Test Drive: Renault Captur facelift full-hybrid

Model nou? Nu. Renault a operat un facelift major pentru popularul Captur. L-am testat în varianta full-hybrid cu 143 CP.

Cine este și ce vrea Renault Captur E-Tech Hybrid de la noi?

Este unul dintre cele mai populare modele din actuala gamă Renault. Captur este un crossover de clasă mică, dar este la limita superioară a acestei clase, fapt care l-a făcut popular printre cei care au nevoie de un SUV urban. Avem în față faceliftul celei de-a doua generații, un facelift serios care a schimbat dramatic partea frontală. Pentru a doua parte a vieții sale comerciale, actualul Captur pare un model complet nou.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?

Două elemente sunt profund diferite față de versiunea fără facelift. Primul este reprezentat de partea frontală. Aceasta a fost redesenată complet, aducând acum un look complet nou. Pentru o privire neavizată, ar putea părea că avem în față un model complet nou. Designul este semnat de Giles Vidal, omul care este responsabil cu aspectul celor mai noi modele Renault. Cu noua parte frontală, Captur se înscrie acum în linie comună cu modele mai noi ca Scenic sau Rafale.

Al doilea element important care a fost schimbat apare la interior. Deși a păstrat orientarea portret a ecranului central, Captur beneficiază acum de un sistem multimedia modern. Se numește OpenR Link și funcționează pe baza sistemului de operare Google Automotive 12.

Ca bonus, Renault Captur poate fi acum comandat și în echiparea Esprit Alpine, ceea ce îi conferă un aspect sportiv și atrăgător.

Ce concurenți are pe piața din România?

Captur este un jucător important în segmentul SUV-urilor de segment B și faptul că este disponibil în versiuni GPL, mild-hybrid și full hybrid dă posibilitatea potențialilor clienți să aleagă varianta care li se potrivește cel mai bine. Pe zona full-hybrid (pentru că asta am testat) concurența există și avem rivali ca Toyota Yaris Cross, Hyundai Kona Hybrid și Kia Niro, dar în perspectivă largă, Captur (cu toate motorizările sale din ofertă) își dă coate în segment și cu Ford Puma, Jeep Renegade, Nissan Juke, Peugeot 2008, Citroen C3 Aircross, Skoda Kamiq, Volkswagen T-Cross, Seat Arona sau Opel Mokka.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Chiar dacă a trecut printr-un facelift semnificativ, gama de motorizări este similară cu cea disponibilă până acum și oferă câte ceva pentru un public cât mai larg. Gama de motorizări pentru Captur faza II (așa cum e cunoscut în limbaj intern Renault) începe cu propulsorul TCe 90 (un litru turbo cu trei cilindri ce oferă 90 CP), care va fi ales, cel mai probabil, de majoritatea clienților care își doresc un Captur accesibil. 

Urmează Captur TCe 100 GPL ce utilizează tot un propulsor turbo de un litru cu trei cilindri, dar care dezvoltă 100 CP și poate fi alimentat cu și GPL. Este ideal pentru cei care caută o alternativă la motorizările diesel, cele două rezervoare (unul de benzină și altul de GPL) asigurând o autonomie excelentă.

Intrăm apoi în zona motorizărilor electrificate. Renault propune două variante pentru propulsorul pe benzină de 1.33 litri cu sistem mild hybrid. Acesta dezvoltă 140 CP în varianta asociată cu transmisie manuală cu șase trepte sau 160 CP dacă transmisia este asigurată de cutia automată EDC cu 7 trepte și două ambreiaje.

În final, ajungem și la motorizarea noastră de test. Este vârful gamei și este deja binecunoscutul sistem full hybrid care a devenit foarte popular în gama Renault și Dacia. Sistemul combină un propulsor aspirat de 1.6 litri cu două motoare electrice pentru un total de 143 CP. Sistemul electric este susținut de o baterie de 1,2 kWh, iar motorul electric de tracțiune are 49 CP și 205 Nm, ceea ce permite ca modelul să ruleze în mod full electric pe perioade lungi. De asemenea, plecările de pe loc și mersul cu spatele se vor face mereu cu ajutorul motorului electric. 

Transmisia este asigurată de cutia multimodală ce are patru trepte pentru motorul termic și două pentru cel electric.

Dacă vine vorba de recomandare, iar banii nu sunt o problemă, eu aș alege fix această ultimă variantă. Alternativ, varianta cu motorizarea mild hybrid de 160 CP și transmisie automată este și ea pe lista mea.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Și principalul motiv al recomandării de mai sus este consumul de carburant. Sau, mai precis, cifra mică pe care computerul de bord o afișează constant în cazul versiunii full hybrid. 

