Cine este și ce vrea Lexus LS de la noi?
Lexus LS este ceea ce în limbaj jurnalistic auto am numi nava-amiral a gamei Lexus și totodată cel mai scump Lexus nou pe care-l poți comanda în România (LC pornește de la 126.551 de euro, LS pleacă de la 129.620 de euro).
Generația de care vă voi povesti eu în continuare este a cincea, lansată în 2017 și reîmprospătată cu un facelift în 2021. Așadar, pe LS îl putem considera pe final de carieră, deși încă mai are lucruri interesante de oferit.
PS: Lexus LS a primit pentru model year 2023 o actualizare pe partea de tehnologie. Mai exact, se păstrează același ecran tactil central de 12,3 inchi, însă cu sistemul multimedia nou, disponibil deja pe RX, NX și RZ. Mașina testată de mine e model year 2022, deci nu beneficiază de acest update, iar asta înseamnă că vine cu interfața veche pentru sistemul multimedia.
Trei lucruri noi față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?
Prin facelift, Lexus a finisat rețeta deja bătută în cuie pentru LS. Adică, pe șleau, au apărut mici recalibrări la nivel de suspensie și direcție, secondate de mici retușuri la interior – la nivel de calitate, mai ales, în principal pentru scaune, pentru oglinda retrovizoare digitală și pentru tipurile de piele oferite celor care vor mai multă personalizare de la un LS.
Sub capotă, faceliftul a adus îmbunătățiri sistemului hibrid pe care Lexus îl numește Multi-Stage. S-a lucrat pe partea de accelerație – practic motorul electric e mai des folosit sub sarcină, pentru ceva mai mult dinamism, dar și o rulare mai fină. LS este dezvoltat pe platforma GA-L (Global Architecture – Luxury), construită de la zero (la vremea respectivă).
Ce concurenți are pe piața din România?
Mercedes-Benz Clasa S, BMW Seria 7, Audi A8, poate și Porsche Panamera.
Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?
Mașina de test a fost un Lexus LS 500h Multi Stage Hybrid, o soluție care aduce la un loc un V6 de 3,5 litri, aspirat natural (ce funcționează în ciclul Atkinson), un motor electric și o baterie Li-ion răcită cu aer. Echiparea e cea de mijloc, President Wood.
Termicul produce 299 de cai-putere și 350 Newtoni-metru, electricul 179 de cai-putere și 300 Newtoni-metru, iar tot sistemul îți pune la dispoziție 359 de cai-putere. Suficient cât să poți bifa 0-100 în 5,5 secunde (de ce ai face asta într-un LS, totuși?) spre o viteză maximă de 250 km/h. Lexus nu comunică valoarea pentru cuplul maxim total, la nivel de sistem.
Mai interesant este însă felul în care resursele ajung la toate cele patru roți (da, acest 500h de test are tracțiune integrală). Inginerii Lexus au preluat de la LC 500h o soluție care îmbină o transmisie eCVT care simulează 10 trepte (a 10-a e de fapt overdrive) și o cutie automată cu 4 rapoarte fixe (de proveniență Aisin).
Tot din sfera interesantului: Lexus LS 500h este singurul model Lexus care are un sistem hibrid legat de un sistem de tracțiune integrală mecanic, cu un cardan între cele două punți.
Recomandare de versiune nu pot enunța: LS 500h AWD e singura motorizare disponibilă în România, deci altă opțiune n-ai.
Cât consumă pe bune și ce autonomie are?
Consumul mediu obținut de mine s-a stabilizat la 10,7 l/100 km. Ca de obicei, am încercat să parcurg kilometri pe toate tipurile de drum, așa că traseul meu a variat de la oraș (aglomerat), la drum național, drum județean și autostradă. Mențiune: cât timp am rulat în oraș (București), consumul n-a scăzut sub 15 l/100 km. Asta pentru cei care vor folosi un LS majoritar urban.
LS 500h are un rezervor de benzină de 82 de litri, asta înseamnă că dacă ai la dispoziție un plin de benzină, în contextul consumului mixt real obținut de mine, te poți aștepta la o autonomie de până la 760 de kilometri.
Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?
