Test drive: Renault Austral 1.33 TCe

Noul Renault Austral trebuie să-i spele păcatele lui Renault Kadjar într-un segment în care nu mai poți arunca un ac.

Cine este și ce vrea Renault Austral de la noi?

Austral (derivat din latinescul „australis“, despre care Renault spune că induce ideea de căldură, spații deschise și oportunități fără margine), este înlocuitorul ales de marca franceză pentru Kadjar. 

Fie vorba între noi, Kadjar n-a rupt gura târgului, deci aici trebuie să lucreze Austral pentru Les Bleus: la popularitate și generare de profit. Austral e SUV de segment C, deci unul care, dacă privim piața în ansamblu, ar trebui să le facă pe toate, de la caracter practic la tehnologie. Fără să-ți sugrume bugetul. Și să mai și arate bine pe deasupra. De ce? Segmentul C din regnul SUV e cea mai competitivă felie din piața auto în momentul de față.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

Să vedem… are alt nume, altă platformă (CMF-CD de a treia generație), alt design, alt interior și altă tehnologie dacă-l compari cu răposatul Kadjar. Totul e nou, cap-coadă. De fapt, Austral e mai apropiat prin concept general și execuție de Renault Megane E-Tech Electric la multe dintre aceste capitole, pentru că ambele fac parte din noul val de modele Renault născute în zodia noii strategii Renaulution. 

Sub capotă, diesel nu mai există iar o versiune electrică nu va veni. Deci Austral are numai motoare pe benzină, toate electrificate într-o formă sau alta. Inclusiv o interpretare full-hybrid, pe care a testat-o Dragoș anul trecut pe lângă Madrid. Aprofundez la momentul oportun ce am testat eu.

Ce concurenți are pe piața din România?

O armată: de la vărul Qashqai până la Toyota RAV4, Kia Sportage, Hyundai Tucson, Ford Kuga, Volkswagen Tiguan, Mazda CX-5, Honda CR-V, Skoda Kodiaq. Plus conaționalii Peugeot 3008 și Citroen C5 Aircross. Cum spuneam, foarte puțin loc de-ntors în segment.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Eu am testat versiunea cu motor de 1,33 l, benzină, cu 4 cilindri și tehnologie mild-hybrid la 12 V, cu 160 de cai-putere. Același motor (cu același sistem micro-hibrid) este oferit și cu mai puțină putere – 140 de cai-putere. Indiferent de câți cai alegi, transmisia este un CVT (nume de scenă X-Tronic) care simulează 7 rapoarte.

Cealaltă opțiune este un full-hybrid, bazat pe un motor de 1,2 l benzină, turbo, cu trei cilindri, legat de o transmisie automată multimodală. La fel, ai de ales: declinările posibile sunt de 160 de cai-putere sau 200 de cai-putere. Dar mai multe despre cum se mișcă această versiune vei afla din testul lui Dragoș, menționat mai sus.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Austral 1.33 TCe cu 160 CP, 260 Nm și CVT consumă destul de mult. Adică, pot înțelege un consum ridicat în condiții de iarnă cu temperaturi între -2 și 2 grade Celsius, climatizare pornită și așa mai departe, dar valoarea de 14 l/100 km prin oraș e măricică.

După o buclă în regim extraurban, cu drum național și autostradă, condus în limitele legii, fără accelerări inutile, valoarea a scăzut și s-a stabilizat la 9,1 l/100 km. Tot măricică, mai ales în condițiile în care francezii specifică un consum mediu teoretic de 6,2-6,5 l/100 km. Iar masa proprie nu trece de 1.546 kg.

Rezervorul de combustibil are un volum de 55 de litri, deci în contextul consumului mediu real, se poate vorbi de o autonomie de circa 600 de kilometri. Și pentru a reveni la întrebarea de dinainte, în cazul de față aș recomanda fie Austral 1.33 TCe cu 140 de cai-putere sau, mai degrabă, versiunea hibridă – cel puțin din perspectiva costurilor de utilizare, mai exact a consumului.

Ardere eficientă, extra putere și mai puține emisii cu noul cocktail de aditivi din benzina MOL EVO 100 Plus. Un trio chimic care protejează motorul, prelungește viața acestuia și scade consumul de carburant. Detalii aici

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Dacă la consum nu m-a dat pe spate, Austral și-a luat revanșa la drum lung… și scurt. Suspensia este foarte bună pe mai toate suprafețele, ba chiar are tente premium. Se fâstâcește doar atunci când întâlnește denivelări mai agresive, sinonime cu vibrații și ceva zgomot în habitaclu, dar fără să-și dea în petec prea mult. Ruliul e comme ci, comme ça, dar în general, Austral stă foarte bine pe șosea dacă nu te-arunci ca orbul în viraje.

Și mai am o bilă albă de dat, pentru transmisie. Deși e un CVT, am remarcat că acest X-Tronic, folosit și de Nissan Qashqai/X-Trail, vine cu un nivel de rafinament și promptitudine în regim de accelerare pe care, tradițional, astfel de transmisii nu-l ofereau.

