiește în gama Citroën. (Francezii au păstrat deocamdată doar versiunea cu 7 locuri Grand C4 SpaceTourer.)

Interiorul este mulțumitor din punct de vedere al antifonării – Citroën l-a echipat pe C5 Aircross cu geamuri dublu-strat pentru a-l face mai silențios la interior –, ceea ce înseamnă că vei putea trece mai ușor peste momentele când cutia retrogradează și bagă turații în motor fără ca tu să-i fi cerut neapărat asta prin pedală.

Prin oraș nu este chiar o corvoadă, pentru că-n dimensiuni se încadrează încă în segmentul compact. Direcția este foarte moale, o calitate atunci când trebuie să dai din volan ca să ieși din strâmtorile urbane. Nu e cazul să strâmbi din nas la ideea de direcție fără feedback, pentru că nici n-ai nevoie de așa ceva când plutești pe suspensiile lui C5 Aircross.

Suspensiile sunt mai degrabă confortabile sau mai degrabă sportive?

Sunt foarte confortabile. O să fii foarte plăcut impresionat de sistemul de suspensii al francezilor, care folosește rezervoare hidraulice montate în capetele amortizoarelor pentru a te purta peste denivelări ca un covor fermecat. În cele mai multe cazuri, funcționează excepțional.

O consecință în cazul acestui sistem este ruliul și tangajul, mai pronunțat decât în cazul altor mașini. Nimic de speriat, însă dacă ești fan mașini germane, atunci o să-ți ia un pic să te obișnuiești cu legănatul lui C5 Aircross.  

Cum ți se pare designul exterior?

Nu-mi amintesc să fi descris vreun Citroën până acum altcumva decât ca „simpatic”, aici cu sensul de „prietenesc și inofensiv dar totuși diferit și inovator”. Totodată, un Citroën este cu atât mai simpatic cu cât este mai mic în dimensiuni, sau cel puțin asta credeam până mai recent. Mă bucur că designerii Citroën au reușit să păstreze particularitățile limbajului de design și în cazul caroseriilor ceva mai voluminoase.  

Cum sunt materialele la interior?

În general bune, cu plastice moi care să accentueze senzația de confort și cu finisaje care să sporească impresia de calitate. Tematica designului exterior se păstrează și la interior, și o vezi chiar începând cu volanul, care este inutil de pătrat. În mod cumva ironic, o inserție care are rolul de a spori calitatea percepută este făcută dintr-un material tare și urât; mă refer aici la „curelele” verticale de pe bord. Din fericire, nu trebuie să le atingi des, deci poți spune că-și îndeplinesc misiunea de a arăta – doar a arăta – bine.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Cinci, și doar cinci: nu are șapte locuri, în ciuda faptului că portbagajul imens, de 720 de litri, ți-ar da impresia că ar mai încăpea două locuri și acolo. Spațiul pentru genunchi este rezonabil – lipsa tunelului de transmisie contribuie și ea la confort – iar cel pentru cap este decent cât timp nu înghesui trei adulți înalți acolo. În spiritul familist specific Citroën, C5 Aicross are bancheta spate segmentată în trei scaune individuale, și fiecare dintre ele poate glisa pentru a spori fie spațiu la genunchi, fie cel din portbagaj.   

În materie de practicitate, C5 Aircross este pregătit să găzduiască o familie: are spații de depozitare mari la interior, defalcarea banchetei spate asigură spațiu pentru două scaune de copii și un pasager (mai mărunt) între ele. În mod curios, pasagerii din spate primesc, în schimb, doar o mufă USB. 

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

C5 Aircross a primit patru stele (din cinci) la testele Euro NCAP; a fost testat în 2019. Privită pe capitole, performanța sa arată așa: 87% pentru pasagerii adulți, 86% pentru copii, 58% pentru participanții la trafic vulnerabili și 75% pentru sisteme de siguranță.  

Pachetul standard de siguranță al lui C5 Aircross este constituit din airbaguri frontale și laterale față, martor de avertizare la părăsirea benzii de rulare, sistem de frânare automată de urgență, sistem de avertizare în cazul riscului de coliziune, sistem de recunoaștere a semnelor de circulație, sistem de monitorizare a atenției șoferului, senzori de parcare spate. Dacă ți-l cumperi cu motorizarea hibridă – indisponibilă în nivelul de echipare entry-level – primești cameră de marșarier și senzori de parcare față și spate.

