Test Drive: Renault Arkana facelift hibrid

Arkana a trecut în faza a doua a vieții comerciale după un facelift optic și adoptarea noii imagini de brand.

Cine este și ce vrea Renault Arkana E-Tech facelift de la noi?

Arkana a venit pe lume ca un model special dedicat pieței din Rusia. Acest lucru se întâmpla în 2019, Renault răspunzând atunci apetitului mărit al pieței rusești pentru modele SUV-coupé. Ulterior, modelul a debutat și in Coreea de Sud ca Renault Samsung XM3 folosind platforma CMF-B, iar din septembrie 2020 se află și în viețile europenilor.

Ca să reducem lucrurile la un singur numitor: Arkana este primul SUV-coupé al mărcii Renault, iar de curând a trecut în faza a doua a vieții comerciale după un facelift optic și adoptarea noii imagini de marcă.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

Astăzi, avem în față versiunea cu facelift a modelui Arkana. Modelul s-a dovedit a fi popular în Europa, iar refresh-ul îl păstrează atractiv pe o piață foarte competitivă. Printre modificările aduse amintesc sigla nouă Renault, grilă frontală restilizată și o nouă gamă de denumiri pentru versiunile de echipare: Evolution, Techno și Esprit Alpine. Varianta Esprit Alpine (prezentă pe modelul de test) înlocuiește vechiul RS Line și continuă să ofere o serie de elemente cu accente sport atât la exterior, cât și la interior.

Ce concurenți are pe piața din România?

Evident, Renault Arkana nu poate concura cu modele premium ce folosesc același tip de caroserie. Concurenții săi direcți sunt modele ca Toyota C-HR, Citroen C4-X, Peugeot 408, Cupra Formentor, Honda HR-V și poate Mazda CX-30. Însă, nu toate împărtășesc același stil cocoșat al caroseriei.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

După facelift, gama de motorizări a modelului Renault Arkana a fost simplificată, clienții putând alege între două trenuri de rulare. Ambele sunt pe benzină. Primul este un mild-hybrid bazat pe propulsorul turbo de 1.3 litri, iar al doilea este un hibrid ce utilizează deja binecunoscutul sistem cu motor aspirat de 1.6 litri, două motoare electrice și baterie de 1,2 kWh. 

Versiunea mild-hybrid este disponibilă în două variante de putere: 140 și 160 CP. În schimb, hibridul pur-sânge dezvoltă o putere totală de 145 CP. Acesta din urmă face obiectul testului nostru în varianta de echipare de top numită Esprit Alpine. Variantă pe care o și recomand. Din tot sufletul.

Sistemul hibrid folosit de aceasta este deja binecunoscut și l-am descris de nenumărate ori. Este comun cu alte modele din familia Dacia-Renault-Nissan-Mitsubishi și-l poți găsi pe Dacia Jogger, noul Dacia Duster, Renault Clio, Captur sau Mitsubishi ASX. Are în componență propulsorul aspirat de 1.6 litri de 94 CP și 148 Nm, două motoare electrice, unul de tracțiune de 49 CP și 205 Nm, al doilea cu rol de generator, iar transmisia este asigurată de cutia de viteze automată multimodală. Aceasta folosește mereu motorul electric la plecarea de pe loc și la mersul cu spatele.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Sistemul hibrid dezvoltat de Renault a devenit extrem de eficient după o serie de evoluții. Varianta care se află acum pe Arkana facelift s-a dovedit a fi extrem de grijulie, mai ales la uzul aproape exclusiv urban. Oficial, Renault Arkana E-Tech full-hybrid consumă 4,8 litri/100 km, cifră raportată de constructorul francez pentru un uz mixt. 

De-a lungul celor câteva săptămâni de iarnă, timp în care Arkana E-Tech a stat alături de noi am parcurs trasee preponderent urbane, dar și câteva drumuri în afara orașului pe autostrăzi și drumuri naționale. Cifra înregistrată de computerul de bord s-a menținut pentru zile bune la 5,8 litri/100 km, sistemul hibrid al modelului Arkana utilizând din plin resursele electrice. Abia când traficul s-a mai aglomerat, consumul mediu a crescut la 6 litri/100 km. Cu un rezervor de benzină de 50 litri, autonomia teoretică depășește 800 kilometri cu un plin. Dar media variază în timp, autonomie realistă (în condițiile de temperatură și de trafic înregistrate în timpul testul) fiind de 650 km.

Mașinile din testele Autocritica sunt alimentate exclusiv cu gama de carburanți MOL EVO Plus (benzină și diesel), care conțin o concentrație superioară de aditivi EVOTECH. Datorită formulei inteligente EVOTECH, carburanții MOL curăță motorul, îi prelungesc durata de viață și oferă un consum optimizat de carburant, astfel că sunt recomandați mașinilor de orice vârstă.

