Cine este și ce vrea Mazda CX-80 de la noi?
CX-80 este cel mai mare model oferit de Mazda până acum în Europa. Este un SUV mare și spațios, disponibil în mai multe configurații de așezare a scaunelor, cât să acopere mai multe posibilități pentru clienții potențiali.
Dacă ai simțit că modelul CX-5 este mult prea mic pentru nevoile tale sau că lui CX-60 i-ar mai fi trebuit un rând de locuri, CX-80 este răspunsul Mazda la aceste întrebări. Vestea bună este că CX-80 nu răspunde doar la acele întrebări, ci face mai mult decât să fie pur și simplu un SUV mai mare în gama niponilor.
În comparație cu un CX-60, noul CX-80 are ampatamentul mai mare cu 25 de centimetri (3.120 de mm în total), ceea ce îl face chiar mai mare și decât ampatamentul lui BMW X7. Deci da, Mazda nu s-a jucat când a făcut cel mai mare model din gama sa europeană.
Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?
CX-80 este un model complet nou, fără predecesor în gama Mazda. Singurul lucru apropiat de el este CX-60, de asemenea fără generație precedentă și aflat în continuare în ofertă. Cât despre ce aduce el nou, îți explic mai jos.
Un prim lucru nou este platforma tehnică, dezvoltată de la zero alături de cea a lui CX-60, ce vine într-o configurație cu motor longitudinal. Cu excepția lui MX-5, celelalte modele din gamă vin cu motor transversal, deci asta reprezintă o schimbare importantă în cum se simte și cum se conduce mașina.
O altă noutate este posibilitatea comandării de trei rânduri de scaune într-un model Mazda, ceea ce n-a mai fost în discuție de când a ieșit din fabricație monovolumul Mazda 5. CX-80 vine cu trei configurații posibile pentru cel de-al doilea rând de scaune: poți avea fie o banchetă clasică cu trei locuri, fie două opțiuni pentru varianta cu două scaune individuale (cu o consolă centrală între ele sau cu un spațiu gol între ele). De notat că nu există variantă doar cu 5 locuri.
A treia noutate este poziționarea acestui model pe piață, cu tot cu prețul și tehnologia ce sunt așteptate de la un SUV aflat în această zonă. Mă refer aici la o poziționare în zona premium, ceea ce ridică așteptările de la acest model în linie cu prețul.
Ce concurenți are pe piața din România?
Nu foarte mulți. Poți să numeri pe degete SUV-urile de aproape cinci metri lungime oferite și în variante cu șapte locuri. Depinde și de cum vezi lumea: te uiți doar la ”câtă mașină” primești sau și la cum este acea mașină?
Așadar, există modele cu șapte locuri în gamele Kia și Hyundai, anume Sorento, respectiv Santa Fe, disponibile inclusiv în variante hibride și plug-in. Ai și variante precum Peugeot 5008 sau Nissan X-Trail, tot SUV-uri cu șapte locuri, unele dintre ele oferite și în variante hibride, inclusiv plug-in.
Acum, să privim în zona premium a pieței de SUV-uri cu șapte locuri. În loc să merg pe ordine alfabetică, notez existența lui Land Rover Discovery, oferit într-o variantă cu șapte locuri. De asemenea, Mazda nu ne-a vorbit despre niciunul dintre aceste modele (cele pe care le voi enumera mai jos) atunci când l-a prezentat pe CX-80.
După cum relata colegul Constantin, niponii s-au orientat spre producătorii tradiționali din zona premium, așa că noul CX-80 ar trebui comparat cu Audi Q7, BMW X5, Mercedes-Benz GLE și Volvo XC90 dacă îi întrebi pe oamenii care l-au proiectat.
Oricum ai privi lumea, CX-80 marchează un pas hotărât înspre segmentul premium, cu tot ce implică asta.
Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?
Am testat ambele motorizări din gama CX-80, adică hibridul plug-in și diesel-ul mild hybrid. Ambele pe distanțe scurte, din păcate, dar așa a fost configurația testului internațional din Germania.
Mazda a făcut lucrurile simple în materie de motorizări pentru CX-80. Ambele au o transmisie automată cu opt trepte, iar toate variantele acestui model au tracțiune integrală. Apoi, ai de ales între diesel mild-hybrid și plug-in hybrid.