La drum lung, LS 500h este exemplul suprem de confort, cu nimic mai prejos decât rivalii germani. Suspensia pneumatică este absolut impecabilă, inclusiv atunci când dă nas în nas cu imperfecțiuni. Ba mai mult, anulează perfect dimensiunea generoasă a jantelor (20 de inchi), ajutată și de amortizoarele adaptive. Rezultatul: control și confort impecabile.
Dincolo de dinamică, LS 500h mai are un atribut rar azi: este foarte silențios – nu, nu mă refer neapărat la motor, termicul rămâne un V6 și pe accelerare va mormăi ori de câte ori are ocazia, chiar dacă sunt momente în care transmisia dă senzația că nu extrage chiar tot ce are de oferit propulsorul termic.
Poți să rulezi în modul Sport, dacă vrei ceva mai multă aciditate. Personal, am considerat că LS e cel mai bine savurat în modul Comfort, cel standard.
Când am spus că LS 500h e silențios, m-am referit la faptul că zgomotul de vânt aproape că nu ajunge pe timpanele tale, iar aici lucrează două elemente extrem de bine executate de japonezi: coeficientul aerodinamic imprimat caroseriei (0,28) și insonorizarea super temeinică.
Lexus spune că partea de sus a caroseriei (din capotă și până unde se termină portbagajul) a fost sculptată în așa fel încât să anuleze formarea de turbulențe și fără să am un tunel aerodinamic la îndemână, pot confirma că japonezilor le-a ieșit.
Un revers al medaliei legat de suspensie este tendința de ruliu pe viraje, dar și aici există o discuție, ca un disclaimer: cine-și cumpără un LS și face un obicei din a intra ca hăbăucul în viraje?
Rularea fină se continuă și în oraș, unde manevrarea unei mașini de dimensiunile astea (5.235 mm lungime, 1.900 mm lățime, 3.125 mm ampatament) nu-ți va da bătăi de cap. Direcția e ușoară dar surprinzător de precisă și destul de bună în a transmite feedback.
Toate cele povestite până acum fac din Lexus LS, întâi și întâi, o mașină extrem de plăcută. Nu agresivă, nu lentă, nici sportivă, efectiv foarte atentă cu elementul uman de la volan și bunăstarea sa – e ca un psiholog care știe cum să-ți pășească prin minte fără să distrugă echilibrul de acolo.
Ah, uite și o chestie enervantă: funcția Auto Hold trebuie activată prin butonul dedicat de fiecare dată când pleci la drum, fiindcă se dezactivează atunci când motorul este oprit.
Cum ți se pare designul exterior?
Foarte bun. Nu l-aș numi de sedan, fiindcă există unghiuri din care LS e mai aproape de forma unui Panamera, dar parcă nu chiar așa de accentuată spre partea din spate.
Căsuța prestanță este bifată cu un strop de subtilitate dar, în funcție de unde-l privești, LS 500h are și elemente angulare care aduc un vârf de cuțit de condiment – dar fără să debordeze, ci mai degrabă echilibrat, cum le place japonezilor.
Fun fact: pentru caroseria lui LS, Lexus folosește în continuare tehnica modelării în lut, iar matrița grilei frontale (celebrul fus Lexus) este realizată manual de un artizan Takumi.
Cum sunt materialele la interior?
Cel mai bun cuvânt pe care-l pot găsi fără să stau prea mult pe gânduri ar fi armonioase. Pe de o parte, ai elementul calitate, pielea e piele, inserțiile sunt implementate cu gust, nu-i nimic opulent sau zgârietor de retină, pe portiere ai forme fluide, continuate de scaune și de planșa de bord, inclusiv de grafica din plan secund afișată de ecranul central (care nu-i cel mai modern, știu, ajung și acolo).
E drept, mai există câteva butoane care amintesc că Lexus face parte din conglomeratul Toyota, dar în 95% din cazuri, ai toate șansele să atingi sau să privești suprafețe de calitate.
Fun fact: aproape tot interiorul este prelucrat și asamblat manual, de maeștri Takumi, după tehnici vechi japoneze (unele există de 400 de ani).
