Cine este și ce vrea Porsche Cayenne E-Hybrid de la noi?
Cayenne este deja un nume ultracunoscut în zona SUV-urilor premium performante. A fost unul dintre modelele care a deschis acest drum acum aproape 20 de ani alături de BMW X5 și Mercedes ML (actualul GLE). Acum, avem pe piață a treia generație Porsche Cayenne proaspăt trecută printr-un refresh optic și tehnic important pentru încă cel puțin patru ani. În iulie am mers la Leipzig unde am luat contact cu Cayenne facelift în varianta S echipată din nou cu motor V8 de 4.0 litri și 475 CP. Acum a venit vremea pentru a încerca Porsche Cayenne e-Hybrid, versiunea plug-in hybrid cu propulsor V6 de 3.0 litri și motor electric.
Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?
Cayenne este extrem de popular pe toate piețele pe care Porsche activează, iar faceliftul operat face SUV-ul premium chiar mai atractiv. Unul dintre elementele cele mai importante este revenirea motorului V8 de 4.0 litri pentru versiunea Cayenne S. În plus, avem mai multe versiuni plug-in hybrid pe care le recunoști după denumirea E-Hybrid. Versiunile E-Hybrid și S E-Hybrid folosesc propulsorul V6 de 3.0 litri alături de motor electric, în timp ce puternicul Turbo E-Hybrid are sub capotă un V8.
Apoi, avem un interior complet nou și bazat pe stilul digital al lui Taycan. Am pierdut levierul cutiei de viteze automate de pe consola centrală, transmisia fiind controlată prin intermediul unui mini-switch amplasat în dreapta volanului. Nu mai avem nici cheie de contact clasică, ci buton de pornire-oprire pe care îl găsești, în stil tradițional Porsche, în stânga volanului.
Ce concurenți are pe piața din România?
Ca de obicei, Porsche Cayenne face parte din cercul restrâns de SUV-uri full size premium și performante. Concurenții tradiționali sunt BMW X5, Mercedes-Benz GLE și Audi Q7. Cayenne este disponibil și în versiune Coupe, care are parte de rivali ca BMW X6, Mercedes-Benz GLE Coupe și Audi Q8. Pentru că în acest test discutăm punctual de varianta plug-in hybrid a modelului Cayenne, regăsim versiuni cu motorizare hibridă și alimentare la priză și pe modele ca BMW X5 xDrive50e, Mercedes-Benz GLE 400e 4Matic sau Audi Q7 55 TFSIe quattro.
Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?
Dacă în vară am luat contact cu noul Cayenne S cu propulsor V8 de 4.0 litri sub capotă, acum a venit rândul versiuni Cayenne E-Hybrid. Venit tocmai din Germania, acest exemplar a petrecut câteva zile alături de noi. Chiar dacă este versiunea de bază pentru motorizările plug-in hybrid din gama Cayenne, asta nu înseamnă că este leneș. Porsche produce modele performante indiferent de versiune, iar Cayenne E-Hybrid oferă o putere totală de 470 CP și un cuplu motor de 650 Nm. Performanțele sunt la nivel de Porsche, SUV-ul fiind capabil să accelereze de la 0 la 100 km/oră în 4,9 secunde. Viteza maximă este de 254 km/oră. Bineînțeles, acest tip de sistem de propulsie este recomandat celor care au unde să încarce bateria sistemului PHEV peste noapte, sau peste zi, când mașina este parcată la birou. Cu bateria de 25,9 kWh (21,8 kWh capacitate netă), Cayenne E-Hybrid poate parcurge până la 75 kilometri în mod complet electric.
Doar propulsorul V6 produce pe cont propriu 305 CP și 420 Nm, iar motorul electric nu este deloc anemic, având la dispoziție 177 CP și 460 Nm. Tracțiunea este integrală permanentă, iar transmisia este asigurată de o cutie de viteze automată cu opt trepte. Acestea pot fi schimbate și manual cu ajutorul celor două clapete metalice amplasate în spatele volanului.
Cât consumă pe bune și ce autonomie are?
Oficial, Porsche comunică un consum mediu de 1,5 litri/100 km. Ca de obicei, acest consum este valabil doar pe prima sută de kilometri dacă pleci la drum cu bateria complet încărcată. La preluarea mașinii de test, computerul de bord arăta o încărcare a bateriei de 97%, iar autonomia era estimată la 63 km. Adăugăm și plinul de benzină pentru o autonomie totală de 535 kilometri. Oficial, Porsche spune că versiunea cu facelift a modelului Cayenne E-Hybrid va parcurge 74 km în mod electric cu bateria plină. Pentru prima parte a traseului, am mers 90% electric, motorul termic trezindu-se la viață doar când am apăsat mai viguros pedala de accelerație, iar computerul de bord a raportat un consum de doar 2,1 litri/100 km. Dar, bateria se va epuiza, iar dacă nu avem unde să punem Cayenne-ul în priză, vom trece în modul hybrid. După trei zile și trasee preponderent urbane, consumul mediu înregistrat de computerul de bord a fost de 11,8 litri/100 km.
