Test Drive: Lamborghini Urus Performante

Lamborghini Urus a devenit rapid cel mai bine vândut model al mărcii italiene. Test cu versiunea Performante cu 666 de cai-putere.

Cine este și ce vrea Lamborghini Urus Performante de la noi?

Lamborghini a spus despre Urus că este primul super-SUV din lume. Acum, eu n-aș lua lucrurile chiar mot-à-mot: lumea văzuse de niște ani cum arată un X5 M, cum se conduce un Cayenne Turbo S, ce poate face GLE în versiune AMG și cum se exprimă un Bentley Bentayga. În termeni avocățești, exista un precedent, deci italienii mai aveau un singur pas de făcut: să pună ștampila cu “aprobat” pe proiectul lui Urus.

Sigur, lumea a fost revoltată la auzul veștii că Lamborghini va produce un SUV. Și tot lumea, dar alta – în special cea care își permite să plătească peste 250.000 de euro pe o mașină -, a făcut ca Urus să devină un hit. Doar în 2018 n-a ajuns în topul vânzărilor – asta pentru că livrările au început în iulie. În rest, din 2019 și până în prezent, Urus este cel mai bine vândut model din gamă. Iar asta spune multe. Și despre piață, și despre clienți, dar mai ales despre decizia luată de conducerea companiei.

Cât de bine e văzut Urus de clienți? În cifre e cel mai simplu de demonstrat. În 2017, ultimul an în care Urus n-a existat pe listele contabile, Lamborghini a vândut 3.815 mașini. În 2022, italienii au comercializat 9.233 de mașini. Dintre acestea, 5.367 de unități au fost trecute pe rândul lui Urus.

Prima versiune a SUV-ului din Sant’Agata Bolognese a fost scoasă de pe tabla de joc în 2022. În locul ei au venit alte două: Urus S și Urus Performante. Un fel de facelift aplicat la momentul oportun. Și aș pune accent pe oportun dintr-un motiv simplu: s-au prins și alții că SUV-urile vând – unde prin alții poți citi Aston Martin sau Ferrari – și au contraatacat. Iar atunci când concurența vine cu un produs nou, e musai să-l întinerești pe al tău.

Ca să-ți răspund la întrebare: Urus Performante e cea mai agilă versiune a SUV-ului italian.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

O să împart cumva răspunsul în două.

Urus e la prima generație, doar că SUV-ul mărcii italiene a avut un bunic, un predecesor. S-a numit LM002, iar oficialii companiei nu s-au ferit să-l asocieze pe acesta cu noul Urus. Într-un comunicat publicat la scurt timp de la debutul comercial, Lamborghini a explicat că atât partea estetică, cât și caracterul lui Urus au fost inspirate de LM002. Acum, logica îmi spune că n-are niciun sens să compar un model lansat în 2018 cu unul prezentat în ’86.

Dar actualul Urus este un, hai să-i spunem, facelift aplicat generației curente. Și există câteva modificări importante. În primul rând, motorul V8 dezvoltă acum 666 CP, cu 16 CP în plus față de cel al unui Urus fără facelift.

Apoi, grila, prizele de aer față și cele laterale, dar și difuzorul spate au o formă nouă.

În cazul versiunii Performante, modificările merg și mai departe. Spre deosebire de un Urus fără facelift, versiunea Performante e mai ușoară cu 47 de kilograme. Asta dacă și tu ești convins că atunci când ai aproape 2,2 tone, orice kilogram în minus contează. Modificările estetice nu sunt forme fără fond: coeficientul aerodinamic a fost îmbunătățit, iar apăsarea la sol a crescut, în total, cu 8%. Garda la sol e și ea mai mică cu 20 de mm. Iar toate aceste elemente converg către un comportament dinamic și mai bun.

Ce concurenți are pe piața din România?

