Test drive: Mazda2 Hybrid

Nu-i niciun secret că Mazda2 Hybrid e soră geamănă prin alianță cu Toyota Yaris. Dar asta n-o face mai puțin eficientă și relevantă pentru propriul ei public, iubitor al mărcii Mazda.

Cine este și ce vrea Mazda2 Hybrid de la noi?

Mazda2 Hybrid este un exemplu clasic al practicii pe care industria auto o numește badge engineering. În cazul de față, o companie (Mazda) decide că dezvoltarea unei anumite tehnologii (cea hibridă) ar fi prea costisitoare și alege să apeleze la cunoștințele și produsele (de calitate dovedită) unei alte companii (Toyota), contra cost, cu scopul de a-și completa gama. 

Hocus-pocus-preparatus, Mazda2 Hybrid, adică un Yaris decorat cu emblema Mazda, fapt pe care producătorul nu se complică să-l ascundă (pentru viitoarele comentarii pe Facebook). Apropo, Mazda și Toyota lucrează împreună de prin 2015, deci se știe de prietenia strategică dintre cele două mărci.

Încadrată în pătrățica ei, Mazda2 Hybrid rămâne un model subcompact, adică de segment B în Europa, la fel ca originala Mazda2 – sora ei cu motor termic (care chiar arată ca o Mazda), alături de care este vândută.

Legat de ultima parte a întrebării, pe lângă bani, Mazda2 Hybrid vrea să ne transporte confortabil de colo-colo, în special prin oraș, cu cât mai puține emisii și cât mai puțină benzină arsă (știm cu toții că românul obsedează frenetic pe tema consumului). 

Trei lucruri noi față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

Hmm, hai s-o jucăm așa: altă Mazda2 Hybrid n-a mai existat, deci putem spune că totul e nou. Dar a existat (și există) Toyota Yaris Hybrid, deci din perspectiva asta, Mazda2 Hybrid n-are nimic nou.

Ce concurenți are pe piața din România?

Concret, pentru că este un full-hybrid (sau self-charging), Mazda2 Hybrid se bate direct cu Renault Clio E-Tech/Mitsubishi Colt, Honda Jazz e:HEV și, până la urmă, Toyota Yaris Hybrid. Cam ăsta ar fi cercul restrâns. 

Dacă vreți o listă extinsă la nivel de segment, fără să ținem cont de sistemul de propulsie, păi să vă țineți: Mazda2 Hybrid se bate inclusiv cu Mazda2 cea termică (știu, confuzant), cu Suzuki Swift, cu Ford Fiesta, cu Volkswagen Polo, Opel Corsa, Kia Rio, Hyundai i20, Peugeot 208, Citroën C3, hai că v-am plictisit destul.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Există o singură motorizare pentru Mazda2 Hybrid și anume: un sistem full-hybrid format dintr-un termic de 1,5 litri cu ciclu Atkinson (1.490 cmc, trei cilindri în linie, benzină, aspirat natural) și un motor electric. Termicul are 92 de cai-putere și 120 Newtoni-metru, electricul 80 de cai-putere și 141 Newtoni-metru, dar puterea sistemului nu e suma lor, ci 116 cai-putere. Cuplul total pe sistem e nedeclarat.

În ecuație mai are loc un al doilea motor electric, cu rol de generator, dar cum resursele sale nu merg la roți, a fost omis din fișa tehnică. Transmisia e o automată de tip power-split (Mazda îi spune e-CVT) și nu s-ar cuveni să uităm de bateria Li-ion (0,76 kWh, 177,6 V).

La a doua parte a întrebării, răspunsul e simplu: dacă vrei un hibrid care să consume puțin, ia-ți această Mazda2. Dacă ești fan termice, ia-ți cealaltă Mazda2.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Am traseul meu prin și pe lângă București, cu de toate: DN, autostradă, oraș, sat, drum județean, toate cele. Testul m-a nimerit în niște zile cu temperaturi de 30 de grade (salut, aer condiționat!), aglomerație cruntă în prima zi, când am și pozat mașina, apoi trafic ceva mai lejer, de weekend, apoi din nou aglomerație la retur.

Cât m-am flendurat prin oraș, consumul s-a stabilizat la 6,5 l/100 km. După ce am început să rulez în afara orașului, valoarea a scăzut puțin câte puțin.

La final, consumul afișat în bord era de 5,7 l/100 km. Mazda spune că singurul său full-hybrid poate și mai bine: 3,8 l/100 km cu jante de 15 inchi, 4 l/100 km cu jante de 16 inchi și 4,2 l/100 km cu jante de 17 inchi.

