Cine este și ce vrea Mini Aceman de la noi?
Un nume complet nou în gama britanicilor de la Mini. Este cel mai nou model cu cinci portiere și siluetă de crossover ce poartă celebrul logo Mini. Plasat în mijlocul actualei game, între noul Cooper și SUV-ul Countryman, noul Aceman vine doar cu motorizări electrice. Platforma pe care este construit este comună cu cea a noului Cooper E, ambele modele fiind construite în China. Pentru a dezvolta noua platformă dedicată modelelor electrice, BMW s-a asociat cu constructorul chinez Great Wall Motor.
Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?
Nu avem precedent în acest caz. Mini a dezvoltat un model complet nou, cu un nume nou adăugat din nomenclatorul mărcii britanice. Aceman este un crossover de clasă mică, care poate fi interpretat drept succesorul moral de drept al defunctului Mini Clubman, chiar dacă nu mai are elementul specific modelului Clubman, acele portierele batante și simetrice, specifice unei utilitare.
De reținut este faptul că Aceman a fost dezvoltat de la zero ca mașină electrică, iar Mini nu are planuri să ofere acest model cu propulsoare termice.
Apropo de Clubman, acesta a ieșit din producție în luna februarie 2024. 550.000 de unități ale Clubman-ului modern a fost produse la uzina din Oxford, iar momentul a marcat închiderea unui capitol de 55 de ani din istoria Mini. Împreună cu modelul istoric Clubman, Mini a produs peste 1,1 milioane de exemplare ale modelului cu portiere simetrice pentru accesul în portbagaj.
Ce concurenți are pe piața din România?
În segmentul crossover de clasă B avem o serie de concurenți importanți. O parte au pornit la drum ca modele electrice, dar au devenit apoi și modele cu propulsoare clasice, ca noul Jeep Avenger, de exemplu. Pe platforma grupului Stellantis mai avem o serie de modele crossover electrice ca Peugeot e-2008, Alfa Romeo Junior Elettrica, Fiat 600e, DS3 E-Tense sau Opel Mokka-e. Apoi, în zona premium a segmentului avem și noul Volvo EX30.
Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?
Mini Aceman împarte multe lucruri cu noua generație Cooper. Ambele modele folosesc aceeași platformă, sunt disponibile în două variante de putere și două capacități diferite pentru baterie. Ambele sunt fabricate în China. Nu îți vei da seama de acest lucru, pentru că producătorul britanic continuă să ofere o calitate impecabilă a materialelor.
Mini oferă două variante de putere pentru noul său crossover: Aceman E (184 CP, 290 Nm) și Aceman SE (218 CP, 330 Nm). Între cele două versiuni diferă și bateria, astfel: Aceman E are 38,5 kW (42,5 kWh brut) și o autonomie oficială de 309 km, iar Aceman SE are 49,2 kWh (54,2 kWh brut) și o autonomie oficială de 405 km.
La fel ca în cazul lui Cooper, Mini merge pe o serie de pachete de echipare numite Essential, Classic, Favoured și John Cooper Works Trim. La evenimentul de lansare din Danemarca am testat Mini Aceman SE (218 CP, baterie de 49,2 kWh) în echiparea Favoured Trim.
Cât consumă pe bune și ce autonomie are?
Deși avem de-a face cu un Mini ceva mai bine crescut față de un Cooper – și când spunem bine crescut ne referim la dimensiuni și greutate – cifrele de consum rămân într-o zonă decentă. Conform fișei tehnice oficiale, Mini Aceman SE (218 CP) are un consum mediu de energie electrică de 14 kWh/100 km, ceea ce se traduce printr-o autonomie de 405 kilometri.
În timpul testului nostru din Danemarca, pe străzile din capitala Copenhaga și pe un traseu de aproximativ 150 kilometri, ce a inclus autostrăzi și drumuri naționale, media a variat între 14,7 și 15,4 kWh/100 km, în funcție de stilul de condus și de modul de rulare ales din meniul Mini Experience Modes.
