Ineos Grenadier Quartermaster Trialmaster: care-i treaba cu mașina asta?
Imaginează-ți un Ineos Grenadier Station Wagon de la care vrei mai mult. În mod normal, prima afirmație ar trebui deja să te pună pe gânduri, dar nu judecăm, așa că îți oferim un răspuns. El se numește Ineos Grenadier Quartermaster (în cazul de față adăugam și particula Trialmaster în discuție). Este, în mod evident, o declinare firească a numelui Grenadier.

De ce se lansează acum?
Pe certificatul de naștere al acestui model scrie: vara anului 2023, Goodwood Festival of Speed. Ușor ironic să lansezi ceva care poate găzdui un europalet în benă la un festival dedicat vitezei, dar iarăși, să nu judecăm, pentru că nu poți ști când trebuie să livrezi un astfel de ”pachet” în cel mai scurt timp și traversând un relief nu tocmai prietenos.

Lucruri de reținut față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?
Ineos este o marcă tânără, am putea spune că abia a depășit etapa de ”premergător” dacă luăm în calcul că s-a născut în 2016, iar în 2020 a lansat primul model. Quartermaster este o completare firească a familiei Ineos Grenadier. Și nu m-ar mira să vedem și o versiune single cab dezvoltată pentru a completa gama.
Anul trecut, tot la Goodwood Festival of Speed, Ineos a prezentat câteva declinări ale gamei Grenadier care au inclus un model cu motorizare V8, un Quartermaster cu punți portale. Practic, în cazul gamei Grenadier trebuie să avem răbdare și imaginație pentru a vedea în ziua de mâine ce vom primi suplimentar față de astăzi.


Cu ce alte modele împarte platforma tehnică și de ce iese în evidență Ineos Grenadier Quartermaster Trialmaster în familie?
Nu aș putea spune că împarte platforma (șasiul) cu nimeni. Da, este evident înrudit cu versiunea Station Wagon, doar că în cazul acestui model vorbim despre un șasiu mai lung cu 305 mm, plus pe care-l regăsim și la nivelul ampatamentului. Lungimea mașinii a crecut cu peste jumătate de metru, ajungând la 5.440 mm. Tot plusul îl vei găsi la nivelul benei, acolo unde poți găzdui un euro palet și ceva în plus.
Care sunt ceilalți rivali direcți de pe piață?
Peisajul european este destul de arid în această zonă. Cred că singurul concurent real pentru Quartermaster a fost Jeep Gladiator, doar că acest model nu mai este în oferta europeană a americanilor. Dacă arunci o privire pe fișa tehnică realizezi că acest model își are rădăcinile în niște vremuri ce par apuse pentru alți constructori. Pentru că pick-up-ul a migrat serios din punct de vedere conceptual în zona recreativă, constructorii au ”relaxat” puțin rețeta. Așa că nu voi compara o tracțiune integrală permanentă cu trei diferențiale blocabile cu una nepermanentă și unul sau două diferențiale blocabile. Prin urmare, n-avem niciun concurent direct.

Cât costă? Cum stă la preț versus principalii concurenți?
Grenadier Quartermaster are un preț de pornire de 73.185 euro. Peste prețul de bază poți plusa cu echipările Trialmaster (cel testat) și Fieldmaster. Ambele plecă de la aceeași sumă: 82.895 euro, prețul fiind identic cu al versiunilor similare Grenadier Station Wagon. Destul de simplă politica de prețuri la Ineos. Primești un model cu o garanție de bază de 5 ani, 3 ani este garanția pentru vopsea și 12 ani garanție anti perforare.
Este un pick-up, dar nivelul de robustețe și soluțiile tehnice îl plasează într-o zonă profesională. Achiziționarea modelului este dictată de nevoi practice în proporție de 99% și nu de lifestyle, așa cum se întâmplă în cazul altor pick-upuri răsărite prin galantarele europene.
Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?
Sunt disponibile două motorizări de 3 litri, ambele de origine BMW, ambele cu șase cilindri în linie și asociate cu transmisii automate cu 8 trepte livrate de ZF. M-am intersectat cu motorizarea pe benzină când am testat versiunea Ineos Grenadier Station Wagon. A fost plăcută, cu mult caracter și șarm, dar cu autonomie care nu te lasă să adulmeci orizontul. A rămas o întrebare după acel test: oare cum este motorizarea diesel?
Mi-am răspuns la această întrebare la volanul lui Quartermaster. Sub capotă un 3.0 Twin-Turbo care dezvoltă 249 CP și 550 Nm.