Mașinile din testele Autocritica sunt alimentate exclusiv cu gama de carburanți MOL EVO Plus (benzină și diesel), care conțin o concentrație superioară de aditivi EVOTECH. Datorită formulei inteligente EVOTECH, carburanții MOL curăță motorul, îi prelungesc durata de viață și oferă un consum optimizat de carburant, astfel că sunt recomandați mașinilor de orice vârstă.
Indiferent dacă ai o mașină pe benzină sau diesel, carburanții MOL EVO Plus au efect pozitiv asupra motorului. 50% dintre șoferii din România folosesc carburanți speciali de iarnă în sezonul rece.
- Benzina EVO 100 Plus îndepărtează depunerile din sistemele de injecție cu până la 55%.
- EVO Diesel Plus asigură pornirea ușoară a motorului chiar și în condiții de frig extrem, până la -40 de grade Celsius. Mașina ta pornește întotdeauna la prima cheie, indiferent de gradele din termometru.
Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?
Chiar dacă are sub capotă un V6, Cayenne E-Hybrid nu lasă de dorit la capitolul performanțe. Ca de obicei, pachetul oferit celui de la volan și pasagerilor este mai mult decât complet.
Comportamentul dinamic este excepțional, SUV-ul german fiind în largul său atât pe autostradă, cât și pe drumuri virajate. A treia generație a modelului Cayenne a introdus o suspensie activă cu bare stabilizatoare active. Asta înseamnă că SUV-ul va rămâne perfect drept în viraje, fără ruliu sau tangaj. Bineînțeles, atât timp cât ne menținem în limitele fizicii.
Un selector rotativ amplasat chiar pe volan ne permite să schimbăm rapid între modurile de rulare. Putem alege dintre modurile: e-power, hybrid, sport, sport plus, iar dacă apăsăm pe centrul selectorului avem modul sport boost pentru 20 de secunde.
În oraș, marele SUV se deplasează în liniște aproape deplină atunci când bateria e încărcată. Cu 75 km autonomie oficială – aproximativ 65 în viața reală – este suficient pentru a face toate drumurile zilei fără a arunca în atmosferă noxe pe țeava de evacuare. Dacă e nevoie, o apăsare mai hotărâtă a pedalei de accelerație trezește la viață propulsorul V6 și sunetul specific interpretat la cele patru evacuări finale.
Cum ți se pare designul exterior?
De la generație la generație, Cayenne a evoluat și oferă linii rafinate combinate cu un aspect solid. Cumva, Porsche a reușit să dea SUV-ului o siluetă ce nu poate fi confundată cu alt model. Faceliftul pentru a treia generație a maturizat modelul adăugând o serie de elemente optice, cum ar fi stopurile spate mai înguste unite o bandă LED roșie. Porsche nu a adoptat elemente flashy ca grilă față luminată sau sigle ce se aprind pe timp de noapte și poate e mai bine așa. Chiar și versiunea Cayenne Coupe adoptă un design mai conservator față de alte SUV-uri coupe de pe piață.
Cum sunt materialele la interior?
De aceeași calitate excelentă cu care ne-a obișnuit Porsche până acum. Pielea, plasticul și sticla ce se regăsesc în componența interiorului sunt de calitate superioară. Interiorul a trecut prin cea mai amplă operație de modernizare, iar aici este evident că ne aflăm într-un Cayenne facelift. SUV-ul s-a digitalizat și a redus comenzile fizice la minimul necesar. A avut drept exemplu modelul electric Taycan, de la care a preluat majoritatea elementelor pentru planșa de bord. Cel de la volan are în față ecranul din sticlă curbată cu diagonală de 12.6 inchi. Dispare, astfel, clasicul turometru central analog, dar acesta este redat pe ecranul digital. Un alt ecran tactil de 12.3 inchi este amplasat central și grupează majoritatea funcțiilor pentru PCM (Porsche Communication Management), iar un al treilea ecran de 10.9 inchi, opțional, poate fi instalat în fața pasagerului din dreapta. Acesta dispune de un fel de privacy glass și nu poate fi văzut din unghiul șoferului pentru a nu îi distrage atenția atunci când pasagerul din dreapta preferă să urmărească un film în timpul călătoriei.
Avem și un nou volan cu trei spițe, padele metalice pentru schimbarea manuală a treptelor de viteză și switch-ul rotativ pentru alegerea modurilor de condus. Schimbătorul cutiei automate de viteze a dispărut de pe consola centrală, eliberând astfel un vast spațiu și a migrat în dreapta volanului, chiar pe bord, în forma unui mic levier inspirat tot de modelul Taycan. Porsche a renunțat și la switch-ul rotativ pentru pornirea motorului, înlocuindu-l cu un buton start/stop amplasat, însă, tradițional în stânga volanului. Mai avem un nou panou pentru sistemul de climatizare cu comenzi tactile haptice, dar și cu o serie de butoane fizice și un head-up display ce poate fi comandat ca opțiune.
Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.
