Cine este și ce vrea Mazda2 Hybrid de la noi?
Este un model de segment B care promite un consum mediu de 4,2 litri, 97 g CO2/ 100 km și chiar nu se sfiește să recunoască că este un Yaris cu siglă de Mazda. Și pentru a nu crede că cei de la Mazda și-au luat toate concediile restante și au lăsat sarcina dezvoltării de modele noi în seama altora, pot să vă spun că ceea ce vedeți aici, adică acest ”nou” model Mazda, este fix rezultatul unei colaborări Toyota-Mazda. Și treaba asta poate genera puțină confuzie în gamă, pentru că acum există două Mazda2 – deja simt o oarecare iritare pentru că am impresia că mă bâlbâi de la atâția doi.
În Europa, Mazda a împrumutat Yaris și a făcut ce a știut pentru a arăta ca o Mazda. În America, Toyota a împrumutat 2-ul de la Mazda și l-a coafat să arate pe măsură.
Trei lucruri noi importante?
Constructorul nipon are în gamă două versiuni ale lui Mazda2. Una e creație proprie, alta – cea din imagini – e adoptată de la Toyota. Deci punctez designul. Că nu l-am mai văzut până acum în curtea Mazda.
Totodată, este primul model full hybrid de segment subcompact oferit de Mazda, până acum existând în gamă o motorizare mild-hybrid.
Ce concurenți are pe piața din România?
Mazda2 Hybrid are un preț de bază de 22.190 euro pentru nivelul de echipare Prime-Line. Și poate ajunge la 30.190 euro pentru nivelul Homura Plus. Interesant este că cele două Mazda2 nu apucă să se canibalizeze pentru că modelul 100% Mazda (cel echipat pur cu motoare termice) pleacă de la 16.490 euro și ajunge la 21.490 euro.
Pentru că am eliminat Mazda2 din a-și face concurență, propun pe această listă Renault Clio, Mitsubishi Colt (pentru că este o declinare de Renault Clio), Suzuki Swift Sport și Honda Jazz. Am ales modelele care au motorizări hybrid în ofertă (cu o mică steluță tip mild-hybrid la 48V în dreptul lui Swift Sport).
Un Renault Clio E-TECH Full Hybrid 145 are un preț de bază de 20.800 euro și poate ajunge în echiparea Esprit Alpine la 24.700 euro. Vărul asiatic – Mitsubishi Colt HEV pleacă de la 22.705 euro și ajunge la 25.180 euro.
Suzuki Swift Sport propune o soluție mild hybrid la 48V și are un preț de 24.050 euro.
Honda Jazz e:HEV Hybrid are un preț de pornire de 26.940 euro și ajunge la 29.940 euro.
Mazda2 Hybrid este oferită în 5 versiuni de echipare și reușește să se integreze în plaja de prețuri a modelelor hibrid de segment B.
Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?
Mazda2 Hybrid este oferită cu o singură motorizare. Vorbim despre o soluție full hybrid compusă dintr-un propulsor termic de 1.490 cmc, un motor electric de 59 kW și o baterie cu o capacitate totală de 0,76 kWh. Motorul termic, un trei cilindri în linie atmosferic, funcționează după ciclul Atkinson, produce 92 CP la 5.200 rpm și un cuplu motor de 120 Nm la 3.600 rpm. Motorul electric dezvoltă 80 CP și 141 Nm.
Puterea totală a sistemului hybrid este de 116 CP, valoarea totală a cuplului motor nu este comunicată. Pachetului hibrid nu prea am ce să-i reproșez. Toyota șlefuiește acest concept din 1997, când a lansat prima generație Prius, prin urmare, nu pot spune că au ajuns la strălucirea unui diamant, dar este cert că la capitolul eficiență este greu de învins.
