Test Drive: Subaru Forester

Subaru Forester este mașina aia care îți arată cât de mult te-a contaminat nevoia de exces. O mașină banală de care te îndrăgostești extrem de ușor.

Subaru Forester: care-i treaba cu mașina asta?

Dacă ar fi să derulăm până la momentul 1997, anul când Subaru a lansat acest model, am putea spune că este unul dintre pionierii zilelor de astăzi. Alături de Toyota RAV4 și Honda CR-V, producătorii forțau adopția unei noi categorii: crossoverul. Din rațiuni comerciale, Subaru îl transformă pe Forester într-un SUV în 2008, când lansează a treia generație a modelului. Ajungând la jumătatea lui decembrie 2024, când m-am întâlnit cu noul Forester, descopăr o primă dilemă: să mă refer la acest model ca la un facelift mai amplu sau o generație nouă?

Conform unor vechi cutume, care de multă vreme au fost desființate de departamentele de marketing, generație nouă era considerat modelul care schimba platforma. În cazul celor de la Subaru, acest detaliu este puțin mai greu de cuantificat pentru că producătorul nipon are o singură platformă – Subaru Global Platform – cea care stă la baza întregii game, de la Impreza la Ascent. După ce l-am condus, îmi rezerv dreptul să-l consider model nou, și voi argumenta această afirmație.

De ce se lansează acum?

Păi a venit sorocul, să zic așa. Să vă prezint un timeline pentru justificare: 1997 – Forester SF – 2002 – Forester SG – 2008 – Forester SH – 2012 – Forester SJ – 2018 – Forester SK – 2024 – Forester SL(a șasea generație). Generațiile astea de Subaru Forester au sosit precum trenurile în gările din Japonia. Trecând peste punctualitatea niponă, Subaru pregătește evoluții la capitolul motorizări, așa că aveau nevoie de o fundație nouă.

Lucruri de reținut față de generația anterioară?

Comparativ cu generația anterioară reținem faptul că avem la bază aceeași platformă, dar și aceasta puternic revizuită. Vorbim despre o platformă mai ușoară, dar una care oferă un plus de 27 de metri de sudură și adeziv între panouri. De aici rezultă o structură cu un plus de 10% la capitolul rigiditate torsională. Asta la capitolul ce nu se vede. De văzut, se vede că mașina propune un design complet nou, că oferă un nou interior, dar și aceste detalii le vom analiza pe parcurs.

Cu ce alte modele împarte platforma tehnică și de ce iese în evidență Subaru Forester în familie?

Dacă ne alegem ca punct de reper platforma pe care este construit, am putea arăta cu degetul spre întreaga gamă Subaru, dar nu o să fac acest lucru. O să mă opresc doar la Subaru Crosstrek, un model care este oferit cu aceeași motorizare, și care, pe undeva, reprezintă ceea ce a fost la origini Forester. În linii mari ai același produs ambalat în două povești diferite. Forester este mult mai spațios, mai practic, mai orientat spre nevoile unei familii.

Care sunt ceilalți rivali direcți de pe piață?

Ținând cont de particularitatea modelelor Subaru, o să-mi permit să fac abstracție de ”SUV-urile” cu tracțiune față. Stau încă pe gânduri dacă să includ modele care oferă tracțiune integrală, dar una compusă – motorul termic trimite putere la puntea față, iar cea spate este activată de un motor electric.

Primul pe listă este Ford Kuga. Versiunea cu tracțiune integrală poate fi comandată începând cu echiparea Titanium cu motorizarea 2.5 Duratec HEV 184 CP și cutie automată. Prețul de bază este de 38.250 euro. Într-o echipare de top cu opționale similare prețul ajunge la 48.350 euro, dacă este să dăm crezare configuratorului Ford.

Invităm în gască un prim rival nipon: Honda CR-V. Modelul este disponibil cu tracțiune integrală de la nivelul de echipare Executiv, motorizare e:HEV Hybrid de 184 CP. Prețul de bază al acestei versiuni este de 50.500 euro. Versiunea superioară de echipare Advance are un preț de bază de 55.000 euro.

