Cine este și ce vrea Kia EV3 de la noi?
Kia EV3 este al treilea membru al familiei de mașini full-electrice EV de la Kia, după frații mai mari EV6 și EV9. Nu este însă a treia mașină electrică a constructorului sud-coreean, pentru că în familia Kia există și Niro electric, cu care EV3 va împărți pentru o perioadă nu doar showroom-urile, ci și clienții: cele două modele sunt foarte apropiate ca dimensiuni, performanțe și poziționare, ceea ce înseamnă că producătorul asiatic va trebui să găsească o metodă de a diferenția EV3 și Niro EV înainte ca un client să bifeze un test-drive, de exemplu.
Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?
EV3 nu a avut generații anterioare, fiind un model 100% nou pentru gama Kia. Față de Niro EV, însă, e de notat faptul că EV3 este un model construit pe o platformă dedicată mașinilor electrice și care nu va genera și modele cu motoare termice. Niro are, așa cum știm deja, atât versiuni hibride, cât și hibride plug-in. Care vor rămâne mult și bine în gamă.
Ce concurenți are pe piața din România?
Toate SUV-urile subcompacte și compacte electrice care încep să se înghesuie serios într-un „sweetspot” dimensional așezat între segmentul subcompact și cel compact. Vorbim de noul val de mașini bune la toate: pot fi mașini pentru un singur șofer, pot deveni mașini de familie la nevoie. Pot fi mașini de oraș sau mașini de concediu. Și, foarte important, păstrează o zonă de preț încă marginal acceptabilă, undeva între 35.000 și 45.000 de euro.
În prezentarea oficială de presă care ne-a fost oferită înainte de testul din Portugalia, oficialii Kia au subliniat la capitolul concurenți direcți modele precum Volvo EX30, Renault Megane electric sau Smart #1. La fel de bine, EV3 poate fi văzut ca o alternativă la Volkswagen ID.4, Peugeot e-2008, Renault Scenic electric sau chiar Tesla Model Y, regele vânzărilor mondiale de anul trecut.
Din punctul meu de vedere, cel mai mare rival al lui EV3 va rămâne însă Hyundai Kona electric, rudă îndepărtată care face parte din același grup auto și care a reușit să adune clienți exact pe profilul căutat de noul model Kia.
Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?
Kia EV3 este disponibil în două versiuni de baterie: 58,3 kWh și 81,4 kWh, ambele fiind „rezervor” pentru o singură variantă de motorizare: 204 cai-putere și 283 Nm, roți motrice față.
Kia simplifică deci foarte mult oferta pentru EV3, cel puțin la începutul carierei de piață a noului model electric. Nu ai variante fragmentate în care să te pierzi: practic, alegi capacitatea bateriei pe care ți-o permiți (diferența e de circa 4000 de euro între ele, iar autonomia maxim posibilă crește de la 414 la 605 kilometri) și apoi decizi echiparea.
Aici, la nivel de echipări, lucrurile sunt ceva mai nuanțate: Kia EV3 oferă patru niveluri de echipamente. Baza este echiparea Air, urmează Earth 1 și Earth 2, iar cei care își doresc mașina cu toate elementele pe care le poate oferi vor alege în mod cert echiparea de top: GT Line.
Ca range de preț, EV3 poate fi achiziționat în momentul lansării la costuri care variază între 37.500 și 45.500 de euro, prețuri de listă fără niciun bonus inclus. În momentul redactării acestui text, KIA oferă un discount suplimentar de 1500 de euro pentru oricare dintre versiunile lui EV3.
În testul din Portugalia am avut la dispoziție doar versiuni cu baterie (și autonomie) mare, în echipările Earth și GT Line. Diferențele sunt mai degrabă stilistice, deci de gusturi, însă există și elemente de confort pe care le vei găsi doar pe echiparea de top: scaun cu reglaj electric pentru șofer, scaune încălzite față (standard pe GT Line) și spate (opțional), volan încălzit, head-up display, încărcare wireless pentru telefon, portbagaj cu deschidere din telecomandă, Smart Digital Key, plus câteva sisteme de siguranță care te pot scoate din situații complicate în trafic (cum e sistemul care evită activ o eventuală ciocnire cu o mașină aflată în punctul mort).
Elementele și sistemele suplimentare de pe GT Line nu sunt dealbreakers, pentru că Kia EV3 este o mașină extrem de bine echipată chiar și în echiparea Earth 2. Dar dacă ai 2000 de euro în plus pentru a te bucura de o mașină cu toate țiglele tehnologice pe casă, fă-o.
