Cine este și ce vrea MG4 de la noi?
MG4: hatchback electric bazat pe platforma MSP (Modular Scalable Platform) dezvoltată de chinezii de la SAIC, în configurația motor spate, roți motrice spate. Practic genul de platformă pe care poți construi modele mai mici sau mai mari, fără să investești separat în altă arhitectură.
MG4 a venit în Europa cu scopul de a scoate profit de la cei care doresc o electrică de mici dimensiuni, nu au legături romantice deosebite cu nicio marcă auto și cel mai important, au la dispoziție bugete cu picioarele pe pământ.
Trei lucruri noi față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?
N-a mai existat un MG4 înainte și nici nu există informații despre un eventual facelift, deci până la noi directive, MG4 e primul din linia sa genealogică.
Ce concurenți are pe piața din România?
Încep cu Volkswagen ID.3, pentru că este și modelul de la care MG4 a învățat lucruri. Apoi avem Peugeot e-308, Opel Astra Electric, Renault Megane E-Tech Electric (poate chiar și Renault Zoe), Nissan Leaf, cam pe aici își va face veacul MG4.
Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?
Am testat un MG4 Excite, cu baterie NMC de 64 kWh (capacitate brută), fără pompă de căldură și un motor electric (204 cai-putere, 250 Newtoni-metru).
MG4 este disponibil și cu o baterie LFP de 51 kWh (tot capacitate brută) în echiparea de bază Explore, dar și cu o baterie NMC de 77 kWh (ai ghicit, capacitate brută).
Bateria de 77 kWh face echipă tot cu un singur motor electric, dar trecut mai des pe la sală (245 de cai-putere, 350 Newtoni-metru), ca parte din echiparea Exclusive Long Range.
Există și un vârf de gamă cu valențe sportive: MG4 XPOWER, care aduce la un loc bateria de 64 kWh și două motoare electrice (435 de cai-putere, 600 Newtoni-metru).
De recomandat, aș recomanda-o chiar pe cea testată, prin prisma echilibrului dintre cât plătești și ce primești. Detaliez în continuare.
Cât consumă pe bune și ce autonomie are?
Conform fișei tehnice, MG4 Excite cu bateria de 64 kWh consumă 16 kWh/100 km. Evident, în condiții optime.
Am preluat mașina cu bateria încărcată complet, iar primii kilometri (56 la număr) au fost parcurși doar prin oraș, în trafic crunt de București, în temperaturi de -2 până la +6 grade Celsius. Consum la ieșirea din oraș: 25,9 kWh.
Cu mențiunea că n-am întins cortul în mașină, n-am condus cu plapuma pe mine, cu 3 geci și 4 căciuli. Adică am folosit aerul condiționat ca orice utilizator care vrea confort de la mașina sa.
După ce am terminat cu orașul, am luat la pas un traseu cu DN, autostradă și drumuri județene, iar în momentul în care am predat mașina de test, consumul s-a stabilizat la 22,1 kWh/100 km.
Dacă ținem cont de capacitatea bateriei, consumul îi corespunde unei autonomii reale (pe timp de iarnă în toată regula, din punct de vedere temperaturi) de aproximativ 290 de kilometri. Fișa tehnică spune 450 de kilometri – am dubii aici, însă dacă vremea e mai blândă, o autonomie de 350 de kilometri, poate chiar mai mult, este plauzibilă.
De mers, am mers în modul Eco prin oraș și Normal în rest, mai puțin în 2-3 situații în care m-am jucat în Sport, unde te apropii ca feeling de conceptul unui warm-hatch. Mai există și modul de condus Snow, de care n-am avut nevoie.
Există și un sistem de recuperare a energiei la frânare, cu 4 setări – High, Medium, Low și Adaptive. Plus funcție one-pedal, pentru cei care preferă să conducă așa.
Adaug aici și detaliile despre încărcare: bateria de față „trage” curent AC cu până la 11 kW și DC cu maxim 140 kW (context în care durează 26 de minute pentru ca bateria să ajungă de la 10% la 80%).
Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?
