Test drive: Hyundai Tucson facelift hibrid

Hyundai Tucson s-a înfipt bine în piața auto de la noi, iar sud-coreenii nu-s dispuși să cedeze terenul câștigat. Cea mai bună dovadă e recentul facelift.

Cine este și ce vrea Hyundai Tucson de la noi?

Hyundai Tucson, SUV compact de origine sud-coreeană, are și versiune hibridă (pe lângă altele). În opinia mea, prea multe cuvinte introductive despre Tucson n-ar fi necesare, mai ales că modelul e unul apreciat și cumpărat de mulți clienți inclusiv în România – deci o familiarizare există.

Altfel, în gama Hyundai, Tucson stă între Bayon și Kona (mai mici) și Santa Fe (mai mare). Vă spun de acum că mereu l-am considerat pe Tucson un Goldilocks, nu doar la nivel de gamă Hyundai, cât mai ales la nivel de segment, raportat la rivali.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

Planșa de bord concentrează cele mai mari schimbări, în special prin aranjarea zonelor cu butoane – slavă Domnului că mai există butoane fizice – și prin cele două ecrane digitate de 12,3 inchi fiecare (comasate într-o singură unitate, ușor curbată). Volanul e schimbat, prizele USB-C sunt de asemenea noi, la fel ca posibilitatea de a primi actualizări în sistem over-the-air.

În zona de aspect, Tucson devine (și) mai angular, grila față primește mici retușuri, la fel cum s-a întâmplat și în cazul luminilor de zi.

Per total, Tucson arată mai modern și ceva mai premium aș spune, comparativ cu versiunea pre-facelift – mai ales în echiparea de top Luxury N Line pe care am testat-o eu, posesoare a unui pachet exterior destul de interesant. Amintesc aici câteva: elemente negre pe caroserie (inclusiv sigle și embleme, cât și toată grila), cusături de culoare roșie pentru scaunele din piele + Suede și jante N Line de 19 inchi – cu logo N Line pe capacele centrale.

Ce concurenți are pe piața din România?

O droaie, franc spus: de la Kia Sportage la Toyota Corolla Cross, de la careul Tiguan – Karoq – Ateca – Formentor la Nissan Qashqai, de la Ford Kuga la Renault Austral, cred că ați prins ideea. Toată lumea are cel puțin un SUV compact în gamă și justificarea e super simplă: această nișă aduce bani în conturi.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Am testat un Tucson HEV, adică full-hybrid, adică din acela care își face singur calculele legate de când ar trebui să ruleze electric, când termic și ce nivel de energie menține în baterie.

Coordonatele sistemului arată în felul următor: motor termic de 1,6 litri, alimentat cu benzină și un motor electric care învârte roțile în anumite momente (a se citi la viteze mici și medii, dacă nu se abuzează de pedala de accelerație). În total, sistemul produce 215 cai-putere (modelul pre-facelift avea 230 de cai-putere).

Cuplul este nespecificat momentan, dar înainte de facelift, Tucson HEV avea 350 de Newtoni-metru, deci cam aici e valoarea.

În cazul de față, resursele merg către toate roțile printr-o transmisie automată cu 6 rapoarte. 0-100 km/h durează 8,5 secunde, dacă interesa pe cineva, iar viteza maximă este de 186 km/h.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Hyundai nu oferă încă date de consum pentru Tucson HEV facelift, pe motiv că acestea se află (la momentul redactării) în curs de omologare. Pentru pre-facelift, consumul mediu mixt era de 6,6 l/100 km, dar mi-e clar că s-a bibilit un pic la sistemul hibrid, deci e mai bine să așteptăm valoarea oficială.

Pot să spun, în schimb că după ce am rulat pe toate tipurile de drum, cu trafic mai lejer și mai aglomerat, într-un stil relaxat, pe căldură mare, monșer (deci cu aerul condiționat pornit), consumul s-a stabilizat la 8,2 l/100 km.

Asta înseamnă că dacă faci un plin (rezervorul de combustibil are 52 de litri), în contextul acestui consum, ai putea să parcurgi undeva la 600 de kilometri – hai 630, dacă chiar mergi până aproape de gol.        