Nu scoateți din ecuație bateria mică, deși tendința va fi (evident) să mergeți pe bateria mare, unul dintre pachetele de acumulatori cu cea mai mare capacitate de pe piață în acest segment. În cazul ăsta, cu o autonomie care bate 400 de kilometri (reali între aprilie și septembrie), bateria mică a lui EV3 reușește să bată concurenți în echipările lor „Long range”. Deci dacă știi că te vei fâțâi cu mașina doar prin oraș și prin apropierea lui, ia în considerare bateria de 58,3 kWh. Dacă faci și drumuri lungi, du-te pe cea mare, de 81,4 kWh.
Cât consumă pe bune și ce autonomie are?
e-charge, prima rețea de stații de încărcare înființată în România, deține în acest moment peste 800 de puncte de încărcare în toată țara (împreună cu partenerii săi). Detalii aici
De la bun început trebuie spus că Hyundai și Kia sunt două dintre mărcile care se apropie cel mai mult de realitate când vine vorba de prognoza de autonomie a electricelor. Dacă ești tipul de șofer relaxat, care se bucură de drum și de condus o electrică în timp ce-și ascultă muzica preferată, vei avea surpriza plăcută de a depăși pe alocuri cifrele pe care le oferă Kia în fișa tehnică a lui EV3.
Iar cifrele astea arată excelent: între 436 și 605 kilometri pentru autonomia în regim mediu mixt, în funcție de pachetul de baterii pe care îl suportă bugetul pe care-l ai. Cifrele sunt valabile pentru jantele pe 17 inchi. Dacă le alegi pe cele opționale pe 19 inchi, te vei bucura de o ținută de drum mai bună, dar va trebui să scazi 5% din autonomie (ajungi la 414, respectiv 563 de kilometri).
În testul pe care l-am bifat vreme de câteva zeci de kilometri pe șosele din jurul Lisabonei pe care le cunosc destul de bine din etapele Cupei Mondiale de Regularitate cu mașini electrice FIA Eco Rally Cup, am încercat un segment de 40 de minute cu șosele mixte în care am rulat relaxat, fără să exagerez cu pedalele, dar cu toate elementele de confort pornite și la temperatură exterioară perfectă. Consumul la finalul acestui stint a fost incredibil: 10,2 kWh/100 km. Asta înseamnă o autonomie reală potențială de 800 de kilometri.
Las și dovada mai jos, pentru că altfel ți se va părea că exagerez.
Altfel, în regim de rulare normal, cu depășiri și mix de autostrăzi și șosele, plus o porțiune de oraș, EV3 a afișat pentru toată lungimea zilei de test un consum de 15-16 kWh/100 km, deci undeva între 500 și 550 de kilometri pe bune.
Cât de repede se încarcă la prize AC și DC?
Intrăm într-o zonă sensibilă pe care Kia o putea evita foarte ușor aplicându-i lui EV3 „tratamentul” platformei la 800V pe care o are la dispoziție și pe care a activat-o în cazul fraților mai mari, EV6 și EV9.
Din cauza costurilor mai mari, însă, Kia a decis să limiteze puterea de încărcare la stații de curent continuu (DC) la 102 kW (pentru bateria mică) și doar 128 de kW (pentru bateria mare, de 81.2 kWh). Deși știm că e mai importantă curba de putere pe care o poate prelua din stații de-a lungul unei sesiuni decât vârful absolut atins (hello, Tesla!), EV3 cam păcătuiește aici, mai ales că avea gene bune în familie. Și o spun cu părere de rău, pentru că această piesă a puzzle-ului pare singura care scârțâie când vine vorba de pachetul pe care-l oferă EV3 pe piață astăzi.
Chiar și așa, cei de la Kia susțin că timpul de încărcare de la 10 la 80% în regim ultrarapid este oricum mai bun decât al majorității competitorilor, cu excepția lui Volvo EX30. Scriu asta fără să testez efectiv cifrele oferite de producătorul sud-coreean, pentru că în testul din Portugalia, unul de prim contact cu mașina, nu am avut nevoie de stație de încărcare.
La stațiile AC, Kia EV3 poate să tragă maximum 11 kW, deci în linia întregii industrii. Partea bună este că oficialii Kia ne-au promis că 2025 va aduce un upgrade la acest capitol, iar EV3 va oferi și un charger AC de 22 de kW opțional. Nice to have pentru cei care vor să nu aștepte toată ziua sau noaptea pentru o baterie plină la birou, acasă sau la hotel.
Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?