Aș vrea să amintesc în acest context și despre confortul scaunelor, care fac imposibilă o postură incomodă la volan. Nu ai cum să nu-ți găsești locul și poziția ideală într-un LS, fiindcă scaunele față au reglare electrică pe 28 de direcții, iar cele spate pe 22 de direcții. Plus funcție de masaj, cu mișcări, secvență și intensitate calibrate de un maestru specializat în masaj Shiatsu.
Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.
În portbagaj ai la dispoziție 430 de litri, cotiera centrală este generoasă, la fel ca buzunarele portierelor. Oricum, LS nu-i genul de mașină prin care să-ți lași lucruri aruncate/depozitate alandala. Notă? Cred că 7.
Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?
4. La fel ca în cazul obiectelor depozitate, un LS e despre deplasare cu stil, în confort maxim, nu despre câte persoane poți înghesui în spate, unde oricum, bancheta este sculptată în forma a două scaune individuale.
Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?
Lexus LS n-a ajuns la Euro NCAP, deci nu există date în acest sens.
Cu toate astea, suita Lexus Safety System e doldora de funcții și sisteme de asistentă (active și pasive), iar Lexus are un record impecabil la testele de impact – niciun model din cele testate nu a obținut mai puțin de 5 stele.
Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?
Mi-a rămas în minte lipsa acestora, sau mai bine zis, subtilitatea din spatele implementării. Sunt perfect de acord că LS își arată vârsta și în același timp, calcă pe alt drum față de rivalii germani, care vânează neîncetat ecrane cât mai mari, grafică cât mai multicoloră și tot felul de giumbușlucuri digitale.
Sunt conștient că preferințele actuale ale multor fani/potențiali clienți merg spre ecrane și tehnologie cu carul, dar Lexus preferă altă direcție, ceva mai analog, mai old school chiar. De aceea în LS veți întâlni un sistem audio Mark Levinson (care se aude impecabil) în care mai poți asculta CD-uri sau porturi USB A, sau un ecran central (tactil, e drept) cu grafică trecută de vremea tinereții.
Și instrumentarul de bord e digital, dar la fel, grafica nu îți dă fluturi în stomac, dar sistemul head-up display (color) proiectat pe parbriz este foarte generos ca dimensiuni (600 x 150 mm).
Dar, uite, se plusează și pe alte părți, non-digitale. De exemplu, există sistemul Lexus Climate Concierge, care ajustează automat climatizarea, ventilația, încălzirea/ventilația din scaune și încălzirea în volan în funcție de diferența de temperatură din habitaclu și cea de afară.
Ai simțit că-i lipsește ceva?
Personal nu, dar mai am și porniri old school uneori. Deși pot anticipa că majoritatea nodurilor în papură găsite de public ar putea fi legate de lipsa tehnologiei debordante.
Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?
Orice alegi, vei primi o mașină foarte bine echipată și extrem de confortabilă. Ce merge dincolo de versiunea de bază ține foarte mult de rafinarea extra a rețetei, deci din punctul meu de vedere poți trăi foarte bine și cu un Lexus LS în echipare de bază.
Apropo de asta, gama începe cu nivelul de echipare F Sport, de la 129.620 de euro. Urmează President Wood, cu plecare de la 150.752 de euro, iar pe cea mai înaltă treaptă stă President Crystal, care costă 163.673 de euro.
Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?
Pentru cât de plăcută e în raport cu nevoia umană de confort și relaxare. În mai toate scenariile posibile.
Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?
O pot critica doar dacă mă raportez la segment, unde dezavantajul tehnologic e clar, poate și la nivel de unele materiale și finisaje. Dar personal, n-aș avea nimic de imputat acestui LS, iar motivul e simplu: m-am simțit bine tot timpul la volan.
Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?
Poate că mă ajunge din urmă bătrânețea, dar n-aș schimba nimic.
Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…
…ai o slăbiciune pentru mașinile de altădată, care pun accent pe analog și încă mai știu să se joace cu materialele la nivel de textură și design.
Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…
…adori să joci Angry Birds direct din mașină.
Tu ți-ai cumpăra-o?
Da.
Clientul perfect al mașinii?
Cineva cu bani, fără dubii, dar genul care poartă la mână un ceas care are curea din piele, nu un smartwatch.
La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.
O porție savuroasă de analog, cum nu se mai face.