Test drive: Honda Civic hibrid

Pentru piața din Europa, cea mai nouă generație Honda Civic are doar versiune hibridă. Pe lângă asta, modelul japonez plusează cu și mai mult spațiu, dar și cu un pachet tehnologic potrivit anului 2022. Test cu versiunea Sport a noului Civic e:HEV.

Cine este și ce vrea Honda Civic de la noi?

Honda Civic este un hatchback proaspăt trecut de criza vârstei mijlocii, dacă e să ne luăm doar după cum arată. Ultimele generații au reușit mereu să fie sufletul petrecerii la început, pierzându-și apoi câte puțin din strălucirea inițială după fiecare an de producție. Au fost în ton cu vremurile, au avut un real succes și este clar că au existat întotdeauna fani care și-au dorit mereu să apară încă o ediție și mai flagrantă. Tocmai din acest motiv, faptul că Civic a devenit tot mai cizelat de-a lungul timpului a produs efecte interesante la capătul sportiv: au fost câteva iterații radicale ale lui Type R, care au devenit acum foarte căutate și aproape modele de colecție. Aviz investitorilor.

Această a 11-a generație marchează 50 de ani de Civic, iar aniversarea aduce cu ea o înfățișare mai serioasă și un salt în calitate al materialelor din habitaclu. Cât despre tehnică, e vorba de Honda: inginerii lor mereu găsesc să îmbunătățească ceva de care nu s-a plâns nimeni.

Cred că Civic vrea de la noi două lucruri în același timp: să înțelegem că electrificarea nu înseamnă renunțarea la plăcerea condusului efectiv și că ar putea prelua o parte din rolul defunctului model Accord în gamă.

Trei lucruri noi față de generația anterioară?

Motorizare nouă, habitaclu redesenat, materiale mai bune, ampatament mărit, un sistem audio proiectat împreună cu Bose pentru versiunea de top, sistem de siguranță activă Honda Sensing îmbunățit. S-a plecat de la vechea generație, dar au modificat atât de multe repere, încât ar fi ciudat să nu spun că este o mașină nouă.

Ce nu au schimbat? Rezoluția camerei pentru marșarier.

Cu cine se bate pe piața din România?

E aproape obligatoriu să menționez Golf și rudele din platformă, la fel și Corolla, conațional și rival de-o viață. Aș zice Ioniq (cel original) și nu pot să exclud nici ceva modele cu tracțiune de la BMW. Doar că acest Civic este un hibrid care se încarcă singur. O soluție pe cât se poate de eficientă, pe atât de greu de comparat direct cu motorizările altor concurenți. În general se poartă clasic, plug-in hybrid și electric.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Noul Civic este disponibil într-o singură variantă full hybrid, denumită e:HEV. Sistemul livrează o putere maximă de 184 CP și 315 Nm și este format dintr-o baterie de 1,05 kWh (cu 72 de celule), două motoare electrice compacte și puternice și un motor termic de 2,0 litri cu ciclu Atkinson.

Principala sursă de putere este electrică. Diferența principală față de alte soluții care par similare este că motorul termic poate transmite puterea direct la roți. O face cu predilecție la viteze ridicate de croazieră, atunci când eficiența lui este maximă și mult superioară unuia electric. Sistemul e:HEV gestionează automat modurile de condus, trecând la EV, Hybrid sau Engine Drive, iar asta se întâmplă fără să fie sesizabil din spatele volanului.

Unitatea de 2,0 litri a fost dezvoltată special pentru Civic. Uită de vibrațiile și sunetul de aspirator al altor modele. Cu excepția sunetului augmentat care mimează un motor, în habitaclu nivelul de zgomot e apropiat de cel dintr-o electrică. Motorul termic nu se turează prea mult când începe să producă energie și oricum este mai silențios. Revenind la detaliile tehnice ale acestuia, a primit o atenție sporită din partea inginerilor Honda și a fost perfecționat până a ajuns la un randament termic de 41%. VTEC, injecție directă și multiplă, pistoane redesenate pentru a controla traseul amestecului carburant, un raport de compresie de 13:9, control mai bun al temperaturii pentru scăderea emisiilor. Știți voi, trucuri de școală veche făcute cu tehnologie nouă. S-a luat ce e mai bun din două lumi, formând un hibrid.

