Cine este și ce vrea Range Rover Sport SV de la noi?
Range Rover Sport SV vrea să ne comunice că lumea modelelor puternice de lux este bine-mersi. În era electrificării, Range Rover păstrează în gamă un model aparte dedicat celor pentru care nu contează prețul și își doresc performanță și lux în același pachet.
Noua generație Range Rover Sport a impresionat încă de la lansare prin designul său ce îmbină liniile fluide cu un look agresiv. Prezentată în 2022, noua generație RRS (așa cum îi spun prietenii), a primit și o versiune de top cu performanțe speciale. Anul trecut, Range Rover adăuga în gama modelului Sport varianta SV. Pe lângă personalizarea specială pe care o poți face prin divizia SV Bespoke, acest model dispune și de un propulsor V8 de 4,4 litri cu sistem mild-hybrid ce oferă 635 CP.
Despre lumea aparte a diviziei SV Bespoke a povestit Cornel într-un articol dedicat. Iar la evenimentul din Cotswolds, Marea Britanie, am putut experimenta o mică parte a posibilităților oferite. Pentru o jumătate de oră ne-am pus în pielea unui client care își personalizează viitorul Range Rover Sport. Cu ajutorul unui specialist de la SV Bespoke ce mânuia cu îndemânare o tabletă, am luat parte la procesul special prin care clienții care vor un Range Rover Sport special pot face acest lucru realitate.
Trei lucruri noi importante față de generația anterioară?
Varianta Sport face parte din oferta Range Rover încă din 2005, când producătorul britanic propunea o variantă cu o linie generală ceva mai dinamică față de clasicul Range Rover. Prima generație este cunoscută sub codul L320 și a fost extrem de populară. Mai accesibilă comparativ cu un Range Rover clasic, varianta Range Rover Sport a fost produsă în aproape 500.000 exemplare. A venit apoi L494 în 2013, un Range Rover Sport cu o linie complet nouă de design. Inspirat din designul lui Evoque, noua generație avea în gamă și puternicul SVR. Lansat în 2014, acesta utiliza un propulsor V8 de 5.0 litri ce oferea 550 CP, preluat direct de sub capota modelului Jaguar F-Type. Dezvoltat de divizia SVO (Special Vehicle Operations) din cadrul grupului JLR (Jaguar Land Rover) acest RRS SVR era o adevărată bestie – să-mi iertați cuvântul – în lumea SUV-urilor de lux. Și fix această variantă este înlocuită de actualul SV.
Doar că acum, lucrurile vin cu ceva mai multă blândețe, în ciuda faptul că sub capotă rămâne un V8 cu 635 CP. Motorul este acum echipat cu un sistem mild-hybrid, suspensia este mai confortabilă, iar focusul nu a fost performanța absolută pe șosea, ca în cazul predecesorului său, ci un pachet mult mai complet, în adevăratul spirit Range Rover. A fost proiectat ca niciun alt produs de înaltă performanță din istoria mărcii, dar este menit să se remarce la fel de clar prin rafinament, lux și designul său minimalist tipic Range Rover.
Ce concurenți are pe piața din România?
Range Rover Sport SV atacă modele SUV performante ca Audi RS Q8, BMW X6 M Competition, Porsche Cayenne GTS (Turbo E-Hybrid) Coupe sau Mercedes-AMG GLE 63S Coupe. Si dacă nu tinem neaparat cont de tipul sistemului de propulsie putem adăuga și modele ca BMW XM sau Lamborghini Urus.
Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?
Am putut testa puternicul motor V8 de 4,4 litri, specific modelelor Range Rover Sport SV. Dacă vechiul SVR utiliza un V8 supraalimentat cu compresor mecanic, acum inginerii din Gaydon au ales un motor cu performanțe deja certificate. Este vorba de celebrul propulsor de origine BMW (8 cilindri în V, 4395 cmc, mild-hybrid) numit S63 pe care îl regăsim și sub capota generației anterioare a modelului BMW M5.
În cazul Range Rover Sport, motorul a fost reglat de inginerii mărcii, astfel încât are un alt caracter, dar oferă o putere impresionantă: 635 CP între 6000 și 7000 rpm, iar valoarea cuplului motor este de 800 Nm disponibili de la 1800 rpm și până la 5850 rpm. Transmisia este asigurată de o cutie de viteze automată cu 8 trepte, puterea fiind trimisă către toate cele patru roți. Cutia dispune și de padele amplasate pe volan pentru schimbarea manuală a treptelor.