Pentru a-mi justifica afirmația cu șlefuirea, vreau să vă spun că propulsorul termic are o eficiență de 40%, una destul de ridicată pentru un astfel de motor. Soluția tehnică include două motoare electrice, unul care are rolul de starter/generator – dar pentru că nu este conectat direct la puntea față, nu este menționat în fișa tehnică. Al doilea motor electric, cel ale cărui performanțe le-am menționat mai sus poate ajunge la 17.000 rpm, fapt ce permite ca Mazda2 Hybrid să poată rula electric – evident pentru mici perioade – până la viteze de 130 km/h. Bateria are o masă de 12 kg.
Pentru că enigma motorizării am rezolvat-o, aș merge pe o echipare superioară. Personal, aș alege versiunea Homura.
Cât consumă pe bune și ce autonomie are?
La acest capitol nu prea ai ce să-I reproșezi acestei buburuze. Mazda comunică un consum mediu de 4,2 litri. La viteze ridicate, specifice rulării pe autostradă, consumul declarat este de 5,6 litri – lucru pe care-l pot confirma. Pe autostrăzile din jurul orașului Barcelona, unde limita de viteză este de 120 km/h, chiar pot raporta un consum cu 0,1-0,3 litri mai mic. Urban am de raportat un consum de 3,8-3,9 litri.
Cei drept, viteza maximă legală pe marea majoritate a traseului urban a fost de 30 km/h. Da, cam așa stau lucrurile prin orașele europene din Vest. Un drum județean explorat civilizat, respectând limitele de viteză, adoptând un stil anticipativ, folosind din plin frânarea regenerativă mai agresivă oferită în modul B de rulare a condus la un consum mediu de 4,8 litri.
Și pentru că nu mi-am propus să îi fac viața ușoară acestei Mazda2 Hybrid, care are un frate cu siglă Toyota care se distrează prin WRC, pe o secțiune superbă de munte am forțat ceva mai mult, dar nu am reușit să ajung la un consum de 7 litri. Vârful a fost de 6,9 litri.
Rezervorul de 36 litri nu te face să-ți pui mari speranțe în el, mai ales că este mai mic ca o damigeană clasică. Dar privind lucrurile din perspectiva unui consum mediu de 5 litri, ai la final o autonomie de 700 km.
Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?
Într-un univers de SUV-uri, tresari când urci la volanul unui model clasic de segment B. Dimensiuni compacte, ești aproape de asfalt, mașina are o vioiciune nefirească în comparație cu modelele care vor să privească lumea de sus. Și pentru că întâmplător sau nu, cu Toyota Yaris nu m-am intersectat decât în versiunea GR, evident nu aveam repere. Doar privind mașina și ai o ușoară bănuială că va oferi măcar un comportament dinamic decent. Roțile sunt în extremitățile mașinii, consolele față/ spate nu prea există, deci toată masa mașinii este ”înghesuită” între roți. De aici și acel indiciu de decență.
Suspensia vine cu o setare care favorizează confortul, și bine face. Setare care reușește parțial să compenseze disconfortul specific modelelor cu ampatament mic. Nu ești scuturat la fiecare imperfecțiune a drumului. Evident, la pachet primești și niște ruliu, dar nu te va deranja. Cum am spus mai sus, ești aproape de sol, nu ai impresia că te arunci într-un picaj cu avionul pe viraje. Un hibrid cu o masă decentă (1225 kg), și per total, o mașină care se simte suficient de dezinvoltă pe drumuri virajate. Atât de dezinvoltă încât am uitat, preț de niște kilometri, că este vorba despre eficiență în propoziție și am chinuit puțin anvelopele.
Hatchbackul de clasă B vine cu o direcție plăcut de dozat, și cu o punte față încăpățânată în a urma trasa indicată de la volan. Anticipam o tendință de subvirare ceva mai timpurie, dar nu, foarte târziu apare. Spatele urmează docil. Nicio surpriză neplăcută dinamic, dimpotrivă. Resursele sistemului hibrid ajung, nici gând de submotorizare, iar resursele dinamice ale șasiului m-au făcut, pe alocuri, să-mi doresc câțiva căluți în plus sub capotă. Dar sporadic.