Cutia are o singură treaptă. Există un raport constant de transmisie, chiar dacă denumirea e:CVT ar lăsa să se înțeleagă altceva la prima citire. Dacă vreți, e cumva ca la bicicletele din copilăria noastră care aveau un singur pinion. Electricul se ocupă de băgat viteză la plecatul de pe loc, când e greu de dat la pedale, la viteze de croazieră intră în joc motorul termic, maratonist de fel, iar pachetul hibrid se activează în funcție de necesități.

După cum vă aduceți aminte de la două roți, la vale e cel mai bine, acolo bateria se încarcă singură. Apropo, dacă introduceți destinația în sistemul de navigație al mașinii (și funcția Predictive Eco Assist este pornită), unitatea de control știe că urmează pe traseu o diferență de nivel și va folosi cât mai mult modul de condus electric EV până acolo pentru a economisi benzină, înainte să reîncarce bateria pe coborâre.

Deși are o singură motorizare, există totuși diferențe de performanță în funcție de nivelurile de echipare. Cea de mijloc pe care am condus-o, denumită Sport, are o accelerație 0-100 km/h de 7,9 secunde, iar cea de top de 8,1 secunde. Viteza maximă este limitată la 180 km/h indiferent de variantă.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Am prins ceva autostradă, apoi am luat-o pe drumurile din împrejurimile Madridului, care seamănă cu cele de pe lângă Brașov ca ritm. Evident că n-am iertat-o. Consumul mediu afișat a urcat rapid și s-a stabilizat pe la 6,3 l/100 km. Partea bună e că a scăzut la fel de repede spre 5 când am intrat în zona de sate. După câteva ore am lăsat-o în parcare cu un consum mediu de 5,2 l/100 km. Mi-a lăsat impresia că poți coborî ușor sub consumul mixt declarat de 5 l/100 km, mai ales dacă aduni kilometri în oraș.

Aplicând regula de trei simplă și luând în considerare un stil normal de condus, autonomia e de circa 800 kilometri.

Cum se simte la drum?

Spoiler alert: vine standard cu Michelin Pilot Sport 4. Iar varianta Sport, testată, are jante pe 18” și pneuri de 235.

Civic e mai rigid decât modelul anterior, garda la sol e de 128 mm, capota e cu 43% mai ușoară decât cea veche pentru că e fabricată din aluminiu, ampatamentul i-a crescut cu 35 mm, ecartamentul spate cu 18 mm, amortizoarele au prinderi revizuite. Iar mă întind cu detaliile tehnice. Ideea de bază este că rigiditatea crescută permite o ținută foarte bună de drum indiferent de condiții, nu contează că e asfalt ca-n palmă sau că întâlnești la tot pasul denivelări.

Frânele sunt extraordinare. Le poți doza la fel de ușor precum pe cele ale unui hot hatch, asta în condițiile în care se ocupă și de recuperarea energiei. Direcția oferă un răspuns în timp real, chiar dacă se simte ușor amorțită când e aproape de centru. Suspensia îți oferă un suport remarcabil pentru porniri ușor teribiliste și abia când exagerezi începe să afișeze o tendință subviratoare, ușor de corectat chiar și de cei mai puțin experimentați. Pe scurt, ea valsează pe viraje, tu să știi ce să îi ceri.

Electronica știe când ești pe un drum virajat și-i cere grupului propulsor să stea pe vârfuri, gata să livreze prompt oricând îi solicită șoferul. Tot ea ajută la menținerea modului de condus selectat atunci când faci o depășire la drum lung. Rezervele electrice de putere sunt accesate imediat, fără ambalarea aceea parcă în gol a motorului termic întâlnită la alte modele.