Dacă e s-o iei pe lucruri stricte, atunci răspunsul e simplu de tot: Aston Martin DBX și Ferrari Purosangue. Dacă vrei să explorezi și lumi apropiate, atunci aici intră orice SUV mare cu versiune de performanță: de la Porsche Cayenne Coupé la BMW X6 M. Le-am amintit pe astea mai cocoșate.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

În acest moment, Lamborghini comercializează două versiuni Urus: S și Performante. Ambele au același motor, adică un V8 biturbo de 4,0 litri capabil să-ți trezească simțurile cu cei 666 de cai-putere și 850 Nm. Transmisia e una automată cu opt trepte, iar sistemul de tracțiune integrală (da, da, integrală pe un Lamborghini) și sistemul de direcție integrală fac parte din echipamentul standard.

În schimb, Urus S are suspensie pneumatică. Urus Performante, nu. Unul are o mulțime de elemente de fibră de carbon, celălalt, nu. Unul poate fi comandat cu anvelope semi-slick, celălalt, nu. Te prinzi din denumire care e unul și care e celălalt.

Ca să înțelegi mai simplu cum a gândit Lamborghini gama, lucrurile stau așa: Urus S e ceva mai uman, mai cizelat, mai aproape de conceptul de daily driver, în timp ce Performante e pentru momente pe care le găsești irezistibile doar atunci când ai un circuit la dispoziție sau o bucată de macadam.

E clar că diferențe există atât la nivelul comportamentului dinamic – un Urus Performante va fi mai rigid, deci mai orientat spre vânătoarea de apexuri -, cât și la nivelul performanțelor (0-100 km/h în 3,3 secunde, cu 0,2 secunde mai bine față de un Urus S). Iar dacă iau în calcul și caracterul practic – că ăsta ar trebui să fie unul dintre motivele pentru care cineva s-ar orienta către Urus și nu către Huracan – atunci ți-aș recomanda Urus S. Pentru simplul fapt că i-aș da jumătate de punct în plus dacă aș avea de analizat un capitol care s-ar numi “cât e de potrivit pentru utilizarea zilnică”.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Undeva între 17 litri/100 de kilometri și cât-de-apăsat-mergi/100 de kilometri.

Ardere eficientă, extra putere și mai puține emisii cu noul cocktail de aditivi din benzina MOL EVO 100 Plus. Un trio chimic care protejează motorul, prelungește viața acestuia și scade consumul de carburant. Detalii aici

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

În oraș, Urus Performante nu-i chiar cel mai potrivit partener. E mare (5.137 de mm lungime) și lat (2.181 de mm cu tot cu oglinzi), deci iese din discuție partea cu agilitatea prin trafic chiar dacă oglinzile laterale sunt excelent proporționate pentru întreg pachetul, iar direcția activă și pe puntea spate mai îmbunătățește raza de bracaj. Pe plus aș pune și poziția înaltă la volan. Din punctul ăsta de vedere, nu te simți deloc ca într-un supercar. Așa cum ai fi tentat să crezi. Și la senzația asta contribuie mult și scaunele: oferă suficientă mobilitate și nu te țin strânse ca într-un corset. Îți zic, din interior, Urus Performante e mai uman decât ți-ai imagina.

În oraș recomand modul de rulare Strada. E cel mai tolerant cu trupul tău. Și sunt convins că lucrurile ar fi stat și mai bine la capitolul confort dacă n-ar fi fost jantele de 23 de inchi.

La drum lung, Urus Performante se aseamănă unui Grand Tourer. Poți merge mult fără să simți cum oboseala te apasă, mai ales că SUV-ul e potrivit oricărui scenariu.