Poți apela la treapta mai agresivă de frânare regenerativă pentru a aduce ceva mai multă anticipare în rulare și pentru a putea obține un consum mai bun.
Cum ți se pare designul exterior?
Design exterior? În conferința de presă, acestui capitol i-a fost rezervat timpul necesar unui ciclu inspirare/expirare. Dacă aveai ochii umezi și clipeai, chiar puteai rata momentul. Singura mențiune pe care o pot face aici este faptul că avem o bară față care integrează grila specifică Mazda. În spate, ornamentul negru care unea grupurile optice spate la Toyota a devenit alb la Mazda. Iar grupurile optice spate sunt ușor ”afumate” comparativ cu cele de la Yaris.
Cum sunt materialele la interior?
În condițiile în care m-am intersectat doar cu versiunea de Homura Plus, echiparea de top, evident că de aici voi pleca cu feedback-ul. Un interior robust, nu sunt elemente în habitaclu pe care să pui mâna și să-ți lase impresia că ar dori să evadeze, să-și găsească altă casă. Un cocktail de plastice tari și suprafețe îmbrăcate într-o spumă subțire, dar suficientă pentru a oferi acel plus de amabil, de confort la atingere.
O bilă albă pentru texturile materialelor: reușesc să ofere un plus la capitolul calitate percepută. Există și puțin contrast pe alocuri: scaunele versiunilor de top îți lasă impresia că sunt împrumutate de la un model de clasă superioară atât ca desen ,cât și ca materiale. Nu este o critică, dimpotrivă, acestea sunt extrem de confortabile și oferă spațiu și susținere și pentru persoanele mai masive.
Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.
Să zicem că suntem în zona unui 7. Ai strictul necesar și cam atât. Portierele pot găzdui o sticlă de 0,5 litri, accesul la recipient este facil, dar restul buzunarului cere o tehnică de ”șuț” pentru a recupera ceva de acolo. La baza consolei centrale se află un spațiu unde îți poți depozita telefonul (doar unul), și unde poate fi încărcat prin inducție. Am apreciat faptul că poți activa/dezactiva încărcarea prin inducție, astfel putând depozita și alte obiecte metalice acolo.
Pe tunelul median se mai găsesc două suporturi pentru eventuale recipiente de băuturi, dar apar mici probleme de acces când cotiera centrală este coborâtă.
Este ușor incomod să îți iei sticla sau doza cu lichid, fără a lua în calcul faptul că o sticlă mai înaltă nu poate avea loc dacă aceeași cotieră este coborâtă. Pasagerul din față mai are un spațiu de depozitare pe planșa de bord la nivelul gurilor de ventilație centrale. Luând în calcul faptul că vorbim despre un interior de segment B, și acel spațiu este accesibil celui de la volan. Locurile din spate au rezervate doar buzunare în portiere.
Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?
La nevoie poți lua în calcul ce scrie pe talon, adică tu(cel de la volan) plus încă patru. Cei drept, dacă mă iau pe mine ca reper, la cei 1,88 metri înălțime, chiar aș fi curios să văd cum și de ce este nevoie pentru a convinge patru adulți să urce în mașină. Real, recomand mașina asta pentru mediul urban. Statistic, în 2019 și 2020, o mașină era ocupată de 1,5 persoane. Prin urmare, cât timp sunt ocupate locurile față, totul este perfect. Iar la nevoie, pe distanțe scurte, evident pot fi folosite și locurile spate. La drum eu aș pleca de la premisa că pot folosi locurile față. Să am loc suficient de bagaje.
Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?
