Test Drive: Honda ZR-V hibrid

Honda și-a completat gama de SUV-uri cu un nou model. Numit ZR-V acesta este bazat pe platforma celei mai noi generații Civic și utilizează același tren de rulare hybrid e:HEV ce oferă 184 CP.

Cine este și ce vrea Honda ZR-V de la noi?

ZR-V este un nume complet nou în gama japonezilor de la Honda. În trecut a mai existat un FR-V, un monovolum atipic cu șase locuri produs între 2004 și 2009, dar acel model nu are niciun fel de legătură cu subiectul testului de astăzi. Noul Honda ZR-V este un SUV compact bazat pe platforma lui Civic. Mai mare decât actualul HR-V, dar mai mic decât CR-V, noul ZR-V vrea să atragă clienții pentru care Civic-ul nu este suficient de încăpător. Și va reuși să facă acest lucru fără prea mult stres. 

Fapt divers: Noul ZR-V este vândut pe piața din Statele Unite ale Americii și China sub denumirea de… HR-V! Confused much?

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

ZR-V nu a mai existat în oferta Honda. Este un model complet nou comercializat pe plan global, iar în Europa va deveni un jucător important pentru Honda. Este practic o Honda Civic dezvoltată pe verticală, adresându-se clienților care caută un SUV compact.

Ce concurenți are pe piața din România?

Honda ZR-V intră într-o luptă dificilă cu poate cel mai popular segment european: SUV compact. Dar pentru că este oferită exclusiv cu motorizare hibridă, lista concurenților direcți se mai subțiază. Toyota Corolla Cross Hybrid este principalul rival din Japonia, alături de Nissan Qashqai E-Power. Pe lista de concurenți se mai înscriu și modelele Hyundai Kona Hybrid și Kia Niro Hybrid, dar și Renault Austral, Volkswagen Tiguan sau Ford Kuga. 

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Am testat versiunea de top a modelului Honda ZR-V (Advance) și singura motorizare disponibilă. Inima modelului nipon este propulsorul 2.0 benzină aspirat în ciclu Atkinson secondat de un motor electric. Cuplul maxim oferit de sistem este de 315 Nm (cel al motorului electric), iar bateria folosită de sistemul hybrid Honda are o capacitate de 1,05 kWh. 

Motorul pe benzină aspirat dezvoltă 143 CP la 6000 rpm și 186 Nm la 4500 rpm. La fel ca în cazul lui Civic, motorul electric este mai puternic, oferind 184 CP. Acesta din urmă este și elementul care duce greul de cele mai multe ori, ZR-V comportându-se identic cu un automobil electric, în timp ce propulsorul termic zumzăie discret încărcând practic bateria. Transmisia are un singur raport fix, iar oamenii de la Honda au descris-o drept “automatic with twin motors”. Dacă în trecut Honda prefera cutiile automate CVT, acum a ales o transmisie pe care în mod normal o regăsim pe mașinile electrice. Iar cu ajutorul software-ului o serie de trepte simulate imita foarte bine comportamentul unei cutii automate cu convertizor.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Eficiența sistemului de propulsie hybrid e:HEV este aproape incredibilă pe modelul Honda ZR-V. Inginerii niponi au reușit să calibreze excelent acest sistem iar adăugarea unui rezervor de carburant de 57 litri garantează o autonomie cu patru cifre. La preluarea exemplarului de test, computerul indica o autonomie de 1100 km. Consumul mediu oficial este 5,8 litri/100 km, iar în timpul testului nostru, consumul înregistrat a fost de 5,9 litri pentru traseele urbane, iar pe un traseu extraurban ce a inclus drumuri naționale și autostradă, computerul de bord s-a stabilizat la 6,9 litri/100 km.