Varianta Captur E-Tech Full Hybrid s-a dovedit a fi foarte atentă cu portofelul proprietarului. Sistemul hibrid dezvoltat de Renault și trecut printr-o serie de îmbunătățiri reușește să ruleze mult în modul electric, mai ales la drumurile efectuate în oraș, iar consumul de benzină este menținut mereu la valori mici. Cifra oficială comunicată de Renault este de 4,7 litri/100 km, iar modelul de test a înregistrat o medie de 5,9 litri/100 km. Am parcurs peste 1000 kilometri, cei mai mulți în oraș, dar și pe drumuri naționale și pe autostrăzi. În regim de autostradă, motorul termic duce greul și acest lucru se vede și în cifra de consum care a urcat până la 7,1 litri/100 km (pe segmentul respectiv). Cu un rezervor de 48 litri plin, un Captur E-Tech Full Hybrid are o autonomie de aproximativ 700 kilometri.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Captur îți oferă o poziție înaltă la volan ceea ce adaugă un plus atunci când vine vorba de vizibilitate. Partea mai puțin bună: dacă ești foarte înalt, vei ajunge la plafon, mai ales dacă mașina a fost echipată cu trapă. Personal, găsesc poziția la volan bine gândită pentru acest model.

După facelift, suspensia a devenit o idee mai rigidă, iar în combinație cu roțile de 18 inchi oferite pe echiparea Esprit Alpine se simte uneori neplăcut la trecerile peste denivelările urbane mai accentuate. Pe de altă parte, suspensia mai ferma ajută la partea dinamică, Captur fiind plăcut la condus indiferent dacă rulezi pe autostradă sau pe un drum de munte. Nu vă așteptați la sportivitate în materie de reprize, chiar dacă echiparea Esprit Alpine aduce un look mai sport, cei 143 CP fiind suficienți pentru o deplasare normală, fără să-ți dea impresia unei agresivități în exploatare.

Am apreciat că transmisia automată oferă și mod de rulare B, în care sistemul maximizeză recuperarea energiei. E un mod excelent pentru rularea în oraș și ajungi să anticipezi situațiile din trafic fără a mai fi nevoie să apeși pedala de frână prea des. Transmisia multimodală își face treaba, dar uneori ezită nehotărâtă și anulează orice urmă de sportivitate. Totuși, modul de rulare Sport mai vindecă din ezitări.

Direcția are o setare standard moale, dar aceasta se poate regla din meniu și am ales să folosesc cea mai fermă setare, care face volanul mai greu și amplifică feedbackul primit din partea direcției. Mai trebuie menționat și faptul că insonorizarea habitaclului este insuficientă atunci când viteza crește. Pe autostradă, zgomotul la vânt este destul de pregnant la interior.

Cum ți se pare designul exterior?

Consider updateul de design aplicat modelului Captur ca fiind unul dintre cele mai importante facelift-uri din ultima vreme. De obicei, un facelift clasic (ceva croit pe standardul folosit de majoritate) înseamnă doar o colecție de modificări estetice minore. În schimb, Captur facelift propune o parte frontală complet diferită față de varianta precedentă, care îl ajută să se integreze în noul limbaj de design Renault. Personal, îl găsesc mai atrăgător ca niciodată, chiar dacă zona din spate a rămas cumva identică, schimbările fiind doar în zona stopurilor.

Cum sunt materialele la interior?

Pe nivelul de echipare Esprit Alpine, lucrurile stau bine. Avem materiale plăcute la atingere, finisări atente și o serie de tușe specifice acestui nivel de echipare special. Un mic steag al Franței, o cusătură albastră, iluminat ambiental, totul pentru o atmosferă plăcută. Dacă luăm la puricat interiorul vom găsi și plastice mai tari. Dar per total, Captur emană calitate.

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.

Nota 8. Habitaclul este bine compartimentat și ai spații pentru băuturi în consola centrală, și un spațiu suplimentar de depozitare sub elementul plutitor pe care se află controller-ul cutiei de viteze. Ba chiar și cartela de acces are un spațiu dedicat. 

Bancheta culisează câțiva centimetri pentru a mări spațiul pentru pasageri, atunci când portbagajul este gol, sau poate fi împinsă în față pentru a maximiza volumul portbagajului. Volumul portbagajului variază astfel între 326 și 480 litri.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

În mod ideal vor călători patru persoane și bagajele lor. La nevoie, încape și al cincilea pasager.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Chiar în ziua în care am publicat acest test, Euro NCAP a publicat rezultatele unei noi sesiuni de teste. Pe lista s-au aflat atât Renault Captur facelift, cât și noul Symbioz, model strâns înrudit cu modelul nostru de test. Scorul general a fost de patru stele pentru ambele modele.

La testele de impact frontal, Captur a fost depunctat pentru protecția slabă (calificativ marginal) pentru șofer la nivelul pieptului și pentru riscul de leziune mediu la nivelul gambei drepte a acestuia. De asemenea, la impactul lateral cu un stâlp, apare un risc mediu de leziune la nivelul pieptului șoferului.