Indiferent dacă ai o mașină pe benzină sau diesel, carburanții MOL EVO Plus au efect pozitiv asupra motorului. 50% dintre șoferii din România folosesc carburanți speciali de iarnă în sezonul rece.

- Benzina EVO 100 Plus îndepărtează depunerile din sistemele de injecție cu până la 55%.

- EVO Diesel Plus asigură pornirea ușoară a motorului chiar și în condiții de frig extrem, până la -40 de grade Celsius. Mașina ta pornește întotdeauna la prima cheie, indiferent de gradele din termometru.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Arkana este o surpriză la capitolul confort și ținută de drum. Cel puțin pentru mine, fiind primul meu contact cu acest model. Cumva nu am reușit să conduc o Arkana până la facelift, dar aveam experința modelelor construite pe aceeași platformă, ca de exemplu Renault Captur.

Captur și Arkana sunt foarte apropiate tehnic, dar se simt complet diferit. Arkana dă senzația unui automobil mai bine legat, mai solid și mai silențios. Cu o poziție ceva mai înaltă la volan, Arkana mi s-a potrivit mănușă. Mai mult, pe echiparea de top Esprit Alpine, SUV-ul vine cu jante de aliaj de 19 inchi, iar în cazul exemplarului nostru de test, cu anvelope de iarnă Pirelli Sottozero. Chiar și așa, confortul nu este afectat, suspensia nu se simte rigidă, iar orice traseu devine o plăcere. Dacă setăm și direcția în modul sport (și putem face această personalizare dacă alegem să rulăm în modul MySense), Arkana e aproape perfectă în oraș, cu o direcție ceva mai grea, dar precisă.

La drum lung, Arkana suferă când îi solicităm o accelerare mai viguroasă, sau când rulăm pe autostradă și vrem să facem o depășire. Greul cade pe motorul termic care urcă în ture cu zgomotul aferent, iar reprizele sunt lente. Un motor ceva mai puternic ar rezolva această problemă. Pentru a accelera de la 0 la 100 km/oră, Arkana E-Tech are nevoie de 10,8 secunde.

Cum ți se pare designul exterior?

Dacă aș fi răspuns la această întrebare înainte să merg cu mașina, aș fi spus că ideea de SUV coupe nu e pe placul meu. Dar după experiența cu Arkana am descoperit că și SUV-urile de acest fel pot fi practice. Nu mi se mai pare un concept ciudat, ba chiar mi se pare atrăgător. Ce-i drept, și echiparea Esprit Alpine (cu tușe sport ce accentuează stilul fluid al caroseriei) are un cuvânt de spus în toată ecuația asta.

Cum sunt materialele la interior?

Renault și-a îmbunătățit constant calitatea materialelor, iar pe noul nivel de echipare Esprit Alpine, lucrurile au ajuns la un nivel foarte bun. Avem inserții în bord ce imită ardezia, un material ce creează un contrast interesant în combinație cu plasticul moale și cu cel lucios. Elementele de la interior sunt subliniate de baghete cromate subțiri ce adaugă un plus de clasă interiorului. Tapițeria e din eco-TEP (textil și piele artificială), iar pentru cusături s-au folosit culorile alb și albastru, nuanțe specifice Alpine. 

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.

9. Arkana este o surpriză din acest punct de vedere. Ai o zona dedicată pentru paharul de cafea, ai buzunare ample pe portiere, un torpedou generos și o cotieră practică. Dar cel mai impresionant e portbagajul. Cu o deschidere extrem de amplă datorită hayonului, portbagajului lui Arkana oferă un volum de încărcare de 480 litri plus un spațiu suplimentar sub podea. Problema este că nu avem cârlige pentru ancorarea sacoșelor când venim de la supermarket, dar ne putem descurca și fără.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Cinci la nevoie, patru dăcă vrem să călătorim confortabil. Există suficient spațiu la genunchi pentru cei care iau loc pe banchetă, dar și la cap, în ciuda plafonului plonjat. Arkana a fost gândită foarte bine la acest capitol.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Renault a dus Arkana la testele Euro NCAP în 2019, pe vremea când organismul de testare folosea sistemul anterior pentru evaluarea automobilelor. Atunci a obținut cinci stele. Protecția pasagerilor a primit un rating de 96%, cea a copiilor, 83%, pentru protecția pietonilor a fost notat cu 75%, iar tehnologiile de asistență cu 74%. Pachetul de sisteme de siguranță oferit de Arkana este complet și include și asistentul care afișează pe bord dacă ești prea aproape de mașina din față indicând distanța după regula celor 2 secunde.