Cât de repede se încarcă la prize AC și DC?
Pentru alimentări AC, chargerul utilizat de Aceman SE permite încărcări cu maxim 11 kW (5,5 ore pentru o încărcare completă), în timp ce la o stație rapidă DC, Mini Aceman SE se va încărca cu maxim 95 kW. Asta înseamnă că o încărcare de la 0 la 80% a bateriei va dura aproximativ 31 minute.
Cifrele sunt diferite, însă, pentru Aceman E (versiunea entry-level în materie de putere și baterie). Acesta poate trage tot cu 11 kW dintr-un wallbox AC, dar pentru încărcări rapide DC, sistemul permite maxim 75 kW. Pentru că bateria este mai mică, timpii de încărcare sunt relativi similari cu cei obținuți de modelul mai puternic: 4,3 ore pentru o încărcare completă la o priză AC de 11 kW sau 29 minute pentru o încărcare 0-80% la o stație DC.
e-charge, prima rețea de stații de încărcare înființată în România, deține în acest moment peste 800 de puncte de încărcare în toată țara (împreună cu partenerii săi). Detalii aici
Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?
Fiind mai mare și ceva mai masiv, Aceman nu are agilitatea de kart a fratelui mai mic Cooper. Este mai matur și mai rafinat, dar rămâne o mașină potrivită pentru oraș, dat fiind că are dimensiuni relativ compacte. Lungimea este un pic peste 4 metri, iar în dreptul lățimii este trecut 1,75 metri. Greutatea totală a mașinii este de 1785 kilograme. Acest lucru se simte în virajele abordate cu ceva mai mult entuziasm, inerția spunându-și cuvântul. În Danemarca am rulat 90% din timp pe șosele ude și autostrăzi pline de apă, vremea din regatul scandinav fiind extrem de capricioasă. Nu am putut pune la test latura dinamică așa cum trebuie, dar Aceman s-a dovedit a fi un automobil complet. Ca minus, trebuie remarcată senzația inconfortabilă pe care suspensia o transmite în habitaclu la trecerea peste denivelări mici.
Cum ți se pare designul exterior?
Personal, nu îl agreez foarte tare. În schimb, sunt un fan al designului retro modern pe care îl are modelul Mini Cooper.
În cazul lui Aceman, designerii au vrut să îi imprime o personalitate aparte și s-au inspirat atât din liniile lui Cooper, cât și din elementele lui Countryman. Astfel, Aceman pare copilul celor două modele menționate anterior. Are faruri hexagonale cu semnătură luminoasă configurabilă, grilă închisă și o siluetă ce mai masivă. Stopurile LED pot și ele configurate într-una dintre cele trei semnături luminoase.
Cum sunt materialele la interior?
Mini nu mai diferențiază interioarele pentru cele trei modele din gama sa. Toate sunt similare și aliniate noului stil de design adoptat de marca britanică. Plasticele sunt de bună calitate și toate materialele sunt plăcute la atingere. Pentru echiparea Favoured, prezentă pe modelele de test, avem material textil ce îmbracă tot bordul. Un material similar în regăsim și pe partea superioară a fețelor interioare ale portierelor. Plăcut din punct de vedere vizual, rămâne de văzut cum va rezista acest tip de material în timp.
Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare
Nota 6. Chiar dacă este un crossover de segment B, Aceman nu excelează la capitolul spații de depozitare. În habitaclul avem două spații pentru băuturi amplasate între scaunele din față și un soi de cutie cu capac unde putem depozita diverse obiecte. Buzunarele din portiere sunt relativ înguste și mai avem un torpedou standard. Portbagajul nu este foarte mare, având un volum de încărcare de 300 litri, ce poate fi mărit la 1005 litri prin rabatarea spătarului banchetei.
Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?
Patru. Chiar dacă oficial sunt cinci locuri. În spate, spațiul nu abundă pentru picioarele pasagerilor, iar trei persoane nu vor călători confortabil înghesuiți pe banchetă. De altfel, asta e una dintre problemele comune ale segmentului B.
Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?
Nu. Modelul este foarte nou și nu a ajuns încă la testele de siguranță Euro NCAP. Are, însă, toate sistemele necesare pentru a obține un scor cât mai bun.
Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?
Pentru a face noua generație de modele Mini cât mai atractive pentru toate categoriile de vârstă, producătorul britanic a pus pe noul Aceman tot ce avea mai bun. Ce mi-a rămas mie în minte după ce am condus acest model? Ecranul OLED, pe primul loc. Dezvoltat împreună cu specialiștii de la Samsung, ecranul tactil este un exemplu de calitate. Tehnologia OLED îl face extrem de atractiv prin culorile vii și grafica excepțională, nu are ramă și nu se încălzește la utilizare. Singurul reproș ar fi mulțimea de informații de pe ecran și anumite elemente reprezentate poate prea mic (cum ar fi procentul bateriei).
Mini a lucrat mult și la integrarea unor funcții ale mașinii direct pe telefonul mobil al proprietarului. Pe lângă aplicația MyMini, în care vei regăsi o serie de informații despre mașina ta (localizare, nivel baterie, geamuri deschise sau portiere descuiate), poți pune o cheie virtuală direct în wallet-ul de pe telefonul mobil. Astfel echipat, nu e nevoie să ai în buzunar cheia fizică a mașinii. Având doar telefonul la tine, mașina te va recunoaște, se va descuia și va porni.
Sistemul Parking Assistant Plus te ajută să identifici și să parchezi automat. Acum, tot cu ajutorul telefonului mobil și aplicația MyMini, modelul Aceman poate fi parcat automat, fără a fi nevoie să fii în mașină. Nu vei putea face asta de la distanță foarte mare, dar poți parca mașina, de exemplu, într-un spațiu mai strâmt fără să te contorsionezi apoi ca un acrobat de la Cirque de Soleil ca să ieși din mașină.
Ai simțit că-i lipsește ceva?
Un al doilea ecran amplasat în spatele volanului.
Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?
Mini propune două variante de putere și baterie pentru Aceman. Aceman E are 184 CP și bateria de 38,5 kWh (42,5 kWh brut), în timp ce Aceman SE dispune de 218 CP și baterie de 49,2 kWh (54,2 kWh brut). Evident, recomandăm Aceman SE și nu neapărat pentru suplimentul de putere, cât pentru bateria mai mare. Nivelurile de echipare încep cu Essential Trim, continuă cu Classic, Favoured și John Cooper Works Trim. Exemplarul din imagini testat în Danemarca a venit în echiparea Favoured.
În România, prețurile încep de la 34.393 euro pentru Aceman E Essential Trim și de la 38.320 euro pentru Aceman SE în echiparea de bază. Un Mini Aceman SE Favoured pornește de la 45.553 euro. Prețurile nu includ prima Rabla Plus.
Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?
Pentru că este perfect adaptată mediului urban și pentru interiorul tipic mărcii britanice.
Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?
Aș fi preferat un ecran în spatele volanului în loc de sistemul head-up display ”pe vechi”, cu geam rabatabil.
Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?
Aș face suspensia mai confortabilă pe denivelări mici.
Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…
…dacă ai avut un Mini Cooper și ti-a rămas mic.
Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…
…nu ești un fan al mărcii britanice.
Tu ți-ai cumpăra-o?
Nu. Designul exterior nu este pe gustul meu.
Clientul perfect al mașinii?
Proprietarul de Mini Cooper căruia i-a crescut familia.
La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.
Fratele mai mare al modelului Cooper electric pentru cei care au nevoie de patru portiere și mai mult spațiu.