Ce este și ce vrea Renault Mégane E-Tech electric de la noi?
Eram tentat să scriu că Mégane E-Tech pe baterii este modelul care pornește revoluția electrică a mărcii, însă Renault a fost unul dintre producătorii care fac electrice de pe vremea în care lumea nici nu înțelegea de ce e nevoie să bagi o mașină în priză. Însă Mégane E-Tech electric marchează un moment important în evoluția electrică Renault, fiind primul rod al platformei CMF-EV, pe care vom vedea multe modele viitoare Renault, Nissan și Mitsubishi. Pentru că, deh, la un moment dat oricum toate mașinile vor fi electrice.
Până atunci însă, Mégane E-Tech electric se prezintă ca o alternativă electrică a generației actuale Mégane, care a debutat în 2016 și care încă se vinde. Sigur, spun alternativă electrică, însă nu în sensul în care cele două versiuni (termică/hibrid și electrică) ar avea ceva în comun în afară de nume. Nume care, apropo, creează confuzie, pentru că dacă scrii „Mégane E-Tech” fără „electric” atunci înseamnă că te referi la hibridul Mégane cu motorizare termică. De ce nu poate să fie simplu oare?
Trei lucruri noi față de generația anterioară?
Totul este nou, de la design la platformă la combustibilul folosit la materiale și finisaje. Și la tehnologie!
Cu cine se bate pe piața din România?
Pe lista de rivali ai lui Renault Mégane electric se înscriu Citroën e-C4, Cupra Born, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Nissan Leaf, Volkswagen ID.3. Sigur, având în vedere că linia dintre hatchback și crossover devine din ce în ce mai fină odată cu trecerea la electric, poți să iei în calcul și Hyundai Kona electric și Kia Niro electric. Eu aș pune aici și Kia e-Soul, chiar dacă îmi este greu să descriu ce e, mai precis.
Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?
Așa cum probabil că te-ai învățat, la electrice prima întrebare este „Ce baterie are?”, pentru că de-acolo pleacă toate calculele. Mégane electric este disponibil în două versiuni de baterie: cu 40 kWh și cu 60 kWh. Apoi ai motorizările, care sunt tot două: pentru bateria de 40 kWh poți alege între un motor cu 131 CP și unul cu 218 CP; cea de 60 kWh vine doar cu motorul mai puternic. După care vorbim de variațiuni ale parametrilor de încărcare. Dar nu vreau să te încarc acum cu toate, o să povestim ceva mai jos detaliile astea.
Eu am mers cu un EV60 220, adică versiunea cea mai puternică și cu cea mai mare baterie și, implicit, autonomie. Nu mi-aș dori altceva, sincer.
Cât consumă pe bune și ce autonomie are?
În testul desfășurat pe ruta București-Brașov-București, cu câțiva zeci de kilometri de autostradă, câțiva zeci de kilometri de oraș și câteva sute de kilometri de DN, consumul mediu obținut cu Mégane E-Tech electric a fost de circa 17 kWh/100 km. Pe autostradă, la 130 km/h, mașina consumă cam 20-22 kWh. În oraș am obținut o medie de 16 kWh, iar pe drum național, 14,3 kWh/100 km.
Asta înseamnă, în termeni realiști, o autonomie de circa 350 de kilometri.
Cât de repede se încarcă la prize AC și DC?
Păi depinde în ce versiune ți-l cumperi: standard charge, super charge sau optimum charge. Doar că EV40 este disponibil în România doar cu standard charge, adică încărcare AC la 7 kW și fără posibilitatea de a fi încărcat DC (această variantă este posibilă în alte țări europene, unde EV40 se încarcă la DC cu 85 de kW. EV60 este însă disponibil ca super charge, adică se încarcă AC la 7 kW și DC la 130 kW. În versiune optimum charge, Mégane E-Tech electric poate trage curent cu 22 kW din surse AC și cu 130 kW din cele DC.
În periplul meu n-am găsit stație chiar cu încărcare la 130 kW, însă am încărcat la una de 75 kW, iar în 50 de minute am completat bateria de la 14% la 80%.
Cum se simte la drum?
