Test Drive: MG4 Electric XPower

Încărcat de

MG a început deja să își facă simțită prezenta pe piața din România, la mai bine de un an de la revenire. Cu o gamă completă, MG oferă inclusiv versiuni ceva mai "exotice", cum ar fi MG4 Electric XPower cu 435 CP.

MG4 Electric XPower: care-i treaba cu mașina asta?

Este cea mai puternică versiune a lui MG4, model electric de clasă compactă. Pentru cine a deschis internetul ceva mai târziu, MG este un nume cu rezonanță în istoria auto, născut și crescut în Marea Britanie, dar resuscitat recent de grupul chinez SAIC. Are o sută de ani de istorie în spate, numeroși proprietari și o dispariție de pe firmamentul lumii auto. Povestea completă o găsești aici.

Astăzi, MG produce atât modele electrice, cât și termice, iar de la finalul lui 2023 este din nou prezent oficial pe piața din România. 

Revenind: MG4 Electric XPower, pe numele său complet, este un hot-hatch cu două motoare electrice care însumat produc 435 CP. Iar valoarea asta îl fac cel mai puternic model electric din clasa compactă. 

De ce se lansează acum?

Modelul electric MG4 a fost lansat în 2022. A fost dezvoltat de compania din China special pentru piața europeană, iar inițial a putut fi achiziționat doar în Marea Britanie. Ulterior, MG a oferit modelul și pe restul piețelor din Europa.

Versiunea de performanță XPower a fost lansată mai târziu, în 2023.

Lucruri de reținut față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

MG4 este primul model electric produs de constructorul chinez cu pedigree britanic. Este prima generație ce poartă acest nume.

Cu ce alte modele împarte platforma tehnică și de ce iese în evidență MG4 Electric XPower în familie?

Dezvoltat pe arhitectura Modular Scalable Platform a grupului chinez SAIC, MG4 mai împarte momentan partea tehnică doar cu modelul MG ES5, practic varianta SUV a modelului testat. ES5 nu este disponibil în Europa, fiind comercializat în China. La momentul lansării din toamna anului trecut, MG a comunicat că va aduce acest model și pe piețele europene ca urmaș al actualului MG ZS electric, dar acest lucru nu s-a întâmplat momentan.

În ceea ce privește platforma modelului MG4, acesta are bateria integrată în podea ceea ce aduce un centru de greutate coborât și o distribuție bună a maselor între punți. Bateriile folosite sunt furnizate de CATL, iar în cazul versiunii XPower bateria are o capacitate de 64 kWh.

Care sunt ceilalți rivali direcți de pe piață?

Cel mai potrivit concurent, de la care constructorul din China s-a și inspirat, este Volkswagen ID.3. Germanii produc și o versiune performantă numită ID.3 GTX Performance cu un motor electric pe puntea spate și o putere totală de 326 CP. Tot din grupul german, avem și Cupra Born VZ tot cu 326 CP, vărul spaniol al modelului ID.3 GTX. Desigur, pe listă mai putem pune și Renault Megane E-Tech Electric în versiunea cea mai puternică de 220 CP, însă niciunul dintre numele amintite mai sus nu stă la fel de bine ca MG4 XPower la nivel de resurse livrate.

Cât costă? Cum stă la preț versus principalii concurenți?

MG4 XPower are un preț de listă de 42.300 euro (TVA inclus, fără prima Rabla Plus). Modelul dispune de o serie de reduceri promoționale, iar din momentul în care va porni și ediția 2025 a programului Rabla Plus, va beneficia și de prima oferită de stat prin acest program. 

Dacă îl punem pe MG4 XPower față în față cu Volkswagen ID.3 GTX, avantajul este clar în favoarea modelului din China. Prețul de listă pentru ID.3 GTX este de 51.917 euro, dar aici trebuie să explic câteva lucruri. Pentru moment, pe piața din România este disponibilă doar varianta – s-o numim, de bază – cu un motor electric cu 286 CP și baterie de 79 kWh. În portofoliul constructorului german există versiunea ID.3 GTX Performance (cel cu 326 CP despre care am amintit un capitol mai sus), care va fi disponibilă și în țara noastră începând cu această lună. Completăm cu prețul aferent în momentul lansării locale.