Dieselul este o unitate de 3.3 litri, cu șase cilindri în linie, proaspăt dezvoltată. Unitatea este asistată electric de un sistem mild-hybrid și dezvoltă 254 de cai-putere și 550 Nm. Mai toți jucătorii tradiționali în acest segment oferă sau ofereau motoare diesel cu șase cilindri, așa că Mazda nu putea să fie mai prejos.
Varianta hibridă plug-in are la bază un motor pe benzină cu patru cilindri în line, de 2.5 litri, amplasat, de asemenea, longitudinal. Și modelul PHEV din gama CX-80 are tot tracțiune integrală și cutie automată cu opt trepte standard.
În materie de resurse, agregatul dezvoltă 191 de cai-putere și 261 Nm, iar motorul electric de asistență dezvoltă 175 de cai-putere și 270 Nm. Greșeala aici ar fi să îl judeci după cifrele agregatului pe benzină, crezând că nu are destulă forță pentru un SUV atât de mare.
Deși specificațiile arată o viteză maximă mai mică decât ce poate diesel-ul de 3.3 litri, modelul hibrid plug-in are un timp 0-100 km/h mai bun, de 6.8 secunde în loc de 8.4, ceea ce se simte în viața reală, chit că nu faci sprint-uri de genul cu un SUV cu trei rânduri de scaune.
Vei simți diferența aceea la reprize, când faci depășiri și aproape de fiecare dată când apeși pe accelerație. Viteza maximă constructivă nu cred că o vei atinge la niciuna dintre cele două variante, dar la 100 km/h și puțin peste vei accelera de fiecare dată când ieși din oraș.
Motorul electric din dotarea hibridului compensează clipele în care nu ar fi fost suficient un motor pe benzină cu patru cilindri și mă duce cu gândul la o senzație oferită de un propulsor semnificativ mai mare.
Dacă nu știi că ai patru cilindri sub capotă, nu vei percepe asta în nicio clipă. Nu e ”rachetă”, dar e suficient de rafinat cât să ai impresia că e un motor mult mai mare acolo. Așa ar trebui să fie un sistem hibrid bine integrat, dacă mă întrebi pe mine.
Pentru utilizare predominant urbană sau peri-urbană, presărată cu excursii spontane în afara localității, ți-aș recomanda, mai degrabă, varianta hibridă plug-in, presupunând că ai unde să o încarci la priză.
Dacă știi că faci naveta zilnic zeci sau sute de kilometri și stai mai puțin prin oraș, dieselul s-ar putea să fie mai apropiat de ce ai nevoie. Dacă ne uităm la această motorizare, CX-80 se compară doar cu modelele din zona premium, nu și cu cele din zona de volum. Încă o confirmare a ambițiilor Mazda.
Dacă vrei un SUV mare cu șase sau șapte locuri și motor de trei litri, CX-80 este de luat serios în calcul, caz în care e un veritabil chilipir în raport cu omologii din tripleta germană premium și celelalte alternative din acea zonă de piață.
Motorul diesel al lui CX-80 rulează foarte elegant și lin, având resurse suficiente în orice moment posibil pe drumurile publice. Pentru România, consider că sunt mai mult decât suficiente resursele oferite de PHEV.
Cât consumă pe bune și ce autonomie are?
Autonomia electrică a PHEV-ului comunicată de Mazda este de până la 60 de kilometri pentru acest model, iar consumul mixt WLTP declarat este de 1.6 litri pentru prima sută de kilometri cu bateria încărcată.
Cu rezervorul aproape plin, adică la aproximativ 7/8, iar cu bateria încărcată la peste 90% din capacitate, așa cum l-am preluat la test, CX-80 afișa o autonomie de 52 de kilometri doar cu energia electrică din baterie și 550 de kilometri pentru ambele mijloace de propulsie.
În condițiile unui test internațional este dificil – ca să nu spun imposibil – să parcurgi suficient de mulți kilometri cu un model cât să ai date de consum relevante. Acest aspect a mai fost explicat și în alte teste, dar îl amintesc și aici ca să știi că ai în față cifre obținute din mers, fără vreun efort deosebit în direcția lor sau cu șansa repetării traseului.
