Test Drive: Renault Arkana

Arkana este primul SUV coupé sportiv al unui brand generalist. În familia Renault devine astfel continuarea firească pentru Megane, dar și un concurent serios într-un segment populat până acum exclusiv de mărci premium.

Cine este și ce vrea Renault Arkana de la viața noastră?

Renault ne propune prin Arkana primul SUV sportiv cu o caroserie coupé de dimensiuni compacte-medii a unui brand generalist. Mai exact, un SUV care întoarce priviri pe stradă la jumătate din prețul oricărei alte siluete similare. Arkana este o prezență fresh care completează frumos și firesc gama de modele Renault, oferind o continuare deloc plictisitoare pentru proprietarii de hot hatch-uri Clio sau Megane care caută să treacă la ceva mai spațios.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

Cumva se face că din toată redacția Autocritica eu am testat până acum doar noutățile absolute, așa că nici Arkana nu face excepție. Este un model 100% nou în gama Renault, care păstrează însă multe elemente familiare ale brandului, atât la exterior, cât și la interior: semnătura luminoasă C-shape, tehnologia hibridă E-Tech sau echiparea RS Line.

Cu cine se bate pe piața din România?

Renault țintește mai multe categorii de clienți prin Arkana. Pe de o parte oferă o alternativă nonconformistă ca design pentru clasicul Kadjar, satisfăcând astfel așteptările clienților care apreciează partea sportivă al mărcii și caută să evolueze spre o mașină de familie care să îi reprezinte. Pe de altă parte, Arkana este un concurent serios pentru Peugeot 3008, Toyota C-HR sau Cupra Formentor, SUV-uri care se remarcă pe piață prin design și sportivitate.

În final, eu aș spune că Arkana va fura și o mică felie din zona premium și cu versiunea de top RS Line poate deturna o parte din clienții cu bugete pentru versiunile entry de Audi Q3 Sportback, BMW X2 sau Mercedes-Benz GLA.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Renault Arkana este disponibil acum în două motorizări: TCe 140 EDC și E-Tech 145. Eu am testat Renault Arkana RS Line cu motorizarea TCe 140 EDC, o versiune microhibridă cu un motor de 1.3 litri pe benzină și un sistem electric de 12V, care oferă 140 CP și 260 Nm și o cutie de viteze automată EDC cu dublu ambreiaj și 7 trepte. Ulterior, Renault au anunțat că aceeași motorizare va fi disponibilă și cu 160 CP.

Cea de-a doua motorizare disponibilă este sistemul hibrid E-Tech 145, aproape identic la capitolul perfomanțe, oferind 143 CP dintr-un motor de 1.6 litri pe benzină și două motoare electrice. Avantajul sistemului E-Tech este că în oraș poți folosi aproape exlusiv modul electric, ceea ce îl face o variantă mai prietenoasă cu mediul, cu costuri de exploatare mai mici în context urban.

Orice ai alege, în Europa Arkana vine din păcate doar cu tracțiune față, spre deosebire de modelul disponibil pe piața din Rusia, care poate fi cumpărat și cu tracțiune integrală. 

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Ardere eficientă, extra putere și mai puține emisii cu noul cocktail de aditivi din benzina MOL EVO 100 Plus. Un trio chimic care protejează motorul, prelungește viața acestuia și scade consumul de carburant. Detalii aici

Eu am testat Renault Arkana fix 185 de kilometri, pe un traseu care a inclus oraș, vreo 60 de kilometri de autostradă apoi drum național și județean. Consumul pe care l-am obținut mergând în modul My Sense jumătate din drum și, evident, în Sport cealaltă jumătate, a fost de 8.1 litri/100 de kilometri. Nu e o valoare grozavă, având în vedere că Renault declară un consum de 5.4 litri/100 de kilometri.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Dintotdeauna mi-a fost greu să răspund la întrebarea asta, pentru că feeling-ul la volan depinde și de preferințele și experiențele personale. La drum lung, Arkana este suficient de spațioasă și îți oferă un habitaclu confortabil, pe care nu te-ai sătura să îl privești dacă pleci cu mașina în concediu. Și ai avea loc suficient și pentru bagaje. Însă nu toată lumea va fi satisfăcută de cei doar 140 CP care trebuie să pună în mișcare un SUV de 1336 kilograme. La turații mai mari, cum ai avea nevoie de exemplu în depășiri, este zgomotos și greoi. Dacă mergi constant și te bucuri de modul sport ca atunci când pui doar un strop de ardei iute în salată, Arkana nu te va dezamăgi.