Mazda2 Hybrid nu a fost testată de Euro NCAP, dar a fost testată Toyota Yaris Hybrid, așa că îmi voi permite să împrumut rezultatele obținute de aceasta. Protecția oferită adulților a fost evaluată la 86% din numărul maxim de puncte care ar putea fi obținute. În cazul unui impact frontal există un risc moderat spre ridicat de rănire la nivelul membrelor inferioare(genunchi-gambă) de la contactul acestora cu planșa de bord.
Protecția copiilor este bună, modelul a primit 81% din punctele acordate, fiind depunctată în linii mari pentru absența sistemului Isofix de la scaunul dreapta față și locul din mijloc al banchetei spate.
Punctaje bune și la capitolul protecție pietoni – 42.3 puncte/ 78%. Modelul stă bine la capitolul sisteme de asistență, a primit 13.7 puncte dintr-un total de 16 acordate pentru această secțiune. Pe lângă sisteme precum AEB – Autonomous emergency braking, avertizare la părăsirea benzii de rulare și menținerea benzii de rulare, modelul este echipat și cu un sistem de monitorizare a șoferului – atât a gradului de atenție cât și al ținerii mâinilor pe volan.
Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?
Am fost surprins de sistemul care monitorizează gradul de atenție al șoferului. Privirea șoferului este monitorizată, și dacă acesta nu este atent la drum este avertizat. De regulă este un sistem prezent pe modelele din clasa superioară. Tot la capitolul pozitiv notez rapiditatea și intuitivitatea procesului de conectare a unui telefon și folosirea wireless a Apple CarPlay sau Android Auto.
Ai simțit că-i lipsește ceva?
Sincer? Nu prea. Este un pachet sincer, nu vrea să pară altceva decât este.
Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?
Am testat Homura Plus care are un preț de 30.190 euro. Eu aș opta pentru versiunea Homura care pleacă de la 27.790 euro. Îmi va lipsi acoperișul panoramic al versiunii Homura Plus, dar voi beneficia de un management termic mai bun al interiorului atât vara, cât și iarna. Nu pot spune că voi regreta ecranul sistemului multimedia de 10.5 inch pentru că oricum primesc unul de 9 inch.
Iar pentru că pot veni cu o părere personală, cred că cel de 10.5 inch este prea mare pentru planșa de bord a mașinii. Pe parcursul testului am trăit cu senzația că sunt în fața panoului de control de la centrala atomică. Și tabloul de bord primește, în această echipare, un display central mai mic, unul de 7 inch, în loc de 12.3 inch. Cu alte cuvinte mai puțină lumină care să-mi atace retina pe timpul nopții.
Fun facts: mașina vine în echiparea de serie cu jante de 17 inch. Dacă vrei mai mici, va trebui să plătești pentru ele, nu poți alege să le înlocuiești.
Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?
Pentru efortul pe care nu va trebui să-l faci pentru a obține consumuri mici în viața de zi cu zi.
Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?
Spațiu limitat pentru locurile spate.
Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?
Poate aș mai cheltui ceva bănuți pentru o temă grafică apropiată de ceea ce oferă Mazda la bordul propriilor modele. Am simțit nevoia câtorva grame suplimentare de personalizare a interiorului.
Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…
…ai ceva cu marca Toyota. Și, s-ar putea să ai surpriza că Mazda2 Hybrid poate fi livrată mai repede.
Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…
…ai impresia că este briceag elvețian
Tu ți-ai cumpăra-o?
Cred că ar trebui să-mi zboare nejustificat de mulți bani din buzunar pentru un model de clasă B. Are de partea sa atuul eficienței, dar parcă îmi sunt ceruți cam mulți bani pentru asta.
Clientul perfect al mașinii?
Ideală pentru trafic urban, pentru cupluri fără copii. Două persoane pot pleca la drum lung fără s[ se teamă că nu au spațiu suficient pentru bagaje. Iar pentru nevoile de zi cu zi, cei 286 litri ai portbagajului sunt suficienți.
La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.
Un hibrid cu un grad firesc de utilitate.