Te minte frumos cu un sunet de motor livrat prin difuzoare, mai accentuat în modul de rulare Sport. Mimează și schimbarea unor trepte de viteză fictive, dar cred că face asta ca să nu ai așteptări dinamice nerealiste atunci când uiți cu ce viteză mergi.

Cum ți se pare designul exterior?

În realitate are alura unui fastback coupe, ceea ce e mai greu de deslușit din poze. Are doar vreo 1,4 m înălțime. Glumeam la început că ar fi trecut de criza vârstei mijlocii în privința “hainelor”. Ei bine, ținuta asta smart casual pe care o poartă acum lasă să se vadă trăsăturile atletice fără să se prezinte publicului în articole mulate sau cu nasturi desfăcuți în plus. Evoluție.

Cum sunt materialele la interior?

Materialele sunt bune, acesta este și unul dintre motivele pentru care făceam referire la Accord la începutul textului. Au o consistență în ce privește calitatea mai ales în zonele cu care intri des în contact.

Singura parte discutabilă e bucata lucioasă care străbate bordul. E ca un magnet pentru amprente.

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.

9. Cele din uși puteau fi mai mari. Merită un punct în plus pentru că au reproiectat accesul la spațiul dintre scaune, cotiera de deasupra lui având un mecanism care-i ridică partea de sus la un unghi de 60 de grade, ca să nu fi tu nevoit să-ți rotești corpul când o deschizi.

Portbagajul are un volum de 410 litri, iar accesul este cât se poate de facil datorită deschiderii hayonului (fabricat dintr-o rășină specială și mai ușor cu 20% decât la modelul anterior).

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Cred că este general valabil, cu excepția poate a unui Escalade sau altceva în genul ăsta, că pe bancheta unui automobil pot sta comod doi adulți. Evident că fizic intră și trei, dar probabil că la drum lung vor începe să-și dea coate destul de devreme.

Acest nou Civic are ampatamentul mărit cu 35 mm, iar la interior spațiul câștigat se regăsește direct la nivelul genunchilor pasagerilor spate. La cap sunt ceva neajunsuri, deja de pe la 1,80 m înălțime ajungi aproape de plafon. Dacă alegi varianta de echipare Advance, care vine cu trapă și plafon panoramic, se mai ocupă puțin spațiu.

Cât de sigură e? A testat-o EuroNCAP?

Nu a fost încă testată, dar istoria ține cu mașina: modelul anterior a obținut 5 stele. Noul Civic are cu 22% mai multă rigiditate torsională și au fost revizuite zone cheie pentru o mai bună disipare a energiilor apărute în cazul unui impact frontal și lateral. Au fost trecute în revistă lonjeroanele, tunelul median, zona punții spate și a pasajelor roților, podeaua, ușile și altele prea mici de menționat.

Sunt prezente în echipamentul standard inclusiv airbag-uri pentru genunchii pasagerilor față și, în premieră, un airbag central ce previne o posibilă ciocnire între șofer și pasager în cazul unui impact lateral.

În privința sistemelor active, sistemul Honda Sensing folosește acum patru sonare față și patru spate care monitorizează mult mai precis împrejurimile. Vehiculele care ajung în unghiul mort sunt detectate de la 25 de metri, util atunci când viteza crește. O camera față cu un unghi de vizualizare de 100 grade, montată în premieră pe Civic, recunoaște mult mai ușor marcajele, limitele drumului, motocicliștii și bicicliștii. Un cip cu putere mare de prelucrare este folosit pentru a interpreta datele preluate și a descoperi mai devreme obiecte sau pietoni din zone foarte luminoase sau întunecate.

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Mi-au plăcut aeratoarele: au o deschidere mai mare și dirijează curenții de aer pentru a răci sau încălzi fără a-ți sufla direct în ochi.