În cazul Cupra Born VZ cu 326 CP, prețul de pornire este de 52.530 euro, în timp ce Renault Megane E-Tech Electric cu 220 CP are un preț de pornire de 39.900 euro. 

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Am testat varianta de top XPower cu 435 CP. Pentru cei care nu au nevoie de atât de mulți cai putere și preferă o autonomie mai bună, vor găsi în gama MG4 și alte motorizări. Spre exemplu, colegul Tudor v-a povestit impresiile lui despre modelul MG4 în varianta cu un singur motor electric de 204 CP, iar în caravana Eurocharge 2024, un MG4 Long Range cu 245 CP a parcurs 9000 kilometri. Concluziile după turul european se citesc aici.

Revenind la MG4 XPower, acesta este dedicat celor care caută o mașină electrică compactă cu acel factor, să-i zicem hot, care să pună și un zâmbet pe fața proprietarului. Cunoaștem bine conceptul de hot-hatch de la mașinile cu motor termic, unde modele ca Golf GTI sau Ford Focus ST sunt printre cele mai dezirabile, așa că ideea asta a fost extinsă și la mașinile electrice.

Ca să răspund și la întrebare: dacă ești în căutarea unei electrice cu autonomie bună, atunci recomand varianta pe care au testat-o colegii mei în Eurocharge. Altfel, dacă vrei neapărat un hot-hatch electric, versiunea XPower e răspunsul.

Cum ți se pare designul exterior?

Dintre toate modelele din actuala gamă MG, MG4 are, în opinia mea, cel mai memorabil design. Și modern, în același timp. Dacă va rezista și testului timpului, rămâne de văzut. Astăzi, întoarce destul de multe capete pe stradă, mai ales când este aleasă și o culoare mai aprinsă ca portocaliul mașinii de test (Fizzy Orange, conform denumirii din configurator). Liniile au fost creionate de studiourile de design SAIC de la Londra și Shanghai, în proces fiind implicată și o echipă de la Royal College of Art, o prestigioasă facultate de artă din capitala Marii Britanii.

Rezultatul este un stil tăios, cu o parte frontală agresivă, o siluetă compactă, zveltă și o parte posterioară scoasă în evidență de eleronul proeminent și de stopurile cu design aparte.

Cât consumă pe bune (și ce autonomie are)?

Pentru că MG4 XPower are două motoare electrice, câte unul pentru fiecare punte, iar puterea totală nu este deloc mică, consumul mediu nu va fi nici el în zona frugală. Pentru cei care vor un MG4 cu un consum mai redus există alte versiuni în oferta constructorului. Cine va alege un MG4 XPower nu va pune autonomia pe primul loc, cu toate că pe fișa tehnică, MG anunță 385-400 kilometri cu un plin de baterie. Consumul mediu oficial este de 18,7 kWh/100 km. 

La preluarea mașinii de test, într-o zi de iarnă, computerul de bord indica o autonomie maximă de 343 km și un consum mediu de 21 kWh/100 km.

Pe parcursul celor câteva zile de test, consumul mediu a variat între 19 și 22 kWh/100 km, fiind influențat de stilul de condus și de temperatura setată pe sistemul de climatizare. Pentru nivelul de putere pe care îl oferă, cifrele de consum sunt mai mult decât decente. 

Cât de repede se încarcă la stațiile AC și DC?

Aici, MG4 XPower ar fi putut sta ceva mai bine. Având în vedere că avem de-a face cu un model performant, înarmat cu o baterie de dimensiuni medii (64 kWh, capacitate netă 61,8 kWh), n-ar fi fost rău puterea de încărcare să fie mai bună. MG4 XPower poate trage dintr-o stație rapidă DC cu maxim 140 kW. Dacă alegem să încărcăm lent, la un wallbox AC, puterea maximă de încărcare este de 11 kW.

