Cine este și ce vrea de la noi Opel Crossland?
În acte, este unul dintre crossoverele familiei Opel. Celălalt este Mokka. Acum, în cazul în care te întrebi de ce riscă Opel ca două dintre modelele sale să se canibalizeze în segmentul subcompact, răspunsul este simplu: nu riscă nimic. E suficient să te uiți la imagini cu Mokka și Crossland ca să-ți dai seama de ce.
Pentru că da, în acte, Crossland este un crossover. Sigur, un crossover ciudățel, și nu pentru că n-ar avea tracțiune integrală sau cine-știe-ce gardă la sol. Nu. Crossland e ciudățel prin formă: e lunguieț, îngust și înalt. Știi cine mai erau ciudățele ca formă? MPV-urile, fie mici, fie mari.
Dar pentru că MPV-urile au avut de suferit odată ce au apărut SUV-urile de toate mărimile, Opel a decis să pună pauză la Meriva și să vină cu ceva à la SUV. Așa s-a născut, în 2017, Crossland X. Subiectul din testul nostru este versiunea cu facelift a primei generații.
Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?
Actualizarea lui Crossland a avut loc pe mai multe direcții, începând cu cea nomenclaturală. Spre exemplu, acum îl cheamă Crossland (simplu), nu Crossland X, așa cum nu îi zicea nimeni oricum. Apoi este direcția estetică, unde MPSUV-ul a primit semnătura stilistică actuală Opel: grila Vizor. Pe partea de stilizare, Crossland primește o nouă echipare de mijloc, GS Line+, care vine cu jante mari, caroserie în două tonuri de culoare, infotainment de 8 inci și conectivitate Apple CarPlay și Android Auto.
Cu cine se bate pe piața din România?
Pentru că a fost declarat crossover, Crossland își găsește rivali în Citroen C3 Aircross, Ford Puma, Hyundai Kona, Kia Stonic, Nissan Juke, Peugeot 2008, Renault Captur, Seat Arona, Skoda Kamiq, Volkswagen T-Cross. Sper să nu fi omis pe cineva.
După cum poți vedea, este foarte populat segmentul. Ceea ce face lucrurile foarte ușoare, pe de o parte, și deloc ușoare, pe de alta.
Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?
Crosslandul pe care l-am testat a fost cel mai puternic din gamă: 130 CP, dintr-un motor de 1,2 litri, cu trei cilindri, supraalimentat. Este singura motorizare care poate fi cuplată unei transmisii automate, însă mașina de test era echipat cu manuală în șase trepte.
Altfel, dacă preferi benzină, Crossland îți este oferit în versiuni cu 83 și 110 cai-putere. Toate declinările pe benzină au la bază motorul de 1,2 litri. Fanilor diesel le-a pus Opel deoparte un patru-în-linie de 1,5 litri, cu 110 CP.
Eu îți recomand motorul testat, cel cu 130 CP, dar cu transmisie automată. Sau, dacă nu ții neapărat să ți-l configurezi cu automată, oprește-te la cel de 110 CP, care ar trebui să fie și mai economicos.
Cât consumă pe bune și ce autonomie are?
Mașinile din testele Autocritica sunt alimentate exclusiv cu gama de carburanți MOL EVO Plus (benzină și diesel), care conțin o concentrație superioară de aditivi EVOTECH. Datorită formulei inteligente EVOTECH, carburanții MOL curăță motorul, îi prelungesc durata de viață și oferă un consum optimizat de carburant, astfel că sunt recomandați mașinilor de orice vârstă.
Indiferent dacă ai o mașină pe benzină sau diesel, carburanții MOL EVO Plus au efect pozitiv asupra motorului. 50% dintre șoferii din România folosesc carburanți speciali de iarnă în sezonul rece.
- Benzina EVO 100 Plus îndepărtează depunerile din sistemele de injecție cu până la 55%.