Porsche a gândit interiorul pentru feeling premium și performanță, dar nu a uitat de latura practică. De la mine primește 10 pentru spațiile de depozitare din interior. Eliberarea consolei centrale de levierul masiv al cutiei de viteze a adus un spațiu de depozitare imens cu o zonă specială pentru telefonul mobil. Aici se poate încărca prin inducție, iar Porsche s-a asigurat că acest spațiu este și răcit pentru ca telefonul să nu se supraîncălzească în timpul încărcării. Hayonul electric ascunde un portbagaj ceva mai mic comparativ cu cel al versiunilor doar cu motoare termice. Dacă un Cayenne normal are un portbagaj de 772 litri, pentru E-Hybrid trebuie să ne mulțumim cu 627 litri. Diferența a fost sacrificată pentru a face loc bateriei sistemului PHEV. Prin rabatarea spătarului banchetei, capacitatea de încărcare crește la 1563 litri.
Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?
Cinci pasageri vor călători în confort deplin. Cayenne E-Hybrid este un automobil ideal atât pentru călători lungi, fiind genul de SUV care se hrănește cu distanțe mari pe autostradă, dar este perfect și pentru oraș unde va merge doar cu ajutorul motorului electric – dacă încarci bateria, bineînțeles.
Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?
Da, a fost testată de Euro NCAP la lansarea generației a treia în 2017, deci vorbim de versiunea fără facelift. Scorul obținut atunci a fost cel maxim de cinci stele cu un grad de protecție de 95% pentru pasagerii adulți și 80% pentru copii. Scorul de 76% a fost înregistrat pentru protecția pasagerilor și 62% pentru sistemele active de siguranță
Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?
Rămâi, în primul rând, cu ușurința cu care un SUV de 2,5 tone se deplasează prin oraș în mod electric. Și nu numai. Cu bateria încărcată, motorul electric de 177 CP poate susține inclusiv viteze de autostradă. Iar dacă avem nevoie de toată puterea sistemului, motorul V6 se trezește instant la viață, fără smucituri sau șocuri în transmisie. Porsche are unul dintre cele mai bine puse la punct sisteme PHEV. Pentru încărcarea bateriei avem nevoie de un wall box sau o stație AC, iar sistemul permite încărcări la maxim 11 kW. Pentru o încărcare completă a bateriei de 25,9 kWh sunt necesare 2,2 ore la putere maximă. Pentru puteri mai mici, timpul de încărcare crește, deci cel mai bine o lăsăm la încărcat peste noapte. Sistemul permite și încărcare în mers cu ajutorul motorului termic, existând o funcție specială pentru acest lucru, dar vom avea un consum de benzină mărit. Sau putem menține gradul de încărcare pentru a îl păstra pentru mai târziu. Util când rulăm la drum lung și vrem să mai avem ceva baterie pentru când ajungem în oraș.
Ai simțit că-i lipsește ceva?
Dacă ar fi să fiu cârcotaș, singurul lucru care nu există pe Cayenne E-Hybrid este posibilitatea de a încărca bateria și la o stație rapidă DC. Mercedes-Benz oferă această posibilitate pentru modelele plug-in hybrid similare cu Cayenne.
Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?
Pentru cei care vor folosi modelului Porsche Cayenne pentru multe drumuri lungi în afara orașului, cel mai bine ar fi să aleagă un Cayenne cu motor V6 de 3.0 litri sau Cayenne S cu motor V8 pentru mai multă performanță. Cei care vor face drumuri multe și prin oraș, iar naveta dus-întors către locul de muncă nu depășește 75 de kilometri pot alege cu încredere Cayenne E-Hybrid. Cu un wall box montat în garajul de acasă, poți rula în mod electric în ce mai mare parte a timpului de utilizare, reducând la minim consumul de benzină. Prețul pentru un Porsche Cayenne E-Hybrid facelift începe de la 110.321 euro (TVA inclus), iar exemplarul nostru de teste avea o listă de echipamente opțională lungă, prețul final fiind de 167.446 euro.
Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?
Pentru polivalența pe care ți-o oferă. Vrei un SUV premium și foarte performant, dar care poate rula electric pentru o distanță apreciabilă, atunci Cayenne E-Hybrid trebuie să fie pe lista ta. A, și se descurcă excelent și pe drumuri neasfaltate sau soft-road.
Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?
Lipsa posibilității de a încărca bateria și la stații rapide și eliminarea cheii tradiționale de contact din stânga volanului, un element specific modelelor Porsche.
Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?
Aș face meniurile sistemului multimedia un pic mai aerisite. Pentru o persoană care se suie pentru prima dată la volanului unui Porsche Cayenne e necesar un timp de ajustare pentru a găsi toate funcțiile.
Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…
…vrei un SUV premium și foarte performant, dar care poate rula electric pe distanțe apreciabile.
Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…
…nu îți plac SUV-urile plug-in hybrid.
Tu ți-ai cumpăra-o?
Da. Fără ezitare.
Clientul perfect al mașinii?
O familie cu resurse care are posibilitatea parcării acestui model intr-un garaj sau parcare cu wallbox pentru încărcarea bateriei.
La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.
Un plug-in hybrid performant, dar care subliniază și latura eco a mărcii Porsche.