Cine este și ce vrea Mercedes-Benz GLC de la noi?
Mai întâi a fost GLK, un SUV cu care Mercedes-Benz a testat apetitul clienților în segmentul mediu. Cu al său design colțuros și pătrățos și cu foarte multe unghiuri ascuțite, GLK a reușit să strângă un public numeros. Doar că odată cu schimbarea nomenclaturii, GLK s-a transformat în GLC.
Practic, modelul pe care îl vezi astăzi la dealeri și care a fost prezentat în vara anului trecut este a treia generație a SUV-ului de clasă medie. Dacă vrei să contorizezi de la transformarea lui GLK în GLC, atunci mai scazi o generație.
Cât de important e GLC în ecuația generală a mărcii germane? O să-ți răspund simplu de tot: GLC e cel mai bine vândut model al constructorului german. Anul trecut au fost comercializate 342.900 de unități, în creștere cu 3% față de performanța din 2021. Ca să ai un ordin de mărime, pe locul secund în topul vânzărilor Mercedes-Benz a fost Clasa C: 299.100 de unități.
Și din aceste date e simplu să deduci cam cine este și ce vrea GLC de la piața auto în general.
Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?
Sunt multe lucruri noi pe care le propune actuala generație GLC: de la dimensiunile mai mari – că a devenit deja o tradiție ca fiecare generație nouă (indiferent de marcă sau model) să mai crească puțin – până la suspensiile modificate, de la interiorul cu layout nou și până la sistemul cu punte spate viratoare.
Ce concurenți are pe piața din România?
Segmentul premium nu duce lipsă de SUV-uri, drept urmare, GLC are un număr deloc de neglijat de rivali: Audi Q5, BMW X3, Volvo XC60, Porsche Macan, Jaguar F-Pace, Range Rover Velar și Land Rover Discovery Sport sunt numele pe care le-ai putea alege în locul unui GLC.
Cât despre motorizarea plug-in hybrid – că despre ea o să vorbesc puțin mai jos – nu-ți face griji: găsești tehnologii similare pe la majoritatea rivalilor.
Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?
Am testat Mercedes-Benz GLC 400 e 4Matic pe numele comercial. În termeni pe care să-i înțeleagă toți: un hibrid cu încărcare la priză echipat cu un motor termic pe benzină și un motor electric.
Motorul pe benzină are 2,0 litri și dezvoltă 252 de cai-putere și 400 Nm, iar motorul electric plusează cu 136 CP și 440 Nm. În total, sistemul PHEV dezvoltă 381 CP și 650 Nm.
Pentru a susține rularea electrică, Mercedes-Benz a introdus o baterie cu o capacitate generoasă: 31,2 kWh. Știu electrice echipate cu un acumulator cu capacitate mai mică.
Odată cu noua generație, toate motorizările lui GLC sunt electrificate. Asta înseamnă că poți cumpăra un motor cu sistem mild-hybrid (cea mai simplă formă de electrificare) sau o versiune plug-in hybrid.
Ca să nu existe discuții, absolut toate variantele de motorizare vin în configurații cu patru cilindri echipate standard cu transmisia automată cu 9 trepte și cu un sistem de tracțiune integrală care integrează o nouă cutie de transfer.
Dar să revenim la motorizări. În cazul în care cauți un GLC pe benzină ai două opțiuni, ambele dezvoltate în jurul motorului de 2,0 litri: 204 CP și 320 Nm sau 258 CP și 400 Nm.
Din oferă nu lipsesc nici motoarele diesel. Tot mild-hybrid și ele, și tot 2,0 litri. Configurațiile sunt două la număr: 197 CP și 440 Nm, respectiv 269 CP și 550 Nm.
Pe lângă vârful de gamă GLC 400 e 4Matic, în oferă mai găsești un plug-in hybrid tot cu motor pe benzină (GLC 300 e 4Matic, 313 CP și 550 Nm), dar și un PHEV cu motor diesel: GLC 300 de 4Matic cu 335 CP și 750 Nm.
La partea cu “ce versiune recomand” o să răspund în doi pași.
Primul: orice plug-in hybrid îți face cu ochiul, cu condiția să ai unde să-l încarci peste noapte sau în timp ce muncești.
