Test drive: Renault Symbioz hibrid

Renault Symbioz este al treilea SUV compact al mărcii și completează portofoliul format din Austral și Arkana.

Cine este și ce vrea Renault Symbioz de la noi?

În 2021, Luca de Meo, omul care trage hățurile grupului Renault a prezentat un plan strategic prin care se urmărea dezvoltarea pe mai multe axe. Planul a intrat rapid în aplicare, iar pe listă se aflau și o serie de modele noi care să sporească vizibilitatea (și, inevitabil, vânzările) mărcilor din grup. În cazul mărcii Renault, unul dintre punctele discutate a fost grupul modelelor din segmentele C și D. Cu subiect și predicat: 7 modele în cele două segmente amintite anterior care să pună Renault în avantaj.

Iar Symbioz este unul dintre cele 7.

SUV de segment C get-beget, Symbioz vrea să atragă din clienții care s-ar fi orientat spre ograda rivalilor, dar în același timp vrea să suplinească și dispariția lui Megane break. Totodată, oamenii de la Renault sunt încrezători că noul Symbioz n-o să ducă muncă de lămurire în interiorul companiei și n-o să se ajungă la canibalism. Spun asta pentru că în spatele ușilor așteaptă Captur (cu o mică steluță aici datorată apartenenței la segmentul B), Arkana, Austral și electricele Megane E-Tech și Scenic E-Tech.

Sigur, din spatele unei tastaturi e simplu să spui că poate Renault n-ar fi avut nevoie de încă un model de segment C. Și totuși, anul trecut, 39% dintre mașinile noi vândute în Europa au fost de clasă compactă, iar ăsta e un argument solid să crești oferta când cererea e atât de sus.

Simt că m-am lungit, așa că o să fac o scurtă recapitulare vizavi de Symbioz: SUV de segment compact care bifează cât mai multe dintre nevoile publicului și care trebuie să pună umărul la creșterea vânzărilor.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară?

Symbioz n-a mai avut o altă generație, deci o comparație directă nu-i posibilă. Dar n-o să las lucrurile așa și o să merg pe urmele existente.

În primul rând, Renault spune că în momentul în care designerii și inginerii s-au pus pe desenat și proiectat noul Symbioz, muza din spatele planșelor virtuale a fost Renault 16, un model cu o caroserie atipică anilor ’80 și cu dotări care să satisfacă un public numeros. Tot rol de inspirație l-a jucat și Espace, model care a pus cuvântul monovolum în viețile multor europeni. Și cam atât cu referințele istorice.

În al doilea rând, Symbioz e frate bun cu Captur. Conform spuselor oficialilor Renault, mai întâi s-a lucrat la Symbioz, iar apoi, modificările aduse platformei au fost trimise și spre Captur facelift, model lansat în România acum câteva săptămâni și testat deja de Tudor. Interiorul e similar cu al lui Captur, dar aici Renault s-a jucat cu detaliile și a adăugat elemente din alte sfere proprii. Spre exemplu, grafica instrumentarului de bord (preluată de la Rafale), plafonul Solarbay (al cărui debut a avut loc odată cu Scenic) și portbagajul cu deschidere electrică acționată de la distanță (fie prin butonul din cabină, fie prin simpla flexare a piciorului pe sub bara spate, fie din cheie) sunt lucruri pe care n-o să le găsești pe Captur, dar le poți avea pe Symbioz.

Din punct de vedere estetic, lucrurile sunt simple și aici: luminile de zi pe verticală au ca punct de plecare Scenic, iar grila trimite un pic spre Rafale, cu cârlig de ancorare clar pe Captur facelift.

Pe scurt, Symbioz e un amestec care cuprinde cât mai multe într-un pachet compact.

Ce concurenți are pe piața din România?

Toate SUV-urile de segment C: de la Volkswagen Tiguan la Skoda Karoq, de la Honda ZR-V la Toyota Corolla Cross, de la Kia Sportage la Nissan Qashqai. În listă intră și frații Austral și Arkana, bineînțeles.

Ca să mai cern din rivali, n-ar fi rău să pun în context și faptul că Symbioz (pentru moment) e disponibil doar în configurație full-hybrid. Prin urmare, lista combatanților se mai rărește, însă nu atât de mult încât Symbioz să răsufle ușurat.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Acum, la momentul lansării, Symbioz este disponibil cu o singură motorizare, un full-hybrid fără încărcare la priză trecut de ceva vreme prin încercări. Comercial, modelul se numește Symbioz E-Tech 145, iar sistemul de propulsie include un motor termic (1,6 litri cu patru cilindri, benzină, aspirat) și două motoare electrice, unul capabil să transmită energie roților din față și unul cu rol de starter/generator.

