Test drive: Ford Capri

Încărcat de

Am condus noul SUV electric Ford Capri, fratele lui Ford Explorer și al lui Volkswagen ID.4. Iată impresiile noastre.

Cine este și ce vrea Ford Capri de la noi?

Ford Capri este un crossover electric bazat pe platforma MEB, folosită de Ovalul Albastru în baza parteneriatului pe care îl are în derulare cu Grupul Volkswagen. Este fratele de platformă al lui Ford Explorer și Volkswagen ID.4. Este făcut în Germania, chiar în uzina Ford din Koln, iar varianta sa de platformă vine cu o configurație distinctă față de ceea ce găsim pe Explorer sau ID.4.

Capri este încadrat în segmentul crossoverelor compacte și este apropiat ca dimensiuni de Explorer și chiar de Mustang Mach-E, chiar dacă acesta din urmă pare, cel puțin vizual, să fie mult mai mare – nu-i cazul.

Capri este propus drept o mașină de familie cu valențe sportive și o ușoară tentă retro – atât prin numele său, cât și prin câteva trăsături de design subtile preluate de la vechiul fastback. Oamenii de la Ford insistă destul de tare pe legătura dintre vechiul și noul Capri, designerul său explicând că așa ar fi ajuns să arate Capri dacă ar fi fost produs fără întrerupere din 1986 (când a ieșit din fabricație vechiul Capri) până acum.

Ca să fim corecți, Ford a tot dezvoltat diferite concepte cu numele Capri în ultimii 30 de ani, iar acestea arată din ce în ce mai mult a crossover și mai puțin a coupé. Motivația e simplă: nu se mai vând la fel de multe coupé-uri ca pe vremuri și segmentul e în scădere de la un an la altul.

După cum ne-au explicat și cei de la Ford, varianta aceasta de caroserie – coupé – nu mai are popularitatea de altădată, așa că investiția în ea nu ar avea rost din punct de vedere economic.

Iar în loc să arunci cu comentarii pe internet că noul Capri nu e un coupe cu motor pe benzină și transmisie manuală, nu uita că încă mai e în ofertă un Mustang V8.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

În afară de faptul că ambele se numesc Capri și că au o formă similară a liniei geamurilor laterale, mai sunt câteva lucruri în comun. Ambele modele au o variantă cu propulsie (cel vechi era doar cu propulsie), ambele sunt potrivite pentru o familie de trei sau chiar patru persoane și ambele au faruri cu semnătură luminoasă în formă de cerc.

Dar diferențele care contează sunt majore. Pe lângă faptul că acum avem în față un crossover electric, noul model este mai mare, mai practic, mai sigur și mai rapid decât cel vechi.

Ar mai fi și diferența între crossover cu patru uși și un coupé cu două uși, carburație versus propulsie electrică și tot așa, dar o să stăm până mâine ca să listăm toate diferențele. De notat faptul că nu există un alt predecesor pentru noul Capri și că facem această comparație doar pentru că a mai existat un alt model Ford cu acest nume.

Ce concurenți are pe piața din România?

La prima strigare, am spune că rivalii direcți ar fi aceiași cu cei ai fraților de platformă, adică Ford Explorer și Volkswagen ID.4. Deci printre rivali se numără modele precum Skoda Enyaq iV, Renault Scenic și Peugeot e-3008.

Dacă ne uităm doar la segment și la caracteristici, rivalul direct este Skoda Enyaq Coupe iV (tot o rudă bazată pe arhitectura MEB), acesta din urmă fiind tot un crossover electric cu siluetă de coupé oferit în variantă cu tracțiune spate. Are și o autonomie declarată de 577 km și o putere de 286 CP. Tot atâția cai-putere are și varianta de Capri RWD, fix cea testată de mine.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

În cadrul testului internațional organizat de Ford în Franța am mers cu varianta cu un motor electric de 286 de cai-putere a lui Ford Capri și echiparea Premium Extended. Autonomia maximă declarată a acestei versiuni este de 598 de kilometri.

Dacă vrei să plusezi pe partea de autonomie, poți oricând să comanzi versiunea entry-level din acest moment, Capri Select Extended (627 de kilometri WLTP). Are fix aceeași configurație tehnică, dar ceva mai puține dotări.

În ofertă există și versiuni cu două motoare electrice (AWD) disponibile pentru ambele linii de echipare (Select sau Premium).

Dacă pui preț pe autonomie, îți recomand varianta Capri Select Extended.

Vezi cele două capace de lângă încuietoarea capotei? În stânga este compresorul, iar în dreapta ai soluția de kit de pană.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Am pornit la drum cu bateria încărcată la 95% și cu o autonomie rămasă de 524 de kilometri. Fiind vorba despre un test internațional unde nu ne facem singuri programul, nu avem niciun control asupra procentului de încărcare al bateriei și nici măcar nu ne alegem traseul – acesta fiind predeterminat.

