Cine este și ce vrea Renault Rafale E-Tech full-hybrid de la noi?
Noul vârf al gamei SUV de la Renault. Pe care am s-o reiau, pentru o mai bună imagine de ansamblu: Captur, Symbioz, Scenic (pur electric), Arkana, Austral, Espace (care nu se vinde în România) și Rafale.
Rafale vrea să aducă anumite tendințe premium prin trecerea la o caroserie cu plafon plonjat (spuneți-i SUV coupé, dacă doriți) dar și prin materiale și tehnologie. Rafale este, totodată, cel mai scump model din actuala gamă Renault, cu un preț de plecare de 39.900 de euro pentru versiunea Techno, cea de bază.
Trei lucruri importante față de modelul dinainte de facelift?
Aici e simplu, Rafale e primul din linia sa genealogică, așa că totul e important, dacă vreți răspunsul rapid. Renault l-a dezvoltat pe Rafale pe arhitectura CMF-D (deci de segment mediu), care poate folosi sisteme de propulsie full-hybrid (ca în cazul de față) și plug-in hybrid. Da, e un SUV-coupé, ca Arkana, dar nu îi este urmaș.
Ce concurenți are pe piața din România?
Greu de încercuit cu pixul un concurent tanda-manda, pe care Rafale să-l contreze umăr la umăr. Dacă judecăm după dimensiuni și prezență scenică, rivalii ar fi din zona X4 , GLC Coupé, Q5 Sportback. Doar că Rafale nu e atât de bine înfipt în lumea premium, așa că pe palierul de preț, rival i-ar putea fi Peugeot 3008.
Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?
Renault Rafale e disponibil în gamă în două variante de motorizare (am precizat și câteva rânduri mai sus). Intrarea în gamă se face cu versiunea Rafale E-Tech full-hybrid. O știm deja de la Austral: motor de 1,2 litri, benzină, 130 de cai-putere și un motor electric de 68 de cai-putere și încă un motor electric, cu rol de starter generator, ceva mai puțin performant, cu 25 de cai-putere.
Dacă tragem linie, sistemul full-hybrid are la dispoziție 200 de cai-putere și 205 Newtoni-metru, plus o baterie de 1,7 kWh (net). Dacă mai erau dubii, în această versiune, Rafale are doar roți motrice față. Și pentru că am atins subiectul acesta, dacă vrei musai un Rafale cu integrală, atunci schimbi și motorizarea și treci la plug-in hybrid. Pachetul e format din motorul de 1,2 litri benzină (cu 150 CP), două motoare electrice de tracțiune (unul pe față, unul pe spate), un starter/generator și o baterie cu capacitate de 22 kWh (încărcare la 7,4 kW). În total, sistemul livrează 300 CP, iar autonomia electrică declarată ajunge la un maxim de 100 de kilometri.
Indiferent de alegerea făcută, transmisia este deja-cunoscuta unitate multimodală de la Renault.
Dacă ești sigur că ai unde să încarci o baterie atunci când obligațiile tale se consumă preponderent prin oraș, hibridul plug-in poate fi soluția. Cei 100 de kilometri electrici (așa cum îi anunță Renault) ajung, în funcție de nevoi, două, trei zile. Deci nu-i un capăt de țară dacă miercuri dimineața îl pui la încărcat la stația din parcarea clădirii de birouri. Altfel, poți merge fără niciun regret all-in cu hibridul convențional.
Cât consumă pe bune și ce autonomie are?
Aici am ceva mai mult de povestit, pentru că am remarcat o chestie interesantă.
Am testat deja, acum ceva vreme, un Austral HEV, echipat cu același sistem regăsit și pe Rafale. La momentul respectiv, în temperaturi de luna mai, pe toate tipurile de drum, consumul mediu real a fost de 9,1 l/100 km.
Pe Rafale l-am testat în această toamnă, în niște zile cu maxime de 20-24 de grade maxim, deci cumva asemănător cu perioada în care l-am plimbat pe Austral. De ce aduc argumentul temperaturii? Fiindcă și acum, ca și atunci, am rulat cât mai divers, în sensul că am inclus în traseu și oraș și DN și autostradă și DJ.
