Cine este și ce vrea Maserati Levante Hybrid de la noi?
Modelul Maserati Levante există de câțiva ani în lumea SUV-urilor mari premium. Sosit ca salvator al mărcii italiene, Levante este o propunere aparte într-un segment dominat de modele similare produse în Germania, pe care românii le adoră. Nu sunt multe Levante pe stradă, dar atunci când apare, nu ai cum să nu îl remarci, cu designul său tipic italian, portiere fără rame și prezenței impozante datorită dimensiunilor generoase. Iar de curând, Levante propune și o motorizare mild-hybrid de 2.0 litri și 330 CP, poarta de intrare către electrificare.
Am scris bine: ceea ce vezi în lista de oferte Maserati sub numele Levante Hybrid este de fapt un mild-hybrid, o tehnologie de bază când vine vorba de electrificarea gamei.
Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?
Levante se află la prima generație, fiind primul SUV din portofoliul Maserati. De curând, constructorul italian a mai adăugat un al doilea model de acest fel, compactul Grecale, un SUV care va concura direct cu modele ca Porsche Macan sau BMW X4. Levante este, însă, un SUV full size, iar dimensiunile sale confirmă acest lucru: 5005 mm lungime, 1981 mm lățime, 1693 mm înălțime și 3004 mm ampatament.
Anunțat de conceptul Kubang, prezentat la Salonul auto de la Frankfurt din 2011, SUV-ul numit Levante avea să devină realitate în 2016. Ca de obicei în cazul celor de la Maserati, numele modelului este inspirat de un fenomen meteo, în acest caz de briza caldă care bate în partea de vest a Mării Mediterane.
Încă de la lansare, Levante s-a remarcat prin motorul V6 de 3,0 litri preluat de la Ferrari. Italienii au oferit și un propulsor diesel, iar ulterior a fost adăugat și un V8 pentru versiunile performante, Trofeo. Pentru anul 2018, Levante a primit un facelift optic discret. Și, pentru că vremurile o cer, în toamna anului 2021 Maserati a adăugat în gamă și o versiune electrificată, numită cumva pompos – așa cum am stabilit deja mai sus – Hybrid. Pentru că nu este un hibrid clasic, ci doar un SUV cu motorizare pe benzină cu patru cilindri și sistem mild hybrid la 48 V.
Ce concurenți are pe piața din România?
Levante are de înfruntat o concurență acerbă pe piața din România, alcătuite din modele mult mai populare, așa cum sunt Porsche Cayenne, BMW X5 și Mercedes-Benz GLE.
Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?
Deși numele lui Levante Hybrid te duce cu gândul spre un sistem hybrid clasic, italienii folosesc, de fapt, o unitate mild-hybrid care asistă propulsorul de 2.0 litri cu patru cilindri. Noul Maserati Levante Hybrid de 330 CP devine astfel poarta de intrare în gama SUV-ului premium italian. Aceasta este completată de Levante Modena (motorizare 3.0 V6 de 350 CP), Levante Modena S (3.0 V6 de 430 CP) și puternicul Levante Trofeo (3.8 V8 de 580 CP).
Versiunea mild hybrid este o alegere bună pentru cei care aleg pentru prima dată un SUV Maserati. Cei care au avut deja contact deja cu marca italiană se vor simți mai confortabil cu o variantă mai puternică cu motor V6 sau chiar foarte performantul Levante Trofeo.
Revenind la Levante GT Hybrid, modelul nostru de test, sub capotă găsim un motor de 2,0 litri cu patru cilindri și sistem mild hybrid la 48 V, preluat de la Ghibli Hybrid. Am putea crede că un propulsor de 2,0 litri este prea mic pentru un SUV full-size, dar cei 330 CP disponibili țin să ne contrazică. Ce-i drept, Levante Hybrid nu va scoate sunete impresionante, fiind un Maserati foarte liniștit la acest capitol. Dacă alegem să rulăm în modul normal, sistemul start/stop va interveni discret și va opri motorul când stăm la stop, iar demarajele vor fi calme și fără prea multă emoție.