Mașinile din testele Autocritica sunt alimentate exclusiv cu gama de carburanți MOL EVO Plus (benzină și diesel), care conțin o concentrație superioară de aditivi EVOTECH. Datorită formulei inteligente EVOTECH, carburanții MOL curăță motorul, îi prelungesc durata de viață și oferă un consum optimizat de carburant, astfel că sunt recomandați mașinilor de orice vârstă.

Indiferent dacă ai o mașină pe benzină sau diesel, carburanții MOL EVO Plus au efect pozitiv asupra motorului. 50% dintre șoferii din România folosesc carburanți speciali de iarnă în sezonul rece.

- Benzina EVO 100 Plus îndepărtează depunerile din sistemele de injecție cu până la 55%.

- EVO Diesel Plus asigură pornirea ușoară a motorului chiar și în condiții de frig extrem, până la -40 de grade Celsius. Mașina ta pornește întotdeauna la prima cheie, indiferent de gradele din termometru.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

ZR-V livrează excelent și reușește să-i ofere celui de la volan o doză consistentă de satisfacție. În oraș, ZR-V se mișcă dezinvolt, în special cu ajutorul motorului electric, iar la drum lung, confortul primează. Zgomotul la vânt și rulare sunt bine ținute sub control cu ajutorul unei insonorizări exemplare pentru habitaclu. Avem și mod Sport, dacă dorim un ritm mai susținut, dar ZR-V nu va fi la fel de așezat pe drum ca fratele său compact, Civic. Și totuși, între cele două modele, eu as alege Honda ZR-V.

Cum ți se pare designul exterior?

Este diferit de restul modelelor din gamă și asta este un lucru bun. Honda ar fi putut să copieze designul modelului Civic, dar nu a făcut-o. Se simt influențele americane, acest model fiind inițial lansat în Statele Unite, dar și o serie de influențe europene. Grila ovală cu elemente verticale aduce aminte de Maserati, iar din lateral, linia înclinată a lunetei are un aer inspirat de Porsche Macan. 

Cum sunt materialele la interior?

De calitate foarte bună. Interiorul a fost preluat aproape în totalitate de la Civic. Aceeași planșă de bord digitală, același ecran central ieșit din bord și comenzi identice. Singura diferență este dată de consola centrală înălțată, sub care există un spațiu de depozitare util pentru mici obiecte sau un telefon mobil. Față de Civic, sunt mai puține plastice lucioase în stil piano black, ceea ce reduce numărul suprafețelor care se pot murdări ușor.

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.

9. Spațiile sunt relativ suficiente: avem loc dedicat pentru telefonul mobil unde se poate încărca prin inducție, cotieră, spații pe fețele de portieră, dar portbagajul este relativ mic pentru un SUV (doar 380 litri). Partea bună este că există un spațiu suplimentar sub podeaua portbagajului, iar exemplarul de test dispunea și de o protecție din cauciuc cu o zonă compartimentabilă cu ajutorul unor elemente din aluminiu. O soluție practică de apreciat.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Cinci. Spațiul pentru pasagerii din spate este chiar suficient, chiar și pentru cei mai înalți. Spațiul la interior este semnificativ mai mare față de Civic, atât pentru ocupanții locurilor din față, cât și pentru pasagerii ce vor călători pe banchetă. O altă diferență față de Civic este consola centrală diferită, ușor înălțată și care lasă un spațiu de depozitare disponibil dedesubt. 

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Honda ZR-V a fost testat de Euro NCAP la finalul anului trecut. Iar modelul mărcii nipone a încheiat seria cu patru stele de siguranță. Protecția pasagerilor adulți a fost notată cu 79%, cea a copiilor cu 86%, iar testele care verifică protecția utilizatorilor vulnerabili au fost trecute cu 81%. Sistemele de siguranță și asistare au fost notate cu 69%. Conform reprezentanților Euro NCAP, SUV-ul a fost penalizat pentru sistemul care supraveghează șoferul: tehnologia poate recunoaște atunci când cel de la volan este obosit, dar nu poate să recunoască momentele în care acesta este distras de la drum. De asemenea, ZR-V a fost penalizat și pentru lipsa unui sistem care să frâneze automat după un impact pentru a preveni o nouă coliziune, dar și pentru faptul că în cazul unui impact lateral, capul șoferul și cel al pasagerului din dreapta pot interacționa.