Mi-e teamă că dacă zic „impecabil” o să exagerez un pic, însă mie mi s-a părut unul dintre cele mai distractive hatchbackuri electrice cu punte față motrică din câte am condus până acum. Secretul lui Mégane E-Tech electric stă în direcție, dacă e să mă întrebi pe mine. Însă cum nicio rețetă bună nu ține doar de ingredientul surpriză, ci și de potrivirea gramajelor, cred că Mégane E-Tech electric a exploatat foarte bine și partea de asistență electronică. Și suspensia multi-link de pe spate. Și masa proprie: are motor mai ușor decât cel al lui Zoe, iar mașina cu totul este mai ușoară decât în cazul concurenților direcți.
Atunci când nu te hârjonești cu el pe viraje, te răsplătește cu un interior silențios și cu o amortizare decentă a imperfecțiunilor drumului, de care avem la discreție pe șoselele din România oricum. Per total, mi s-a părut o mașină foarte echilibrată în comportament.
Cum ți se pare designul exterior?
Arată la fel de bine în realitate pe cât o face în imagini, să știi. Mi-a confirmat asta și un tip care m-a urmărit prin București doar ca să prindă un semafor lângă mine și să mă întrebe: „Frate, mașina asta există în realitate? Eu m-am gândit că e concept, ceva. Wow! E electrică, nu? E navă spațială, nu alta!” Și omul a zis asta fără să fi apucat să se uite la interior.
Cum sunt materialele la interior?
Adică ce mai primești pe lângă ecranele alea care-ți fură ochii (nu în sensul de distragere a atenției, din fericire)? Plastice moi în toate zonele unde intri în contact cu mașina, inserții fine de lemn (da, exact, lemn, nu plastic care imită lemnul), piele și pe alocuri Alcantara. Un loc deloc rău în care să te afli, sincer.
Sigur, nu primești toate astea ca dotare standard chiar de la entry-level, însă chiar și dacă ți-l cumperi în echipare de bază, un lucru va rămâne: calitatea percepută în interiorul lui Mégane E-Tech electric este simțibil îmbunătățită.
Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.
Eu îi dau 8, pentru că n-am fost convins de deschiderea portbagajului și de faptul că scaunele spate, odată rabatate, nu formează o podea plată cu restul portbagajului, care are 440 sau 1330 de litri, în funcție de poziția banchetei spate.
La interior, spațiile de depozitare sunt însă mulțumitoare, în special pentru pasagerii de pe locurile din față.
Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?
Încap până la cinci pasageri, iar cel care stă în spate pe mijloc nu va trebui să se chinuie să găsească o poziție confortabilă a picioarelor, pentru că nu ai tunel median care să treacă pe acolo. Însă trebuie să iei în calcul că forma asta a exteriorului, cu plafon plonjat, plus bateria care înalță un pic (mai puțin decât în cazul altor modele, dar totuși) podeaua va stârni ușoară claustrofobie pasagerilor înalți.
Cât de sigură e? A testat-o Euro NCAP?
A testat-o Euro NCAP imediat după apariție; i-a acordat punctaj maxim, de cinci stele, cu rating de 85% pentru pasagerii adulți, 88% pentru copii, 65% pentru participanții la trafic vulnerabili și 79% pentru sistemele de asistență. E de bine.
Pe lista de dotări de siguranță găsești, încă de la echiparea de bază, airbaguri frontale, laterale față și cortină, frânare automată de urgență, fază lungă automată, pilot automat, sistem de recunoaștere a semnelor de circulație, senzori de parcare spate și cameră de marșarier, și asistent de menținere a benzii.
Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?
Păi nu am să pot să uit prea curând sistemul de infotainment de la Android Automotive, despre care trebuie să știi că nu are treabă Android Auto/Apple CarPlay. În sensul că acest sistem de infotainment este, în sine, ca un alt dispozitiv. Te conectezi cu adresa de e-mail de Google, îți faci cont și te folosești de serviciile Google (și nu numai) independent de telefon. Mă rog, a detaliat Meșter subiectul, nu are rost să repet tot acum.