- EVO Diesel Plus asigură pornirea ușoară a motorului chiar și în condiții de frig extrem, până la -40 de grade Celsius. Mașina ta pornește întotdeauna la prima cheie, indiferent de gradele din termometru.
Cu toate că are vână, că 130 de cai-putere la 1,2 tone nu este un raport deloc rău, Crossland știe să fie și cumpătat, în funcție de context. După 540 de kilometri, consumul mediu indicat mie a fost de 6,7 l/100 km.
L-am purtat pe autostradă, pe drum național și prin oraș. Având în vedere că solicitarea la pedală va fi mai mare prin oraș, așteaptă-te la un consum urban de 9-10 l/100 km.
Asta înseamnă că un plin de rezervor – care are 45 de litri – te poate purta între 450 și 650 de kilometri.
Cum se simte la drum lung? Dar pe viraje? Dar în oraș?
Prin dimensiunile sale, Opel Crossland se pretează bine vieții de la oraș, făcând față cu lejeritate îngrămădelii metropolitane, de exemplu. Configurează-ți-l cu transmisie automată și cu senzori de parcare și scapi de câteva griji de pe cap și de o amorțeală la piciorul stâng. Și direcția moale este un plus binevenit aici.
Când te întinzi la drum, te-ai gândi că la viteze de autostradă cele șase trepte (atâtea primești, indiferent dacă transmisia e manuală sau automată) sunt insuficiente ca să țină motorul calm, și ai avea dreptate. Doar că până să intre în habitaclu sunetul motorului, o să intre cel al vântului. I-ar fi prins bine ceva mai multă antifonare.
Dacă ai citit descrierea de la prima întrebare, probabil că ai înțeles că n-ai de-a face cu vreo sportivă sau ceva. Asta e bine, atât pentru tine cât și pentru mașină.
Suspensiile sunt mai degrabă confortabile sau mai degrabă sportive?
Suspensiile înclină puternic către confort, la fel de puternic precum se înclină mașina atunci când estimezi greșit un viraj. Nu e periculos, e doar dramatic. Și, în mod paradoxal, pe anumite denivelări nici nu e atât de confortabil pe cât și-ar fi dorit inginerii Opel să fie. Cât timp nu te aștepți la experiențe memorabile pe serpentine și pe drumuri virajate, Crossland n-o să te dezamăgească.
Cum ți se pare designul exterior?
O parte din mine, cea iubitoare de MPV-uri, apreciază forma lui Crossland. Dar e o parte mică.
Cum sunt materialele la interior?
Meh. Aici Opel ar fi putut să depună ceva mai mult efort, dacă e să mă întrebi pe mine. Asta pentru că eu mă aștept ca în segmentul subcompact totul să fie viu colorat, funky, exact precum tinerii posesori care aderă către această clasă. Ai posibilitatea de a arunca un strop de culoare la interior, dacă ți-l configurezi ca GS Line+, și prin asta mă refer la o singură culoare: roșu.
Dar ca să îți răspund la întrebare: există mai mult plastic tare decât ți-ai dori.
Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?
Patru este numărul magic aici, cu mențiunea că plafonul înalt și bancheta care glisează asigură spațiu îndestulător. Dacă pasagerii din spate se apropie de înălțimea de 2 metri, s-ar putea totuși să nu le mai ajungă spațiul la genunchi.
Și la capitolul spații de depozitare Crossland pare pregătit să primească o familie tânără. Cel mai mare dintre ele, portbagajul, are 410 litri, sau chiar 520 de litri dacă glisezi la maximum în față bancheta spate. Sau chiar peste 1.200, prin culcarea banchetei spate. Important este că, în ciuda dimensiunilor specifice subcompactelor, Crossland are spațiu cu care să-ți faci treaba.
Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?
Cinci stele Euro NCAP a primit Opel Crossland X la debut, în 2017. La o privire în detaliu, a obținut ratinguri de 85% pentru protecția pasagerilor adulți, 84% pentru copii, 62% pentru participanții la trafic vulnerabili și 57% pentru sisteme de asistență.