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Sistemul hibrid în principal. A evoluat frumos, chiar dacă la drum lung încă nu este suficient de rafinat, principala cauză fiind puterea relativ mică a motorului termic (cel duce greul la viteze de autostradă). În oraș, motorul electric face diferența, iar Arkana devine foarte plăcută pentru traseele zilnice. Transmisia multimodală oferă și mod de rulare B, ceea ce permite încărcarea bateriei prin rularea în stil one-pedal-drive. Cu un pic de antrenament, putem conduce modelul Arkana E-Tech atingând frâna doar la stop. 

Grafica sistemului infotainment este decentă, software-ul se mișcă bine, iar integrarea cu Apple CarPlay fără fir este făcută ireproșabil. Un plus și pentru faptul că Renault a păstrat o serie de butoane fizice și nu a ales să mute toate comenzile pe ecranul tactil.

Cheia inteligentă devine prietenul tău cel mai bun: portierele se descuie și se încuie automat când te apropii/îndepărtezi de mașină. Nu mai trebuie să te cauți prin buzunare și să apeși vreun buton. Lipsește doar un hayon electric, dar sincer poți trăi relaxat și fără el.

Ai simțit că-i lipsește ceva?

Da. Un stergător pentru lunetă. Deși este un hatchback, accesul la portbagaj făcându-se printr-un hayon ce se deschide cu tot cu lunetă, nu există un ștergător în spate. Acest lucru limitează vizibilitatea pe timp de ploaie, iar simpla dezaburire nu este suficientă pentru a elimina apa de pe lunetă.

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?

Dacă banii nu sunt o problemă, alege nivelul Esprit Alpine. Și spun asta pentru că liniile mașinii sunt accentuate de accesoriile sport: jante specifice de 19 inchi și spoilerul cu lamă inspirată din lumea Formulei 1. Dar acest nivel de echipare costă 31.250 euro alături de motorizarea mild-hybrid de 160 CP, sau 33.250 euro pentru E-Tech full-hybrid (modelul nostru de test).

Dacă aspectul vizual nu este totul pentru tine, poți alege unul dintre nivelele inferioare numite Evolution și Techno. Prețurile pentru Arkana mild-hybrid pornesc de la 26.250 euro, iar pentru Arkana E-Tech full hybrid de la 27.850 euro.

Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?

Pentru pachetul solid pe care îl oferă: un hibrid eficient, , spațiu la interior și portbagaj, și feelingul de automobil solid pe care îl vei simți după primii kilometri la volan.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

La viteze de autostradă, zgomotul în habitaclu este destul de puternic.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Aș elimina evacuările false din spoilerul spate.

Și încă ceva: iluminarea schimbătorului de viteze nu scade atunci când reglăm intensitatea luminozității pentru planșa de bord. Deci mai sunt lucruri de îmbunătățit.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…ai nevoie de un SUV hibrid practic și economic.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…nu apreciezi stilul de caroserie SUV-coupe.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Dacă m-ar fi întrebat cineva înainte să o conduc aș fi răspuns cu fermitate: nu. Nu am fost niciodată fanul conceptului de SUV-coupe. Dar după perioada petrecută împreună, mi-am schimbat complet părerea. Arkana E-Tech Hybrid este o mașină care mi se potrivește foarte bine. Nu-i perfectă, dar consumă puțin, are un portbagaj spațios și arată chiar bine. Pe scurt, da, mi-aș cumpăra o Arkana în această configurație.

Clientul perfect al mașinii?

Oricine caută un SUV hibrid eficient cu dimensiuni adecvate pentru uzul urban. Bonus: un design diferit față de majoritatea SUV-urilor de pe piață.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Un SUV-coupe hibrid cu design atractiv și consum redus de benzină.

Fișa tehnică a mașinii

Logo Renault

Renault Arkana facelift

1.6 E-TECH HEV 145 ESPRIT ALPINE

de la 33.350 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Hybrid
Sursă principală energie
Benzină
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
143 CP
Cuplu maxim sistem
148 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
6
Tracțiune
fata
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in linie/4
Capacitate cilindrică
1598 cmc
Putere maximă
94/69 CP/kW
Cuplu maxim
148 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
2
Putere maximă electric
49 CP
Cuplu maxim electric
205 Nm
Baterie
Capacitate brută
1.20 kWh
Putere maximă încărcare AC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
10.8 s
Viteză maximă
172 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4568 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1821 mm
Înălțime
1571 mm
Ampatament
2720 mm
Volum portbagaj
480 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1263 litri
Masa proprie
1435 kg
Siguranță
Rezultat
Netestat
Preț
Preț de pornire model
33.350