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Sistemul hibrid, fără îndoială. Deși rivalii de la Toyota au mai multă experiență în acest domeniu, Honda a recuperat rapid distanța și a reușit să creeze un sistem de propulsie hibrid excelent. Mariajul dintre motorul aspirat de 2.0 litri și puternicul motor electric de 184 CP este extrem de bine realizat. Trecerile între cele două surse de putere sunt mereu insesizabile, iar motorul electric este cel mai activ dintre cele două, de cele mai multe ori termicul fiind doar un simplu generator.

Apoi, sistemul de infotainment bine integrat cu Apple CarPlay wireless. A funcționat mereu perfect.

Tot aici aș adăuga și mixul perfect dintre funcțiile acționate prin intermediul ecranului tacil și butoanele fizice păstrate pe consola centrală. 

Ai simțit că-i lipsește ceva?

Un ecran mai mare pentru sistemul multimedia.

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?

Pe piața din România, Honda comercializează două variante ale modelului ZR-V, ambele cu același sistem hybrid de propulsie. Varianta de bază se numește Sport și are un preț de pornire de 43.190 euro. Versiunea de top, Advance, costă 46.440 euro (TVA inclus).

Ambele versiuni sunt bine echipate și dispun de faruri și stopuri LED, hayon cu acționare electrică, Apple CarPlay wireless și Android Auto, scaune față încălzite, tapițerie mixtă din piele naturală și piele sintetică, încărcare wireless pentru telefon, jante aliaj de 18 inchi. Diferențele sunt la planșa de bord digitală (7 inchi pentru Sport, 10,2 inchi pentru Advance). Honda ZR-V Advance mai primește în plus plafonul panoramic de sticlă, volanul încălzit, sistemul audio premium Bose cu 12 incinte, bancheta spate încălzită, sistemul head-up display, cât și farurilr LED inteligente cu fază lungă adaptivă și sistem de iluminare în viraj.

Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?

Pentru sistemul de propulsie hybrid extrem de eficient. Este poate singurul model hybrid de pe piață care oferă o autonomie de peste 1000 kilometri cu un plin de carburant. 

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Faptul că lipsește sistemul Magic Seats pentru rabatarea banchetei spate. Deși acest sistem, care permite ridicarea șezutului pentru a obține o suprafață de încărcare perfect plată, este disponibil pe modele ca Jazz sau HR-V, pe ZR-V nu este disponibil. 

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Aș oferi și opțiunea unui ecran central de dimensiuni mai mari.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…îți place Honda Civic, dar vrei un SUV.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…încă nu ești atras de caroseriile SUV.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Da. Aș da avansul chiar acum.

Clientul perfect al mașinii?

Oricine își dorește un SUV compact extrem de eficient în mediul urban.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Honda Civic în formă de SUV.

Fișa tehnică a mașinii

Logo Honda

Honda ZR-V

2.0 I-MMD HEV ADVANCE CVT

de la 46.940 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Hybrid
Sursă principală energie
Benzină
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
184 CP
Cuplu maxim sistem
315 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
1 (CVT)
Tracțiune
fata
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in linie/4
Capacitate cilindrică
1993 cmc
Putere maximă
143/105 CP/kW
Cuplu maxim
186 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
1
Putere maximă electric
184 CP
Cuplu maxim electric
315 Nm
Baterie
Capacitate brută
1.40 kWh
Putere maximă încărcare AC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
8.0 s
Viteză maximă
173 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4568 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1840 mm
Înălțime
1620 mm
Ampatament
2657 mm
Volum portbagaj
380 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1301 litri
Masa proprie
1639 kg
Siguranță
Rezultat
4 stele
Preț
Preț de pornire model
46.940