Ei bine, pentru Rafale, consumul mediu real s-a stabilizat la 6,4 l/100 km, o diferență foarte mare de cel obținut cu Austral. Și mi-e greu să cred că forma caroseriei a avut atât de mult de spus, în condițiile în care stilul meu de condus nu s-a modificat. Bănuiala mea e că Renault a mai rafinat sistemul hibrid prin punctele esențiale. Sau acel Austral nu funcționa în parametri optimi, dintr-un motiv sau altul.
În orice caz, 6,4 l/100 km e un consum foarte bun și mult mai apropiat de ce zice teoria Renault, care specifică valori medii de 4,7-4,9 l/100 km, WLTP.
Eu am rulat aproape 500 de kilometri, cum spuneam, diversificat, fără să fac abuz de limitele de viteză. Rezervorul de benzină din Rafale are 55 de litri (plus alți 3 litri de rezervă), deci 58 de litri. Cu acel consum, autonomia reală ar fi fost de 900 de kilometri și-un pic.
Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?
Dacă ai mers cu Austral, poți anticipa în proporție de 90% cum e să conduci un Rafale. Dar există mici diferențe, spre mai bine în favoarea celui cu forme de SUV-coupé.
Prima este legată de gradul de amortizare al suspensiei, care trece un pic drept rigid, uneori, fără să deranjeze bunăstarea vertebrelor sau a rinichilor, în ciuda jantelor mari, de 20 de inchi – ajută aici și scaunele foarte comode.
A doua are de-a face cu direcția, care are două laturi în materie de tărie. Una relaxată în oraș, unde e foarte ușor să manevrezi o mașină cu 200 mm mai lungă decât Austral, cu 23 mm mai lată și cu ecartament mai mare 20 mm față și tot atât spate. Și una fermă la viteze mari, acolo unde ai nevoie de control, în special pe viraje negociate mai în vervă.
Apropo de condus energic: Rafale nu-i neapărat făcut pentru asta, deși față de Austral, aspectul exterior poate păcăli și mai tare la prima vedere. În continuare, e nevoie de o dozare când negociezi viteza cu pedala de accelerație, în mare parte fiindcă transmisia multimodală trebuie înțeleasă și mângâiată ca atare. Mai precis: a da talpă are foarte puțin efect în Rafale, sau cel puțin în versiunea full-hybrid.
Chiar mai mult, o astfel de tactică va fâstâci complet cuplul transmisie-motor. Soluția e o abordare mai fluidă, mai liniară, unde în loc să te înfigi, apeși (chiar și ferm pedala). Doar așa vei fi răsplătit cu cel mai bine uns mod de funcționare de care e capabil sistemul.
În afară de aceste momente, Rafale full-hybrid poate rula fin și o face, mai ales în oraș, la viteze mici. Plecarea de pe loc e mereu electrică și rămâne așa în funcție de cum accelerezi. Aici e maximul de zen pe care-l poți scoate – dar e unul foarte plăcut.
Da, vor exista situații în care motorul termic va întrerupe guraliv aura din habitaclu, fiindcă s-a decis el că e nevoie de energie în baterie. Te vei obișnui, intervențiile nu-s un capăt de țară, iar vibrațiile sunt minimale (a se citi am văzut și mai rău).
Mai am trei chestiuni de punctat.
La viteze mari, ajunge ceva mai mult zgomot de vânt în habitaclu. Poți purta o conversație, dar cu volumul ceva mai sus.
Sistemul 4Control Advanced (de a treia generație) este foarte bine pus la punct. Acum poți chiar alege nivelul de virare al roților spate, până la un maxim de 5 grade, astfel încât primul contact cu sistemul să nu fie abrupt.
