Test Drive: Hyundai Bayon facelift

Hyundai a operat un facelift discret pentru crossoverul de clasă mică Bayon. Test cu varianta LED Line echipată cu motorul 1.0 T-GDI de 100 CP.

Cine este și ce vrea Hyundai Bayon facelift de la noi?

Hyundai o duce bine în Europa. Constructorul asiatic a înțeles cum funcționează piața și a evoluat pentru a oferi clienților europeni o gamă completă de modele croite pentru gustul lor. Cu o excepție: Bayon. Gândit ca o alternativă în stil crossover pentru modelului de clasă mică i20, Bayon se luptă cu modele ca Volkswagen T-Cross, Seat Arona, Skoda Kamiq, Ford Puma sau Renault Captur. Dar vânzările nu se ridică la nivelul așteptat. Cumva greu de înțeles, mai ales că vorbim despre producătorul care oferă Kona, Tucson sau Santa Fe.

Din acest motiv, Hyundai a aplicat un facelift, relativ discret, modelului Bayon. Să fie un pic mai atrăgător.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

Dacă la punem față în față, observăm câteva deosebiri la nivel vizual: grila frontală a fost restilizată și mărită, a fost aplicată o bandă LED între cele două lumini de zi frontale, iar jantele au acum un design nou. Gama de culori a fost și ea diversificată cu patru nuanțe noi, iar la interior avem acum un ecran central de 10,25 inchi, cel mai mare display tactil folosit până acum pentru acest model. Bineînțeles, avem și dotările specifice conform normelor europene GSR 2.

Mai interesant, pentru motorizarea 1.0 T-GDI de 100 CP, Hyundai a renunțat la sistemul mild-hybrid folosit anterior. Acum, setup-ul este unul pur termic pentru motorizarea turbo cu trei cilindri.

Ce concurenți are pe piața din România?

Zona SUV-urilor de segment B este mai aglomerată ca niciodată. Nici un constructor prezent pe piața europeană nu își permite să lipsească de la această petrecere. Avem modele ca Ford Puma, Volkswagen T-Cross, Seat Arona, Skoda Kamiq, Nissan Juke, Renault Captur, Opel Mokka sau Peugeot 2008. Plus concurența directă de la marca înrudită: Kia Stonic, model care folosește aceeași platformă ca Hyundai Bayon. Bine, lista completă include peste 20 de modele, dar n-o să le enumăr chiar pe toate, toate.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Gama de motorizări disponibile pentru Hyundai Bayon facelift este simplă și nu a suferit modificări față de oferta inițială. Dacă vrei un Bayon poți alege dintre două propulsoare pe benzină. Cel de bază este un motor pe benzină de 1.2 litri, aspirat, cu 4 cilindri ce oferă 79 CP la 6000 rpm și 113 Nm la 4200 rpm. Pentru a accelera de la 0 la 100 km/oră, un Bayon 1.2 are nevoie de 14,2 secunde.

Exemplarul testat a venit echipat cu al doilea propulsor din ofertă. Este vorba despre un motor turbo cu trei cilindri de un litru ce oferă 100 CP la 6000 rpm. Acesta poate fi echipat cu transmisie manuală cu șase trepte, sau, ca în cazul modelului testat de noi, o cutie automată cu două ambreiaje și 7 rapoarte. 

Personal, recomand motorul turbo de 100 CP și transmisia automată. Pentru o mașină care va fi folosită preponderent în mediul urban, cutia de viteze automată este esențială. Ambele variante de motorizare transmit puterea către puntea față și nu există versiune cu tracțiune integrală.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Hyundai Bayon 1.0 T-GDI are un consum mediu oficial de 5,3 litri/100 km. Dacă îl vei conduce preponderent pe drumuri naționale, vei înregistra un consum de 7-7,7 litri/100 km. Asta a fost cifra indicată de computerul de bord după o zi petrecută la drum. În oraș, adică acolo unde ar trebui să fie locul preferat de joacă al Bayon-ului, consumul crește simțitor. În funcție de valorile de trafic, consumul a variat între 9,6 litri și 12,2 litri/100 km.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Dacă vei alege un exemplar ca cel din imagini, echipat cu motorul turbo de 100 CP și cutie automată cu șapte trepte, vei avea parte de o mașină ușor de condus și vei avea parte de drumuri confortabile chiar și când ieși din oraș. Cutia automată este setată pentru economie și va căuta mereu treapta cea mai mare, ceea ce te va feri de zgomot excesiv din partea motorului. Reversul medaliei: comportamentul este departe de sportivitate, deși nu știu câți s-ar aștepta la ceva plin de zvâc din partea unui setup similar. Pentru unii dintre noi va fi chiar o mașină prea lentă în reacții, dar poți prelua controlul manual și poți alege treapta optima de rulare. Sau, poți comuta în Sport, iar reacțiile cutiei devin ceva mai vii, în timp ce motorul va reacționa mai rapid la apăsările accelerației.

Suspensia este setată pentru confort, dar într-un mod reușit. Este, de altfel, principalul atu al lui Bayon facelift.

Cum ți se pare designul exterior?

Cred că este o chestiune de gust. Personal, îl găsesc futurist, dar nu pot să spun că este cel mai atrăgător automobil din segment. Îmi plac noile modificări aduse, în special banda LED care leagă luminile de zi din față, ceea ce îi dă un aspect interesant pe timp de noapte. Ce nu îmi place este faptul că Bayon pare a fi un model de clasă mic normal și nu emană un stil ceva mai robust, la fel ca mulți dintre rivalii direcți.

Cum sunt materialele la interior?