Cât consumă pe bune și ce autonomie are?
Rezervorul modelului Levante are 80 de litri, ceea ce-i un lucru bun. Pentru ca nu e nevoie să trecem foarte des pe la benzinărie. Chiar dacă motorul de 2.0 litri are alături sistemul mild-hybrid, Levante nu va fi un automobil foarte economic. SUV-ul italian plătește tribut dimensiunilor impresionante și a greutății de aproape 2.200 kilograme. Consumul oficial este de 10,2 l/100 km (WLTP mixt), iar în timpul testului nostru a fost de 11,7 în afara orașului și de 13,5 în mediul urban.
Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?
Am să încep cu orașul, pentru că ne-am luptat cu traficul imediat ce am plecat de la reprezentanța Maserati. Levante nu este o mașină pentru oraș. Sigur, te poți obișnui în timp cu dimensiunile foarte mari pentru București (peste 5 metri lungime, peste 2.1 metri lățime cu tot cu oglinzi), vei transpira când vei parca la mall între doi pereți sau în parcările subterane gândite pentru modele de clasă mică, dar o vei face într-un interior de clasă superioară.
Însă uiți totul când lași orașul în urmă și Levante Hybrid își poate întinde picioarele. Pardon, roțile. Dacă în modul normal, Levante Hybrid este liniștit și aproape insonor, apăsarea butonului Sport va schimba radical caracterul mașinii. În Sport, Levante devine mai sonor, cele patru evacuări regăsindu-și vocea. Marele SUV se trezește instantaneu la viață și poate accelera de la 0 la 100 km/h în doar 6 secunde. Cutia automată cu opt trepte schimbă bine, iar dacă dorim să intervenim, putem folosi cele două clapete ample din spatele volanului. Acestea sunt fabricate din aluminiu masiv și oferă un feeling foarte plăcut la acționare.
Levante este un grand tourer adevărat, fiind în elementul său la drum lung și mai puțin în mediul urban. Este impresionant cum suspensia adaptivă ține mașina pe virajele abordate rapid, în ciuda masei impresionante. Suspensia este însă deranjată de denivelările pe care le întâlnim la trecerile la nivel cu calea ferată sau cu linii de tramvai, în aceste situații fiind cam zgomotoasă. De asemenea, e setată prea ferm pentru confortul pasagerilor. Un factor care influențează puternic confortul suspensiei este dimensiunea aleasă pentru jante. În cazul modelului de test, acestea aveau 21 de inchi și erau echipate cu anvelope de iarnă. Jante de 20 sau 19 inchi ar îmbunătăți substanțial confortul.
Cum ți se pare designul exterior?
Primul lucru care ne-a atras atenția a fost cheia inteligentă. Masivă și grea, este fabricată din metal, fiind una dintre cele mai frumoase din acest domeniu. Ai nevoie doar să o păstrezi în buzunar, pentru că pornirea motorului se face prin apăsarea unui buton amplasat în partea din stânga volanului, un detaliu specific modelelor sport.
Privind mașina de afară, nu poți să nu remarci capota lungă, luneta înclinată și portierele cu geamuri fără ramă, un detaliu din ce în ce mai rar întâlnit. Geamurile sunt duble, ceea ce se traduce printr-un habitaclul foarte bine izolat fonic. Pe aripile față avem cele trei „branhii” specifice mărcii italiene, care în cazul modelului Levante Hybrid au o nuanță albastră. Grila frontală este impresionantă privită de aproape, iar blocurile optice înguste care o încadrează completează un tablou excelent. Din spate, liniile sunt aproape retro.
Cum sunt materialele la interior?