Poți să conduci un Rafale ca pe un one-pedal car. Cele două clapete de pe volan nu controlează transmisia, ci tăria prin care sistemul de frânare regenerativă recuperează energie (trimisă mai apoi în baterie). Mie mi-a plăcut că te poți juca frumos pe intrarea în unele viraje, fără să piști pedala de frână.
Cum ți se pare designul exterior?
Modern. Eu nu-s fan al SUV-urilor, cu atât mai mult al SUV-urilor cu plafon plonjat. Deci pentru mine, arată contemporan, cred că ăsta-i cuvântul și de fapt asta cred că e mai important pentru Renault și clientul actual.
Pot aprecia că există o continuitate a liniilor de la exterior cu topologia de la interior, adică n-ai o caroserie îndrăzneață și un habitaclu tern. Conceptele vizuale se leagă bine în cazul lui Rafale, chiar dacă se pot face legături vizuale și cu un anume model din gama unui anume rival tot din Hexagon, desenat tot de Gilles Vidal, designerul responsabil pentru Rafale. Da, vorbesc despre Peugeot 408.
Cum sunt materialele la interior?
Comme çi, comme ça. Ba chiar aș putea spune la extreme, în cazul echipării Esprit Alpine. Adică: plasticele tari bine pitite, ascunse vederii în principiu, prin zonele inferioare, contrastează puternic cu cele foarte de calitate aduse de tot pachetul Esprit Alpine. Cu accent pe calitate. La modul că, dacă te uiți doar în zonele bine rafinate, n-ai zice că te afli într-un model de volum. Iar pentru mine, pasul e uriaș și merită un „jos pălăria” cât se poate de sincer.
Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.
Buzunarele din portiere sunt înguste în față ,dar mai alte în spate. Mi-a plăcut elementul mobil culisant de pe tunelul median, care permite o oarecare partiționare a spațiului. Tot aici sunt integrate două suporturi pentru pahare, un spațiu de depozitare adânc plus o cotieră de dimensiuni medii. A, și un spațiu unde poți adăpa cu energie (prin inducție) un smartphone.
În portbagaj, volumul e de 627 de litri. Rabatezi bancheta și extinzi valoarea la 1.914 litri.
Notă? Aș zice între 8 și 9. Hai 9.
Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?
În confort maxim 4, cu mici restrângeri aș spune chiar 5 – mai ales dacă cel din mijlocul banchetei nu e neapărat posesor de fizic impunător. Dar e spațiu mult pentru picioarele celor așezați pe banchetă iar plafonul nu te bate la cap (la propriu). Iar cotiera centrală e foarte lată, în stil lounge.
Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?
Rafale a fost la Euro NCAP, de unde a plecat cu 5 stele. Defalcată, performanța la testele de siguranță arată așa:
- 87% punctaj pentru protecția pasagerilor adulți
- 83% pentru cea a pasagerilor copii
- 69% pentru protecția participanților vulnerabili la trafic (pietoni, bicicliști, scuteriști, motocicliști, trotinetiști)
- 87% pentru funcțiile de siguranță activă și pasivă
Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?
Pe primul loc ar trebui să fie sistemul multimedia OpenR Link, felul în care a fost implementată platforma Android Automotive 12. Instrumentarul de bord e deservit de un ecran digital de 12,3 inchi și rezoluție 1920×720 de pixeli, unit cu un al doilea display – de 12 inchi, amplasat central, în poziție verticală, cu rezoluție de 1250×1562 de pixeli.
Grafica? Impecabilă. Răspunsul sistemului? Instantaneu, în aproape 99% din ocazii. Am conectat telefonul (un iPhone) fără probleme din prima, atât prin Bluetooth cât și prin cablu. Da, pe lângă Apple CarPlay există și compatibilitate Android Auto.
Pe locul doi, la mică distanță, aș pune sistemul head-up display implementat foarte bine, pe o suprafață mare, extrem de lizibil și de organizat ca mod de livrare a informației – viteză curentă, limite de viteză, indicații ale sistemului de navigație.