În cadrul testului nostru, după ce am parcurs 46 de kilometri pe un mix de drumuri în Germania, concentrat pe autostradă și cu un minim de drumuri naționale, mai aveam doar un kilometru de autonomie electrică și 500 de kilometri de autonomie rămasă pentru motorul pe benzină de la pornire.
Consumul mixt înregistrat pe traseul de test a fost de un litru la sută și 29 kWh la 100 km. Cum spuneam, un traseu foarte scurt de test. Remediem problema într-un viitor test cu CX-80 în țară.
e-charge, prima rețea de stații de încărcare înființată în România, deține în acest moment peste 800 de puncte de încărcare în toată țara (împreună cu partenerii săi). Detalii aici
Cât de repede se încarcă la prize AC și DC?
Bateria sistemului hibrid are o capacitate de 17.8 kWh și se încarcă în aproximativ trei și jumătate de la un wallbox de 7 kW, de la zero la 100%. Nu există posibilitatea de încărcare mai rapidă de la prize speciale ce folosesc curent continuu (DC).
Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?
CX-80 este gândit să trăiască, în principal, în afara orașului. Este un SUV mare, numai bun să faci călătorii lungi cu el. Și poți face asta cu mai multe persoane și să ai loc destul pentru toții. Sigur, poate să își facă veacul și prin oraș, fără probleme, dar nu-l văd neapărat în mediul lui în traficul aglomerat al unei urbe.
La conducere, CX-80 este un SUV confortabil și se simte precum unul din segmentul premium. Dacă ar fi să faci abstracție de sigla de pe volan și să trebuiască să ghicești cărei marcă îi aparține mașina, ar fi șanse să îl confunzi cu un model al unei mărci din Bavaria în felul în care se simte.
Secretul stă în suspensia față cu brațe duble și suspensia spate McPherson, o configurație gândită pentru manevrabilitate și stabilitate optimă, dar și direcția care oferă un feedback bun fără a fi complet anesteziată. Aș îndrăzni chiar să spun că e un driver’s car, chiar dacă e un SUV, fără să aibă ambiții de performanță, dar te face să te simți bine la volanul ei.
CX-80 se simte stabil și încrezător, chiar și la viteze mai ridicate – cum poți atinge pe secțiunile fără restricție de pe autostrăzile din Germania. Pentru vitezele pe care ai voie să le abordezi în România, este mai mult decât ai nevoie și se va simți confortabil și cu rezerve de putere corecte.
Transmisia automată cu opt trepte (standard) răspunde rapid și schimbă lin, fiind aproape imperceptibile schimbările de treaptă. Sigur, asta dacă nu cumva stai ca mine și ești atent la fiecare mișcare și detaliu pentru că așa ești tu, caz în care le vei remarca. Un utilizator obișnuit nu va funcționa astfel și va constata că merge foarte lin. Răspunsul la kick-down este ferm, dar lin, semn că s-a urmărit și aici ideea de premium, nu de brutalitate simulată.
Direcția electrică este și ea reglată bine, fiind ușor de operat și totuși îți transmite detalii cheie despre ce se întâmplă cu roțile față cât să te simți conectat la drum, fără a fi obositoare. Suspensia este și ea bine reglată, cei de la Mazda explicând că s-au concentrat pe puntea spate – aceasta având arcuri mai lungi și mai moi față de ceea ce găsim la CX-60, iar rezultatul se traduce într-un mers elegant pe șosea.
Unii rivali din zona premium vin cu suspensie spate pneumatică, mai scumpă, mai complexă și mai performantă, dar Mazda face o figură frumoasă aici cu o suspensie convențională, exclusiv mecanică.
În cadrul testului nostru, nu am condus foarte mult prin orașe, dar a trebuit să intrăm în Augsburg, unde am avut de a face cu suprafețe de rulare mixte, ba asfalt, ba piatră cubică. CX-80 s-a descurcat de minune pe ambele și a fost ușor de gestionat chiar și pe străzile ceva mai înguste ale urbei ce se trage din era Imperiului Roman. Odată ce ești obișnuit psihic cu ale sale dimensiuni, nu este deloc greu să îl manevrezi.
Cum ți se pare designul exterior?