În habitaclu, nu poți să nu remarci scaunele ample și confortabile, materialele de calitate, finisările bune (dar și mult plastic piano black), chiar dacă poate nu sunt la nivelul celor oferite de concurența germană. Tapițeria de piele are cusături albastre, iar pe tetieră, tridentul mărcii este brodat tot cu albastru. Sunt elemente specifice hibridului, care nu se regăsesc la celelalte versiuni ale modelului Levante. La volan, poziția este înaltă iar în față ai un tablou de bord clasic cu ceasuri analogice și un volan generos. Apropo de volan, Levante folosește o singură manetă aflată în stânga acestuia pentru acționarea semnalizatoarelor, dar și a ștergătoarelor. Și tot ca o curiozitate, pentru acționarea levierului cutiei automate, trebuie folosit trăgaciul de sub acesta, dar uneori cutia este derutată dacă turația motorului e ridicată și nu va selecta poziția D sau R.
Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.
Nota 7. Levante e un automobil suficient de practic, portbagajul oferind un volum de încărcare de 580 de litri. Hayonul este electric, iar butonul de acționare se află în interiorul portbagajului pe partea din stânga, mai practic decât amplasarea pe rama hayonului, așa cum se practică în general. Sub podeaua portbagajului, roata de rezervă a fost înlocuită de un kit de pană, iar sub acesta se găsește bateria sistemului mild hybrid, dar și bateria „clasică” de 12V.
Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?
Cinci, fără probleme. Levante Hybrid este un automobil cu dimensiuni generoase, iar acest lucru se continuă și la interior.
Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?
Nu. Euro NCAP nu a testat niciodată modelul Levante. În arhiva celor de la Euro NCAP există doar un test cu modelul Ghibli efectuat în 2013, model care a înregistrat la acea dată scorul maxim de 5 stele.
Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?
Levante are o serie de elemente lipsă față de concurenții săi premium din anul de grație 2022 – de exemplu, nu are head-up display, dar nu este ceva fără de care să nu poți trăi. Are în schimb suspensie adaptivă, gardă la sol reglabilă, cutie automată cu 8 trepte și clapete din aluminiu masiv și un sistem infotainment cu o grafică modernă și care se mișcă suficient de repede.
Poate nu are atenția la detalii pe care o regăsești la concurența germană, dar Levante are acel aer italian inconfundabil.
Ai simțit că-i lipsește ceva?
Mi-aș fi dorit un sistem de acționare clasic al ștergătoarelor. Sistemul cu toate comenzile pe maneta din stânga volanului este contraintuitiv și uneori greu de acționat din cauza clapetei cutiei de viteze, care obturează vizibilitatea.
Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?
Pentru motorizarea mild hybrid poți alege doar nivelul de echipare GT, care îți aduce cam tot ce este necesar în acest segment premium. Prețul standard pentru un Maserati Levante GT Hybrid este de 82.000 de euro cu TVA inclus. Modelul nostru de test mai avea dotări opționale generoase, ceea ce a dus prețul final spre 114.000 euro.
Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?
Pentru a ieși din rând și a alege stilul premium italian. Și nu în ultimul rând pentru modul cum se conduce pe drumuri virajate. Dinamica este excelentă pentru un SUV masiv de peste două tone și 5 metri lungime.
Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?
Anumite elemente sunt învechite, iar sistemul cu o singură manetă pentru ștergătoare și semnalizări este contraintuitiv.
Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?
Aș alege un alt sistem pentru levierul cutiei de viteze automate. Cel cu impuls folosit acum poate fi uneori indus în eroare dacă dorim să selectăm rapid între pozițile R și D.
Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…
…vrei un SUV full-size premium diferit, dar plin de stil și clasă.
Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…
…preferi rigoarea germană.
Tu ți-ai cumpăra-o?
Nu, pentru că nu sunt în publicul țintă pentru un SUV premium. Și pentru că este prea mare pentru utilizarea zilnică într-un oraș aglomerat.
Clientul perfect al mașinii?
O persoană care apreciază lucrurile făcute cu stil.
La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.
Un SUV italian infuzat cu puțină electrificare și care oferă o dinamică excelentă.