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Hai să încep așa: există două setări ale modului de condus – Eco, cea default, în care pleci mereu de pe loc și Sport. Nimic între, de genul normal, confort sau auto. Prin oraș am rulat în Eco și nu pot să zic că m-a deranjat ceva, dinamic vorbind. Dacă nu abuzezi de accelerație, termicul și electricul arată o simbioză bunicică, deși primul are obiceiul să intervină cu sunete și vibrații în rarele momente în care este activat de creierul mașinii. Prin oraș, Tucson HEV chiar rulează fin, dacă-l exploatezi civilizat.

La drum lung, în Eco, o să te întrebi dacă ai, cu adevărat, 215 cai-putere la dispoziție. Și aici n-aș condamna sistemul hibrid, cât aș arăta cu degetul spre transmisie, care se simte cu un pas în urmă când vine vorba de transmiterea zvâcului. Mă rog, comportamentul e ușor de corectat cu modul Sport și cu prețul unei creșteri a consumului.

Recuperarea energiei la frânare există, dar nu-i grozavă dacă o lași în setarea standard. Poți, în schimb, să te joci cu 3 setări suplimentare de tărie, din clapetele de pe volan – care atunci când ești în Eco n-au treabă cu transmisia (în Sport, padelele fac fix ce știm că ar trebuit să facă: schimbă trepte). Practic, pe lângă recuperarea obișnuită, dictată de modul D al transmisiei, poți urca tăria pe 3 paliere, cu clapeta -. Într-un mod similar, o poți diminua prin clapeta +.

Acum, mai pe feeling: direcția e moale și anesteziată, nimic surprinzător. Suspensia se simte o țâră mai concentrată, mai atentă la filtrare, inclusiv pe denivelări scurte, care în teorie ar fi trebuit să dea de furcă sistemului dacă ținem cont că jantele pe modelul de test erau de 19 inchi. Nu a fost cazul. 

Ce se putea face mai bine? Insonorizarea, fiindcă la viteze mari, șuieratul aerului poate acoperi o conversație și chiar și muzica din boxe dacă nu ești pe bumți-bumți. Și poate vizibilitatea prin lunetă.

Selectorul transmisiei nu mai e descompus pe tunelul median, ceea ce eliberează ceva spațiu în acea zonă – pentru facelift, îl regăsești sub formă de satelit, în dreapta volanului, ca la Hyundai IONIQ 5, de exemplu. Durează un pic până prinzi schema, dar utilizarea devine facilă destul de rapid pe măsură ce execuți câteva manevre de dat cu fața/spatele.

Cum ți se pare designul exterior?

Nu-i neapărat pentru mine, Tucson încă arată de parcă se străduiește un pic prea mult să fie diferit. Dar retușurile de la facelift l-au făcut ceva mai bărbătesc și o fi de la culoare sau de la pachetul N Line, dar cert e că arată ca un produs mai scump, mai premium.

Cum sunt materialele la interior?

Din nou, rețineți: echipare de top Luxury N Line. Asta înseamnă scaune cu tapițerie absolut superbă, elemente decorative cu bun gust, volan cărnos, îmbrăcat în piele foarte plăcută la atingere, dar reversul medaliei e că o echipare de top nu scapă de plasticele comune. Doar le ascunde, undeva în zona de jos a habitaclului și în locuri mai puțin folosite. 

Nu-i neapărat mare bai, și rivalii fac la fel, într-o oarecare măsură. Dar sunt curios, clar, de cum arată și se simte un Tucson facelift dintr-o echipare mai sumară, fiindcă mi-e greu să cred că acest Luxury N Line va fi preferatul celor care dau cu banul.

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.

În portbagaj, volumul util e de 616 litri – neschimbat față de pre-facelift. Cu bancheta rabatată, acesta urcă la 1.795 de litri. Deci în ambele cazuri ai cu ce lucra, chiar și pentru călătorii lungi.

Pentru micile obiecte personale ai la dispoziție torpedoul, o cotieră centrală destul de adâncă și alte câteva zone scobite în geografia habitaclului – inclusiv două suporturi de pahare. Buzunarele din portiere sunt cam înguste, totuși.

