Cine este și ce vrea Renault Arkana E-Tech de la noi?
Nu știu dacă ai observat, dar Renault nu prea are coupeuri în gamă. Așa că s-a gândit să îndrepte asta. Astfel a apărut Arkana, un coupe care este totodată și SUV. Deja suntem obișnuiți cu practica, oricum coupeurile au devenit în ultimii ani o garnitură la un fel principal.
SUV-uri coupe au existat și înainte ca producătorii premium să populeze piața cu ele. Îmi pare rău că-ți voi provoca acum o traumă poate uitată, dar îți mai amintești de SsangYong Actyon? Exact.
Din fericire, Arkana se aseamănă cu Actyon doar prin natura sa populistă și prin prețurile accesibile. Altfel, noul SUV coupe de la Renault se uită încruntat către cocoșații din liga premium.
Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?
Arkana este primul din neamul său, nu mai are antemergători, cel puțin nu la Renault. Însă este înrudit, prin platformă, cu noile Captur și Clio, și cu Nissan Juke. Dar vorbim de o platformă modulară aici, CMF-B, care i-a permis lui Arkana să se întindă mai mult decât rudele sale, atât ca lungime totală (4,54 metri) cât și ca ampatament (2,72 metri).
Cu cine se bate pe piața din România?
Cel mai de seamă rival pentru Arkana ar fi Toyota C-HR, care este mai puternic dar mai mic și mai scump. Și Nissan Juke, poate.
Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?
Hibridul E-Tech vine cu o singură motorizare: un patru-în-linie aspirat, de 1.6 litri, ajutat de două motoare electrice. Însă la cum distribuie cutia automată multimodală resursele, e greu de zis care dintre ele este agregatul principal de propulsie. (E cel termic.) Dacă vrei să știi cum e viața în Arkana cu motorizare termică, citește aici impresiile Cristianei.
Transmisia de pe hibridele E-Tech este nouă, nemaivăzută până acum, dezvoltată de Renault folosind experiența dobândită în Formula 1. Este ca o transmisie de Formula 1, mă întrebi? Habar n-am, că mașini de Formula 1 n-am condus încă. Știu însă că scopul ei principal este eficientizarea consumului de comustibil, mai degrabă decât sporirea performanțelor. 0-100 km/h se întâmplă în aproape 11 secunde.
Oamenii ne-au promis că totul poate fi explicat științific și că nu s-a folosit magie neagră în crearea acestei cutii. Pe scurt: transmisia nu are ambreiaj, pentru că demarajul de pe loc îl face motorul electric de propulsie (cel mare), același care se ocupă și de mersul în marșarier. Apoi, sincronizarea o face motorul electric mic, cel care este și starter-generator. Asta înseamnă că spre deosebire de cutia sincronizată clasică, schimbarea treptelor se face mai lin, fără pierdere de putere.
Renault spune că 80% din ruta ta cotidiană urbană va fi făcută folosind putere electrică, un lucru ciudat având în vedere că bateria electrică este mică (1,2 kWh). Însă apoi afli că Arkana va folosi, pe cât posibil, motorul termic pe post de generator, transformându-se într-o electrică cu range extender. Are sens.
Puterea totală este de 145 CP, cu circa 200 Nm de cuplu, trimiși toți către puntea față. Însă nu știu câtă relevanță au cifrele astea acum, când știi că modul de distribuție al resurselor este atât de complicat. Important este că mașina funcționează, și cât timp nu-i ceri performanță, funcționează chiar bine.
Îți recomand să faci un test drive cu mașina înainte să te decizi că o vrei pentru că e hibrid și vine cu beneficiile specifice (atât ca achiziție cât și la costuri de rulare), pentru că s-ar putea să-ți placă mai mult versiunea convențională, cu motorizare și transmisie convențională; eu nu te-aș judeca pentru asta.
Cât consumă pe bune și ce autonomie are?
În testul desfășurat în Bulgaria, țara unde autostrăzile au limită maximă de 140 km/h — și, mai important, există! — iar pe celelalte drumuri viteza maximă este o sugestie amuzantă până și pentru cei de pe scutere, consumul obținut pe un traseu de peste 350 de kilometri a fost 6.5 l/100 km. La plecare, cu plinul de 50 de litri făcut, autonomia estimată era de 660 de kilometri. La final, îmi arăta că mai aveam două treimi din rezervor și autonomie pentru încă 630 de kilometri.
Renault spune că Arkana consumă în medie 4.8 l/100 km, cifră de care poți să te apropii, dacă ești liniștit cu pedalele. Are și un mod Eco, dacă vrei să fii ajutat de mașină să atingi performanțe de consum nebănuite.
Cum se simte la drum lung? Dar în afara lui? Dar în oraș?
Prin tot ceea ce oferă, Arkana E-Tech Hybrid pare făcut și pentru plimbări lungi. Lași sistemul hibrid să-și facă treaba liniștit acolo și tu admiri peisajul. Mașina îmbie la relaxare, însă și pe drumurile virajate o să te surprindă plăcut. Chiar foarte plăcut. Doar să nu te sperii când vei auzi zgomote ciudate venind de undeva de sub mașină, este doar transmisia care schimbă pinioane, încercând să țină pasul cu ce-i ceri tu motorului (motoarelor, mai degrabă) prin pedala de accelerație.