Eu am testat o Mazda2 Hybrid în echiparea Homura, care vine cu jante de 17 inchi, deci ne luăm 4,2 l/100 km ca reper ideal. Sincer, nu mă plâng cu acei 5,7 l/100 km reali, mai ales că n-am lăsat glezna dreaptă prea moale.

Rezervorul are 36 de litri, deci un calcul simplu dă o autonomie reală de 630 și-un pic de kilometri. Chiar bine.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

E clar că vorbim de o mașină gândită preponderent pentru uz urban, dar asta nu înseamnă că frânăm brusc și facem cale întoarsă când vedem semnul de ieșire din localitate. Poți circula foarte bine și în afara orașului într-un Mazda2 Hybrid, atât timp cât nu te bântuie gânduri de depășire la fiecare pas sau cine știe ce idei de condus sportiv.

Chiar și așa, direcția e surprinzător de precisă și uneori te trage spre dinamism. Deși preponderent moale, suspensia nu uită că deservește un model Mazda (fie el doar prin ecuson), deci o doză de tărie le-a scăpat inginerilor față de Yaris, pe care-l știu ceva mai relaxat la acest capitol.

O să dai și de ruliu, dar mașina e oricum joasă și senzația de înclinare ajunge spre simțurile tale gata amortizată. Dacă mă întrebi pe mine, e mai important că Mazda2 Hybrid trece cu brio proba denivelărilor, fără să te zgâlțâie prea tare sau să trimită zgomote spre interior.

Transmisia trebuie învățată – dacă apeși pe accelerație furibund, așteaptă-te la un răspund direct proporțional pe axa auditivă. Dacă dibuiești cum s-o exploatezi eficient, te va răsplăti cu un consum foarte bun, dar și cu o oarecare agilitate de la 0 la 40, 50 km/h – asta e și din cauza faptului că plecările de pe loc și deplasarea la viteze mici spre medii se produc 100% electric, dar și fiindcă ai de mutat din loc o masă de doar 1.105-1.135 de kilograme, în funcție de echipare.

Motorul termic intervine destul de simțitor în momentul în care creierul mașinii decide că e necesar, și o face prin ceva vibrații și sunete mormăite. În rest, ai sub capotă un exemplu de sistem hibrid bine uns – și vezi că nu mulți producători se pot lăuda cu asta.

Dincolo de 100 km/h, sistemul își pierde încet suflul, dar asta nu înseamnă că poți merge pe autostradă cu 130 km/h. Da, depășirile cer ceva mai multă atenție și pregătire, ce să-i și faci, parte din specificul segmentului.

Mai ai și 3 moduri de condus, ba chiar poți comanda manual deplasarea pur electrică prin butonul EV de pe tunelul median, iar transmisia are și ea un mod B care recuperează energie la frânare și atunci când este eliberată accelerația. Nu-i chiar un one-pedal-car, dar știe foarte bine să pună-n față eficiența înainte de toate.

Cum ți se pare designul exterior?

Toyota a renunțat de ceva vreme la aspectul de Zerg turbat imprimat mașinilor sale de talie mică. Yaris are ceva agresivitate lipită pe corp, dar mai temperat. Problema mea e că Mazda2 Hybrid nu arată ca o Mazda actuală, adică e un fel de muscă-n lapte în gama japonezilor din Hiroshima.

Aș putea să spun că alegerea cromatică (roșu plus jante negre) face toții banii, din moment ce designul, forma și liniile sunt deja cunoscute de la Toyota Yaris. Mazda a modificat microscopico-subtil aspectul acestui hibrid, exclusiv în zona grilei și a barelor față/spate.

Cum sunt materialele la interior?

Plastice destul de tari domină interiorul, dar nu sub media segmentului. Infotainmentul e croit pe principiul simplu și la obiect, Apple CarPlay merge impecabil cu sau fără cablu, vei da și de câteva zone cu negru lucios în habitaclu (cel puțin pe echiparea Homura), scaunele din față sunt confortabile (nu la fel se poate spune și despre banchetă), plus că e ușor să găsești o poziție plăcută articulațiilor dacă stai la volan sau în dreapta. Vizual, te afli într-un Yaris, chiar daca siglele Mazda încearcă să transmită altceva.

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.