Dacă motorizarea pe benzină mi-o imaginez fără nicio problemă sub capota versiunii Station Wagon, pe acest pick-up nu cred că este ceva ce recomand. Iar din perspectiva faptului că percep acest model ca pe ceva extrem de atent calibrat și șlefuit pentru a corespunde unor sarcini existente într-o nișă a realității pe care noi oamenii obișnuiți nu prea o accesăm, zic să fie versiunea din test. Recomand Quartermaster Trialmaster, și nu uita să bifezi ca mașina să vină din fabrică cu trei diferențiale blocabile.
Cum ți se pare designul exterior?
Este un pick-up. Nu cred că pot fi înfăptuite mari opere de artă pornind de la acest concept. Doar dacă ești mușcat serios de motorsport și iubești delirul unui pick-up de competiție – acea structură tubulară care este camuflată din rațiuni comerciale sub forma unui pick-up, să poți genera narațiuni despre frumusețea unui astfel de obiect.
Plecând de la modelul care a inspirat această marcă, de la Land Rover Defender, putem săpa și ajunge până la anul 1948 când a început producția lui Land Rover Series I. Conceptul inițial a fost cel al unui tractor care să poată juca și rolul de mașină de familie. Revenind în ziua de azi, pot spune că designul rămâne o superbă pledoarie dedicată utilitarului. Dacă ai impresia că un element sau ornament este acolo doar pentru a da bine, nu este așa, are un rol bine definit în ceea ce înseamnă experiența de utilizare a unui Ineos Grenadier.



Cât consumă pe bune (și ce autonomie are)?
Un diesel de la care așteptam puțin mai multă libertate de mișcare. Ineos comunică o valoare pentru consumul mediu de 11,6 litri la 100 km rulați. Cu un rezervor de 90 litri, deja putem vorbi de o autonomie teoretică de peste 750 km.
Un rulaj liniștit, extraurban, la pragul înghețului a însemnat un consum mediu de 12,1 litri. Urban găsesc irelevant consumul pentru că nu pentru acest scenariu de utilizare a fost gândită mașina. Consumul mediu afișat de computerul de bord pentru 2.500 km rulați era de 13,1 litri. Vorbim lejer de o autonomie de peste 700 km, ceea ce este o valoare bună. Rezervorul de AdBlue are o capacitate de 17 litri.
Cum sunt materialele și calitatea asamblării la interior?
Am găsit același peisaj ca în versiunea Station Wagon. Același cocktail de materiale care nu-l vor deranja pe nobil când pleacă la vânătoare, dar care nu compromit vizual habitaclul după două zile de șantier. Calitatea asamblării și trăinicia (dacă îmi e permis) interiorului aș putea spune că sunt sinonime cu robustețea profilului din structura șasiului. Nu am intrat în detaliile configurării unui Quartermaster, dar sper din suflet ca ornamentul ”piano black” din zona selectorului cutiei de viteze să fie ceva ce poate fi schimbat.

Spațiu interior: câți pasageri încap pe bune în mașină și cum stă la spațiile de depozitare?
Practic, până la finalul portierelor spate mașina este identică cu Grenadier Station Wagon. Chiar dacă vorbim despre un ampatament mai mare cu 305 mm, singura diferență vizuală este că portiera spate nu mai este decupată de pasajul roții spate, acum fiind un dreptunghi întreg, spațiul interior neavând nimic de câștigat.
Luând în calcul cei 5,4 metri lungime, acum spațiul interior pare, în mod subiectiv, ceva mai mic. Tot o mașină de patru persoane o consider, mai ales dacă plănuiești ca deplasarea să includă rulat mult în off-road.

Pornim de la oblonul benei care poate suporta o sarcină de 225 kg, adică la nevoie poate fi o băncuță care poate găzdui un cuplu plus cele necesare unui picnic – dacă cei doi vor să contemple peisajul de la o înălțime de 906 mm față de sol. Un europalet are o dimensiune de 1200×800 mm, bena lui Quartermaster are 1.564 mm lungime, 1.619 mm lățime maximă( 1.137 mm lățime între pasajele roților punții spate) și o înălțime a pereților de 485 mm. Există și o priză de 400W pentru cei care au nevoie de alimentat diferite accesorii. Pe lângă acestea există și posibilități nenumărate de ancorare (modelul de test avea șine de ancorare atât în podea cât și în pereții laterali).
Mi-a plăcut faptul că în benă poți găzdui două roți de rezervă la care ai acces lejer. Soluția cu roata prinsă sub benă poate ridica probleme de acces când ești în condiții speciale. Sarcina utilă limitată este compensată de faptul că poți tracta 3.500 kg.
Sistemul multimedia și infotainment: lucruri bune, lucruri proaste?
Cred că soluția cu un singur display este ușor limitată prin cantitatea de informații care îți este afișată. Nu cred ar fi fost cineva deranjat dacă micuțul panou cu martori luminoși din fața șoferului ar fi fost un mic display pe care să fie afișate informații de bază – consum, autonomie, nivel carburant, jurnalier. Și să oferi ceva mai multă libertate de configurare a ceea ce ai afișat pe display-ul central. Apreciez faptul, odată cu vârsta, că informațiile afișate au un font generos.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?
La fel ca în cazul versiunii Station Wagon, dimensiunile nu intimidează de la volan, iar vizibilitatea este bună. Percepi foarte bine dimensiunile mașinii, nu ai probleme cu încadrarea ei în spații înguste. Ai în schimb probleme cu navigarea prin astfel de spații. Quartermaster are un diametru de bracaj între borduri de 14,5 metri, cu 1 metru mai mare decât Station Wagon. Cu excepția LCV-urilor, este singurul model care m-a obligat la mai multe manevre pentru a naviga printr-un drive thru de la un fast food. Mi-am dus crucea, lumea privindu-mă ca pe unul care abia și-a luat permisul. Grenadier Quartermaster poate fi ”scos în oraș”, dar nu iubește neapărat acest lucru. Este asemeni unui bodybuilder care se duce la un concurs de break dance.
La drum lung îl simți confortabil la viteze de până la 100 km/h. După, la viteze mai mari, micile și fireștile corecții pe care trebuie să le faci direcției cer un tribut firesc din partea atenției, și condusul devine mai obositor. Având un ampatament de 3,2 metri deja trebuie să fii puțin atent și la trasa pe care o ai la înscrierea în viraje. Pe măsură ce forțezi nota, mașina începe să împingă progresiv spre exterior: pe de o parte este o tendință firească a unei tracțiuni integrale permanente, dar și a celor 2,8 tone.