Să zicem, 8.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

4 adulți, mai mult nu. Și orice combinație care merge în jos, de genul 2 adulți și 2 copii/adolescenți.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Condica la Euro NCAP s-a semnat în 2021. Apoi s-a plecat acasă cu punctaj maxim, de 5 stele. Îl dezvolt mai jos:

  • protecția ocupanților adulți – 86%
  • protecția ocupanților copii – 87%
  • protecția participanților la trafic din categorii vulnerabile (pietoni, motocicliști etc) – 66%
  • sisteme de asistență activă și pasivă – 70%

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Știți deja, probabil, camerele video care trimit imagini din unghiul mort direct pe instrumentarul de bord în momentul în care semnalizezi – practic, mai ai un set de oglinzi retrovizoare laterale, dar digitale. 

Sistemul multimedia, deși simplu, are grafică bună și zero lag, cel puțin cât l-am utilizat eu. Am stat mai mult cu telefonul conectat prin Apple CarPlay (cablu și wireless) fără să întâmpin vreo problemă. A, da, și butoanele fizice păstrate pe consola centrală sunt ca apa rece turnată în cap într-o zi cu 40 de grade la umbră.

Ai simțit că-i lipsește ceva?

Cum ziceam, Goldilocks. Tucson HEV nu-i nici prea-prea, nici foarte-foarte, bifează căsuțe, nu-i perfect, dar nici de ignorat. Ce-ncerc să spun e că pachetul e complet și eu, unul, n-am găsit lipsuri. 

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?

Pornim de la premisa enunțată mai sus, că majoritatea cumpărătorilor nu vor sări direct la echiparea de top Luxury N Line. A, și nu există diesel, în caz că era neclar.

Tucson HEV pleacă de la 34.510 euro, dar există și versiuni mai accesibile.

Tucson pur termic pornește de la 27.013 euro, iar Tucson M-Hybrid (adică mild-hybrid), va cere cel puțin 27.965 de euro.

Pe de altă parte, echiparea N Line crește serios prețul de achiziție.

Aceasta poate fi aplicată versiunii M-Hybrid și pornește de la 36.890 de euro.

De asemenea, poți să ai N Line și pe Tucson HEV (ca în cazul de față), de la 41.650 de euro.

Sau pe Tucson PHEV (plug-in hybrid). De la 42.051 de euro.

Revenind, nu cred că ai nevoie neapărat de N Line în viața ta, deci alegerea cumpătată ar fi un Tucson M-Hybrid sau un Tucson HEV. Dacă, totuși, vrei musai N Line, dar parcă n-ai sparge pușculița, atunci Tucson M-Hybrid e, cel puțin pe hârtie, compromisul de făcut.

Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?

N-am să nominalizez ceva punctual, dar am să spun asta: cu Tucson facelift e ca atunci când mergi la restaurantul tău preferat și știi că porțiile sunt mari.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

E foarte personală și ține de designul exterior. Stop trying so hard.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

…regândesc caroseria până la ultima muchie.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…vrei o mașină care știe să facă și de-aia și de-aia și de-aialaltă, fără să exceleze neapărat la ceva anume.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…ai preconcepții legate de siglă/marcă.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Nu m-ar deservi la capacitatea ei maximă, deci pas.

Clientul perfect al mașinii?

Familist, cu capul pe umeri, genul relaxat la volan, aș putea spune tânăr, cu ceva aplecare spre tehnologie.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Goldilocks.

Fișa tehnică a mașinii

Logo Hyundai

Hyundai Tucson facelift

1.6 HEV 215HP LUXURY N LINE AUTO 4WD

de la 44.030 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Hybrid
Sursă principală energie
Benzină
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
215 CP
Cuplu maxim sistem
367 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
6
Tracțiune
4×4
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in linie/4
Capacitate cilindrică
1598 cmc
Putere maximă
160/118 CP/kW
Cuplu maxim
265 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
1
Motor electric
Număr motoare electrice
1
Putere maximă electric
65 CP
Cuplu maxim electric
264 Nm
Baterie
Capacitate brută
1.50 kWh
Putere maximă încărcare AC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
8.5 s
Viteză maximă
186 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4510 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1865 mm
Înălțime
1650 mm
Ampatament
2680 mm
Volum portbagaj
616 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
Masa proprie
1708 kg
Siguranță
Rezultat
5 stele
Preț
Preț de pornire model
44.030