Test Drive: Renault Scenic E-Tech Electric

Încărcat de

Scenic s-a transformat. Dintr-un monovolum clasic a devenit un crossover electric ce oferă spațiu din belșug și un design avangardist.

Cine este și ce vrea Renault Scenic E-Tech Electric de la noi?

Cine își mai aduce aminte de monovolume?

Automobile extrem de practice, dedicate celor cu familii care aveau nevoie de spațiu, monovolumul era o prezență constantă în oferta marilor constructori până acum câțiva ani. Acest tip de caroserie avea să cadă, însă, în umbră, odată cu apariția și popularizarea SUV-urilor. 

Scenic este unul dintre modelele care au pus caroseria de tip monovolum pe hartă. Dezvoltat inițial ca o variantă a compactului Megane, prima generație a apărut în 1996. A urcat rapid în preferințele publicului, mai ales în Franța, unde generație după generație (patru, ca să fiu mai precis) a fost unul dintre cele mai populare modele oferite de Renault.

Începând cu a cincea generație, Renault a întors foaia și propune acum un crossover full electric, cu un design modern și un interior venit parcă din viitor.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară?

Totul este nou pentru Scenic, Renault reinventând, practic, acest model. Ca să ai un punct de sprijin, a patra generație, care a rămas în fabricație până în 2022, avea un design similar cu al modelului Espace și era disponibilă în două variante de caroserie: Scenic și Grand Scenic.

De la un monovolum cu forme clasice, Scenic s-a transformat in crossover. Bașca, exclusiv electric. Îl văd ca pe o alternativă la Megane E-Tech care se adresează celor care vor mai mult spațiu de la un model de clasă compactă.

Ce concurenți are pe piața din România?

Scenic e un crossover, deci joacă undeva la limita dintre SUV și hatchback. Cum segmentul electricelor de azi se axează mult pe caroseriile în formă de SUV (cerere și ofertă), eu zic că Scenic se aruncă spre acei reprezentanți. Cu dimensiuni exterioare un pic mai mici decât ce ar trebui să vedem în segment, dar cu un ampatament generos, modelul francez își dă coate cu mai toate SUV-urile electrice compacte de pe piață. Adică modele precum Kia Niro EV, Hyundai Kona electric, Peugeot e-3008, Skoda Enyaq sau Volkswagen ID.4.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Noul Scenic împarte platforma tehnică cu modelul Megane E-Tech, dar vine cu o serie de noutăți, cea mai importantă fiind introducerea unei baterii cu capacitate mare în combinație cu motorul de 220 CP (soluție ce nu există pe modelul Megane).

Renault propune două variante de motorizare pentru noul Scenic. Ambele versiuni vin cu motorul electric amplasat pe puntea față. Varianta de bază folosește un motor de 170 CP și 280 Nm alimentat de o baterie de 60 kWh. Autonomia oficială pentru această versiune este de 430 kilometri.

A doua variantă este echipată cu un motor mai puternic, de 220 CP, secondat de o baterie cu capacitate de 87 kWh. Autonomia oficială pentru această versiune este de 610 kilometri, ceea ce o transformă într-o mașină de familie completă. Este și versiunea pe care eu aș alege-o și pe care o recomand.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Pentru că o mașină de familie trebuie să fie pregătită pentru orice situație, iar o autonomie bună este esențială.

În cele câteva zile de test (cu versiunea cu 220 CP și baterie de 87 kWh) am parcurs peste 200 kilometri cu Renault Scenic Esprit Alpine, iar consumul obținut a fost foarte apropiat de cel oficial (17,2 kWh/100 km conform WLTP).

După trasee urbane, drumuri naționale, dar și autostradă, am lăsat mașina în curtea Renault cu un consum mediu de 18,1 kWh/100 km. E drept, valoarea asta am obținut-o când vremea încă nu intrase în ritm hibernal.

Mi-a plăcut faptul că pe computerul de bord sunt afișate mereu trei valori pentru autonomie: autonomia maximă conform WLTP, autonomia pe baza consumului din ultimii 70 de kilometri și autonomia în regim de mers de autostradă la o temperatură de 5 grade Celsius.

e-charge, prima rețea de stații de încărcare înființată în România, deține în acest moment peste 800 de puncte de încărcare în toată țara (împreună cu partenerii săi). Detalii aici

Cât de repede se încarcă la prize AC și DC?

Pentru priza sau wallboxul de acasă Renault a pus pe Scenic un charger ce permite să tragă cu 7,4 kWh din rețea. Dacă vrei mai mult, pentru suma de 1500 euro, se poate upgrada la 22 kW, cifra maximă pentru încărcări AC. 