Al doilea: orice altă motorizare în afara PHEV-urilor dacă folosești mașina mai mult în afara orașului și nici nu dispui de un loc în care s-o încarci constant.
Cât consumă pe bune și ce autonomie are?
Fosta generație GLC avea și ea versiune cu încărcare la priză, însă partea electrică era cumva în dezavantaj – ca să mă exprim ușor plastic. Pe scurt, un motor electric ceva mai slab din punct de vedere al performanțelor și o baterie cu o capacitate mult mai mică. Acum, se pare că nemții au înțeles că și hibrizii plug-in pot fi vânduți la fel de bine ca versiunile cu motorizări convenționale, drept urmare, a doua generație GLC oferă plusuri consistente la nivelul părților care țin de rularea electrică.
Motorul electric e un pic mai puternic: 136 CP (față de 122 CP) și dezvoltă tot 440 Nm. În schimb, bateria are o capacitate de 31,2 kWh, cu mult peste cei 13,5 kWh oferiți de fostul GLC. Și încărcarea acesteia e mult îmbunătățită: de la 7,4 kW la 11 kw la stații AC. Ca să nu mai zic, că odată cu această generație, clienții vor putea încărca la stații rapide (DC) cu puteri de 60 kW. Practic, în circa 30 de minute, bateria lui GLC poate fi încărcată la o stație rapidă.
Din punct de vedere tehnic s-au făcut și alte modificări: de la integrarea unor componente în carcasa transmisiei și până la introducerea unui sistem dedicat de control al temperaturii care să permită încărcarea și descărcarea bateriei chiar și în condiții extreme.
Cu bateria la 90%, autonomia afișată de computerul de bord a fost de 93 de kilometri. Nu cu mult sub cei 117 kilometri pe care îi comunică Mercedes-Benz în regim mixt cu un plin al acumulatorului.
Și am mers vreo 85 de kilometri full electric până ce bateria s-a descărcat. Ulterior, n-am mai încărcat deloc și am folosit modul de rulare Hybrid, cel care gestionează automat felul în care funcționează cele două unități de putere. La final, media de consum a fost de 5,8 litri/100 de kilometri și 12,7 kWh/100 de kilometri. De menționat că am rulat pe toate variantele de drumuri (autostradă, drum național, sate și oraș) fără să abuzez în niciun fel de modul Sport.
Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?
Prin oraș, noul GLC – chiar dacă e marginal mai mare decât vechea generație – n-are o problemă în a se integra. Sigur, nu-i chiar ce-ți dorești atunci când dai nas în nas cu o altă mașină pe o străduță îngustă, dar nu-i nici vreun Clasa S. Pe reprizele scurte, chiar dacă trage greu la cântar – are 2.355 de kilograme – nu se descurcă rău deloc. Bine, aici e și meritul motorului electric că intervine rapid și pune toți cei 440 Nm la bătaie. Direcția e și ea ușor de gestionat și e plăcută, indiferent de situația în care ai ajuns: fie că ai de făcut multe manevre să ieși dintr-o parcare aglomerată, fie că trebuie să abordezi viraje strânse la viteze reduse. Sigur, există opțiunea unui sistem de direcție integrală capabil să vireze roțile de pe puntea spate cu până la 4,5 grade. E util mai ales în oraș – unde scade diametrul de bracaj la 10,9 metri (față de 11,8 metri). Dacă alegi un GLC plug-in hybrid, suspensia de pe puntea spate va fi una pneumatică cu menținere constantă a gărzii la sol.
Cât e de confortabil noul GLC? Să zicem că l-am simțit mai mult ca pe un SUV agil și bine dozat din punct de vedere dinamic. M-a cam zdruncinat pe anumite denivelări, dar partea bună e că la interior – datorită modului în care a fost antifonat – lucrurile nu s-au auzit în niciun fel.
Și la drum lung l-am simțit ca pe un model care a plusat mai mult la sportivitate. E închegat, e dinamic și se mișcă într-un mod compact. Sigur, kilogramele în plus aduse de baterie se simt, însă poziționarea pachetului cât mai aproape de sol face ca ruliul să nu fie atât de deranjant.