Motorul termic dezvoltă 94 de cai-putere, iar electricul plusează cu 49 CP. Cuplul motor total este de 250 Nm.

Resursele sunt gestionate de transmisia multimodală cu 2 trepte care controlează motorul electric și alte 4 pentru motorul termic. Apoi, motoarele și transmisia își îmbină abilitățile în 14 posibilități diferite de operare. Capul de linie e dat de bateria de 1,2 kWh.

În 2025, Renault va introduce pe Symbioz și o motorizare mild-hybrid. Nu există alte informații pe această temă, deci până la momentul T1 (identificat prin debutul propulsorului mild-hybrid) n-am cum să recomand altceva în afară de hibridul fără încărcare la priză. Bine, judecată la rece, cred că tot asta v-aș fi recomandat și dacă în gamă ar fi existat altceva. Dezvolt pe parcurs de ce.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Și iată și primul motiv pentru care aș recomanda hibridul: consumul de carburant. În cadrul testului internațional din Spania am condus pe două bucle pregătite de organizatori: una de 80 de kilometri și una de 200 de kilometri. Sigur, condiții diferite pentru cele două: cea scurtă a fost formată mai mult din drumuri naționale și ceva autostradă, în timp ce traseul lung a inclus și o sumedenie de porțiuni prin satele și orașele din apropiere de Valencia. La finalul primei zile, cea care a inclus traseul de 200 de kilometri, consumul mediu mixt a fost de 5,3 litri/100 de kilometri. A doua zi, pe bucla scurtă, consumul a fost de 4,6 litri/100 de kilometri.

N-am exagerat în niciuna dintre zile în ceea ce privește condusul sportiv, dar în schimb, climatizarea a funcționat non-stop.

Renault anunță un consum mediu mixt de 4,7 litri/100 de kilometri, deci valorile obținute gravitează în jurul normei WLTP.

Cât despre autonomie, aceasta ar trebui să treacă de 800 – 850 de kilometri (rezervor de 48 de litri).

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Norma segmentul SUV compact dictează ca direcție generală confortul, cât timp nu cauți prin galantarul diviziilor de performanță. Prin urmare, Symbioz nu încalcă regula asta nescrisă, iar comportamentul dinamic e unul care pune confortul pe primul loc. Și o face cu încredere. Sigur, nu are pneumatică, prin urmare mai există scăpări, dar astea sunt general valabile.

Direcția mi s-a părut un pic prea anesteziată, dar partea bună e că aici se pot face corecturi. În modul de rulare Perso alegi configurația High a direcției și simțurile se ascut puțin.

Zgomotul la rulare ar putea fi îmbunătățit. De pe la 100 km/h în sus începi să simți nevoia să schimbi tonul vocii ca să acoperi sunetele venite din afară. Bine, dacă fac o verificare a senzațiilor pe care le-am tot avut în ultimul an într-un Renault de generație nouă, pare că bubița asta persistă. M-am plâns în trecut de zgomotul de vânt și la Megane E-Tech și la Scenic E-Tech, iar acolo lucrurile sunt cumva acutizate și de faptul că sub capotă se află motoare electrice.

Și dacă tot am ajuns la partea cu zgomot de motor, merită să zic că propulsorul lui Symbioz nu-i unul guraliv. Da, îți oferă indicii senzoriale că-i acolo, dar nu într-atât cât să vrei să-l reduci la tăcere.

V-am zis că aș recomanda hibridul. Conform oficialilor Renault (mi-ar fi fost aproape imposibil să testez asta), sistemul hibrid poate rula în regim urban 80% din timp în modul electric. Practic, până la viteze de 50 – 60 km/h (când zgomotul la rulare nu deranjează) motorul termic e pornit cu țârâita. Deci zgomot și vibrații puține.

Și aș mai avea ceva de adăugat. Înțeleg moda jantelor cât mai mari, dar dacă vrei plus pe partea de confort, alege unele mai mici. În cazul de față, cele cu diametrul de 19 inchi sunt undeva la limită. Ar fi mers o măsură mai mică.

Per total, Symbioz e genul eficient.

Cum ți se pare designul exterior?

Dacă Renault ar fi lansat Symbioz înaintea lui Rafale, aș fi spus că-i cel mai atrăgător SUV din gama francezilor. Dar chiar și așa am apreciat faptul că Renault a reușit să mai “înghesuie” încă un SUV compact în gamă care să nu fie doar o copie la scară a altui model deja existent.

Ce nu am apreciat atât de tare? Faptul că Renault vrea să împingă designul ăsta cu lumini poziționate pe verticală. Avem Clio facelift, Captur facelift, Rafale și Scenic. Sigur, cu diferențe minore pentru fiecare categorie în parte, dar simt că deja se formează o păpușă Matrioska. Ce vreau să zic cu asta? Că n-ar fi stricat și mai multă personalitate.