La puterea maximă DC, o încărcare de la 10% la 80% a bateriei durează 26 minute. Dacă lăsam mașina conectate peste noapte la un wallbox, o încărcare completă va dura aproximativ cinci ore (la o putere de încărcare de 7,4 kW).

Cum sunt materialele și calitatea asamblării la interior?

Imediat ce te-ai instalat la volanul cu două spițe al modelului MG4 XPower remarci că ai în față două ecrane digitale: unul amplasat în spatele volanului, pe post de instrumentar de bord, și unul amplasat central, principalul element de control pentru majoritatea sistemelor mașinii. De pe cel din urmă vei controla sistemul de climatizare și pe cel multimedia. MG a păstrat un șir de butoane fizice pe volan și sub ecranul central. Tabloul este completat de o poliță unde are loc telefonul mobil (și se încarcă prin inducție) plus selectorul rotativ (de mărime generoasă) pentru transmisie. 

Plasticele de pe bord sunt moi și de o calitate decentă, ecranele au o grafică destul de modernă, dar avem și mult plastic piano black care se umple rapid de amprente. E de apreciat faptul că interiorul nu este încărcat, designerii mărcii MG având o filosofie minimalistă. Apropo, nu trebuie să faci nimic pentru a porni mașini când te instalezi la volan. Pui doar piciorul pe pedala de frână și MG4 XPower e gata de plecare.

Spațiu interior: câți pasageri încap pe bune în mașină și cum stă la spațiile de depozitare?

Fiind un model compact, MG4 oferă spațiu pentru patru pasageri. La nevoie, încap și cinci. Spațiile de depozitare sunt suficiente, poți pune o sticlă în buzunarul portierei și alte două recipiente în suporturile de pe consola centrală. Telefonul are loc suficient pe polița de lângă selectorul cutiei de viteze, iar în parte de jos mai există un spațiu de depozitare acoperit.

Portbagajul e adecvat, cu un volum de încărcare de 363 litri și un spațiu de depozitare sub podeaua portbagajului. Nu există frunk.

Sistemul multimedia și infotainment: lucruri bune, lucruri proaste?

Cu o grafică modernă și bine structurat la nivel de meniuri, sistemul de infotainment poate fi ușor folosit. Avem compatibilitate Apple CarPlay și Android Auto, dar doar pe fir în ambele situații. Pentru informațiile afișate pe ecranul din fața celui de la volan, trebuie să te obișnuiești cu un selector direcțional amplasat pe volan, care îți oferă acces la diverse meniuri în funcție de apăsarea unui buton. Ușor contraintuitiv și confuz.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Încă din primii kilometri parcurși am remarcat suspensia mai rigidă față de un MG4 standard. O vei simți la trecerile peste limitatoarele de viteză sau alte denivelări urbane. Dar inginerii mărcii au reușit un compromis bun, mai ales în oraș, unde modelul MG4 XPower poate fi și confortabil în uzul de zi cu zi.

Modelul trebuie să poată gestiona cei 435 CP și 600 Nm. Și o face cu brio, chiar dacă decizi să apelezi brusc la toată puterea disponibilă. Sigur, în condițiile pe care le-am întâlnit în zilele de test, anvelopele de iarnă și asfaltul nu neapărat uscat au generat și ruperi de aderență. Pe timp de vară – și cu anvelope de vară, bineînțeles – probabil că altfel ar fi stat lucrurile, mai ales că și în condițiile de acum, un kickdown sănătos pune presiune pe coloana vertebrală.

Poți alege dintre câteva moduri de condus: Eco, Normal sau Sport. Pentru asta trebuie să intri într-un meniu de pe ecranul central sau să-ți programezi un shortcut pentru un buton amplasat pe volan.

În Eco nu îți vei da seama că ești la volanul unei mașini capabile să livreze 435 CP, însă în Sport vei disloca toate resursele disponibile. Iar treaba asta se simte imediat. MG a echipat modelul cu discuri de frână de 345 mm pe puntea față și 340 mm pe puntea spate.

Direcția ar fi putut să fie ceva mai comunicativă cu cel de la volan și poate o idee mai fermă.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

MG4 a fost testat de Euro NCAP în 2022. Și a obținut un scor general de cinci stele. Defalcat, scorurile obținute au fost 83% pentru protecția adulților, 80% pentru protecția pasagerilor copii, 75% pentru protecția participanților vulnerabili la trafic (bicicliști, pietoni, motocicliști) și 78% pentru sistemele de siguranță active și pasive.

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Rămâi în minte cu latura modernă a mașinii (interior minimalist, pornire fără a apăsa pe buton sau a învârti vreo cheie), dar și cu puterea ieșită din comun pentru un model electric. Pe de altă parte, toate sunt inspirate din modelele europene, Volkswagen ID.3 fiind o sursă de inspirație pentru inginerii din China. Rămâi și cu impresia bună pe care ți-o lasă designul agresiv și micile elemente specifice, ca de exemplu elementele luminate de deasupra stopurilor care adaugă un plus la impresia artistică.

Ce-i lipsește?

O baterie mai mare. MG are în portofoliu și o baterie de 77 kWh, dar a ales să o utilizeze pe cea de 64 kWh pentru MG4 XPower. 

Un lucru care face ca mașina asta să fie unică și să iasă în evidență?

Designul agresiv o scoate în evidență, mai ales dacă alegi și o culoare aprinsă. Iar un ochi antrenat va remarca imediat și elementele specifice unui MG XPower, ca de exemplu, etrierele vopsite în portocaliu și discurile de frână mari.

Liber la criticat: ai mână liberă să îmbunătățești un lucru. Ce schimbi?

Selectorul cutiei de viteze. Nu este ergonomic și nu poți schimba rapid între D și R. Și tot aici aș trece și comanda pentru faruri amplasată pe maneta de semnalizare. Farurile se aprind automat, dar dacă vrem să selectăm manual ce tip de lumini să folosim, o vom face prin intermediul unui selector minuscul.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…îți plac hot-hatchurile, dar nu ești interesat și de vechile pops&bangs.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…435 CP sunt prea mulți pentru tine și vrei să pui accent pe autonomie.

Completează spațiile punctate: mașina asta va fi un succes dacă…

…MG ar avea o imagine de marcă mai bună în România. Dar acest lucru se va vedea în timp.

Peste 10 ani vom vorbi despre mașina asta ca despre modelul care…

…a fost cândva cel mai puternic automobil electric din clasa sa.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Un hatchback electric cu peste 400 CP de care nu știai că ai nevoie.

Fișa tehnică a mașinii

Logo MG

MG 4

BEV 64KWH XPOWER 4WD

de la 42.300 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Electric (BEV)
Sursă principală energie
Electric
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
435 CP
Cuplu maxim sistem
600 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
1
Tracțiune
4×4
Motor termic
Configurație / nr cilindri
Capacitate cilindrică
Putere maximă
Cuplu maxim
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
2
Putere maximă electric
435 CP
Cuplu maxim electric
600 Nm
Baterie
Capacitate brută
64.00 kWh
Putere maximă încărcare AC
11.0 kW
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
3.8 s
Viteză maximă
200 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
18,7 kWh/100 km
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
385 km
Dimensiuni și mase
Lungime
4287 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1836 mm
Înălțime
1516 mm
Ampatament
2705 mm
Volum portbagaj
350 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1165 litri
Masa proprie
1803 kg
Siguranță
Rezultat
5 stele
Preț
Preț de pornire model
42.300

Galerie foto