La sentimentul plăcut pe care-l primești la volan contribuie și motorul. Cu acest 1.33 TCe de 160 CP și 260 Nm (trimiși doar către roțile din față, pentru că 4×4 nu există în gamă) nu simți că Austral e submotorizat. Trage binișor, în limbaj popular. Iar modul Sport (selectat cu butonul Multi-Sense de pe volan) acutizează sesizabil reacțiile propulsorului, fără să meargă în extrem. Austral va deservi în principal familii, deci excesul nu-și avea rostul oricum în poveste.

Probabil se subînțelege, dar să rămână și scris: să nu te-aștepți la minuni de la direcția moale. Ceva precizie există, dar pe de altă parte, fix această relaxare face un fleac din manevrarea lui Austral prin oraș. Adică fix acolo unde, să fim serioși, își va petrece majoritatea timpului. Dacă totuși îl scoți la drum lung, am vești bune: foarte puțin zgomot de vânt va pătrunde la interior și abia de pe la 120 km/h în sus.

Mențiune: Renault Austral beneficiază de două versiuni de șasiu – cel standard, cu punte viratoare față, clasic, și cel echipat cu sistemul 4Control Advanced, variantă care oferă suplimentar punte viratoare spate (roțile virează cu până la 5 grade) și suspensie spate de tip multi-link. Modelul de test nu avea 4Control, pentru că această versiune de șasiu este oferită doar pe versiunea full-hybrid, indisponibilă în România la momentul redactării.

Cum ți se pare designul exterior?

E modern, ca de 2023, dar parcă îi lipsește o identitate, o personalitate proprie. Nu te dor ochii când te uiți la un Austral (dar poate că ne-am și obișnuit cu SUV-urile), dar nici nu-ți crește pulsul la 100 de bătăi pe minut. E ca și cum designerii francezi au fost timizi și-au ales o estetică foarte neutră, care nu face valuri. Nici în sensul pozitiv, nici în sensul negativ.

Cum sunt materialele la interior?

Pot vorbi doar în numele echipării techno esprit Alpine. Adică materiale bune și foarte bune, întinse pe majoritatea suprafețelor din habitaclu (inclusiv pe scaunele confortabile). 

Dacă vizual există, grosso modo, linii preluate din Renault Megane E-Tech Electric, ambianța are momente în care te poate face să crezi că te afli într-un interior premium. Sigur, în restul timpului, te aduce cu picioarele pe pământ plasticul negru lucios prezent inclusiv pe volan. Și mai sunt zone (în special cele inferioare) cu materiale dure, mai… sauvage. Dar pot fi trecute cu vederea, mai ales că și rivalii folosesc fix acest șiretlic.

Dincolo de ce vezi și atingi, atmosfera dintr-un Austral e foarte aerisită și nu e doar mimat din proporții: chiar ai spațiu pentru varii obiecte, ceea ce contează și e de dorit pentru, repet, un automobil care va deservi familii în primul și-n primul rând. Dar concluzia e că în această echipare, Austral stă foarte bine la capitolul calitate percepută, peste mulți rivali chiar.

Am și bile negre, bineînțeles. De fapt, doar una, care ține tot de interior, mai exact de ergonomie. Cea din spatele volanului, unde pe partea dreaptă au fost înghesuite levierul transmisiei (în stil Mercedes-Benz), satelitul pentru ștergerea parbrizului și încă un satelit cu butoane prin care controlezi sistemul audio. Prea mult overkill. Și veți râde, dar am pornit ștergătoarele de două ori, încercând să cuplez transmisia în D pentru a pleca de pe loc din parcare. Ca utilizator te obișnuiești la un moment dat, cred, dar asta nu scuză aglomerația inutilă din acea zonă.

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.

9. La interior sunt în total 35 l de spațiu de stocare, împărțiți între buzunarele din portiere și zonele de pe tunelul median, plus zona în care poți încărca prin inducție un smartphone. Cel mai mic volum oferit de portbagaj este de 430 de litri, cu bancheta trasă complet spre spate. Da, bancheta poate culisa 16 cm față-spate, pentru mai mult loc pentru picioare. Dacă nu e nevoie de locurile din spate, prin rabatarea banchetei, urci volumul portbagajului la 1.455 l.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

N-aș pune 3 adulți pe banchetă, cel mult 2 adulți și un copil. Adică da, încap și 3 adulți, dar la drum lung experiența nu va fi prea confortabilă. Ideal, 4 pasageri adulți se vor bucura 100% de confortul oferit de Austral.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Austral a trecut pe la Euro NCAP și-a ieșit din sala de examen cu punctaj maxim, 5 stele din 5 posibile. Defalcat, punctajul arată așa: 88% la protecția pasagerilor adulți, 83% la cea a copiilor, 69% la cea a participanților la trafic vulnerabili (pietoni, bicicliști, trotinetiști) și 87% pentru funcțiile de siguranță activă și pasivă.