Am apreciat poziția joasă la volan și parbrizul cu o suprafață mică. Practic, GLC mi-a oferit din senzațiile pe care le-am mai avut într-un Mini. Iar asta nu-i un lucru rău pentru un SUV. La senzația asta contribuie și scaunele bine profilate și ergonomice.
Fiind un plug-in hybrid, GLC dispune de câteva moduri de rulare dedicate: Hybrid, Electric și Battery Save (păstrează nivelul de încărcare al bateriei). Pe lângă acestea găsești un mod dedicat de off-road – în cazul în care vrei să-i testezi abilitățile pe mai știu eu ce teren neasfaltat -, un mod personalizabil și pe cel Sport – care ascute răspunsurile mașinii și te mai fac să uiți de cele 2,3 tone. Până în primul viraj.
Încă nu închei pentru că vreau să mai vorbesc și despre sistemul de recuperare a energiei la frânare. În modul Hybrid, padelele din spatele volanului pot fi folosite pentru a regla nivelul de recuperare a energiei. D-, D Auto și D+. Desigur, poți pune transmisia în modul manual – cu câteva apăsări pe ecranul central, iar padelele fac ce știm cu toții că ar trebui să facă. Înșiruie trepte de la 1 până la 9. În modul Sport, treaba asta se întâmplă nativ. Ca să închei subiectul cu privire la recuperarea la frânare, mai trebuie să-ți spun că în momentul în care aceasta are loc, pedala de frână coboară. Situația e similară cu cea de la Nissan X-Trail e-Power. Nu-i nimic de speriat. Da, e ciudată senzația la început, dar te obișnuiești rapid.
Cum ți se pare designul exterior?
N-am fost niciodată un fan al SUV-urilor, dar GLC mi se pare ca fiind un reprezentat atractiv din punct de vedere al designului. Și cred că de vină sunt proporțiile. E desenat corect, fără multe artificii care să-ți sară în ochi. Noua generație aduce modificări în zona grilei, a blocurilor optice și, bineînțeles în partea din spate.
Dacă vrei să adaugi un pic de sportivitate, mergi pe linia de exterior AMG.Și să nu uit: nu ți-aș recomanda să comanzi pragurile laterale. Le simt cumva inutile în condițiile în care GLC nu-i o mașină atât de ridicată de la sol, iar portierele oricum nu acoperă nici pragurile standard. Deci oricum încerci, tot îți vei murdări pantalonii.
Cum sunt materialele la interior?
Aici e o discuție mai complicată. Și-ți zic și de ce. Spre exemplu, eu aș evita – pe cât posibil – orice urmă de piano black din mașină. Aș merge oricând pe ornamentele din furnir sau aluminiu, caz în care mă declar mulțumit de configurație. Nu așa a fost și pe exemplarul de test: porcoiul de piano black de pe tunelul median nefiind cea mai fericită alegere.
În rest, materialele sunt bune cu finisaje de nivelul Mercedes-Benz. Sigur, oamenii s-au gândit că în jumătatea inferioară oricum nu prea pune nimeni mâna, așa că au ales materiale ceva mai dure. Tot un material mai dur se află și pe spătarul scaunelor din față. Nu-i neapărat de arătat cu degetul, în condițiile în care aproape toți producătorii fac asta.
Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.
Deși are suficiente spații de depozitare, versiunea plug-in hybrid pierde la capitolul portbagaj. Din cauza bateriilor, volumul acestuia este de 470 de litri, cu 150 de litri în minus față de cel al versiunilor echipate doar cu motoare convenționale.
În rest, spațiu berechet: pe fețele ușilor încap sticle de apă de un litru și chiar și obiecte de dimensiuni medii, cotiera e și ea suficient de încăpătoare, iar pe tunelul median există suporturile pentru pahare și suportul cu încărcare wireless pentru telefoanele mobile. În partea din spate, spătarul locului din mijloc poate fi folosit pe post de cotieră care ascunde câte un suport pentru telefoanele mobile și câte un suport de pahare.
Și să nu uit nota: 9.
Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?