Interiorul e mai spațios decât m-am așteptat, cel puțin în partea din față – ajută și faptul că tunelul median e jos, ceea ce aerisește zona. Mi-au plăcut locurile în care poți depozita obiecte de mici dimensiuni, gândite bine, sub formă de scobituri – deasupra torpedoului, deasupra consolei centrale, în zona de încărcare wireless pentru telefoane mobile. În spate e loc doar pentru copii mici sau pentru ceva bagaje/cumpărături, iar volumul portbagajului e de 286 de litri(VDA), dar îl poți crește la 935 de litri (VDA) prin sacrificarea locurilor din spate.

Să zicem, un 8.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

2 adulți dacă există și ceva bagaje de dimensiuni rezonabile, 2 adulți și doi copii mici cu strictul necesar la ei.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

În 2020 a trecut Mazda2 Hybrid pe la Euro NCAP, de unde a plecat cu notă maximă – 5 stele.

Defalcat, scorul arată așa: 86% pentru protecția ocupanților adulți, 81% pentru protecția ocupanților copii, 78% pentru protecția pietonilor, bicicliștilor, motocicliștilor, scuteriștilor, trotinetiștilor și 85% pentru protecția oferită de sistemele de siguranță active și pasive.

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

N-aș putea să nominalizez ceva anume, de fapt, dacă mă gândesc mai bine, cred că aici s-ar încadra la fix sistemul hibrid, prin simplul fapt că e foarte eficient.

Ai simțit că-i lipsește ceva?

Un design interior/exterior mai apropiat de cum arată gama Mazda în acest moment.

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?

Mazda are resurse nebănuite când vine vorba de gamă și etajarea acesteia. Pentru Mazda2 Hybrid, există nu mai puțin de 5 niveluri de echipare, după cum urmează: Prime-Line (bază), Centre-Line, Exclusive-Line, Homura (testat de mine) și Homura Plus. Acestea fiind spuse, pentru utilizatorul obișnuit, Homura (27.790 de euro) și Homura Plus (30.190 de euro) au sens doar dacă există suficient buget și imposibilitatea de a trăi cu o mașină echipată decent spre mediu.

Gama începe cu Prime-Line, de la 22.190 de euro, continuă cu Centre-Line (23.790 de euro), apoi cu Exclusive-Line(25.590 de euro) și cele două echipări menționate mai sus.

Dacă ești absolut împăcat cu jante de 15 inchi, volan îmbrăcat în piele, parbriz cu senzori de ploaie, geamuri electrice față-spate și tapițerie textilă, te poți orienta spre un Centre-Line. Pentru jante mai mari (16 inchi), keyless entry, pornire/oprire motor cu buton, oglinzi exterioare încălzite și reglabile electric, senzori de parcare față-spate, va trebui să faci saltul la Exclusive-Line.

În cazul echipărilor Homura și Homura Plus vorbim deja de dotări de finețe: tapițerie sintetică, faruri LED, head-up display, geamuri fumurii, încărcare wireless pentru smartphone și sistemul multimedia cu ecranul mare, de 10,5 inchi.

Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?

Eficiența, clar.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Nu arată ca o Mazda.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Cum spuneam, aș bate monedă pe estetică.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…urmărești în fiecare zi prețul benzinei la pompă și ai nevoi simple de mobilitate.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…nu te regăsești în descrierea de mai sus.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Nu.

Clientul perfect al mașinii?

Burlac/burlăciță, deși poate deservi și un cuplu fără probleme, clar cineva legat de zona rezidențială în care trăiește, sau poate cineva foarte tânăr, proaspăt posesor/posesoare de permis de conducere, aflat la prima sa mașină.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Uite Mazda, nu e Mazda.

Fișa tehnică a mașinii

Logo Mazda

Mazda Mazda 2 Hybrid

1.5 HYBRID VVT-I HEV SELECT AUTO

de la 27.290 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Hybrid
Sursă principală energie
Benzină
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
116 CP
Cuplu maxim sistem
120 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
1 (CVT)
Tracțiune
fata
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in linie/3
Capacitate cilindrică
1490 cmc
Putere maximă
92/68 CP/kW
Cuplu maxim
120 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
1
Putere maximă electric
80 CP
Cuplu maxim electric
141 Nm
Baterie
Capacitate brută
0.80 kWh
Putere maximă încărcare AC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
9.7 s
Viteză maximă
175 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
3940 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1745 mm
Înălțime
1500 mm
Ampatament
2560 mm
Volum portbagaj
286 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
Masa proprie
1145 kg
Siguranță
Rezultat
5 stele
Preț
Preț de pornire model
27.290
Preț mașină testată
28.430 €