În pachetul standard de siguranță al lui Crossland găsești airbaguri frontale, laterale față și cortină, sistemul de avertizare la părăsirea benzii, sistemul de recunoaștere a semnelor de circulație, ESP, asistentul de pornire în rampă, pilotul automat și sistemul de detectare al presiunii în pneuri. Pe multe dintre acestea nici nu le-am trecut până acum în rubrica asta, pentru că mi se păreau redundante.
Restul sunt pe lista de opționale: sistem de monitorizare a unghiului mort, sistem de asistență la frânarea de urgență, sistem de detectare a pietonilor, frânare automată de urgență.
Top 3 sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?
Mi se pare bună ideea unei banchete care glisează, reușind astfel să profiți la maximum de o situație. Ai de făcut un drum cu mașina plină de pasageri? O poziționezi cât mai în spate. Trebuie să cari ceva voluminos? Glisezi bancheta către în față, sau o rabatezi de tot și faci podea plană în toată partea din spate a mașinii. Nu este genul de soluție pentru care să strigi „Evrica!”, nu o găsești doar pe Crossland, dar nici nu o găsești la toate mașinile.
Cât despre tehnologie, Crossland s-a actualizat doar, însă nu iese cu nimic în evidență la capitolul ăsta. Infotainmentul de 8 inci funcționează bine, nu dă rateuri, însă nici nu te dă pe spate. Pentru un pasionat de tehnologie probabil că e chiar plictisitor.
Îi lipsește ceva la capitolul tehnologie?
În mod comic, nu. Nu prea. În afară de instrumentar de bord digital, de care oricum nu ai neapărată nevoie, Crossland poate să aibă tot ce-ți trebuie ca să te simți într-o mașină din 2022. Singura problemă este că nu are nimic nou. Freș. Cei mai conservatori și mai pragmatici dintre cumpărători vor găsi în Crossland un companion nepretențios.
Cât mă costă toată afacerea?
Opel Crossland are prețuri cuprinse între 17.900 € (pentru Edition 83 CP cu manuală în cinci trepte) și 23.500 € (pentru GS Line+ 130 CP cu automată și cu multe dintre dotări în standard).
Cu ce vine în echiparea standard și care sunt nivelurile de echipare?
Între Edition, care este entry level, și GS Line+, care este top, se mai află un nivel de echipare: Elegance.
Echiparea entry vine cu oglinzi exterioare încălzite (dar pliabile manual), faruri Eco LED (adică luminile de drum sunt cu halogen), DRL-uri cu LED, tapițerie textilă, aer condiționat, volan îmbrăcat în piele, geamuri electrice, jante de oțel de 16 inci și cam atât.
Dacă ar fi să alegi un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta, care-i acela?
Prețul.
Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?
Că se simte învechită.
Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?
Primul și primul lucru pe care l-aș face ar fi să redesenez levierul frânei de mână, care nu are butonul de deblocare în capăt, ca la mai toate mașinile, ci pe lungimea sa. Ergonomie 0%, enervare 100% la fiecare utilizare.
Apoi, aș colora planșa de bord astfel încât să fie asortată cu nuanța exterioară. Dacă-ți configurezi mașina albastră, planșa de bord să fie albastră. Și tot așa. Nu ar mări asta cine-știe-ce varietatea de opțiuni de personalizare, dar ar fi un bun început.
Cumpără-ți mașina asta dacă…
… îți place atmosfera de MPV și nu ai pretenții estetice sau tehnologice foarte mari.
Nu-ți cumpăra mașina asta dacă…
… vrei să impresionezi. Sau să fii remarcat.
Tu ți-ai cumpăra-o?
Nu. Pentru cât de mic e, Crossland este prea auster pentru gusturile mele.
La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.
Un MPV mascat cu relativ succes într-un crossover.