V-am zis mai sus că modul Strada e cel mai tolerant. Îl poți vedea ca pe un cadou făcut de inginerii Lamborghini. Că nu cred că există vreun alt model al mărcii care să fie la fel de confortabil pe denivelări. Nu te gândi că se zbenguie în stânga și-n dreapta ca un yoyo ca tu să nu simți nimic, dar nici nu îți clatini capul la fiecare scobitură din asfalt. Aici intervin și barele stabilizatoare active, dar importanța lor se simte mai mult în celelalte moduri de rulare. În Strada, transmisia automată cu 8 trepte și motorul au o sensibilitate nu atât de acidă pe cât te-ai aștepta. Transmisia caută să schimbe treptele cât mai repede, iar motorul nu-i atât de guraliv și de exploziv pe cât te-ai aștepta. Are nevoie de un imbold ferm ca să-și intre în mână. V-am zis și o repet. Urus e mai uman decât pare la prima vedere.

Și nu stă deloc rău nici pe partea de antifonare. Cu excepția sunetului de V8 – lucru pe care sigur că-l preferi – nu prea ai parte de zgomote în habitaclu. În plus, ruliul nu-i un termen pe care Urus să-l aibă în vocabular.

În schimb, odată ce ți-ai apropiat mâna de Tamburo (elementul central care cuprinde comenzile transmisiei, pe cele ale modurilor de rulare și butonul pentru pornirea și oprirea motorului) și treci modelul în Sport, lucrurile se schimbă radical. Parcă simți cum SUV-ul se arcuiește ca o felină în așteptarea momentului oportun pentru un atac surpriză. Pedala de accelerație reacționează la fel de rapid ca rețeaua neuronală, transmisia își schimbă brusc harta electronică după care se ghida, iar direcția și suspensia încearcă o relație simbiotică cu cel de la volan. În aceste momente, Urus nu mai e doar o mașină, e un exoschelet capabil să-și lege sinapsele de ale tale. Asta dacă ești suficient de matur și de pregătit să accepți schimbul de informație. Orice urmă de îndoială poate fi penalizată, motiv pentru care aș recomanda oricui nu doar niște cursuri de conducere defensivă, ci și unele de pilotaj. Din două motive: să conștientizezi că cei 666 de cai-putere – ptiu, ucigă-l toaca – n-au legătură cu diavolescul decât în momentul în care nu-i mai poți controla, și să te poți bucura cum trebuie de toate resursele alea livrate brusc și brutal în condiții de siguranță (adică pe un circuit).

Despre modul Corsa nu ți-aș putea vorbi prea multe pentru că nu am ajuns să-l pun în valoare într-un cadru bine delimitat. Probabil că nivelul de încordare al felinei crește considerabil. Și probabil că aș fi avut nevoie de un sezon complet într-o competiție pe circuit ca să pot să duc la limită SUV-ul italienilor. Ca să ai o imagine clară a ce poate el să facă, trebuie să-ți mai zic ceva: înainte de lansarea oficială, un exemplar de pre-serie a mers la Pikes Peak, celebra cursă de viteză în coastă din SUA. La finalul ei, Urus Performante a devenit cel mai rapid SUV de serie din lume pe traseul din Colorado.

Modul Rally a fost gândit pentru drumurile de macadam. Ca să ai un reper, te poți gândi la cursele de rallycross, acele competiții în care circuitul e format atât din zone asfaltate, cât și de zone de pământ. Fix pentru treburi ca astea l-au conceput inginerii Lamborghini.

Și crede-mă, că toate astea n-ar însemna prea mult fără sistemul de frânare. E dumnezeiesc. Poartă logoul Lamborghini Carboceramici (elemente din carbon ceramic), iar discurile de 440 de mm pe față și cele de 370 de mm pe spate sunt gata oricând să-ți demonstreze pe viu că forța de inerție poate să provoace durere.

Ca să închei, Urus are și un mod personalizabil: se numește Ego și permite celui de la volan să seteze direcția, suspensia și tracțiunea.

Cum ți se pare designul exterior?

E agresiv, e bine lucrat, e plin de elemente aerodinamice noi (spre deosebire de versiunea disponibilă în 2018), dar parcă nu-i atât de spectaculos ca un Lamborghini. Doar că designul rămâne un lucru subiectiv, ceea ce înseamnă că toată lumea poate să-și spună părerea.