Cum sunt materialele la interior?

Symbioz e mai apropiat de Captur decât de Austral, iar asta înseamnă că prin habitaclu o să dai și de plastice dure, nu neapărat prietenoase cu simțurile. Măcar au încercat să nu le pună chiar prin zonele prin care îți vei plimba degetele tot timpul.

Bine, la o analiză clară, e fix mixul deja clasic pe care îl știm din industrie în zona producătorilor de volum. Partea bună, finisajele nu sunt rele deloc, iar asamblarea e făcut cu simț de răspundere.

N-aș putea să zic că mi-a atras atenția ceva anume, dar mixul gândit de Renault ar trebui să satisfacă din nevoile majorității.

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.

O fi el compact, dar pe partea de spații de depozitare nu stă rău. În total, Symbioz adună 24,7 litri de spații de stocare la interior (7 dintre ei sunt rezervați torpedoului).

În fețele portierelor n-o să te chinui cu sticlele de apă la jumătate de litru, iar pe tunelul median, sub consola “plutitoare” ai loc dedicat pentru telefonul mobil. Cheia o poți depozita și pe ea într-un loc special, iar în cotieră încap lucruri mărunte.

Ca să dau și notă: 9.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Aici e cu tăiș dublu. Pentru că Symbioz este echipat cu o banchetă spate care culisează pe o distanță de 16 centimetri. Dacă ai de luat cu tine alte persoane, atunci situația arată în felul următor: locul la picioare și cap e în media segmentului pentru persoanele care vor sta în extremitățile banchetei. Pentru locul de la jumătate n-aș recomanda drumuri foarte lungi pentru pasagerul adult.

În condițiile acestea, Symbioz plusează cu un portbagaj cu 492 de litri (știu break-uri de segment mediu cu o valoare mai mică). Podeua falsă plată (sub care poți să mai ascunzi diverse obiecte medii) și gura de încărcare fără o buză proeminentă sunt avantaje.

Dacă ai nevoie să transporți bagaje mai multe, poți oricând elibera încă 132 de litri prin culisarea banchetei spre față. În cazul ăsta, te asigur că doar copiii așezați pe scaune vor mai avea loc.

Pentru transporturi “de marfă”, prin rabatarea banchetei se obțin 1.582 de litri.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

În momentul redactării, Euro NCAP încă n-a pus mâinile pe Symbioz. Și nici n-o să mă raportez la rezultatul lui Captur, dintr-un singur motiv: SUV-ul de segment B a fost testat în 2019, iar facelift-ul, cel mai probabil (conform tradiției Euro NCAP) n-o să ajungă față în față cu barierele și stâlpii organizației belgiene.

Chiar dacă nu există încă rezultate, pot să amintesc o parte dintre sistemele de siguranță integrate de Renault pe Symbioz. Sunt 29 de “îngeri păzitori” în total, inclusiv un sistem cruise control adaptiv cu tehnologie de conducere semiautonomă de nivel 2. Are funcție stop&go, poate centra mașina pe bandă, recunoaște semnele de circulație și folosește și date din partea navigației. Tot aici intră și sistemul de frânare automată pentru mersul cu spatele, dar și un sistem de camere cu vedere panoramică la 360 de grade. În cazul acesteia din urmă, n-ar fi stricat un update pe calitatea imaginilor livrate pe ecranul central.

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Nu știu dacă s-a mai zis, dar mie mi-a plăcut mult plafonul Solarbay, care poate fi opacizat digital (total sau parțial), fie dintr-un buton amplasat pe plafon, fie printr-o comandă vocală. Iar treaba asta face inutilă perdeluța clasică pentru plafon. Ideea există și pe la alți constructori (Porsche, Audi), dar n-ar fi rău să ajungă în ofertele producătorilor de volum.

Tot aici aș trece și sistemul de infotainment OpenR Link bazat pe Android Automotive. Mi se pare la îndemâna să te conectezi cu contul Google, iar mai apoi să ai o sumedenie de aplicații și informații interconectate (mașină – telefon – computer/laptop).

Includ la capitolul ăsta și eficiența sistemului hibrid de propulsie. Chiar dacă Renault a așteptat niște ani buni până să intre în hora începută acum mult timp de Toyota, tehnologia folosită se ridică la noile standarde. Și includ aici tot pachetul: de la perechea motor termic – motor electric la transmisia multimodală (cu ale ei mici scăpări în anumite condiții) și la bateria dimensionată potrivit.

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?

În acest moment, Symbioz este disponibil în trei versiuni de echipare. În ordinea specificațiilor: Techno, Esprit Alpine și Iconic.