Top 3 sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Am aplaudat încă de la început, de la C4 Cactus, sistemul de protecție chic botezat Airbump – pernuțe umplute cu aer, poziționate pe portiere, pentru a evita inevitabilele ciocniri de portiere din parcările înghesuite – și mă bucur să văd că a ajuns pe mai multe modele din gama Citroën. Pe noile C3 Aircross și C5 Aircross arată și mai bine ca design, cu toate că mă cam îndoiesc că și-a păstrat practicitatea.

Îmi place sistemul de fragmentare a banchetei spate, cu locuri individuale care pot glisa. Astfel, poți să optimizezi atât spațiul pentru pasageri cât și cel din portbagaj fără să faci compromisuri.

Îi lipsește ceva la capitolul tehnologie?

Un sistem de infotainment mai breaz, în primul rând. Infotainmentul francezilor nu este chiar cel mai prompt în răspunsuri de pe piață, ca să zic așa. 

Cât mă costă toată afacerea?

Prețurile pornesc de la 27.300 € (42.500 € pentru versiunea PHEV) și ajung la 45.000 €.

Cu ce vine în echiparea standard și care sunt nivelurile de echipare?

Trei niveluri de echipare sunt disponibile pentru C5 Aircross: Live Pack, Feel și Shine. Motorizarea hibridă vine doar cu Feel și Shine.

În echiparea standard (Live Pack), pe lângă dotările de siguranță pe care le-am enumerat mai sus primești și jante de 17”, geamuri electrice, suspensia cu amortizare hidraulică progresivă, închidere centralizată, pilot automat, faruri ECO LED, volan îmbrăcat în piele, suport lombar pentru scaunul șoferului (nu-l găsești la toată lumea în dotare standard), aer condiționat manual cu filtru de carbon activ, infotainment cu ecran de 8” și sistem audio cu 6 incinte, oglinzi electrice cu încălzire, bandourile laterale Airbump.

Dacă ar fi să alegi un singur lucru pentru care merită cumpărată mașina asta, care-i acela?

Pentru confort, clar!

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Consumă nejustificat de mult pentru o mașină care se vrea eco.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Îi trec comenzile pentru sistemul de climatizare pe butoane analog. Francezii se tot încăpățânează să-l incorporeze în ecranul infotainmentului – despre care mi-am exprimat deja oful mai sus.

Cumpără-ți mașina asta dacă…

… vrei confort și spațiu, pentru că din astea primești la discreție.

Nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…  te gândești că vei salva mulți bani prin economie de combustibil.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Nu. Nu în versiunea asta de motorizare, cel puțin. Aș opta pentru motorizarea termică simplă, cu 181 CP. 

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Un alt Citroën confortabil, spațios, primitor. Acum în versiune SUV.

Fișa tehnică a mașinii:

Logo Citroën

Citroën C5 Aircross

1.6 PHEV 225 MAX AUTO

de la 48.400 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Plug-in Hybrid
Sursă principală energie
Electric
Sursă secundară energie
Benzină
Putere maximă sistem
225 CP
Cuplu maxim sistem
360 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
8
Tracțiune
fata
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in linie/4
Capacitate cilindrică
1598 cmc
Putere maximă
180/132 CP/kW
Cuplu maxim
Nr. sisteme supraalimentare
1
Motor electric
Număr motoare electrice
1
Putere maximă electric
110 CP
Cuplu maxim electric
320 Nm
Baterie
Capacitate brută
14.20 kWh
Putere maximă încărcare AC
3.7 kW
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
8.7 s
Viteză maximă
225 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
64 km
Dimensiuni și mase
Lungime
4500 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1969 mm
Înălțime
1654 mm
Ampatament
2730 mm
Volum portbagaj
600 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1510 litri
Masa proprie
1760 kg
Siguranță
Rezultat
Netestat
Preț
Preț de pornire model
48.400
Preț mașină testată
45.606 €