În ceea ce privește versiunea, am avut acces la cel mai exclusivist nivel de echipare ce se poate alege pentru Range Rover Sport. Pentru că emblema SV nu mai face referire doar la motorizare, ci și la o echipare de top ce poate fi personalizată până în cele mai mici detalii prin intermediul diviziei SV Bespoke. Este mai mult decât un simplu serviciu de personalizare, Range Rover oferind clienților săi o întreagă experiență. Și dacă până nu de mult, această experiență era rezervată clienților pentru marele Range Rover, acum și Range Rover Sport poate trece prin programul SV Bespoke.
Ce poți face dacă alegi un exemplar SV și, de exemplu, nu îți plac culorile standard? Poți alege dintre-un paletar de peste 230 nuanțe și dacă nici așa nu ești mulțumit, poți să vii cu propria culoare și prin Match to Sample, specialiștii de la Range Rover o vor reproduce. Și chiar vor vopsi o bucată de metal pentru a vedea cum se vede în realitate. Atât în varianta glossy, cât și mată. Poți personaliza nuanța și materialul din care sunt făcute literele care ornează capota și hayonul. Poți alege chiar și litere finisate în aur, o opțiune populară în Orientul Mijlociu.
Apoi, opțiunile sunt multiple la interior. Materiale care nu sunt disponibile în oferta normală plus culori pentru inserții care duc la aproape 400 de combinații posibile. Pentru a putea accesa acest program ai posibilitatea să mergi acasă la Land Rover, unde există un showoom special dedicat pentru acest program, la un dealer specializat sau poți face acest lucru virtual prin intermediul internetului.
La hotelul din inima regiunii Cotswolds din Marea Britanie unde a avut loc testul cu Range Rover Sport SV, specialiștii mărcii au recreat un mic showroom dedicat acestui proces special. Am putut vedea de aproape mostrele de culoare și de materiale, pe care le poți studia și pipăi, literele în diverse nuanțe, etrierele de frână vopsite în diverse culori și am stat de vorbă cu un consultant care te ajută să pui totul cap la cap pe o tabletă care proiectează o simulare a viitoarei tale mașini pe un ecran mare.
Poți sta ore în șir într-un asemenea loc special. Și totul poate deveni, cum spun englezii, overwhelming. Copleșitor, prea multe detalii, oare culoarea asta se potrivește cu interiorul ăsta?
Dar Range Rover s-a gândit și la asta și a creat o colecție de exemplare gata configurate din care să te inspiri sau să alegi unul gata configurat. La lansarea modelului Sport SV a fost oferit Edition One, iar din acest an există Edition Two.
Mai mult, Range Rover Sport dispune și de Celestial Collection. Colecția cuprinde cinci configurații create prin programul SV Bespoke, fiecare fiind inspirate din mitologie având nume de stele: Gaea, Theia, Io, Vega și Sol. Deși nu au comunicat oficial câte exemplare vor fi fabricate în aceste ediții speciale, oficialii de la fața locului ne-au spus că nu vor exista mai mult de o sută de bucăți din fiecare. Câte un exemplar din fiecare ediție Celestial a fost prezent la evenimentul din Marea Britanie.
Apoi, am putut experimenta de aproape și cele două ediții speciale dedicate modelului Range Rover Sport SV numite Edition One și Edition Two. Cel mai mult timp l-am petrecut la volanul (pe dreapta) al acestor două ediții.
Cât consumă pe bune și ce autonomie are?
Consumul este aproape irelevant pentru cine alege un astfel de automobil, al cărui preț de achiziție sare lejer de 200.000 euro. Dar, de dragul statisticii, să analizăm câteva cifre. Echipat cu motorul V8 asistat de sistem mild-hybrid, Range Rover Sport SV are un consum mediu oficial de 12 litri/100 km. L-am condus pe drumurile din zona rurală a Marii Britanii, inclusiv mici bucăți de autostradă, drumuri secundare înguste și localități unde limita de viteză este acum 20 mile/oră (32 km/oră). În funcție de stilul de condus am obținut valori de 12.3 litri/100 km, când am rulat relaxat, și 15 litri/100 km, pentru un stil mai sportiv. Range Rover Sport beneficiază de un rezervor de 90 de litri, iar cu plinul făcut, computerul de bord indică o autonomie de 563 de kilometri.
Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?
Puterea este mereu prezentă la apel, mai ales dacă activezi și modul SV prin intermediul butonului dedicat de pe volan, cei 635 CP fiind mai mult decât suficienți. Însă, nu putem ignora cele 2500 kilograme ale agregatului.