Cât despre abilitățile sale urbane, întotdeauna va fi greu să te strecori într-un oraș aglomerat precum Bucureștiul cu orice SUV de dimensiuni medii sau peste. Poziția la volan înălțată artificial nu e neapărat un lucru bun la drum lung, dar în oraș te ajută să negociezi cu bordurile și să îți păstrezi intacte jantele cu accent roșu care vin în echiparea RS Line. Te ajută și asistentul pentru unghiul mort și asistența la frânarea de urgență cu protecție pentru pietoni și bicicliști, așa că nu pot spune că văd niște dezavantaje clare în oraș. Dacă alegi și motorizarea hibridă E-Tech, Arkana e chiar ideală pentru oraș.

Suspensiile sunt mai degrabă confortabile sau mai degrabă sportive?

Chiar dacă imaginea lui Arkana sugerează din plin sportivitate, aș spune că suspensiile sunt mai degrabă confortabile. De altfel, o suspensie mai rigidă nu ar fi compensat comportamentul subvirator al SUV-ului cu tracțiune față, așadar Renault au ales să pluseze la capitolul confort. 

Cum ți se pare designul exterior?

Dacă ar fi să aleg un singur lucru care definește Renault Arkana, aș spune categoric forma caroseriei de SUV Coupé. Îmi place foarte mult și m-am bucurat să văd că și altora le place designul exterior propus de Renault: Arkana întoarce capete pe stradă, iar culoarea Valencia Orange împreună cu detaliile roșii, ambele specifice RS Line, accentuează și mai clar liniile dinamice ale caroseriei.

Îmi place mult și felul în care se integrează semnătura luminoasă C-Shape a luminilor LED cu grila radiatorului, preluând apoi aceleași unghiuri și în desenul hayonului. Banda luminoasă continuă a stopurilor și evacuarea dublă din crom completează frumos imaginea sportivă a noului Arkana și îi fac pe mulți trecători să confunde Arkana cu X4 sau alți frați mai mari din segment.

Apreciez fluiditatea designului și consevența cu care au fost preluate liniile și la interior și cred că este unul dintre punctele forte ale noului Renault Arkana.

Cum sunt materialele la interior?

Renault Arkana excelează la interior, oferind materiale și texturi specifice segmentului premium.  Versiunea RS Line vine cu niște scaune sport superbe, cu tapițerie mixtă din piele și Alcantara și cusături roșii, culoare care se regăsește și pe centurile de siguranță – un mic detaliu care te va face să zâmbești de fiecare dată când te urci la volan.

Aceleași cusături roșii și albe se regăsesc și pe pielea de pe portiere, pe volanul tot din piele (care este încălzit, ca echipare standard) și pe selectorul cutiei de viteze, alături de câteva detalii cu aspect de carbon conturate elegant de elemente de aluminiu.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Arkana este una dintre cele mai încăpătoare mașini din clasa ei, cu un record în clasă de 211 mm spațiu la genunchi pentru pasagerii din spate. Mai mult, găsești în interior nu mai puțin de 12 compartimente cu un total de 26.2 litri de spațiu de depozitare, așa că poți pleca liniștit în concediu cu încă trei prieteni. Portbagajul de 513 litri va fi suficient de încăpător pentru bagajele voastre, iar la nevoie bancheta din spate se poate rabata parțial sau total. 

Pentru o familie cu unul sau doi copii, Arkana este o mașină perfectă.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Mulțumită sistemelor de asistență la volan, cum ar fi Cruise Control adaptiv cu asistență la menținerea benzii de rulare și asistența la frânare pe care am amintit-o și mai devreme, Arkana a obținut 5 stele la testele Euro NCAP.

Top 3 sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Experiența din habitaclu este încununată de un sistem audio Bose 8+1, care confirmă ideea că Arkana este o mașină plăcută pentru concediile cu mașina, obicei la care este foarte probabil să revină cât mai multă lume odată cu pandemia.

Din perspectiva șoferului, mi-a mai plăcut flexibilitatea personalizării display-ului din bord și lizibilitatea datelor despre consum, viteză medie, distanță, laolaltă cu pilotul automat și informațiile esențiale din sistemul multimedia sau de navigație. Apreciez întotdeauna un design curat, care încurajează conducerea defensivă.

Camera 360 și Hands-Free Parking sunt alte două soluții care împreună îți fac viața mai ușoară în trafic.

Îi lipsește ceva la capitolul tehnologie?