Techno, nu-i deloc o echipare sărăcăcioasă. Nu te lăsa păcălit de faptul că e intrare în gamă. Printre dotările pe care le oferă amintesc următoarele: cruise control adaptiv cu funcție stop&go, instrumentar de bord de 10,3 inchi, ecran central de 10,4 inchi, volan îmbrăcat în piele ecologică, sistem mult-sense cu trei moduri de condus, lumini față și spate cu LED, jante din aliaj cu diametrul de 18 inchi plus un pachet generos de sisteme de siguranță.

Prețul de pornire pentru un Symbioz E-Tech 145 în echiparea Techno e de 29.450 de euro. Ca să ai și puncte de comparație, un Captur facelift cu aceeași motorizare și același nivel de echipare are un preț de pornire de 26.190 de euro, iar un Arkana (Techno, E-Tech 145) pleacă de la 30.050 de euro. Pe Austral nu-l pun în listă dintr-un singur lucru: motorul termic folosit diferă.

Echiparea Esprit Alpine aduce o serie de elemente exterioare și de interior grupate sub numele, evident, Esprit. Practic, tușe fine care ar trebui să sugereze un plus de sportivitate. La acestea se adaugă, printre altele, tapițeria mixtă din textil și TEP (o țesătură granulată mai plăcută la atingere decât pielea) cu elemente decorative albastre și jantele de 19 inchi. Prețul de pornire al versiunii Esprit Alpine? 31.450 de euro.

Vârful de gamă Iconic oferă în plus, printre altele, volanul și scaunele față încălzite, Around View Monitor (sistem cu 4 camere cu vedere panoramică la 360 de grade) și parbriz încălzit. Prețul de pornire al acestei versiuni este de 32.950 de euro.

Indiferent de nivelul de echipare ales, plafonul Solarbay (că tot l-am amintit câteva paragrafe mai sus) e disponibil opțional (1.500 de euro).

În cadrul testului internațional am condus versiunile Esprit Alpine și Iconic. Dintre cele două aș alege Esprit Alpine. E un pic mai colorat.

Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?

Designul mi se un selling point în segmentul compact. Când ai foarte multe modele din care să alegi, e clar că majoritatea se îndreaptă spre cele care exprimă mai multe din punct de vedere estetic. Iar Symbioz comunică bine pe partea asta.

Al doilea lucru – că n-am cum să mă opresc doar la design – e eficiența sistemului hibrid. În condițiile de resurse date, consumul și reprizele mi se par mai mult decât potrivite pentru Symbioz.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Se aruncă prea mult în partea de Captur – Arkana în ceea ce privește interiorul. Mi-ar fi plăcut mai mult ca inspirația pentru habitaclu să vină de la Megane E-Tech, Austral, Scenic E-Tech și tot așa.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Chiar dacă e doar baza segmentului C în portofoliul Renault, cred că n-ar fi stricat materiale și mai bune la interior. Să fi mers mai mult pe urmele lui Austral.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…vrei un hibrid care nu doar că e eficient, dar arată și bine și propune spațiu suficient pentru tine și familia ta.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…ai visat mereu la un Tiguan.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Iată o întrebare dificilă. Nu sunt un fan al SUV-urilor, dar am câteva plăceri vinovate în segment. Totuși, deși îmi place sistemul hibrid folosit de Renault, parcă l-aș lua la pachet cu Clio, nu cu Symbioz.

Clientul perfect al mașinii?

Tinerii (pe motiv de design) și familiile cu un copil (pe motiv de spațiu suficient pentru toți trei). Și bineînțeles, orice alt tip de client care ține mașina mai tot timpul sufocată în traficul urban și care e satisfăcut de spațiul livrat de un SUV de segment compact.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Un SUV compact cu o misiune foarte dificilă.

Fișa tehnică a mașinii

Logo Renault

Renault Symbioz

1.6 HEV 145 E-TECH ESPRIT ALPINE

de la 31.450 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Hybrid
Sursă principală energie
Benzină
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
143 CP
Cuplu maxim sistem
250 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
6
Tracțiune
fata
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in linie/4
Capacitate cilindrică
1598 cmc
Putere maximă
94/69 CP/kW
Cuplu maxim
149 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
2
Putere maximă electric
49 CP
Cuplu maxim electric
Baterie
Capacitate brută
1.26 kWh
Putere maximă încărcare AC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
10.6 s
Viteză maximă
170 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4413 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1797 mm
Înălțime
1575 mm
Ampatament
2638 mm
Volum portbagaj
434 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1582 litri
Masa proprie
1423 kg
Siguranță
Rezultat
Netestat
Preț
Preț de pornire model
31.450

Renault Symbioz Iconic

Renault Symbioz Esprit Alpine