Desigur, orice ieșire în trafic înseamnă o doză generoasă de priviri venită din partea trecătorilor sau a celorlalți participanți. Și totuși, designul lui Urus nu-i atât de ostentativ ca cel al unui Huracan. De fostul Aventador nici nu aduc vorba.

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.

9. Și merită doar atât pentru că tunelul median e prea aglomerat și prea lipsit de spațiu. Există acolo două suporturi pentru pahare și o cotieră, doar că în ea se află tăvița pentru încărcarea wireless a telefonului mobil și un mic loc pentru cheie. În rest, nimic.

Totuși, Urus câștigă puncte bune pe partea de spații de depozitare din uși și pe cel disponibil în torpedo. Portbagajul e și el suficient de încăpător: 616 litri.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

În față ai suficient loc și e destul de greu să ajungi să-ți dai coate cu pasagerul din dreapta. În spate se stă bine pe locurile din margine. E loc bun atât la picioare și genunchi, cât și la cap – deși ai fi ușor tentat să spui că plafonul plonjat taie prea mult din spațiul disponibil. În schimb, locul din mijloc nu l-aș recomanda unui adult: tunelul central foarte pronunțat face ca spațiul la picioare să fie îngust și greu de accesat. Asta, ca să nu mai zic că o să tot lovească cu genunchii spătarele din față.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Euro NCAP nici măcar nu are Lamborghini în lista de mărci după care poți căuta un rezultat de siguranță, iar asta înseamnă că răspunsul e simplu: nu, Urus n-a fost testat de organizația independentă. Dar asta nu înseamnă că un producător care nu ajunge pe listele belgienilor își face de cap când vine vorba de siguranța pasagerilor.

Urus este disponibil cu până la 8 airbaguri, iar la baza modelului italian se află aceeași platformă pe care o găsești și pe Porsche Cayenne, Volkswagen Touareg sau Audi Q7/Q8. Iar undele dintre aceste modele au trecut prin furcile înfitpe de Euro NCAP și au încheiat cu scor maxim de 5 stele.

În plus, Urus are și un pachet consistent de sisteme de siguranță și asistare: Night Vision, sistem de avertizare cu privire la distanța față de mașina din față, sistem de avertizare cu privire la traficul lateral, asistent la pătrunderea în intersecții și asistență la ieșirea din parcare. În plus, dacă ai emoții la parcare – din motive știute doar de tine – poți să te bazezi oricând pe asistentul oferit de Lamborghini. Știe să facă parcări laterale, parcări cu fața sau garări cu spatele. După nevoi.

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Nu e un sistem sau un pachet, ci e întreg produsul. Pentru că Urus e un SUV rapid, dar suficient de confortabil, brutal, dar în același timp ușor de condus într-un ritm normal. Și asta îl face special, mai ales că vine din partea unei companii care ne-a obișnuit doar cu supercaruri. E cel mai util Lamborghini pe care poți să-l cumperi astăzi, dar în același timp e și o mașină afurisit de rapidă și precisă.

Modul în care simți padelele metalice când cuplezi transmisia în Drive, felul în care intervine sistemul soft close în momentul în care ai fost prea delicat cu portierele sau mișcarea lină a celor două tweetere din planșa de bord, toate astea îți spun că Urus nu-i deloc un SUV de rând. Ar mai fi și cei mulți metri pătrați de Alcantara neagră folosiți pe aproape orice de la interior, dar și modul în care partea digitală (ecranul central, instrumentarul de bord și comenzile climatizării) a fost integrată în tot pachetul. E un mix bun între sportivitatea emanată natural de un Lamborghini și viața cotidiană a anului 2023.

Ai simțit că-i lipsește ceva?

Poate doar puțină discreție în trafic. Glumesc, desigur.