Pentru încărcări rapide, cifra diferă în funcție de tipul bateriei de pe mașină. Pentru modelul cu baterie de 60 kWh, aceasta se poate încărca cu maximum 130 kW, iar pentru cu baterie de 87 kWh, puterea crește la 150 kW.

Astfel, o încărcare completă la AC 7,4 kW durează 13 ore, la AC 11 kW ne trebuie 9 ore, iar la AC 22 kW doar 5 ore. Pentru o încărcare rapidă de la 0 la 80% la o stație de 130 kW încărcarea durează 37 minute. Timpul e valabil și pentru bateria de 87 kWh.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Primul lucru pe care l-am remarcat la exemplarul nostru de test a fost confortul oferit de suspensie, în ciuda roților de 20 inchi pe care le primești pe nivelul de echipare Esprit Alpine. Chiar cu jante mari, suspensia filtrează bine denivelările din oraș.

La drum lung, suspensia își arată și cealaltă față, putând fi fermă la nevoie. Scenic e mai confortabil față de Megane E-Tech, de exemplu, punând accent pe latura dedicată familiei. Este și plăcut și ușor de condus. Îți intră ușor pe sub piele și mi-a plăcut să îl manevrez chiar și în oraș, unde este foarte fâșneț, în ciuda dimensiunilor. Direcția este comunicativă, dar mi-aș fi dorit, poate, un volan “mai greu”.

Poți regla nivelul de recuperare al energiei prin decelerare și dacă alegi nivelul cel mai mare, poți controla mașina doar cu ajutorul pedalei de accelerație.

Ai la dispoziție și moduri de rulare, pe care le poți selecta printr-o simplă apăsare a unui buton amplasat pe volan. Diferențele sunt sesizabile de la amorțitul Eco, la normalul Comfort și agitatul Sport. Poți configura și un mod individual.

Cum ți se pare designul exterior?

Excelent. Scenic mi se pare că arată modern și atrăgător, fiind la această oră unul dintre cele mai interesante modele din gama Renault din punct de vedere al designului. Mi-a plăcut în special partea frontală cu grila închisă cu un element ce imită un fagure și blocurile optice înguste integrate perfect cu sigla mărcii și luminile de zi verticale. 

Avem mânere aerodinamice pentru portiere, care se retrag automat în caroserie când ne punem în mișcare sau când încuiem mașina. Sunt identice cu cele folosite de Megane E-Tech. În spate avem o lunetă destul de îngustă și stopuri LED asemănătoare cu litera Y.

Cum sunt materialele la interior?

Interiorul emană un aer modern fiind dominat de ecranele cu grafică excelentă. Nu avem piele sau lemn, Renault mergând pe cale sustenabilității și alegând materiale reciclate. Chiar și ”pielea” în care este îmbrăcat volanul conține 51% materiale reciclate. Dar nimic nu se simte aiurea, ba chiar totul e de calitate cu materiale moi, plăcute la atingere.

Iar echiparea Esprit Alpine aduce o serie de tușe care cizelează și mai mult interiorul: cusături albastre, pedalier din aluminiu și iluminare ambientală multicoloră. Păcat că Renault preferă încă plasticul negru lucios ”piano black” în zona ecranelor, materiale pe care se văd imediat amprentele și praful.

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.

Nota maximă. Renault a structurat foarte bine spațiile de depozitare din noul Scenic, astfel că ai loc să pui toate lucrurile de care ai nevoie în habitaclu. Sunt 38,7 litri de spațiu împrăștiați în diverse forme, inclusiv o cotieră în care intră 3,4 litri. Avem loc dedicat pentru telefonul mobil, iar portbagajul are un volum de încărcare de 545 litri. Prin rabatarea spătarului banchetei, volumul de încărcare crește la 1670 litri. Mai există și 54 litri disponibili sub podeaua portbagajului. Accesul în portbagaj se face printr-un hayon acționat electric.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Cinci, bineînțeles. Dar pentru călătorii lungi în cel mai deplin confort, recomandăm ca patru pasageri să ia loc în Scenic. E loc suficient pentru genunchii pasagerilor din spate, iar pe mijloc avem o cotieră multifuncțională care poate face călătoria mai plăcută pentru cei care au luat loc pe banchetă.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Da. În luna mai 2024, Scenic a trecut prin testele de siguranță organizate de către Euro NCAP. Pe care le-a trecut cu nota maximă de cinci stele. Iar scorurile înregistrate pe categorii sunt la fel de bune. Pentru protecția pasagerilor, Scenic a primit calificativul 88%, 89% pentru protecția pasagerilor copii, 77% pentru protecția utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor și 85% pentru Safety Assist. 