Dar am să-ți dau un exemplu, ocazie cu care subliniez și un neajuns — singurul, de altfel, găsit în urma primului conctact — al acestui tip de conectivitate, care nu ține de Renault, ci de Google: deschizi Google Maps și găsești acolo istoricul destinațiilor tale, sau destinațiile deja salvate. Doar că noi ne-am învățat să cam dăm comenzi de pe telefon, asta și pentru că suntem obișnuiți cu Android Auto sau Apple CarPlay (Mégane E-Tech electric le are și pe acestea, să știi). Cu alte cuvinte, scrii adresa folosindu-te de telefon, iar infotainmentul mașinii doar reflectă activitatea aplicației de pe telefon.
În cazul lui Android Automotive, nu se mai întâmplă asta, pentru că aplicația Google Maps de pe ecranul mașinii nu este un mirror al celei de pe telefon. Deci dacă tu cauți o adresă pe telefon — sau dacă o primești prin WhatsApp, să zicem — nu o poți trimite dintr-un foc pe ecranul mașinii. Soluția aici ar fi un buton în aplicația Google Maps prin care să-ți poți trimite destinația respectivă pe un alt dispozitiv de-ale tale. Google, ia notițe!
Dar hai că am vorbit o grămadă despre soluții tehnologice care nici măcar nu țin de Mégane E-Tech electric. Da, cea mai importantă soluție tehnologică este asta: sistemul de infotainment. Care, apropo, îți dă și o estimare a nivelului bateriei când ajungi la destinație. Este absolut minunată această funcție, că te scapă cu totul de anxietatea autonomiei.
Ai simțit că-i lipsește ceva?
Nu. Nu mi-a trecut prin cap că aș mai avea nevoie de ceva de la o mașină din segmentul ăsta pe lângă ce oferă deja Mégane E-Tech electric.
Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?
Prețurile pornesc de la 35.100 € (EV40 130, în echipare Equilibre). Și acesta este prețul de listă, adică fără să luăm în calcul subvenția Rabla Plus, care poate ajunge și la 11.500 €, dacă bifezi toate cerințele.
Dacă ți-a plăcut ce ai văzut în imaginile de până acum, atunci orientează-te către nivelul de echipare mijlociu (Techno) măcar. Nu de alta, dar în Equilibre nu primești ecranele astea mari, care sunt de mare angajament. Și nici iluminare ambientală. Și nici climatizare pe două zone, sau padele pentru reglarea intensității frânării regenerative, sau scaune și volan încălzite, sau volan din piele, sau reglaj lombar pentru scaunul șoferului. Lista de dotări standard nu se oprește aici, dar o să te las pe tine să le descoperi pe toate odată ce ești decis să plătești 8.000 € în plus pentru nivelul de echipare Techno, care începe de la 43.100 €.
Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?
Nu-ți pot spune un unique selling point pentru Mégane E-Tech electric, pentru că sunt toate aceste chestii (design, tehnologie, ținută de drum) care-l fac în continuare un hatchback de familie dezirabil, doar că acum este pe baterii. Deci pentru asta merită să ți-l iei: pentru că și-a păstrat spiritul de Mégane, doar că l-a dus la un alt nivel.
Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?
Numele. Renault nu este singurul producător care învață cum stă treaba cu botezurile odată cu tranziția la noua eră electrică, însă este cel care pare că și-a dat cel mai puțin interesul de a avea câtuși de puțin sens din punct de vedere nomenclatural.
Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?
Îl nășesc.
Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…
… vrei să faci trecerea la electric în mod cât de cât accesibil și distractiv (la condus mă refer).
Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…
… ai impresia că un Renault n-ar trebui să coste mai mult de 30.000 €, indiferent de situație. Dar totuși eu zic să faci un test drive cu el, sau măcar o vizită într-un showroom.
Tu ți-ai cumpăra-o?
Este prima pe listă atunci când mă voi gândi să fac trecerea la electrice.
Clientul perfect al mașinii?
Familiști pasionați de tehnologie — care să nu-și prindă degetele prin Android Automotive pe-acolo — care caută un hatchback electric cu care să nu le fie rușine pe stradă și care să aibă și un preț de achiziție rezonabil.
La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.
O bucățică de Renault al viitorului, disponibilă acum.