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Mi-au plăcut câteva. Încep cu integrarea Google Automotive (da, ai Waze și Google Maps fără să mai conectezi telefonul tău), probabil cea mai bună decizie pe care a luat-o Renault în ultimii ani la nivel de sistem multimedia.

Sistemul (botezat OpenR Link) e, într-o oarecare măsură, familiar celor cu telefoane care rulează Android, dar chiar și ca outsider, îl vei găsi foarte ușor de folosit. N-am dat de glitch-uri, deși mai există momente scurte de întârziere la unele comenzi. Dar poate mai important, grafica e bună și meniurile sunt structurate destul de logic. Nu-s eu fan display central orientat în poziție portrait (12 inchi pe versiunile din vârful gamei, 9 inchi pentru cele de la bază), dar cel din Austral e foarte… utilizabil. 

Un artificiu aici, de care nu-s convins că era nevoie neapărat: suprafața ecranului este învelită în Gorilla Glass, ca un smartphone actual. Adică în teorie, ar trebui să fie protejată de zgârieturi. Din nou, nu-mi dau seama cum ai putea utiliza un display central dintr-o mașină în așa fel încât să-l zgârii. Poate doar curățându-l agresiv, zilnic, sau cu unghii foarte lungi.

Nu-i cine știe ce inovație, dar mi-a plăcut volanul mult – prin formă și prin cum l-am simțit în palme. E o notă de accedere spre premium și chiar dacă unii spun că seamănă cu cel din BMW iX, eu zic că e de foarte bun augur pentru Austral.

Ai simțit că-i lipsește ceva?

În afară de designul nehotărât și consumul mare, nu prea. Austral e un pachet aproape complet, cel puțin în echiparea techno esprit Alpine.

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?

Mi-e clar, ca să te bucuri de tot ce „poate“ Austral, pariul meu ar fi pe un techno esprit Alpine. Se poate și mai sus, dacă permite buzunarul: iconic esprit Alpine. Totuși prima variantă e suficient de dichisită, dar și ceva mai accesibilă. 

Acum, diferența pentru mulți o va face și motorizarea – dacă vrei economie, mergi pe hibrid (momentan indisponibil la noi, cum spuneam), dar pierzi din feeling din cauza transmisiei multimodale. Dacă vrei mai multă vână, mergi pe acest 1.33 TCe, cuplat cu CVT-ul X-Tronic. O combinație mult mai fâșneață, dar și mult mai gurmandă.

În România, Austral pleacă de la 27.000 de euro în cap. Dar cu echipare equilibre, de bază, motor 1.33 TCe, mild-hybrid, cu 140 de cai-putere și transmisie manuală.

Dacă alegi un techno esprit Alpine, ai de achitat cel puțin 34.000 de euro, dar primești doar motorul testat de mine, adică 1.33 TCe cu 160 CP și CVT. Tracțiune integrală nu există deloc pentru Austral, ca să fie clar.

Ai făcut calculele, mai ai 2.000 de euro prin conturi și te poți lipsi de ei? Te poți duce direct în vârf, la iconic esprit Alpine, pentru cel puțin 37.000 de euro. Sau dacă ești de părere că numele Alpine n-are ce căuta scris pe un SUV, poți economisi o mie de euro fără să pleci foarte departe de vârf, cu echiparea iconic (36.000 de euro), poziționată imediat sub iconic esprit Alpine. Tot cu 1.33 TCe, mild-hybrid, cu 160 CP și CVT, ca modelul de test.

Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?

Confortul și tehnologia, de departe.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Consumul și pogoanele de piano black de la interior. Nu neapărat în ordinea asta.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Fac un pic de ordine în spatele volanului, unde ai prea multe manete și sateliți pe centimetru pătrat.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…vrei spațiu, confort, materiale foarte bune raportat la segment (în echipări superioare) și tehnologie necomplicată, prietenoasă.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…dacă ții mult la siglă. Sau dacă vrei un SUV dinamic.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Nu cred.

Clientul perfect al mașinii?

Familist tânăr, chiar fost/actual posesor de Renault, dar și interesat de tehnologia care-și poate croi potecă într-un automobil.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

O piatră de hotar pentru Renault. Una reușită, per total.

Fișa tehnică a mașinii

Logo Renault

Renault Austral

1.3TCE MHEV 160 TECHNO ESPRIT ALPINE EDC

de la 34.500 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Benzină Mild Hybrid
Sursă principală energie
Benzină
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
158 CP
Cuplu maxim sistem
270 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
1 (CVT)
Tracțiune
fata
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in linie/4
Capacitate cilindrică
1333 cmc
Putere maximă
Cuplu maxim
Nr. sisteme supraalimentare
1
Motor electric
Număr motoare electrice
1
Putere maximă electric
4 CP
Cuplu maxim electric
Baterie
Capacitate brută
0.15 kWh
Putere maximă încărcare AC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
9.7 s
Viteză maximă
175 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4510 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1843 mm
Înălțime
1644 mm
Ampatament
2667 mm
Volum portbagaj
499 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1525 litri
Masa proprie
1546 kg
Siguranță
Rezultat
5 stele
Preț
Preț de pornire model
34.500