Primul lucru care mă deranjează la majoritatea mașinilor noi este faptul că Apple CarPlay este condiționat de conectarea printr-un cablu USB, așadar conectivitatea wireless este ceva ce aș adăuga cu prioritate, având în vedere că tehnologia există deja pe piață. 

Lui Arkana i-aș mai adăuga și senzorul de deschidere a portbagajului hands-free, pentru că e o opțiune utilă prea puțin exploatată în zona de confort și funcționalitate.

Cu ce vine în echiparea standard și care sunt nivelurile de echipare?

Renault Arkana este disponibil în trei versiuni de echipare: Zen, Intens și RS Line. Diferențele se simt la interior: Zen, versiunea cea mai ieftină (de la 24.100 euro TVA inclus), vine cu un ecran tactil mai mic și tapițerie textilă, la Intens primești tapițerie mixtă textil și piele artificială și poți selecta ca opțiune volanul din piele și scaunele încălzite, în timp ce RS Line le cuprinde pe toate.

Cât mă costă toată afacerea?

Renault Arkana RS Line TCe 140 EDC poate fi cumpărat începând de la 28.700 de euro (TVA inclus). Mașina testată de mine are un preț de 30.390 euro, având ca opțiuni vopseaua metalizată Valencia Orange, plafonul contrastant de culoare neagră și sistemul Easy Link de 9.3” care vine împreună cu sistemul audio Bose. 

Dacă ar fi să alegi un singur lucru pentru care merită cumpărată mașina asta, care-i acela?

Dacă aș face o listă scurtă cu câteva modele similare, designul ar fi motivul pentru care Arkana ar fi pe listă, iar prețul corect este motivul pentru care aș cumpăra-o. Oferă o experiență bună în majoritatea scenariilor de utilizare, fără să ai grija unui leasing exagerat de apăsător sau a unui rinichi în minus.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Cu siguranță nu sunt singura care a observat că motorizările oferite nu se ridică la nivelul sportivității designului. Într-un fel, nu îmi place când văd forme fără fond, dar am acceptat că trendul în materie de motorizare este unul care duce la minim puterea și cuplul SUV-urilor nou apărute pe piață. Cu toate astea, cred că un motor pe benzină mai puternic și chiar și o opțiune hibridă diesel ar putea să atragă mai mulți clienți din zona premium, printr-o experiență mai bună și mai sportivă la volan. Aș spune un minim de 180 CP, dar evident că sigla RS s-ar lipi mai bine de caroseria noului Arkana la peste 220 CP.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Cu siguranță i-aș pune tracțiune integrală, pentru că nu e nimic simpatic atunci când încerci să mergi la ski cu un SUV atât de frumos precum Arkana, dar te împotmolești în prima zăpadă afânată, în timp ce trec pe lângă tine mașini mai mici și mai vechi, dar care pun puterea jos mai bine.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă (…)

Îți cauți o mașină altfel, care să îți fie alături în orice situație și totuși să nu se piardă în marea de SUV-uri.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă (…)

Ai deja un sedan sau un hatchback similar ca performanță și cauți o mașină mai puternică.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Acum conduc un hatchback de fix 140 CP și știu sigur că vreau și pot ceva mai mult, așa că m-aș orienta spre un SUV mai puternic.

La final, descrie-mi mașina asta în 10 cuvinte.

O prezență inedită, abordabilă și binevenită în segmentul SUV-urilor sportive.

Fișa tehnică a mașinii:

Renault

Arkana TCe 140 EDC

de la 24.100 €
Sistem de propulsie
Benzină
Putere
140 CP
Cuplu
260 Nm
Transmisie
Automată 7 trepte
Motor termic
Configurație / Nr. cilindri
L4
Capacitate cilindrică
1.333 cc
Putere maximă
140 CP
Cuplu maxim
260 Nm
Motor electric
Număr motoare
Putere maximă
Cuplu maxim
Baterie
Capacitate brută
Capacitate netă
Putere maximă încărcare
Consum oficial
Mediu mixt (NEDC)
5.4 litri/100km
Mediu mixt (WLTP)
NA litri/100km
Dimensiuni
Lungime
4568 mm
Lățime
1821 mm
Înălțime
1571 mm
Ampatament
2720 mm
Masă proprie
1336 kg
Portbagaj (min/max)
513/1296 litri
Volum rezervor
50 litri
SIGURANȚĂ
Rezultat Euro NCAP
5 stele
Preț
Preț de pornire model
24.100
Preț mașină testată
30.390
Leasing promo