Iar pe locul al treilea, plafonul panoramic Solarbay, care folosește câmpuri electrice pentru a disloca molecule din propria-i structură, modificând astfel luminozitatea. Și să nu uit, sistemul audio Harman Kardon.
Ai simțit că-i lipsește ceva?
Ceva mai multă coerență în zona de aranjare interioară – și aici mă refer la ergonomie. Multitudinea de sateliți din jurul volanului e ușor overkill și n-aș avea o problemă cu 90% din ele așa cum am cu amplasarea nefericită a selectorului transmisiei.
Da, s-a eliberat spațiu pe tunelul median și e loc de un element care glisează și partiționează spațiul de depozitare de aici. Cool. Dar de ce trebuie să acționez ștergătoarele de parbriz (aproape) de fiecare dacă când vreau să merg în marșarier, nu știu…
În fine, aș mai avea de comentat despre vizibilitatea foarte redusă prin lunetă, care stă înclinată la un unghi de 17 grade de dragul eficienței aerodinamice. Cu toate astea, emoții la parcare sau la navigarea prin spații zgârcite nu vei avea, fiindcă Rafale e ticsit cu senzori și camere, inclusiv cu vedere de deasupra, la 360 de grade.
Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?
Lucrurile sunt destul de simple în gamă. Renault oferă trei echipări mari pentru Rafale: Techno și Esprit Alpine, în cazul versiunii full-hybrid, respectiv Esprit Alpine și Atelier Alpine, în cazul hibridului cu încărcare la priză. Cum probabil ați intuit, mașina din imagini e un Rafale Esprit Alpine, deci dotat cu toți zurgălăii de rigoare disponibili în cazul variantei full-hybrid.
Rafale Techno Full-Hybrid pleacă de la 39.900 de euro, în timp ce Rafale Esprit Alpine necesită 44.400 de euro.
Mențiune: chiar dacă este echipare de bază, Techno include o grămadă de dotări, inclusiv o cameră pentru marșarier, asistență la parcare la 360 de grade, cruise control adaptiv cu funcție Stop & Go, printre altele.
Esprit Alpine plusează cu sistemul 4Control, scaune față încălzite, jante din aliaj (tot 20 de inchi, ca pe Techno, dar cu alt design) și pachetul de personalizare interioară, cel care aduce acel plus de calitate și finețe.
Din punctul meu de vedere, decizia de cumpărare se reduce la situația în care ai sau ești dispus să plătești 4.500 de euro în plus pentru a trece de la Techno la Esprit Alpine.
În cazul lui Rafale PHEV, prețurile încep de la 48.400 (Esprit Alpine) și urcă până la 52.900 (Atelier Alpine).
Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?
Pragmatic, aș zice consum. Dacă ar fi să dezvolt, aș zice consum, aspect și tratament pe care-l primești la interior – inclusiv și mai ales cel tehnologic.
Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?
Am recunoscut că designul e modern, dar strict la nivel de preferințe personale, mi-e greu să accept numele coupé asociat unui SUV. Asta e, sunt de modă veche.
Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?
Eu îl văd pe Rafale cu un motor mai mare, fiindcă exteriorul e la un nivel, interiorul la fel, iar un 1.2 (fie el și parte dintr-un ansamblu hibrid cu 200 de cai-putere) e un pic departe de toată povestea pachetului primit în ansamblu. Poate un test cu hibridul plug-in o să-mi schimbe această idee.
Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…
…te-a dat peste cap caroseria de SUV-coupé, dar zona premium nu îți e accesibilă și colac peste pupăză, trebuie să te gândești și la familie.
Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…
…te-ai fixat pe faptul că un producător de volum nu poate atinge, punctual, zona de premium.
Tu ți-ai cumpăra-o?
Nu.
Clientul perfect al mașinii?
Rafale e de familie, să fim înțeleși. Dar e pentru familii unde se mai poartă costume, sacouri, rochii și pantofi cu toc în afara situațiilor sociale cu dress code. Cine ia un Rafale ține și la imagine, sau cel puțin la aparențe.
La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.
Proiecția familistului chic pe șosea.