MG4 se simte bine în ambele medii. Chiar foarte bine, fiindcă o poți conduce pe un spectru destul de larg, pornind de la domol prin oraș, dar ușor de manevrat și sportiv atunci când e cazul și o cere/permite configurația drumului. Ai nevoie de 6,9 secunde de pe loc până la 100 km/h, ceea ce nu-i neapărat de lepădat dar nici de lăudat. Viteză maximă: 160 km/h.
Dincolo de numere, senzația generală, dar mai ales în timpul reprizelor mai entuziaste, e aceea a unui șasiu foarte bine reglat (MG spune că masa este împărțită 50:50 între cele două punți).
Apropo de masă: n-am simțit nevoia de mai multă putere, probabil fiindcă m-am tot obișnuit să testez SUV-uri – MG4 cântărește 1.655 de kilograme în versiunea testată de mine, ceea ce poate fi catalogat drept ușor în zilele noastre (mai ales pentru o electrică).
La sentimentul de sportivitate (în doză mică spre moderată) contribuie și suspensia, un compromis perfect între putere de amortizare și tărie, foarte greu de scos din elementul ei chiar și de acele denivelări fără 7 ani de-acasă.
Mi-ar fi plăcut o direcție mai fermă, mai comunicativă? Normal, mai ales prin prisma comportamentului dinamic general. Dar între noi fie vorba, nu-i un capăt de țară, mai ales că ușurează deplasarea prin spațiile minuscule din oraș.
E clar, totuși, că accentul a picat intenționat pe o personalitate dinamică fâșneață, nu neapărat pe un bisturiu pentru circuit.
Habitaclul e silențios la viteze de autostradă, ceea ce înseamnă că MG a știut cum să modeleze caroseria încât forma acesteia să taie eficient aerul prin care trece – soluție care pe termen lung, în condiții de condus extraurban, face bine consumului.
Cum ți se pare designul exterior?
E simplu să-l identifici pe MG4 ca pe un… MG4, fiindcă designul e original, deci nu seamănă cu nimic altceva de pe piață. Dacă-i frumos ori ba, decide fiecare pentru el.
Ce pot eu să spun după trei zile cu mașina e că lumea întoarce capul pe stradă (de pe trotuar sau din alte mașini din trafic). O fi fost de la forme, o fi fost de la vederea siglei MG, sau de la culoare – Brighton Blue în cazul de față, în caz că erați curioși.
Cum sunt materialele la interior?
Scaunele (cu tapițerie din material textil) sunt confortabile, iar poziția joasă la volan e în ton cu doza de condiment sportiv care zace ascunsă în MG4.
Pe partea de calitate, aș spune că MG4 stă decent spre binișor. În sensul că: plasticele sunt predominant tari (mai puțin pe bordul învelit într-un soi de cauciuc negru, moale și plăcut la atingere). Există elemente piano black pe ici, pe colo, dar vizual totul arată bine – atât cât o poate face un design destul de minimalist.
Selectorul rotativ aferent transmisiei aduce o notă modernă, deși nu e o soluție de ultimul răcnet. Pur și simplu vorbim despre un habitaclu desenat unitar și asamblat foarte bine – ai mereu senzația de lucru țeapăn, bine închegat.
Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.
Să zicem un 7.
Aș fi vrut ca buzunarele din portiere să fie mai mari – în cele de acum, abia încape o sticlă de 0,5 litri și un toc de ochelari.
Pe tunelul median (foarte jos, aproape inexistent) există două suporturi pentru pahare/sau sticle de 0,5 litri, iar pe aceeași consolă pe care se află selectorul transmisiei există o poliță din material aderent pe care poți depozita un telefon, un portofel, sau un set de chei.
Nu există frunk, iar portbagajul are doar 363 de litri (1.177 de litri dacă se rabatează bancheta).
Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?
Patru adulți maxim. Poate, poate, pe distanțe scurte, ai putea transporta și un copil pe banchetă, între cei doi adulți. Dar cam atât.
Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?
MG4 a plecat cu 5 stele de la Euro NCAP. Defalcat, punctajele arată așa:
- Protecția pasagerilor adulți – 83%
- Protecția pasagerilor copii – 80%
- Protecția participanților vulnerabili la trafic (bicicliști, pietoni, motocicliști etc) – 75%
- Sisteme de siguranță active și pasive – 78%
Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?