În primă fază, când l-am văzut în fotografii, nu am fost foarte impresionat. Mi s-au părut ciudate blocurile optice frontale, deoarece acestea par să fie prea mici în raport cu fața mașinii. Realist vorbind, este aproape identic cu un CX-60 până la portiera față, cel puțin așa pare.
Ajuns în fața mașinii, lucrurile nu sunt chiar așa. Nu am stat să le compar la milimetru, dar blocurile optice par să fie de o dimensiune adecvată. O altă veste bună (în caz că nu ești convins de ce ai văzut online), CX-80 arată mai bine în realitate decât în fotografii. Se simte că este o mașină mare și impozantă, asta e clar.
Ce e interesant la CX-80 este faptul că nu este pe atât de înalt ca alte modele din segment, și pare mai prietenos și mai elegant prin acest lucru. De notat și că noul SUV nipon vine și cu bare longitudinale de plafon integrate și finisate într-o variantă lustruită, dar mată, de aluminiu. Aproape că îți pare rău când pui suportul de bagaje pe ele.
Într-un final, din punctul meu de vedere, CX-80 nu arată deloc rău. Nu-i cel mai fotogenic model din lume, dar e mai arătos decât te lasă fotografiile să crezi.
Cum sunt materialele la interior?
Aici se simte atenția la detalii. Mazda se străduiește să atragă clienți noi, iar așteptările lor nu trebuie lăsate deoparte. Producătorul nipon a știut să îmbine piele cu textil și plastic fin, oferind inclusiv ornamente care imită lemnul, într-o manieră cu bun gust, dacă mă întrebi pe mine.
Acest plastic fin pare să fie comun în tot interiorul, inclusiv pentru locurile din spate (cel puțin la elementele pe care le atingi ca să urci și să cobori de pe al treilea rând de locuri). Unii producători neglijează acest aspect când fac un SUV cu trei rânduri de scaune, mai ales cei din segmentul de volum.
Mazda tinde din ce în ce mai tare spre premium și asta se simte. Nu este perfect, e loc de îmbunătățiri, dar se simte că și-au dat silința să genereze o ambianță plăcută pentru toți ocupanții. Această ambianță se simte cel mai bine pe echipările Takumi și Takumi Plus. De ce? Ele vin cu posibilitatea comandării unui interior descris de Mazda drept alb, în realitate seamănă mai mult cu crem. Această configurație pune în valoare mai mult conceptul lui CX-80 decât varianta sa pe negru, dacă mă întrebi pe mine.
Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.
9. Oamenii de la Mazda s-au gândit inclusiv la ocupanții locurilor rândului al treilea și le-au integrat câte un suport de pahar și o priză USB-C pe lateral. Nu sunt probleme pentru ocupanții din față, iar cei de pe rândul din mijloc au câte un suport de pahar la dispoziție în cotiera centrală, câtă vreme nu sunt trei pe banchetă.
Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?
Șase sau șapte, în funcție de configurația aleasă. Dacă optezi pentru varianta cu șase locuri, vor avea cu toții loc suficient. Varianta cu șapte locuri implică o mică limitare la nivelul ultimului rând, în sensul că ocupanții cu încălțări de mărimi mari s-ar putea să se simtă înghesuiți de scaunul de pe rândul din mijloc. Locul pentru genunchi, șolduri și umeri este bun la înălțimea mea, de 1.80 m, dar sunt aproape de limită cu spațiul pentru cap. Cel mai probabil, rândul al treilea va fi folosit ocazional, caz în care nu va fi o problemă. În orice caz, locurile sunt proiectate să ofere vizibilitate în față și de pe ultimul rând, prevenind situațiile de rău de mișcare pe cât posibil.
Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?
Mazda a pus tot ce are mai bun în materie de sisteme și tehnologii pe acest model. Există multiple sisteme de asistență electronică a șoferului, multe dintre ele gândite să ajute la evitarea accidentelor făcute din neatenție sau oboseală. Nu sunt infailibile, evident, iar mașina nu se conduce singură și nu pretinde nimeni așa ceva.
Este clar că sunt țintite cinci stele de siguranță, însă nu i-a venit încă rândul lui CX-80 la testele respective.
Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?