Mie mi-a revenit o porțiune de condus de 102 kilometri. Au fost zone cu autostrăzi, drumuri naționale și mici orașe până la destinația finală din Marsilia. Consumul mixt rezultat a fost de 13.8 kWh/100 kilometri, o valoare bună.

Rezultatul de consum a fost după ce am rulat preponderent în modul B și nu am forțat inutil mașina, deci fără accelerări bruște, conducând normal și legal, așa cum ai face dacă ai avea la bord pe cineva căruia i se face rău de mișcare.

La sosire am avut 76% baterie rămasă și o autonomie estimată la 431 de kilometri.

e-charge, prima rețea de stații de încărcare înființată în România, deține în acest moment peste 800 de puncte de încărcare în toată țara (împreună cu partenerii săi). Detalii aici

            Cât de repede se încarcă la prize AC și DC?

Încărcarea de la o priză AC se face cu maximum 11 kW, pe când la o priză DC este suportată o putere de până la 135 kW. La o stație rapidă, între 10 și 80%, Capri are nevoie de 28 de minute.

Nu am făcut nicio încărcare în cadrul evenimentului, dar vestea bună este că au mers colegii mei în EUROCHARGE cu Ford Explorer, fratele de platformă al lui Capri, deci aveți aici date relevante din viața reală cu o mașină foarte apropiată pe partea de sistem de propulsie cu cea pe care am testat-o aici.

De notat faptul că noul Capri este cel mai aerodinamic Ford de producție lansat vreodată, având un coeficient aerodinamic de 0.26, ceea ce ajută mult la creșterea autonomiei.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Acum trei ani am condus Volkswagen ID.4, fratele lui Capri de platformă. La momentul respectiv, acel model m-a surprins prin cât de mult putea să meargă cu o încărcare, precum și prin confortul asigurat la drum. Era un amestec de silențios cu rulat lin, dar nu puncta prea bine la capitolul ”suflet”.

Ei bine, Ford a mizat pe o rețetă diferită în cazul lui Capri. Are alte arcuri și o direcție diferită față de ID.4, iar la setările privind amortizoarele și celelalte elemente ale suspensiei prezintă o calibrare specifică mărcii americane.

Acum, după ce l-am condus pe Capri, pot spune că el este fratele mai dinamic din această pereche. Este făcut să se simtă mai sportiv, cel puțin decât ID.4, chit că nu mizează tare pe această latură. Diferența se simte, chiar dacă avem în continuare o mașină confortabilă, doar că acum îți dă mai multă încredere în felul în care răspunde la comenzile tale la drum.

Comportamentul rutier oferit este în continuare previzibil, fără surprize neplăcute, iar totul se derulează într-o manieră ușor de gestionat. Nu te va lua prin surprindere, deși are 286 de cai-putere care merg către roțile din spate. Totuși, nu suntem într-o mașină din anii ’80 sau ’90, când un asemenea nivel de putere însemna și un pericol pe măsură.

Capri este simplu și plăcut de condus, neavând nevoie de prea mult efort ca să îl pui în mișcare și să parcurgi câteva sute de kilometri la bordul său. Mi-a plăcut reglajul direcției și setarea suspensiei.

Există patru moduri de rulare prestabilite și unul personalizabil, iar pe lângă acestea ai modul D sau B, ales de la selectorul de pe coloana de direcție. Eu am mers în B aproape tot drumul. Mi se pare cel mai confortabil, întrucât mașina recuperează energie într-un mod mult mai eficient.

Cât despre modurile de conducere, în Normal l-am simțit cel mai echilibrat, dar poți opta pentru modul eco dacă vrei un plus de eficiență. Există și un mod Sport, unde se remarcă o mică întărire a direcției, dar subtil și aici. Pare că Ford și-a lăsat loc să lanseze o variantă mai sportivă a lui Capri, cândva, dacă va fi dorită. Cine știe.

Cei 286 de cai-putere sunt acolo, dar îi folosești destul de rar pe toți. Ce contează mai mult este cuplul maxim, de 545 Nm, ce face mașina să se simtă destul de forțoasă atunci când apeși cu hotărâre pe accelerație.

În oraș, și nu numai, vei aprecia mai mult ca sigur felul în care această mașină se întoarce. Specificul platformei sale tehnice, de tip ”skateboard”, cu console foarte scurte și cu roțile aduse aproape la extremitățile sale, împreună cu reglajul direcției, permit întoarcerea dintr-o mișcare în locuri în care alte mașini ar avea nevoie de celebra manevră din trei mișcări.

Cum ți se pare designul exterior?

Dacă o compari direct cu fratele de platformă, aș zice că e modelul mai frumos din această pereche. Chiar dacă nu prin frumusețe în sensul convențional pentru un automobil, ci doar prin interpretarea mai aspectuoasă a formelor cu care au avut designerii mână liberă să lucreze. Îmi place că la Capri avem mânere convenționale pentru portiere și apreciez și forma liniei geamurilor laterale – mai ales că aceasta este o trăsătură cu tentă retro.

Posteriorul arată bine și vine cu o reinterpretare a formei ornamentului de pe capacul hayonului vechiului Capri din 1985, sau cel puțin așa mi se pare mie. Personal, nu mă simt în vreun fel jignit de faptul că Ford s-a gândit să refolosească un nume din istoria sa pentru un model nou. Marca are destulă istorie în spate ca să își permită asemenea acțiuni și multe dintre modelele sale de atunci erau iubite sau măcar dorite la vremea respectivă.

Ford a implementat câteva elemente cheie de design cu respect față de modelul istoric și fără să afecteze proporțiile sau aerodinamica modelului nou. Este un rezultat bunicel, deși trebuie să recunosc și că am văzut o legătură mai puternică la Renault 4 și 5 între modelele actuale și cele istorice.

Cum sunt materialele la interior?

Deloc rele în marea majoritate a zonelor pe care le atingi. Sunt câteva suprafețe acoperite cu piano black, iar tot acolo ai și comenzile tactile pentru volum și alte funcții similare – acelea nu sunt preferatele mele în materie de design, dar unora le place cum arată acest finisaj.

Bordul este interesant, având un soundbar Bang&Olufsen integrat în spatele ceasurilor de bord pentru echiparea Premium. Restul planșei are un ornament care imită fibra de carbon, dar și multiple fante de aerisire de la instalația de climatizare.

Pielea de pe volan este de calitate și e plăcută la atingere, iar cotierele sunt la același nivel – cele de pe portiere cu cea dublă de pe consola centrală. Asta e de apreciat. Fețele de uși și partea de culoare deschisă a bordului sunt relativ moi și par să fie realizate cu un plus de grijă, iar luminile ambientale integrate îi dau un aspect mai interesant interiorului. Aș fi vrut să văd și aici ceva tușe retro, dar nu găsesc niciuna în afară de forma volanului și brațul inferior al acestuia.

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.

9 – ecranul multimedia se poate mișca, iar în spatele său ascunde un spațiu de depozitare – fix ca la Explorer. Are loc suficient și în cotieră, precum și în suporturile de pahar și în buzunarele fețelor de uși.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Patru adulți intră fără probleme, al cincilea va fi relativ înghesuit pe bancheta din spate. Spațiul la cap pe locurile din spate este limitat pentru adulții de peste 1.80 m înălțime. Eu am avut capul la două degete suprapuse distanță de plafon, deci probabil că aș fi atins plafonul la o denivelare. Aveam loc suficient pentru genunchi și șolduri, precum și loc decent la umeri.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Încă nu a ajuns la EuroNCAP, deoarece este proaspăt lansată pe piață. Ford țintește aici un punctaj cât mai ridicat și l-a echipat pe noul Capri cu sisteme de siguranță specifice anului 2024.

Fratele de platformă VW ID.4 a obținut cinci stele EuroNCAP în 2021, cu punctaje bune, deci ar trebui să vedem ceva similar și de la Capri.

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Mi-a plăcut posibilitatea de a muta ecranul multimedia – nu neapărat pentru spațiul de depozitare ascuns în spate, ci pentru că așa poți să scapi de momentele în care se reflectă soarele pe ecran.

Îmi place mult sistemul de acoperire a bagajelor folosit de acest model, l-am văzut și pe Puma, și pe Mustang Mach-E. Este vorba de un element textil flexibil, prins doar de capacul portbagajului și care e mai ușor de ascuns decât tradiționalul rulou de portbagaj sau a elementului acela presat pe care îl găsești în alte modele. Mi se pare mult mai practic și mai util decât alternativele de mai sus.

Sigur, pentru mine este potrivit, în condițiile în care nu depozitez niciodată nimic pe elementul acela din două motive: 1. ca să nu zboare prin mașină și 2. ca să nu tentez vreun hoț. Până acum a funcționat strategia, mi-au luat mașina cu totul când mi-au luat-o.

Ai simțit că-i lipsește ceva?

O grilă frontală separată mai bine de blocurile optice. Chit că treaba asta se făcea elegant printr-un alt artificiu de design, cât să amintească mai mult de cum arăta modelul clasic. Dar în același timp știu că ce-mi doresc eu ar fi stricat multe din punct de vedere aerodinamic.

Altfel, parcă i-ar fi stat mai bine cu alt model de jante, dar acestea din dotare ascund faptul că are tamburi pe puntea spate, nu discuri și etriere. În ciuda acestui ultim aspect, nu am simțit nevoia unor frâne mai puternice la Capri.

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?

Pragmatic (să nu zicem zgârcit, da?) din fire, aș opta aici pentru echiparea Select, nu Premium cum e cazul celei testate, strict pentru autonomia mai mare posibilă în configurațiile RWD și AWD.

Cât despre echipare, sunt destul de multe lucruri cu care poți să fii mulțumit pe o mașină nouă în 2024 și în echiparea standard. Ar fi indicat să te uiți singur în configurator să vezi dacă îți face cu ochiul mai mult de o dotare-cheie a echipării Premium și care nu se poate adăuga și pe Select.

Diferența de preț între aceste echipări nu este mare, 2.500 de euro pentru oricare dintre variantele de motorizare, iar dacă îi împarți într-un leasing pe câțiva ani, așa cum își ”cumpără” mulți oameni mașinile de ceva vreme, nici nu îi simți așa de tare la rata lunară.

Ford are un preț de listă de 52.500 de euro pentru noul Capri RWD în varianta Premium Extended, așa cum este cel testat de mine. Prețul său, cu tot cu bonificația Rabla Plus și toate reducerile propuse de Ford, este mai mic în configuratorul mărcii, de 44.250 de euro cu TVA inclusă, iar oficialii producătorului au afirmat că acele reduceri sunt permanente.

Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?

Eficiența în rulare fără să simți că e anesteziată complet. Are o personalitate care se simte, chiar și când ai în față o mașină de test gri cu interior negru.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Se putea merge mai departe cu tenta retro la interior – mă gândesc aici la modele de tapițerie, poate și la forma fețelor de uși. M-ar fi bucurat să găsesc butoane fizice sau chiar comutatoare cum vezi în Mustang (nu Mach-E) pentru anumite comenzi. Ar fi adus un plus pe partea de inspirație retro și i-ar fi dat o personalitate aparte mașinii.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Fac bancheta spate mai subțire, eventual profilată pentru două locuri, ca să fie mai mult spațiu pentru capul ocupanților. Câțiva centimetri se pot câștiga de acolo, cred eu, fără să se umble la plafon.

Sau, mai simplu, aș aduce la același nivel ornamentele de pe fețele de uși și de pe bord acolo unde se întâlnesc acestea.

Și mai simplu de atât? Schimb butoanele cu touch de pe volan cu butoane convenționale. Da, hai să rămânem la asta.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…vrei o mașină electrică la mai puțin de 50.000 de euro care să vină și cu un design un pic diferit și cu un dram de personalitate.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…pentru tine Ford Capri înseamnă o mașină fabricată între 1968 și 1986, fără excepții. Sau dacă nu ai unde să o încarci atunci când ajungi acasă și nu te atrage o mașină electrică.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Nu sunt fanul SUV-urilor cu tracțiune pe o singură punte, indiferent de motorizare, deci nu aș fi cumpărat fix această variantă dacă mi-aș fi căutat un SUV electric. M-a surprins plăcut consumul obținut în test, fără să fac vreun efort în direcția asta. Deci n-o s-o exclud definitiv de pe lista mea.

Clientul perfect al mașinii?

O persoană în căutarea unui aspect sportiv pentru o mașină de familie ce are propulsie electrică.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Noul SUV electric de segment compact de la Ford, cel cu design retro.

Fișa tehnică a mașinii

Logo Ford

Ford Capri

BEV 82KWH PREMIUM 286PS EXTENDED AUTO

de la 52.500 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Electric (BEV)
Sursă principală energie
Electric
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
286 CP
Cuplu maxim sistem
545 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
1
Tracțiune
spate
Motor termic
Configurație / nr cilindri
Capacitate cilindrică
Putere maximă
Cuplu maxim
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
1
Putere maximă electric
286 CP
Cuplu maxim electric
545 Nm
Baterie
Capacitate brută
82.00 kWh
Putere maximă încărcare AC
11.0 kW
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
6.4 s
Viteză maximă
180 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
14,0 kWh/100 km
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
598 km
Dimensiuni și mase
Lungime
4634 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1872 mm
Înălțime
1626 mm
Ampatament
2767 mm
Volum portbagaj
622 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1505 litri
Masa proprie
2098 kg
Siguranță
Rezultat
Netestat
Preț
Preț de pornire model
52.500

Foto: Stuart Price | Ford