E-Tech nu este un sistem de propulsie care să îmbie la fugăreală, nici pe drumuri sinuoase, nici pe cele express sau pe autostrăzi. Există un mod Sport, dar și modurile Eco și My Sense. Nu sunt puse la îndemână pe vreun buton dedicat, le găsești undeva în meniul ecranului central. Ele există, dar tu nu ai nevoie decât de unul: My Sense. Aici managementul resurselor nu înclină dramatic balanța pe nicio parte.
Suspensiile sunt mai degrabă confortabile sau mai degrabă sportive?
La capitolul amortizare, Renault a făcut o treabă foarte bună cu Arkana. Atât de bună, de fapt, încât gândul că va avea o motorizare clasică mai puternică (160 CP) este îmbucurător. Însă pentru a livra zâmbete pe viraje, Renault a trebuit să întărească un pic arcurile, ceea ce înseamnă că pe denivelările scurte o să te zdruncine nițel. Nimic deranjant însă.
Cum ți se pare designul exterior?
E bine, e bine de tot. Limbajul actual de design al Renault se pretează nemaipomenit de bine și alurii de SUV coupe. Nu este ușor să faci o mașină care să arate scumpă fără să fie scumpă.
Cum sunt materialele la interior?
Dacă nu uiți că nu este o mașină premium, nu vei fi dezamăgit. Arkana primește, cel puțin în echipare R.S. Line, tot ce are mai bun Renault de oferit la capitolul materiale și finisaje. Asta înseamnă scaune cu piele și Alcantara și cusături contrastante, inserții care imită fibra de carbon, volan îmbrăcat în piele. Toate acestea ajută la crearea unei impresii de produs upmarket, însă nu ești ferit de contraste neplăcute, cum ar fi zone cu plastice tari. Chiar și așa, pachetul își merită banii ceruți.
Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?
Cinci. Patru, dacă nu vrei să înghesui pe nimeni. Însă mai important decât numărul maxim de pasageri este spațiul alocat pentru fiecare, în special pentru cei din spate. În ciuda faptului că are plafon cu plonjon, Arkana se face gazdă bună și pentru cei din spate, care nu trebuie să fie nici copii, nici pitici. Am 1.87 metri și numai laude pentru spațiul la interior. Portbagajul (480 de litri) este mai mic decât în cazul motorizărilor convenționale (513 litri) pentru că trebuia pusă undeva și bateria pentru sistemul hibrid. Cât despre spațiile de depozitare de la interior: sunt și multe, și mari.
Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?
Renault Arkana a primit cinci stele la Euro NCAP în 2019, deci înainte de adoptarea noii proceduri de testare. Protecția pasagerilor a primit un rating de 96%, cea a copiilor, 83%; pentru protecția pietonilor a fost notat cu 75%, iar ca tehnologii de asistență, cu 74%.
Chiar și în versiunea de bază, Zen, Arkana vine cu airbaguri frontale și de tip cortină, dar și cu o suită de asistenți electronici precum cel la frânarea de urgență sau sistemul de recunoaștere a semnelor de circulație. Un asistent (oferit ca standard) care mi-a plăcut dintotdeauna la Renault este cel care calculează distanța față de mașina din față, și care îți reamintește că a sta lipit de cel din fața ta nu este doar de porc, dar și nesănătos, pentru că timpii de reacție scad dramatic. Senzorii de parcare față și spate, precum și camera pentru marșarier sunt oferite ca dotare standard pentru Arkana.
Top 3 sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?
Da, transmisia automată multimodală este o adevărată pepită tehnologică. Singurul regret este că nu i-am dat ocazia în acest test să-mi arate tot ce poate și să ne întoarcem acasă victorioși, cu medalia de aur la consum. Data viitoare.
Apoi este sistemul de care ți-am zis mai sus, cel care-ți arată distanța față de mașina din față. Și, nu în ultimul rând, soluția inginerească prin care bancheta spate a unui SUV coupe chiar este spațioasă.
Îi lipsește ceva la capitolul tehnologie?
Da, conectivitatea wireless pentru Apple CarPlay și Android Auto. Știi tu, chestia aia pe care o găsești pe noul Logan, mașina noastră cea de toate zilele.
Cât mă costă toată afacerea?
Prețurile pentru Arkana E-Tech Hybrid pornesc de la 25900 € (Zen). În echiparea de mijloc, Intens, costă 28100 €, iar cea de top, R.S. Line, ajunge la 30500 €.
Cu ce vine în echiparea standard și care sunt nivelurile de echipare?
Dacă ai doar 26000 € de cheltuit pe un SUV șic, Arkana îți oferă de banii aceștia jante de 17 inch, tapițerie textilă, lumini LED, volan „soft touch” (nu mă întreba), geamuri electrice, aer condiționat automat, oglinzi electrice cu încălzire, lumini și ștergătoare automate, sistem multimedia cu ecran de 7 inch cu conectivitate Bluetooth, plus suita de dotări de siguranță menționată mai sus.
Dacă ar fi să alegi un singur lucru pentru care merită cumpărată mașina asta, care-i acela?
Nu pot doar unul. Minim două: designul și sistemul hibrid. Ambele m-au impresionat în egală măsură.
Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?
Că nu are Apple CarPlay și Android Auto wireless.
Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?
O să fii surprins de răspuns: îi pun Apple CarPlay și Android Auto wireless.
Cumpără-ți mașina asta dacă…
… designul contează mai mult pentru tine decât performanțele.
Nu-ți cumpăra mașina asta dacă…
… ești tânăr și neliniștit la volan.
Tu ți-ai cumpăra-o?
Nu, pentru că nu-mi plac SUV-urile coupe. Dar da, pentru sistemul hibrid.
La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.
Tehnologie Renault, dar în costumație (mai) sexy.