N-aș putea să numesc ceva notabil, inovator sau ieșit din comun. Atât instrumentarul de bord digital cât și ecranul multimedia central au grafică decentă, se mișcă decent și nu te fac să-ți prinzi urechile când navighezi prin meniuri.
La genul de mașină care-și dorește să fie MG4, primează funcționalitatea înainte de orice alte artificii pe care le vedem tot mai des la tot mai multe modele electrice. Pe principiul: ce rost are un ecran ultra-mare, ultra-lat cu rezoluție astronomică… dacă ai nevoie de 5 minute să ajungi la o setare?
Ai simțit că-i lipsește ceva?
Dintre toate calitățile pe care le poate avea o mașină electrică, cel mai mult aș fi vrut materiale un pic mai șlefuite. La nivel de marcă, lipsește o anumită popularitate în România, dar MG are timp să schimbe asta în viitorul apropiat, iar MG4 e unul din vectorii principali.
Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?
Întrebare cât se poate de justificată, fiindcă gama MG4 e variată.
Cel mai ieftin MG4 vine în echipare Explore cu baterie de 51 kWh – preț de pornire: 31.400 de euro cu TVA. Ca idee, toate prețurile sunt fără eventuale bonificații și oferte.
Mai sus de Excite stă Explore, cu bateria de 64 kWh, model testat de mine – preț de pornire: 35.900 de euro.
Apoi urmează Exclusive, tot cu bateria de 64 kWh – 38.100 de euro, urmat de Exclusive Long Range, cu bateria cea mai mare, de 77 kWh – 41.910 euro.
Șef de trib și cel mai scump MG4 este MG4 XPOWER, cu două motoare electrice și bateria de 64 kWh – 43.200 de euro.
Ce-aș alege eu? Poți trăi liniștit cu un Explore cu baterie de 64 kWh, dar dacă ai buget și ești genul pragmatic, interesat mai mult de autonomie, s-ar putea să ți se potrivească un Exclusive Long Range – plus că primești toate dotările oferite de Exclusive.
Dar ca de obicei, dacă intenția de a lua un MG4 e fermă, un drum la dealer vă poate răspunde la multe întrebări și curiozități.
Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?
Cred că prețul bun și cât primești de acei bani.
Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?
Critici majore nu am, dar uite, de exemplu aș prefera ca lumea să citească păreri și teste de pe oriunde, să meargă la dealer, s-o vadă, s-o pipăie, s-o conducă și să vadă dacă i se potrivește sau nu. Cred că asta e lupta pe care trebuie s-o ducă MG4, fiindcă de bifat, bifează destul căsuțe și preferințe.
Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?
Cred că pentru mine, un interior ceva mai bine pus la punct la nivel de calitate ar face minuni în cazul lui MG4, la pachet cu o pompă de căldură – mă refer stric la versiunea testată, fiindcă echipările superioare au așa ceva.
Bineînțeles, în lumea reală, un astfel de artificiu pe partea de calitate ar crește și prețul de achiziție, oricât de simplu ar părea de rezolvat problema pe Facebook.
Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…
…vrei o electrică mică, accesibilă, care se conduce bine și n-ai absolut nicio problemă cu emblema de pe caroserie.
Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…
…încă n-ai trecut peste ceea ce în engleză se cheamă „badge snobbery”.
Tu ți-ai cumpăra-o?
Ar fi clar pe lista scurtă dacă aș căuta o electrică de mici dimensiuni care să facă fix ce scrie pe ambalaj, la preț bun.
Clientul perfect al mașinii?
Cineva care poate e la prima electrică și are nevoie de un preț blând cu buzunarul, dar și de o mașină suficient de bună în oraș și în afara lui – din punct de vedere autonomie.
Neapărat cineva care nu vrea tehnologie de ultimă oră în materie de ecrane și funcții, dar în același timp și o persoană care încă n-are de mulțumit nevoile unei familii numeroase.
La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.
Un nou-venit cu temele bine făcute.