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Plafonul panoramic Solarbay. O soluție interesantă ce permite plafonului din sticlă să se opacizeze prin simpla apăsare a unui buton eliminând astfel nevoia pentru un sistem suplimentar stil jaluzea. Sticla utilizată este reciclată în proporție de 50%, iar sistemul permite opacizarea în trepte (închis total, închis jumătate față, închis jumătate spate, deschis complet). Dacă te întrebi cum se face acest lucru, tehnologia se numește PDLC (polymer dispersed liquid crystals) și se bazează pe cristale lichide. A, și poate fi operat și prin comenzi vocale. Renault mai utilizează această soluție tehnică și pe noul model Rafale.

Sistemul multimedia OpenR cu Android Automotive. Planșa de bord digitală și ecranul vertical amplasat central sunt elementele de care te vei folosi de fiecare dată când te instalezi la volanul noului Scenic. Layout-ul este similar cu cel întâlnit la Megane E-Tech, dar și la modelele cu motorizări termice Austral și Rafale. Sistemul multimedia OpenR utilizează ca sistem de operare Android Automotive customizat după nevoile mărcii franceze. 

Ai simțit că-i lipsește ceva?

Pe exemplarul de test lipsea sistemul de camere cu vedere 360 grade. Putem trăi și fără el, dar i-am simțit lipsa la anumite manevre. De asemenea, scaunul pasagerului nu beneficiază de reglaje electrice pe nivelul de echipare Esprit Alpine.

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?

Renault oferă trei variante de echipare pe piața din România. Numite Evolution, Techno și Esprit Alpine, toate sunt bine echipate, iar prețurile încep de la 34.800 euro, dacă includem și prima Rabla Plus (39.900 euro fără Rabla). Evident, acest preț este valabil pentru echiparea Evolution care este disponibilă cu motorul electric de 170 CP și bateria mică de 60 kWh.

Dacă vrem motorul mai puternic și bateria mai mare, trebuie să ne orientăm spre echiparea Techno care are un preț de pornire de 40.400 euro (45.500 euro, fără Rabla Plus). 

Exemplarul nostru de test a venit în echiparea de top, Esprit Alpine, al cărui preț începe de la 42.400 euro (47.500 euro, fără Rabla Plus). Disponibilă doar cu motorul de 220 CP și bateria Extended Range de 87 kWh este, în opinia mea, cea mai bună alegere. Pentru o diferență de 2000 euro primești jante de 20 de inchi cu design specific, pachetul exterior Esprit Alpine, interior tapițat în Alcantara, volanul îmbrăcat în Nappa, ornamentele Alpine, pielea sintetică de pe planșa de bord plus scaune față și volanul încălzite.

Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?

Pentru balansul perfect între designul atractiv și latura practică. Și pentru interiorul extrem de modern.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Satelitul din spatele volanului prin care controlezi comenzile sistemului audio. Mi se pare o soluție învechită (aveam ceva similar pe Dacia Sandero de primă generație), care ar putea fi înlocuită cu butoane amplasate pe volan. 

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Aș regândi un pic amplasarea celor două manete plus un satelit de comenzi în partea dreaptă a volanului. Sunt prea multe și te poți încurca în ele dacă nu ești obișnuit cu acest gen de amplasare. Și aș renunța la mânerele aerodinamice ale portierelor care se retrag automat în caroserie la pornirea de pe loc. 

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…vrei un Renault cu design modern, spațiu din belșug și autonomie electrică mare.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…ideea unei mașini de familie cu motor electric te sperie.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Deși nu am nevoie de atât de mult spațiu, Scenic mi-a intrat pe sub piele. Da, ar fi pe lista mea.

Clientul perfect al mașinii?

O familie ce are nevoie de un automobil spațios și vrea să meargă pe calea electrificării.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Un automobil electric practic dedicat familiei.

Fișa tehnică a mașinii

Logo Renault

Renault Scenic

BEV 87KWH 220 ESPRIT ALPINE EXTENDED

de la 47.500 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Electric (BEV)
Sursă principală energie
Electric
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
218 CP
Cuplu maxim sistem
300 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
1
Tracțiune
fata
Motor termic
Configurație / nr cilindri
Capacitate cilindrică
Putere maximă
Cuplu maxim
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
1
Putere maximă electric
218 CP
Cuplu maxim electric
300 Nm
Baterie
Capacitate brută
92.00 kWh
Putere maximă încărcare AC
7.4 kW
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
7.9 s
Viteză maximă
170 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
16,8 kWh/100 km
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
625 km
Dimensiuni și mase
Lungime
4470 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1864 mm
Înălțime
1571 mm
Ampatament
2785 mm
Volum portbagaj
545 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1449 litri
Masa proprie
1863 kg
Siguranță
Rezultat
Netestat
Preț
Preț de pornire model
47.500