Rezultatele obținute de Renault Captur facelift sunt:

– 76% pentru protecția pasagerilor adulți
– 80% pentru protecția pasagerilor copii
– 76% pentru protecția pietonilor, bicicliștilor, motocicliștilor
– 69% pentru sistemele de siguranță.

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Adoptarea sistemului infotainment OpenR Link cu sistem de operare Android Automotive este cel mai important update tehnic pentru acest model. Cu ecranul central de 10,4 inchi așezat în mod portret (Renault spune că așa privim și telefoanele inteligente și este cel mai natural mod de a folosi un ecran tactil), noul sistem este rapid și plăcut prin grafica sa modernă. Ai Google Maps integrat direct în sistem, iar dacă îți conectezi contul Google la mașină ai acces direct la căutările tale de pe telefon. Bineînțeles, poți folosi și Waze, iar integrarea Apple CarPlay wireless este excelent făcută.

Și chiar dacă sunt la întrebarea despre ce mi-a plăcut, aș vrea să fac o completare. Trecerea la noul sistem de operare a venit și cu mici bug-uri, să le zic așa. Spre exemplu, computerul de bord pe care contorizam distanța parcursă și consumul de carburant s-a resetat de unul singur de două ori. Apoi, într-o dimineață, sistemul multimedia nu a pornit. Ecranul a rămas negru, în ciuda eforturilor mele de resuscitare. Am decis să plec la drum, iar după o sută de metri, acesta s-a trezit la viață. Vorbind apoi cu reprezentanții Renault, am primit și rezolvarea. O apăsare lungă pe butonul Power duce sistemul într-un hard reset. Are nevoie apoi de aproximativ 25-30 secunde pentru a reporni. Cu situația asta m-am mai întâlnit în epoca recentă a automobilului.

Ai simțit că-i lipsește ceva?

Nu. Captur facelift este un automobil complet, mai ales în echiparea de top Esprit Alpine.

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?

Cum spuneam și în deschidere, Renault a gândit pentru Captur o gamă amplă care să fie atractivă pentru mai multe segmente de clienți. Poți alege între mai multe motoare pe benzină, GPL, mild hybrid și full hybrid. De asemenea avem o serie de niveluri de echipare din care poți alege.

Dacă eu am avut la test cea mai scumpă variantă a modelului Captur, și anume E-Tech Full Hybrid în echiparea Esprit Alpine cu un preț de 28.990 euro, gama modelului francez are și alte variante de oferit. Dacă vrei sistemul full hybrid, dar nu te atrage echiparea Esprit Alpine, acesta este disponibil și în echipările Evolution și Techno cu prețuri de 24.190 euro, respectiv 26.190 euro.

Prețurile încep de la 19.450 euro pentru Captur TCe 90 în echiparea Evolution și de la 20.050 euro pentru Captur TCe 100 GPL în aceeași echipare. Pentru un Renault Captur echipat cu motorizare mild hybrid trebuie să mergi la echiparea superioară Techno, iar prețurile încep de la 22.950 euro.

Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?

Pentru sistemul hibrid eficient și consumul redus. Și, după facelift, pentru cum arată.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Pentru Captur facelift există și o aplicație dedicată pentru telefonul mobil în care poți localiza mașina și poți porni o parte din sisteme, dar această aplicație este încă greoaie și mai trebuie rafinată. Se poate mult mai bine de atât.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

O antifonare mai bună la viteze mari și eliminarea bug-urilor de soft pe care le-am întâlnit.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…vrei un hibrid competent cu un consum redus de carburant. Și cu un design atrăgător.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…SUV-urile de oraș nu sunt pe gustul tău. 

Tu ți-ai cumpăra-o?

Da. Mi-a plăcut actuala generație Renault Captur încă de la lansare, în special în versiunea cu motorizare full hybrid. După facelift, îmi place și mai mult. 

Clientul perfect al mașinii?

O familie cu un copil sau chiar o persoană singură. Este un crossover bine adaptat în special vieții urbane.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Cea mai atrăgătoare formă a modelului Captur de până acum.

Fișa tehnică a mașinii

Logo Renault

Renault Captur facelift

1.6 HEV E-TECH 145 ESPRIT ALPINE

de la 28.990 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Hybrid
Sursă principală energie
Benzină
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
145 CP
Cuplu maxim sistem
255 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
6
Tracțiune
fata
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in linie/4
Capacitate cilindrică
1598 cmc
Putere maximă
90/66 CP/kW
Cuplu maxim
148 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
2
Putere maximă electric
Cuplu maxim electric
Baterie
Capacitate brută
1.26 kWh
Putere maximă încărcare AC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
10.6 s
Viteză maximă
170 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4239 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1797 mm
Înălțime
1575 mm
Ampatament
2639 mm
Volum portbagaj
348 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1459 litri
Masa proprie
1370 kg
Siguranță
Rezultat
5 stele
Preț
Preț de pornire model
28.990