Traffic Jam Assist este o completare a Lane Keep Assist și funcționează în intervalul 0-60 km/h. Face mici corecții pentru a menține mașina în banda de deplasare. Ar fi un ajutor enorm pentru cei cu biciclete, scutere și motociclete dacă mai mulți șoferi s-ar ghida după dungile alea desenate pe asfalt.

Civic oferă Android Auto și wireless Apple CarPlay.

Ai simțit că-i lipsește ceva?

Mufe USB Type C.

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?

Varianta de mijloc, cea denumită Sport, e cea mai echilibrată. Personal, îmi place și pentru că această echipare are plafonul din textil negru. Prefer și tapițeria mixtă cu textil pe mijloc și piele pe lateral în locul celei integral din piele. Costă 34.490 euro cu TVA.

Evident că recomand varianta de top, Advance, care costă cu 3.000 euro în plus față de Sport. Bifează lucruri care adunate reprezintă mai mult decât suma plătită. Sistemul audio Bose este cel pe care l-aș folosi și aprecia cel mai des, apoi farurile LED cu fază lungă adaptivă (de acum funcționează pe două nivele de înălțime). Eu, unul, nu simt nevoia unor scaune cu reglaje electrice și nici a volanului încălzit, dar ele vin oricum la pachet și sunt mulți care le apreciază. În plus față de celelalte versiuni, instrumentarul de bord la Advance este afișat pe un ecran digital de 10,2 inch.

Varianta Sport pe care am condus-o are bordul împărțit în două zone: în partea dreaptă este vitezometrul ce include un ac analog, iar în stânga un ecran digital prezintă informații de condus și infotainement. Ei bine, acest ecran de 7 inchi nu pare perfect clar, de parcă ar avea o folie mată de protecție care e ușor difuză, dar limitează reflectarea luminilor nedorite. În schimb cel de 10,2 inchi de la versiunea Advance e clar și îl prefer.

Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?

Dacă siguranța nu e principalul motiv, pentru felul în care se conduce.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Camera de marșarier și rezoluția ei. Nimic altceva nu mi s-a părut la fel de evident.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Aș schimba ornamentul ăla de plastic lucios din bord.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…nu ești încă hotărât să trăiești cu dezavantajele electricelor, dar îți plac liniștea în habitaclu și lipsa vibrațiilor motorului specifice lor.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…ești genul care urcă des borduri.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Da. Dincolo de felul în care se conduce și atmosfera din interior, îmi place pragmatismul inginerilor, care se vede dacă te uiți atent.

Clientul perfect al mașinii?

Glumind pe jumătate: actualul posesor de Civic, în peisajul căruia au apărut familia sau copiii.

La final, descrie-mi mașina în 10 cuvinte.

Hibridul șoferilor. Self charging. O bază excelentă pentru Type R.

Fișa tehnică a mașinii testate

Logo Honda

Honda Civic

de la 32990 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Full Hybrid
Sursă principală energie
Benzină
Sursă secundară energie
Electric
Putere maximă sistem
184 CP
Cuplu maxim sistem
315 Nm
Transmisie
Tip transmisie
Automată CVT
Număr trepte
Tracțiune
Față
Motor termic
Configurație / nr cilindri
L4
Capacitate cilindrică
1.993 cmc
Putere maximă
142 CP
Cuplu maxim
186 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
1
Putere maximă electric
184/135 CP/kW
Cuplu maxim electric
315 Nm
Baterie
Capacitate brută
1,05 kWh
Capacitate netă
Putere maximă încărcare AC
Putere maximă încărcare DC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
7,9 s
Viteză maximă
180 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
5 l/100 km
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4.551 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1.802 mm
Înălțime
1.408 mm
Ampatament
2.734 mm
Volum portbagaj
410 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1.220 litri
Masa proprie
1.517 kg
Siguranță
Rezultat
N/A stele
Preț
Preț de pornire model
32.990
Preț mașină testată
34.490