Mi-a atras atenția faptul că poți comanda scaunele de pe al doilea rând cu ventilație și încălzire, dacă optezi pentru două scaune în loc de banchetă cu trei locuri. Este interesant și că Mazda s-a gândit la un sistem care să te ajute să îți reglezi poziția corectă la volan în funcție de înălțime, deși nu am apucat să probez și această funcție (ea există deja și pe CX-60).
Vestea bună este că nu mi-a rămas nimic negativ în minte în urma testului, deci niciun sistem intruziv, nimic enervant, nimic să perturbe liniștea șoferului. De remarcat faptul că Mazda oferă în continuare posibilitatea accesării comenzilor de la unitatea multimedia folosind un buton rotativ, iar acesta funcționează corect și elegant.
Ai simțit că-i lipsește ceva?
Poate singurul lucru pe care l-aș fi vrut diferit ar fi posibilitatea de a alege accente colorate la interior, nu doar alb și negru.
Altfel, Mazda pare că s-a gândit la tot sau aproape tot și nu am simțit în vreo clipă că lipsește ceva anume în timp ce am condus CX-80.
Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?
Gama CX-80 începe cu o echipare de bază numită Exclusive Line. Aceasta vine cu tapițerie din piele neagră, șapte locuri standard și un preț de listă de 55.990 de euro cu TVA inclusă. Este singura variantă cu șapte locuri din această gamă (restul fiind variațiuni ale celui de-al doilea rând de scaune cu două locuri individuale), deci ține cont de acest aspect dacă vrei neapărat o banchetă cu trei locuri. E și încălzită bancheta aceea, apropo.
În ordinea numerelor de pe tricou, sau mai bine zis a prețului, urmează Homura, Homura Plus, Takumi și Takumi Plus. Echipările Homura și Takumi sunt foarte apropiate la nivel tehnologic, dar diferă câteva ornamente la exterior și ambianța interioară – piele neagră sau piele albă. Aceasta din urmă, dacă mă întrebi pe mine, ”face” toată mașina.
Diferența între Homura și Exclusive Line vine sub forma de faruri LED Matrix, lumini diurne și stopuri LED, pilot automat adaptiv și bare de protecție, pasaje roți și praguri laterale în culoarea caroseriei.
Dacă mergi pe ideea unei ambianțe deschise, iei varianta cu piele albă, deci trebuie să optezi pentru echiparea Takumi. Aceasta pleacă de la 62.790 de euro cu TVA inclusă pentru modelul hibrid plug-in. Dacă nu vrei un interior deschis la culoare, dar vrei totuși piele, echiparea Homura costă 64.590 de euro cu TVA inclusă pentru aceeași motorizare.
Personal, dacă tot configurez un asemenea model, m-aș uita la CX-80 în varianta Takumi sau Takumi Plus, cel din urmă fiind vârful gamei și având un preț de listă de 66.440 de euro cu TVA inclusă. Diferența dintre Takumi și Takumi Plus este de 2.500 de euro la momentul redactării acestui model, adică sub patru procente din prețul total al mașinii în echiparea de top.
Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?
Felul în care arată interiorul echipării Takumi și ambianța sa interioară.
Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?
La prima vedere, ar fi că seamănă puțin prea mult cu CX-60. Dacă intru în detalii, cred că ar fi indicat să fie schimbată modalitatea de configurare și să fie adoptat un sistem mai apropiat de cel al producătorilor premium din Germania, cu toate că sistemul actual – de pachete predefinite, este mai rapid și mai eficient pentru constructorul japonez.
Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?
Aș scoate elementul negru ce imită modelul de fagure din ornamentele de pe aripile față.
Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…
…vrei o mașină cu șase sau șapte locuri care să se simtă premium.
Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…
…pentru tine contează sigla mașinii pe care o conduci și ”te faci de rușine” în altceva ce nu e BMW, Mercedes-Benz, Audi sau Range Rover.
Tu ți-ai cumpăra-o?
Aș lua serios în considerare achiziția, tocmai pentru că e ceva diferit de tripleta germană premium și de alternativele la aceasta.
Clientul perfect al mașinii?
Cineva cu un venit peste medie și fără nevoia de a sublinia acest lucru prin mașina pe care o conduce, dar care are nevoie de o SUV spațios, practic și plăcut la condus.
La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.
Un SUV cu trei rânduri de scaune care stă cu capul sus în fața nemților.
Fișa tehnică a mașinii
Galerie foto cu mașina: