Cine este și ce vrea Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo de la viața noastră?
Turbo S Cross Turismo este versiunea de Taycan care aduce laolaltă cele mai înalte performanțe cu cea mai amplă funcționalitate, îmbinate sub emblema primului Porsche 100% electric construit vreodată.
Este genul de mașină pe care ți-o iei atunci când nu vrei să cunoști înțelesul cuvântului “compromis”, cu certitudinea că odată ce te urci la volan vei avea parte de una dintre cele mai bune experiențe de condus.
Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?
Porsche Taycan este un model cu totul nou, stindardul electrificării Porsche. Probabil ați citit deja pe Autocritica despre conceptul care a stat la baza sa, așadar nu o să mă repet. În 2022, Porsche Taycan poate fi cumpărat în trei versiuni: cea de bază, “Taycan simplu” cum îi spunem popular caroseriei sedan; Cross Turismo, un shooting break cu abilități de soft off-road și noul Sport Turismo, care are comportamentul pe șosea a primei versiuni în caroseria practică a break-ului.
Ce concurenți are pe piața din România?
Fiind un crossover, e greu de găsit un echivalent pentru Taycan Cross Turismo, cu atât mai mult în echiparea de top Turbo S. Ca funcționalitate, aș spune că rivalizează cu Ford Mustang Mach-e GT sau Audi e-tron S Sportback. Ca putere, Audi RS e-tron GT și Tesla Model X sunt mai aproape, însă primul este un sedan sport, al doilea SUV.
Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?
De la versiunea de bază numită Taycan 4 Cross Turismo, care îți oferă “doar” 476 CP, până la modelul de top Turbo S, cu 761 CP și 1050 Nm, toate modelele Taycan Cross Turismo au tracțiune integrală și două motoare electrice, câte unul pe fiecare punte.
Gândind realist și cu minime cunoștințe de conducere defensivă și sportivă, oricine își poate da seama că nu va folosi niciodată mai mult de 2-300 de cai putere, în condiții uzuale de trafic. Între motorizarea cea mai slabă și cea mai performantă e o diferență de 90.000 de euro la prețul de pornire, deci bugetul este argumentul esențial atunci când faci această alegere. Însă când vine vorba de un Taycan Cross Turismo, pasiunea bate rațiunea. Și pe bună dreptate.
Stai în fața configuratorului și îți poți alege orice echipare opțională, de la suport pentru biciclete la bare pentru plafon, pe care poți monta chiar și un cort pentru glamping. De la o sumă în sus, nu te gândești dacă ai nevoie cu adevărat de una sau de alta, ci dacă vei avea vreodată nevoie de opționalele respective. Taycan Cross Turismo, în oricare dintre motorizări, vine la pachet cu asumarea unui concept și cu loialitatea față de o mașină care îți poate oferi totul, de la performanțe pe circuit în timpul unui track day, la spațiu pentru excursii cu familia, fiecare în dozele potrivite stilului tău de viață.
Cât consumă pe bune și ce autonomie are?
Când am preluat mașina de dimineață, autonomia înregistrată cu bateria încărcată 99% era de 338 de kilometri. După ce am parcurs 23 de kilometri în aproximativ o oră prin traficul din București, consumul înregistrat a fost de 38 kWh/100 km, cu o viteză medie de 24 km/h.
După alți 250 de kilometri parcurși în afara orașului, către Valea Doftanei, consumul înregistrat la finalul zilei a fost de 27,7 kWh/100 km, puțin mai mult decât consumul combinat de 24 kWh/100 km declarat în fișa tehnică a mașinii. Am încheiat ziua cu o autonomie de 15 kilometri și cu mașina în modul Range, care îți permite să utilizezi cât mai eficient posibil bateria rămasă, atunci când te apropii de autonomie zero.
Astfel, autonomia reală înregistrată de-a lungul zilei de test cu Taycan Turbo S Cross Turismo a fost de 285 de kilometri, mai puțin cu aproximativ 50 de kilometri față de valoarea calculată inițial de mașină.
Cu Taycan Cross Turismo nu ai motive să ai emoții în ceea ce privește autonomia reală a mașinii. Opțiunea Intelligent Range Manager este un sistem predictiv de inteligență artificială dezvoltat de Porsche Engineering, la care au participat inclusiv ingineri din centrele din România. Acest sistem de management evaluează constant factori ce țin de stilul de condus, temperatura de afară, condițiile de drum, vârsta bateriei și alți parametri care îți oferă o viziune cât mai precisă asupra autonomiei, cu fiecare drum parcurs. Mai mult, îți poți planifica încărcările direct din interfața mașinii, astfel încât atunci când ajungi la stație bateria să fie menținută la o temperatură optimă pentru o încărcare cât mai eficientă. E foarte multă tehnologie care te ajută, detalii pe care le-am descoperit în excursia de anul trecut din Cehia, când am aflat mai multe despre conceptul Porsche E-mobility.
Cât de repede se încarcă la prize AC și DC?
Fiind construit pe o arhitectură de 800 V, toate modelele Porsche Taycan pot fi încărcate la stații ultra-rapide cu maxim impresionant de 270 kW, ceea ce înseamnă un timp de așteptare de 22 de minute și 30 de secunde pentru ca bateria să ajungă de la 5% la 80%. Asta înseamnă 100 de kilometri de autonomie în 5,5 minute.
Poți încărca și acasă, cu o stație AC de 22 kW, un “plin” de baterie ( de la 0% la 100%) făcându-se în 5 ore. La o stație rapidă (DC) obișnuită, de 50 KW, Taycan se încarcă de la 5%-80% în 93 de minute, echivalentul unui prânz petrecut cu un prieten la povești.
Un detaliu care merită menționat este faptul că Taycan are două porturi de încărcare, câte unul amplasat pe fiecare aripă din fața mașinii, astfel că poți încărca ușor indiferent cum parchezi în stație.
Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?
E aproape imposibil să spui că un Porsche se simte altfel decât impecabil, pentru că ai performanță, precizie și confort într-un singur pachet. Însă nu pot trece cu vederea faptul că Taycan este altfel. După ani de motorizări termice spectaculoase, cu impulsuri tactile și sonore care generează o experiență premium la volan, Porsche te invită acum într-o bulă senzorială sterilă. Trebuie să uiți tot ce știai până acum despre condus. E brusc liniște și începi să analizezi drumul care ți se așterne în față, recalibrându-ți simțurile. Percepi cum mașina plutește pe asfalt fără indiciile cu care te-ai obișnuit. Te ia prin surprindere explozia dinamică pe care o simți în capul pieptului atunci când apeși accelerația, pentru că nu e anunțată într-un mod familiar.
Într-o eră în care să fii offline e un lux, avem nevoie din ce în ce mai des să evadăm din zgomotul perpetuu. Să ne înconjurăm de esențial, să ne prețuim valorile și să le promovăm consecvent. Așa se simte Taycan Turbo S Cross Turismo, pe orice drum – ca o resetare firească.
Pentru o tranziție mai ușoară, Turbo S Cross Turismo vine totuși la pachet cu Electric Sport Sound, pe care îl poți activa din meniul principal. O blasfemie pentru petrolheads, sunetul venit din boxe se sincronizează plăcut cu dinamica mașinii și este un placebo reușit.
Suspensia adaptivă face echipă bună cu garda ridicată de la sol a lui Cross Turismo, cu 40 mm mai înaltă față de modelul de bază, din care 10 mm sunt în plus mulțumită pachetului Off-Road. Aceeași opțiune îți oferă și un set de decorații de plastic cu rol de protecție pentru aripi, praguri și bare. Asta îl face potrivit pentru majoritatea condițiilor de utilizare, de la drumuri de acces neasfaltate la clasicele gropi de pe șosea, pe care rulează confortabil și silențios în modul Normal. Versiunea testată de mine a venit echipată și cu opțiunea Porsche Dynamic Chassis Control Sport, ceea ce înseamnă că ai cea mai înaltă precizie pe viraje, cu un control electronic activ al barelor antiruliu. Desigur, pentru asta recomand modul Sport Plus, pentru a te bucura din plin de pedigree-ul din motorsport al mărcii Porsche.
Cu o greutate de 2320 kilograme, o lungime de aproape 5 metri și o lățime de 2,14 metri, Taycan Cross Turismo nu e cea mai ușor de manevrat mașină. Prin oraș, motivele sunt evidente. Pe circuit te feliciți că ai ales motorizarea Turbo S și dimensiunile nu sunt atât de relevante, ci contează mai mult aerodinamica. Pe viraje strânse în vârful munților, începi să devii precaut, mai mult din pricina gabaritului și a inerției percepute la frânare – spun “percepute” pentru că la volanul acestei mașini uiți uneori cât de repede atingi viteze care îți solicită apoi toată dedicarea pe apăsarea pedalei de frână.
Cum ți se pare designul exterior?
Cu siguranță Taycan întoarce foarte multe priviri pe stradă cu aspectul său de navă spațială și cu farurile desprinse parcă dintr-un film SF. Prefer silueta break a lui Cross Turismo față de versiunea sedan, pentru că este unică pe piața electricelor și reflectă bine personalitatea complexă a mașinii. Roțile pe 20 inchi mi se par alegerea responsabilă, față de cele pe 21 inchi, care i-ar oferi un aspect mai sportiv, dar mai puțin potrivit pentru un crossover cu abilități pe drumuri mai puțin bătătorite.
Cum sunt materialele la interior?
Din nou revin la așteptările pe care le am automat când știu că voi conduce un Porsche și pot spune că Taycan Turbo S Cross Turismo bifează chiar și cele mai exigente cerințe. Interiorul este realizat aproape exclusiv din piele de cea mai bună calitate: începând cu scaunele sport cu memorie, reglabile pe 18 căi, continuând cu volanul cu detalii metalice, până la cotieră, capitonajul portierelor, al stâlpilor și al plafonului – totul este acoperit cu piele moale, plăcută la atingere și deloc pretențioasă la utilizarea cotidiană. Detalii precum logo-ul mărcii embosat pe cotieră sau pe tetierele scaunelor finisează elegant întregul habitaclu. Ca să nu mai spun că îți poți personaliza mașina prin Porsche Exclusive Manufaktur, alegând aproape orice culoare îți dorești pentru piele sau cusături.
Comenzile din bord sunt integrate într-un singur ecran tactil curbat, ușor de utilizat în ciuda lipsei totale a butoanelor fizice. Consola centrală integrează un al doilea ecran tactil, care are ca rol principal controlul climei din habitaclu. Gurile de ventilație sunt desenate minimalist în continuarea ecranelor și nu pot fi reglate manual pentru a direcționa aerul condiționat în mașină, această setare fiind controlată exclusiv electronic. Ceasurile din bord sunt și ele 100% digitale și pot fi personalizate după preferințe. Singurul dezavantaj al ecranelor tactile de mari dimensiuni este faptul că se murdăresc foarte repede, astfel că o cârpă din microfibră și un spray dedicat sunt de nelipsit în mașină, pentru a îndepărta amprentele rămase pe suprafețele lucioase.
Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.
Aș spune nota 8. Am scăzut un punct pentru cotieră și unul pentru spațiul de depozitare greu accesibil din consola centrală, ascuns în spatele ecranului de climatizare. În rest, portbagajul de 405 de litri este suficient de încăpător pentru mult mai mult decât un troller de mari dimensiuni, ceea ce îl face practic atunci când călătorești cu Taycan. Portbagajul din față are o capacitate de 84 de litri și este ideal pentru depozitarea cablurilor de încărcare, astfel că nu trebuie să dai deoparte bagaje atunci când trebuie să încarci mașina.
Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?
În Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo încap standard patru persoane, bancheta din spate având două locuri delimitate clar de o cotieră și un spațiu de depozitare amplasat între acestea. Totuși, poți opta pentru opțiunea 4+1 locuri (476 euro), care înseamnă că la nevoie pot călători și trei persoane pe bancheta din spate, însă doar pe distanțe scurte, deoarece pasagerul din mijloc trebuie să încalece consola centrală. Altfel, se călătorește confortabil în Taycan, Cross Turismo având mai mult spațiu pentru pasagerii din spate decât modelul sedan.
Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?
Porsche Taycan a fost testat de Euro NCAP în 2019, atunci când pe piață exista doar modelul sedan. Electricul Porsche a obținut atunci maximul de punctaj la capitolul siguranță, 5 stele care se transferă și variantelor Cross Turismo.
Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?
Cred că interfața multimedia și instrumentarul de bord au un design foarte bun, intuitiv de folosit și cu un design curat, lizibil. Conectivitatea cu Apple CarPlay funcționează impecabil și fără fir, ceea ce e de așteptat la o astfel de mașină. Îmi place că singurul buton fizic pe care îl poți roti este selectorul modurilor de condus, ceea ce îmi aduce aminte că Porsche Taycan este o sportivă pur-sânge care pune accentul pe condus, doar puțin domesticită pentru viața de familie.
O altă soluție care mi-a plăcut este amplasarea porturilor de încărcare pe ambele părți ale mașinii, așa cum am amintit și mai sus.
În ultimul rând, cred că cel mai mare avantaj al lui Porsche Taycan este sistemul inteligent de management al bateriei și faptul că analizează parametrii de drum în timp real, pentru a afișa cu acuratețe atât autonomia, cât și pentru a-ți sugera traseul și stațiile de încărcare.
Ai simțit că-i lipsește ceva?
Oricât m-aș chinui, nu reușesc să identific ceva ce aș adăuga pe un Taycan Turbo S Cross Turismo.
Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?
Având în vedere că toate modelele Porsche Taycan pot fi personalizate exact cu opțiunile și pachetele suplimentare care ți se potrivesc, eu ți-aș sugera să iei neapărat câteva esențiale: plafonul panoramic, geamuri laminate pentru o izolare fonică excelentă, câteva sisteme de asistență precum Park Assist, Night Vision și Adaptive Cruise Control, Comfort Access pentru a deschide mașina fără să apeși cheia, sistemul audio surround Burmester 3D pentru excursii memorabile și display-ul suplimentar pentru pasagerul din față sau pentru cei din spate, în funcție de cine te va însoți mai des în mașină.
Prețul de pornire pentru Taycan Turbo S Cross Turismo este de 195.097 euro (TVA inclus), iar modelul testat de noi are un preț total de 222.797 euro.
Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?
Pentru experiența de condus impecabilă, care îți activează toate simțurile într-un mod fresh, oferind o direcție clară electrificării Porsche.
Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?
Într-o mașină atât de versatilă și funcțională, mi-aș fi dorit ca un al cincilea pasager să poată sta normal pe bancheta din spate.
Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?
Cu atât de multă tehnologie de ultimă oră la dispoziție, aș face cumva ca Taycan să fie echipat cu o baterie cu o capacitate și mai mare, pentru că este primul și poate cel mai important aspect dezbătut atunci când vine vorba de electrice. Dacă ar avea o autonomie de minim 500 de kilometri atunci când îl conduci în modul Sport, Taycan Turbo S Cross Turismo ar fi imbatabil.
Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…
…vrei o mașină electrică premium și îți place să te bucuri și de condus pe bune, dar și de confort, spațiu amplu și funcționalitate pentru excursiile în familie.
Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…
…nu ai garaj, pentru că nu este genul de mașină pe care să o parchezi pe stradă. Cu atât mai mult iarna, când mânerele portierelor vor rămâne probabil blocate din cauza gheții.
Tu ți-ai cumpăra-o?
Dacă ar trebui să aleg o singură mașină electrică pentru tot restul vieții și dacă mi-aș permite, cu siguranță aș alege Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo.
Clientul perfect al mașinii?
Un om de afaceri nonconformist, care are cel puțin cu o pregătire de bază în condusul sportiv și vrea o singură mașină bună la toate, care să ofere bucurie cu fiecare drum parcurs.
La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.
Cel mai performant crossover full electric de pe piață.