Echilibrat, solid, cu tendințe subviratorii normale, în limita segmentului și a masei proprii. Cât timp nu uiți că vorbim despre un SUV de 4.3 metri lungime care cântărește între 1725 și 1930 de kilograme (în funcție de baterie și echipare) și cât timp îți adaptezi așteptările la fizică, dinamica ți se va părea un capitol bifat cu pozitiv de EV3.
Da, direcția este destul de relaxată și nu e construită pentru cei care au condus versiuni sportive ale mașinilor de șosea, dar sunt șanse mici ca acești petrolheads să cadă pe subiectul EV3 în următorii ani. Poate pe vreo variantă GT ulterioară, cum face în mod normal Kia, dar despre asta vorbim peste niște ani.
Altfel, manevrabilitatea e la cote ridicate, pentru că printre calitățile lui EV3 se numără și faptul că poate fi o mașină de oraș excelentă.
Nu te baza pe motorul de 204 CP să-ți ofere senzații pe care le-ai văzut pe net în clipurile cu accelerații 0-100 cu electrice. Mașina e vie, dar nu rupe aderența când pleci de pe loc și nu te împinge violent în scaun. Dar raportul putere/masă e corect pentru un SUV de această dimensiune, iar suplusul potențial de putere a fost „tradus” printr-o autonomie mai mare pe o motorizare decentă. După mine, e o ecuație corectă pentru clienții pe care-i caută EV3.
Cum ți se pare designul exterior?
Curajos. Cu liniile sale geometrice și atipice, EV3 pare o versiune intrată la apă a lui EV9, SUV-ul de familie cu 7 locuri care încheie în partea superioară gama de electrice Kia.
Cu siguranță nu va exista absolut nicio voce care să-ți spună că e o mașină plictisitoare. Dar așteaptă-te ca jumătate dintre cunoscuții tăi să o iubească, în timp ce ceilalți să ridice o sprânceană în semn de rezistență la nou. De obicei, ăștia din urmă sunt cei care au sedanuri acasă.
Altfel, jantele pe care le poți comanda pe EV3 sunt adevărate opere de artă. Nu dai greș cu niciunul dintre modelele de jante oferite de Kia, pe 17 sau pe 19. Dacă aveai vreun fetiș ascuns cu jante pe 18, vești proaste: nu există.
Cum sunt materialele la interior?
Nu e rău pentru un SUV compact care se vrea de volum, dar exista loc de mai bine. Ai un amestec pestriț de materiale moi și suprafețe dure, chit că cele moi nu-ți inspiră tocmai nivel premium (vezi textura textilă de pe bord), iar cele dure nu te lasă să crezi deloc că-s ieftine (vezi consola centrală sau „măsuța” plată de sub cotieră, pe care o regăsești pe echiparea GT Line și pe care nu ți-o recomand – nu i-am găsit nicio utilitate practică în timpul testului).
Altfel, mi-a plăcut integrarea benzii verticale cu aspect metalic de pe uși, element care reprezintă un punct bonus la capitolul personalitate, iar scaunele sunt confortabile și par că duc mulți kilometri înainte ca spatele să apese pe butonul de panică.
Am avut sentimente amestecate legate de cele trei ecrane înghesuite în fața șoferului. Pe EV6 și EV9 sunt doar două (cel din fața volanului și cel central, ambele cu diagonala de 12.3 inchi), însă cineva din echipa de designeri Kia a descoperit că spațiul dintre acestea poate fi completat cu o serie de comenzi dedicate sistemului de climatizare. O decizie neinspirată: pe lângă faptul că aglomerează inutil zona digitală, acea zonă se va afla mereu sub coroana volanului, deci va fi greu de văzut și de acționat. Din fericire pentru toată lumea, Kia a păstrat pe bord și câteva butoane fizice pentru comenzile vitale ale climatizării (temperatură, viteza ventilatorului și direcția de acționare a fluxului de aer).
Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.
Paradoxal, dacă-ți configurezi mașina cu „măsuța” de pe echiparea de top, EV3 îți va da impresia că ar fi putut să ofere mult mai mult la capitolul spații de depozitare și că această invenție preluată de fapt de pe conceptul de origine al modelului e un mister deslușit parțial doar în câteva imagini oficiale Kia în care pe acea zonă stă așezat un laptop. Ok.
Dacă însă păstrezi banii în cont și mergi pe mâna variantei mai accesibile, acel spațiu se va transforma într-o cotieră cu adevărat utilă și încăpătoare.
Altfel, de lăudat zona generoasă de sub această soluție curioasă de a alinia un interior de mașină la trendurile scandinave. Acolo își vor găsi locul toate „mărunțișurile” pe care le regăsești prin mașină. Iar telefonul va sta la încărcat pe platforma wireless de la capătul consolei. Consolă care nu e lipită de bord, ceea ce-ți va oferi senzația reală de spațiu și în față, nu doar în spate.
Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?
Am ajuns la țanc la capitolul spațiu. Tocmai când intră în discuție pasagerii.
În mașina asta încap fără probleme patru-cinci pasageri care pot să plece și-n vacanță în Europa, nu doar la munte. Iar portbagajul ajută și el cât poate în condițiile segmentului (460 de litri).
Spațiul pe care-l oferă EV3 în față și în spate va fi unul dintre subiectele preferate de discuție cu amicii după ce-ți cumperi mașina. Pentru că se vede cu ochiul liber, nu trebuie să te creadă nimeni pe cuvânt.
Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?
EV3 nu a trecut încă pe la examenele Euro NCAP, dar mă aștept ca una dintre primele sesiuni de testare din 2025 să conțină și modelul sud-coreean. Între timp, merită menționat faptul că Kia a luat ultima dată mai puțin de cinci stele la testele Euro NCAP tocmai în 2017, iar de atunci mașinile mărcii au adunat stele ca hotelurile din Seychelles, mai ales atunci când au fost testate cu sistemele de siguranță pe care Kia le oferă în general opțional.
Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?
O să încep într-o notă pasiv-agresivă capitolul ăsta, pentru că primul sistem care-ți rămâne în minte după test e cel care te avertizează destul de apăsat că ai depășit viteza maximă de rulare pe secțiunea de șosea pe care te afli. Evident că e util și mai ales obligatoriu prin lege, dar merge setat astfel încât să te mângâie în timp ce-ți spune, nu să urle. Din fericire, poți să setezi o scurtătură pe volan pentru a opri sunetul insistent și enervant (de fiecare dată, ăsta e păcatul tuturor mașinilor de dată recentă).
Mi-a plăcut faptul că în EV3 nu ai nevoie de cheie, pentru că toată magia se întâmplă prin telefon. Și funcționează: atât pentru blocarea/deblocarea automată a mașinii, cât și pentru pornire.
Mi-a plăcut și modul în care EV3 te lasă să-ți personalizezi gradul de inflitrare a pedalei de frână în cotidianul propriu. Dacă-ți place ca electrica ta să se comporte ca o mașină cu motor termic și să ruleze aproape pe liber, se poate. Dacă vrei One Pedal Drive, adică o frânare accentuată care începe când ridici piciorul de pe accelerație, Kia EV3 știe foarte bine și asta.
Ai simțit că-i lipsește ceva?
Absolut: o putere de încărcare mai mare la stațiile DC. Le-am spus-o oficialilor Kia la conferința de presă și o s-o zic mereu: cât timp ai tehnologia în curte și-o folosești cu succes în restul gamei, vei pierde clienți dacă nu o instalezi și pe mașinile mai accesibile. EV3 ratează o oportunitate excelentă de a deveni prima mașină electrică de dimensiunile sale pe platformă de 800 de volți.
Am întrebat, dar nu am primit răspuns: nu știm cu cât mai scumpă ar fi fost mașina dacă în loc de arhitectura pe 400V se trecea la 800V. Știm doar că ar fi fost mai scumpă.
Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?
Caracterul all-rounder. Poate fi, așa cum am scris și mai sus, mașina perfectă pentru oraș, pentru dus copii la școală, pentru vacanțe, pentru familii sau pentru un singur șofer.
Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?
Că-n loc să stai 15-20 de minute la încărcarea de la 10 la 80% la stațiile rapide, cum ar fi putut să fie, trebuie să stai 30 de minute.
Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?
Elimin măsuța fancy de sub cotieră. Nu poți pune nimic pe ea în timp ce rulezi (pentru că alunecă), iar cotul nu are cum să stea acolo (pentru că e dură). Dă bine în poze, însă, recunosc.
Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…
… ești în căutarea primei tale mașini electrice de familie. Sau dacă vrei să faci un upgrade de pe prima generație e-Niro.
Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…
… faci foarte multe drumuri lungi. De fapt cumpăr-o, dar nu încă: mai stai niște ani până la facelift sau la generația următoare, să-i crească puterea de încărcare pe DC.
Tu ți-ai cumpăra-o?
Eu am un Hyundai Ioniq 5 și știu cât de mult a crescut grupul Hyundai-Kia în ultimii 10 ani. În contextul mașinii pure, EV3 îmi satisface 90% dintre nevoi.
Clientul perfect al mașinii?
Familie cu un copil gata să treacă pe electrică.
La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.
Un SUV compact care bifează multe căsuțe în lista de nevoi.