Pentru a păstra o dinamică exemplară pentru Range Rover SV, inginerii din Gaydon au adăugat un nou subcadru spate, brațe noi pentru suspensie și au venit cu un ecartament mărit. SV-ul beneficiază de arcuri pneumatice cu camere multiple ce au fost reglate special, iar garda la sol este mai mică cu 25 mm față de un Range Rover Sport normal. Amortizoarele adaptive și barele stabilizatoare active ale mașinii standard au fost înlocuite cu ceea ce constructorul numește un sistem interconectat 6D Dynamic de amortizoare hidraulice active, care poate controla mai bine atât înclinarea, cât și ruliul și reduce greutatea totală a mașinii. Mai mult, barele anti-ruliu au fost eliminate. Modelul mai dispune de direcție integrală, care își face simțită prezența mai ales la viteze mici. Mai trebuie menționat faptul că jantele uriașe de 23 inchi nu ajută prea mult la calitatea amortizării denivelărilor la viteze mici. Dar, Doamne, ce bine arată în aspectul general al mașinii.
După ce parcurgi câteva zeci de kilometri la volanul unui Range Rover Sport SV remarci că nu este genul de SUV performant care pare că face să dispară greutatea și abordează virajele cu caracterul unui sedan sport.
Altfel spus, Range Rover Sport SV, nu este la nivelul dinamic pe care îl oferă un Porsche Cayenne, de exemplu. Este suficient să spunem că există întotdeauna un sentiment de inerție și greutate în ceea ce privește deplasarea și manevrabilitatea unui Range Rover SV pe șosea. Caroseria se mișcă uneori prea mult, plătind tribut masei ridicate.
Activarea modului SV aduce o suspensie mai fermă, un răspuns ascuțit al accelerației și o direcție mult mai grea, precisă și comunicativă. Brusc, te simți în contact cu drumul, iar controlul mișcărilor caroseriei devine mai reactiv. Chiar dacă nu avem un control perfect al mișcărilor caroseriei, Range Rover Sport SV este extrem de distractiv pe drumuri secundare libere, iar dacă vrei să eliberezi întregul potențial al motorului de 4.4 litri poți merge la un circuit. Te vei distra, garantat.
În oraș, trebuie să te obișnuiești cu dimensiunile. Mai ales lățimea, care depășește doi metri, fiind peste media automobilelor din zilele noastre. Mai ales pe străzi înguste, necesită ceva antrenament, dar multitudinea de sisteme de asistență te ajută în caz de nevoie.
Cum ți se pare designul exterior?
Trebuie spus că admir stilul minimalist-agresiv pe care Range Rover l-a adoptat pentru noile generații Range Rover și Range Rover Sport. Modern și fluid, acest stil oferă un caracter aparte modelelor britanice. Sunt plăcute privirii și le recunoști imediat.
Iar dacă în trecut, modelul Sport era cumva diferit față de omologul său mai mare, acum este fix un Range Rover mai mic. Același stil, aceleași posibilități de personalizare. Este unul dintre cele mai frumoase SUV-uri premium de pe piață.
Pentru SV, s-a folosit carbonul în cantități mari pentru o serie de elemente ale caroseriei, inclusiv capota motorului, jantele de 23 inchi și evacuările finale ale sistemului de eșapament.
Cum sunt materialele la interior?
Range Rover a dus modelul Sport în zona de lux. Poate sta fără rușine alături de marele Range Rover, iar modelele SV beneficiază de materiale de o calitate deosebită. Plus posibilitățile multiple de personalizare despre care am vorbit mai sus.
Imediat cum deschizi portiera (care are mânere aerodinamice ce se retrag în caroserie în timpul mersului), vei fi întâmpinat de o atmosferă ce emană lux și somptuozitate. Scaunele față au un look sportiv și au cochilii din fibră de carbon. Dar nu fac rabat de la confort, fiind dotate cu multiple reglaje și cu funcție de masaj. Filosofia actuală a companiei este fidelă minimalismului, așa că majoritatea comenzilor fizice au fost eliminate. Pe consola centrală regăsim doar levierul cutiei de viteze și butonul pentru pornirea motorului. Chiar și butonul pentru acționarea luminilor de avarie este destul de bine ascuns în partea superioară a consolei, între gurile de ventilație.
Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.
Nota 9. Avem spații de depozitare din belșug la interior, de la spații pentru băuturi, la un loc dedicat acoperit pentru telefonul mobil, nu unul ci două torpedouri ce se deschid cu ajutorul unui buton, plus un portbagaj încăpător cu un volum de încărcare de 450 litri, accesat prin intermediul unui hayon electric, bineînțeles. Dacă rabatăm spătarul banchetei, volumul de încărcare crește la aproape 1500 litri.
Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?
Range Rover Sport este o mașină dedicată celui de la volan. Nu pune un accent atât de mare pe confortul suprem al pasagerilor din spate așa cum o face fratele mai mare Range Rover. Dar asta nu înseamnă că pasagerii nu beneficiază de tot ce este mai bun în zona premium. Patru pasageri vor călători în confort suprem, dar și al cincilea nu va fi deloc înghesuit, dacă este cazul.
Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?
În versiunea de top RR Sport SV, acest model nu a ajuns la testele Euro NCAP. Dar Range Rover Sport a fost testat la lansarea noii generații în 2022, în versinea echipată cu sistemul de propulsie PHEV cu motor pe benzină de 3.0 litri. Scorul general obținut a fost de cinci stele, iar scorurile pe categorie au fost: protecție pasageri adulți 85%, protecție pasageri infanți 85%, protecție utilizatori vulnerabili ai drumurilor 69%, safety assist 82%.
Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?
În primul rând, motorul V8 de 4.4 litri cu sistem mild hybrid. În era electrificării, acest propulsor de origine BMW este o bijuterie pentru fanii motoarelor termice. Cu un sunet aparte, putere din belșug și cifre decente pentru consum, este un motor de colecție.
Sistemul de frânare opțional cu discuri carbon ceramice ce reduce greutatea totală cu 76 kilograme și oferă o putere de oprire mai mult decât eficientă pentru o mașină de 2,5 tone. Și tot pentru performanțe de top, Range Rover a colaborat cu Michelin pentru a crea o anvelopă de vară dedicată acestui model: Pilot Sport S 5 (275/40R23 pe puntea față, 305/35R23 pe spate). Constructorul oferă și posibilitatea echipării din fabrică cu anvelope Michelin Pilot Sport All Season Tyres 4 recomandate pentru uzul pe timp de iarnă și pentru excursii în afara asfaltului.
Apoi, sistemul audio Meridian cu care este echipat modelul Ranger Rover Sport SV, care oferă un sunet de excepție, dar și un gadget aparte. Scaunele față sunt numite de către constructor Body and Soul și includ o serie de difuzoare și elemente rezonatoare integrate direct în scaun. Pe scurt, vei simți muzica direct în corp, mai ales frecvențele joase. Dacă la început este o experiență diferită și inedită, după un timp am căutat dezactivarea acestui mod de redare a muzicii, vibrațiile devenind deranjante.
Ai simțit că-i lipsește ceva?
Nu. Dacă ești în căutarea unui SUV luxos și performant și vrei să îl personalizezi după propriul gust, Range Rover Sport SV trebuie să fie pe lista ta.
Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?
Pentru că vorbim despre SV și acest nivel de echipare a fost cel testat, e clar că acesta trebuie să fie alegerea. Dacă nu vrei motor V8 și 635 CP și posibilitatea personalizării SV Bespoke, Range Rover Sport vine și cu motorizări PHEV și diesel, plus o serie de niveluri de echipare normale.
În ceea ce privește prețul, acesta variază în funcție de personalizările alese, mai ales dacă se merge pe o personalizare SV Bespoke. Prețul de la care se pornește pentru un SV Edition Two este 208.369 euro (175.100 plus TVA).
Chiar dacă alegi un Range Rover Sport SV Edition Two și nu mai adaugi nicio echipare opțională, vei primi un automobil mai mult decât complet.
Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?
Pentru stilul britanic, inimitabil de către modelele concurente, pentru performanțe și pentru posibilitățile de personalizare. Și deși majoritatea clienților probabil nu o vor scoate de pe asfalt, Range Rover Sport SV are adevărate calități și pe drumuri neasfaltate și în condiții dificile de rulare, așa cum am putut vedea pe propria piele în centrul de testare Land Rover de la Eastnor, Marea Britanie.
Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?
În încercarea de a împăca latura sportivă cu cea confortabilă, Range Rover a creat o suspensie care uneori îți dă senzația că mașina se mișcă prea mult peste denivelări.
Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?
Aș îmbunătăți grafica de pe ecranul din fața celui de la volan.
Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…
…vrei să ieși în evidență cu cel mai puternic și exclusivist model din gama Range Rover Sport.
Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…
…te interesează cât consumă sau cât costă.
Tu ți-ai cumpăra-o?
Dacă banii nu ar fi o problemă, da.
Clientul perfect al mașinii?
O persoană cu posibilități financiare nelimitate care își dorește un SUV foarte performant, dar fără a renunța la confort.
La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.
Cel mai exclusivist Range Rover Sport pe care îl poți cumpăra.