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?

Nu există echipări. Accesezi pagina care îți permite să configurezi un Urus și alegi din dotările extra. Nu te gândi că ai prea multe de bifat, SUV-ul fiind echipat bine, bine, chiar și în varianta de bază – dacă pot s-o numesc așa. Poți alege din câteva culori disponibile prin programul Ad Personam, dar nu poți merge all-in către echipa care se ocupă de personalizarea celorlalte modele ale mărcii.

Versiunea de bază a lui Urus are un preț de pornire de 268.542, iar exemplarul testat – cu tot cu dotările opționale – costă 331.587 de euro.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Sigur că aș putea spune că e o blasfemie la adresa ADN-ului mărcii și că Lamborghini n-ar fi trebuit să producă niciodată un SUV. Dar trebuie privit cumva în lung: dacă n-ar fi existat Urus, probabil că italienii n-ar fi avut bugete să continue să dezvolte supercaruri. Iar asta ar fi fost o pierdere majoră. Istoria ne-a demonstrat lucrul ăsta de mai multe ori, deci prefer oricând să văd cum o marcă profită de tendințele din piață doar ca să continue să ofere produsele cu care a cucerit alt segment de public.

Revenind la întrebare: ar fi mers un pic mai mult design interior personalizat. În ideea în care e aproape imposibil să nu observi tușele și echipamentele care te trimit cu gândul la alte modele din grupul Volkswagen.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

În general, n-aș schimba nimic. În particular, ar fi mers pe exemplarul testat o culoare mai apropiată de stilul cu care ne-a obișnuit Lamborghini.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…vrei un Lamborghini cu care poți călători oricând și aproape oriunde.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…consideri că pentru o sumă mai mică cu cel puțin 25% găsești o ofertă aproape la fel la una dintre mărcile-soră din grupul Volkswagen.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Să nu exagerăm. Mașina mi-a plăcut, mai ales pentru că am considerat-o ca fiind mai umană decât pare la prima vedere. Doar că nu sunt genul căruia să-i placă “băile de mulțime”, și nici nu am ajuns la nivelul financiar în care să spun că-mi prisosesc 330.000 de euro.

Clientul perfect al mașinii?

Aici sunt mai multe categorii. Poate fi clientul vechi de Lamborghini care și-a dorit mereu un model al mărcii pe care să-l folosească în aproape orice scenariu. Poate fi cel care a tânjit mereu să urce la volanul unui supercar italian, doar că acel cockpit specific l-ar fi împresurat și l-ar fi făcut să se simtă inconfortabil. Desigur, poate fi și cel care își dorește să iasă în evidență prin mașina pe care o conduce, doar că într-un mod care se mulează mai mult anilor pe care îi trăim – cei ai SUV-urilor de orice fel.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Un SUV de performanță cu care ai putea conviețui fără mari probleme.

Fișa tehnică a mașinii

Logo Lamborghini

Lamborghini Urus Performante

de la 268542 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Benzină
Sursă principală energie
Benzină
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
666 CP
Cuplu maxim sistem
850 Nm
Transmisie
Tip transmisie
Automată
Număr trepte
8
Tracțiune
Integrală
Motor termic
Configurație / nr cilindri
V8
Capacitate cilindrică
3.996 cmc
Putere maximă
666 CP
Cuplu maxim
850 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
2
Motor electric
Număr motoare electrice
Putere maximă electric
Cuplu maxim electric
Baterie
Capacitate brută
Capacitate netă
Putere maximă încărcare AC
Putere maximă încărcare DC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
3,3 s
Viteză maximă
306 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
14,1 l/100 km
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
5.137 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
2026 / 2181 mm
Înălțime
1.618 mm
Ampatament
3.006 mm
Volum portbagaj
616 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1.596 litri
Masa proprie
2.150 kg
Siguranță
Rezultat
Preț
Preț de pornire model
268.542
Preț mașină testată
331.587