Nu foarte plăcute. Pare că Hyundai a făcut rabat la calitate, chiar și pe echiparea de top Led Line a modelului. Plasticele au un aspect deloc atractiv și în același timp sunt tari. Pedalierul din aluminiu mai salvează din peisaj, precum și mânerele interioare ale portierelor, care au un aspect plăcut. Partea bună la acest interior fără sare și piper este că va rezista foarte bine testului timpului. Nu avem inserții textile pe bord care să se umple de praf, iar comenzile sunt robuste.

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.

Ai loc pentru telefon, ai unde să pui o sticlă de apă și un torpedou încăpător. Deci, aș spune că merită nota 8. Portbagajul este o surpriză foarte plăcut și are un volum de încărcare de 411 litri, o cifră foarte bună pentru clasa mică.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Oficial, 5. În realitate, patru sunt mai mult decât suficienți. Silueta mai înaltă față de Hyundai i20 se traduce prin mai mult spațiu la cap pentru pasagerii mai înalți, iar portbagajul încăpător va putea primi suficiente bagaje pentru o vacanță. Iar dacă chiar vrei să transporți mult, poți rabata spătarul bachetei pentru un volum de încărcare de 1205 litri.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Versiunea cu facelift nu a fost testată de către Euro NCAP, dar modelul a trecut prin testele de siguranță în 2021, imediat după lansarea inițială. Scorul general primit atunci a fost de patru stele din cinci, iar cifrele primite au fost: 76% protecție oferită adulților, 82% protecție oferită pasagerilor copii, 76% protecție pentru pietoni, bicicliști, motocicliști, iar sistemele de siguranță au fost notate cu 67%.

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

În primul rând, Hyundai Bayon facelift adoptă acum un ecran central de dimensiuni mari, disponibil pe toate echipările. Acesta are 10,25 inchi, la fel ca ecranul din fața șoferului cu rol de instrumentar de bord. Ecranul central nu mai are butoanele fizice care existau anterior, acestea fiind transformate într-o serie de butoane tactile amplasate sub ecran. Avem, în continuare, buton rotativ pentru reglajul volumului audio.

Bayon păstrează comenzi fizice pentru sistemul de climatizare acesta fiind simplu și intuitiv de folosit chiar și în mers. Frâna de parcare este mecanică, cu levier clasic, chiar și pentru modelul cu transmisie automată.

Pe lista de noutăți aduse de facelift mai enumerăm actualizările software Over-the-Air și cel mai nou sistem eCall, ce poate apela automat serviciile de urgență în caz de accident.

Ai simțit că-i lipsește ceva?

O motorizare mai puternică. Chiar dacă este un automobil de oraș, Bayon facelift ar avea nevoie de câțiva cai-putere în plus. Motorul de bază a pierdut din putere (anterior dezvolta 84 CP, acum se mulțumește cu 79 CP), iar cel turbo are doar 100 CP la dispoziție.

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?

Oferta pentru Bayon facelift este simplificată la maxim. Sunt disponibile două niveluri de echipare numite Comfort și Led Line. Comfort este echiparea de bază disponibilă doar cu motorul aspirat de 1.2 și 79 CP. De pe lista elementelor oferite de versiunea de bază lipsesc cele estetice, fix cele care fac din Bayon un model atrăgător. Aș recomanda această echipare doar celor care chiar caută cea mai ieftină alternativă. Altfel, eu aș alege modelul în echipare Led Line cu motorul 1.0 turbo de 100 CP și cutie de viteze automată. Chiar dacă are o serie de neajunsuri, este o variantă viabilă pentru un automobil de oraș.

Varianta de bază Bayon facelift 1.2 Comfort costă 17.017 euro (preț cu TVA), iar dacă optăm pentru motorul de bază, dar în echiparea LED line, atunci prețul este de 19.159 euro. Pentru motorizarea mai puternică, 1.0 T-GDI, trebuie să scoatem din cont 20.230 euro, iar dacă adăugăm și transmisia automată, ca în cazul mașinii de test, prețul este de 21.420 euro.

Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?

Pentru că oferă un raport preț/echipare bun. În condițiile în care piața auto a luat-o accelerat în sus la la capitolul preț de achiziție, este dificil să găsești un automobil nou, bine dotat și accesibil. Hyundai Bayon facelift este o opțiune în această categorie.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Interiorul nu foarte atrăgător pentru o echipare de top.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Vin cu o motorizare ceva mai potentă.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…vrei un automobil de oraș de dimensiuni reduse, dar cu un interior spațios.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…te sperie o cifră de consum ceva mai ridicată în oraș.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Nu, aș ținti către un Hyundai Kona.

Clientul perfect al mașinii?

O persoană tânără, eventual aflată la prima mașină.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Alternativa în stil crossover pentru Hyundai i20, la un preț accesibil.

Fișa tehnică a mașinii

Logo Hyundai

Hyundai Bayon

1.0 100HP MHEV LED LINE DCT

de la 24.431 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Benzină Mild Hybrid
Sursă principală energie
Benzină
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
100 CP
Cuplu maxim sistem
172 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
7
Tracțiune
fata
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in linie/3
Capacitate cilindrică
998 cmc
Putere maximă
100/74 CP/kW
Cuplu maxim
172 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
1
Motor electric
Număr motoare electrice
1
Putere maximă electric
Cuplu maxim electric
Baterie
Capacitate brută
0.50 kWh
Putere maximă încărcare AC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
11.4 s
Viteză maximă
180 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4180 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1775 mm
Înălțime
1500 mm
Ampatament
2580 mm
Volum portbagaj
411 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1205 litri
Masa proprie
1220 kg
Siguranță
Rezultat
4 stele
Preț
Preț de pornire model
24.431