Situația nu e tragică deloc în spate. Eu zic că vei putea transporta corect încă patru pasageri. Desigur, dacă e cu planuri de concediu prelungit, cineva o să aibă de împachetat lejer. Că nu vă vor ajunge cei 470 de litri.
Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?
Oamenii de la Euro NCAP n-au stat mult pe gânduri și l-au chemat pe noul GLC pe standul de teste de siguranță. Tot procesul a fost încheiat en fanfare, cu 5 stele de siguranță.
Protecția pasagerilor adulți a fost notată de organizația independentă cu 92%, iar protecția copiilor a primit 90% din total. Capitolul care verifica protecția utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor (pietoni, bicicliști, motocicliști) a fost notat cu 74%, iar sistemele de siguranță moderne au fost evaluate cu 84% din total.
Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?
E greu de ales un singur lucru despre care să spun că mi-a rămas în minte după test. Și nu trebuie înțeleasă asta ca o treabă negativă. Pentru că GLC e un all-rounder și știe să facă multe peste nivelul mediu al pieței. Și fix lucrul acesta îl face să fie cel mai iubit – a se citi cumpărat – dintre modelele mărcii.
Mi-a plăcut cum funcționează sistemul hibrid – fără sincope în execuție și în treceri -, mi-a plăcut autonomia electrică bună – fix cât ai avea nevoie pentru două, trei zile dacă faci naveta – și mi-a plăcut și senzația de tănculeț pe care o oferă.
Sigur, e interesant și modul prin care poți vedea ce se află sub mașină atunci când mergi în off-road. Tehnologia se numește “transparent bonnet” și o găsești de ceva ani pe modelele Land Rover.
Ai simțit că-i lipsește ceva?
Da. O banchetă pentru pasageri cu spătar reglabil. E și păcat să nu duci toți oamenii în confort deplin.
Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?
Modelele mărcii Mercedes-Benz nu au niveluri de echipare. Pleci de la motorizare peste care adaugi tot fel de pachete și pachețele și opționale.
Exemplarul testat, pe lângă echipamentele standard, a fost echipat cu pachetul AMG Premium Plus (10.352 de euro) care include, printre altele, liniile AMG de interior și exterior. S-a plusat și cu pachetul Night (450 de euro), dar și cu sistemul audio Burmester surround (1.100 de euro) și tehnologia care permite încărcarea bateriei la curent continuu (500 de euro). Prețul de pornire pentru versiunea PHEV de top este 74.490 de euro, iar prețul final al configurației testate a fost de 91.271 de euro.
Cel mai accesibil GLC din nou generație pleacă de la 58.300 de euro – benzină mild-hybrid cu 204 CP -, în timp ce motorizarea diesel de bază (GLC 220d 4Matic) are un preț de pornire de 61.180 de euro.
Revenind la echipări: nu-ți pot recomanda ceva anume pentru că în cazul de față configurația finală ține foarte mult de gusturile tale. Totuși, evită pe cât poți piano black.
Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?
Pentru senzația de mașină închegată, bine realizată, pe care ți-o oferă.
Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?
În segmentul său, GLC trebuie neapărat să aibă portiere care să îmbrace pragurile. Neapărat.
Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?
E greu de zis, dar cred că m-aș limita la înlocuirea volanului cu unul fără comenzi tactile.
Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…
…vrei un SUV care punctează bine la multe dintre nevoile tale.
Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…
…nu vrei să auzi de curent electric și încărcări. Pentru că ar fi păcat să cari tot timpul o baterie de 31,2 kWh dacă n-ai de gând să o și încarci. Ar fi doar o pierdere de resurse.
Tu ți-ai cumpăra-o?
Cu SUV-urile tot nu mă împac foarte bine, dar în cazul de față aș face o excepție.
Clientul perfect al mașinii?
Neapărat cineva care să aibă acces la o priză pentru încărcarea bateriei. Altfel, conceptul și ideea din spatele unui plug-in hybrid dispar. De asemenea, mașina se adresează unei familii cu unul sau doi copii care pune preț atât pe partea de confort, cât și pe cea de siguranță.
La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.
Unul dintre cele mai de succes SUV-uri medii din segmentul premium.