Dacă îți vine să părăsești asfaltul, și sper că îți vine cu Grenadier Quartermaster, să știi că are o gardă la sol de 264 mm, un unghi de atac de 35,5 grade, unul de degajare de 26,2 grade și unul de rampă de 22,6 grade. Poate traversa nativ vaduri cu o adâncime de 800 mm. Dacă apelezi la lista de opționale, aceste date pot fi ameliorate. Cât timp poate pune puterea jos, Quartermaster este un fel de monstru. Are o capacitate de înaintare impresionantă în teren accidentat. În schimb, dacă ai parte de aderență scăzută asociată cu înclinații sau teren moale, mare atenție. Unul din minusuri revine în atenție sub forma acelorași kilograme.
Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?
Niciun model Ineos nu a fost testat de Euro NCAP. Dar asta nu înseamnă că siguranța este neglijată, mizându-se pe robustețea nativă a modelului. ADAS – Advanced Driver Assistance Systems – include funcții precum: avertizare la părăsirea benzii de rulare, sistem automat de frânare în situații de urgență, monitorizarea stării de oboseală a șoferului, cruise control cu ajustarea automată a vitezei de rulare în funcție de limite impuse pe segmentul de drum pe care se rulează.
Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?
Mi-a plăcut desenul benei, faptul că poate găzdui două roți de rezervă și tot rămâne loc pentru un europalet. Impresionează ca întreg, ca fier brut. Recunosc, la fiecare interacțiune cu Ineos Grenadier trăiesc aceeași senzație pe care am avut-o când am vizitat fabrica Mercedes-Benz unde se produce Unimog.

Ce-i lipsește?
Nu știu dacă pot identifica cu adevărat un minus. Mi-a lăsat impresia unui vehicul utilitar îmbrăcat în haine civile. Ceva gândit și dezvoltat pentru a nu se intimida de granit, dar în același timp să poată traversa un oraș. Pe cât de mult iubesc aceste agregate pe cale de dispariție, cu Grenadier Quartermaster nu am reușit să rezonez la același nivel în care am reușit cu Grenadier Station Wagon. Probabil că orizontul meu imaginativ nu acoperă zonele în care acest model se poate exprima la adevărata valoare. Probabil libertatea de a-mi imagina destine pentru acest model îmi este limitată de sarcina utilă. De la 2.815 kg până la 3.500 ai libertatea de a gândi în 685 kg, aici incluzându-te și pe tine, cel de la volan.
Un lucru care face ca mașina asta să fie unică și să iasă în evidență?
Faptul că poate fi echipată din fabrică cu trei diferențiale blocabile. Îți ajung degetele de la o mână să enumeri modelele care astăzi oferă astfel de opțiuni.

Liber la criticat: ai mână liberă să îmbunătățești un lucru. Ce schimbi?
Am menționat, simt o ușoară constrângere a imaginației când vine vorba de a-mi imagina scenariile care m-ar determina să achiziționez acest model (singurul fiind cel de overlanding). Dacă iau în calcul două persoane, cu bagaje, un cort de acoperiș, ceva rezerve de carburant, două roți de rezervă, am impresia că cele 685 de kilograme se dizolvă rapid. Simt nevoia unei sarcini utile mai mari.
Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…
… ai nevoie de un cal de povară dispus să meargă oriunde. Nu pot să nu mi-l imaginez în rolul de mașină de asistență, asemeni vechiului Defender 130 care asigura asistența și logistica în Camel Trophy, într-o expediție.
Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…
… îți imaginezi că poți merge cu ea la mall.
Completează spațiile punctate: mașina asta va fi un succes dacă…
… NASA descoperă vreun asteroid care nu va rata Terra și migrăm spre un scenariu în care domină anarhia.
Peste 10 ani vom vorbi despre mașina asta ca despre modelul care…
… poate avea o a doua șansă la viață dacă vor exista combustibili neutri din punct de vedere al emisiilor de carbon.
La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.
O unealtă profesională de care avem nevoie să știm că există.
Fișa tehnică a mașinii

Ineos Grenadier Quartermaster Trialmaster





