Toyota RAV4 este un fel de rival din familie. Un RAV4 cu tracțiune integrală poate fi comandat în echiparea de bază – Dynamic 2.5 L Hybrid, cu un preț de 42.897 euro. Dacă mergem în cealaltă extremă descoperim echiparea GR Sport, aceeași motorizare care are un preț de pornire de 53.572 euro.

Populăm lista rivalilor cu nume nipone. Să fie chemat în scenă și Nissan X-Trail. Disponibil cu tracțiune integrală de la 43.690 euro în echiparea de bază – Acenta. Echiparea de vârf – N-TREK în versiunea cu tracțiune integrală are un preț de pornire de 47.490 euro. În cazul modelului Nissan trebuie să menționez că vorbim despre o propulsie electrică, motorul termic fiind un generator.

Și un clasic, Skoda Kodiaq. În echiparea de bază – Selection 1.5 TSI DSG 4×4 are un preț de start de 41.951 euro. Aceeași motorizare dar cu nivelul următor de echipare – Sportline, are un preț de bază de 46.099 euro. Skoda încă oferă și o motorizare diesel pentru acest model, 2.0 TDI DSG 4×4 are un preț de start de 44.381 euro.

Cât costă? Cum stă la preț versus principalii concurenți?

Subaru Forester are un preț de bază de 40.850 euro pentru nivelul de echipare Free. Menționez în treacăt că mașina beneficiază de un preț special de lansare redus cu 2.000 euro pentru fiecare nivel de echipare. Versiunea de top – Premium – are un preț de 47.500 euro. Una din particularitățile acestei mărci este că nu trebuie să plătești suplimentar pentru siguranță. Toate sistemele sunt dotare de serie. În plus, în echiparea de bază primești display-ul central de 11.6 inch, Apple CarPlay și Android Auto wireless, EyeSight, 9 airbag-uri, X-MODE.

Următorul nivel de echipare – Style – introduce în echiparea de serie cam tot ce înseamnă dotări pentru confort: hayon cu funcție hands-free, fază lungă automată, sistem video 360 grade, memorie scaun șofer. Nivelul 4Dventure este dedicat celor care iubesc ieșirile în natură: tapițerie rezistentă la murdărie și apă, covorașe de cauciuc, trapă electrică, volan încălzit. Ultimul nivel îți oferă acces la jante de 19 inch, banchetă spate încălzită, tapițerie de piele și sistem de navigație. Opțiunile se rezumă la alegerea culorii – 11 nuanțe disponibile.

La final vă menționez și detaliul care poate înclina balanța în favoarea acestui model, Subaru oferă o garanție de 8 ani fără limită de kilometri pentru mașină, cea mai mare de pe piață.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Pentru moment nu există dileme, noua generație Subaru Forester poate fi comandată cu un pachet mild hybrid care înseamnă un propulsor boxer aspirat de 2 litri care dezvoltă 136 CP la 5.600 rpm și un cuplu motor de 182 Nm disponibil la 4.000 rpm. Avem și un motor electric de 17 CP și 66 Nm. Pachetul este unul mild hybrid, doar că mașina este capabilă, pe distanțe extrem de scurte să ruleze doar electric, lucru care este specific sistemelor full hybrid. Ce-i drept se întâmplă la pornirile de pe loc în parcare, și asta dacă ești neurochirurg cu dozarea pedalei de accelerație. Și mai poți păți la rularea în scenarii urbane, când vei sesiza că motorul se oprește la 40-50-60 km/h (este o funcție sinonimă într-un fel cu rularea liberă, coasting-ul), mașina fiind totuși capabilă să mențină viteza cu ajutorul motorului electric pe distanțe foarte scurte, cum am menționat.

Fiind o singură motorizare disponibilă, nu am ce recomandare să fac. Vă face cu ochiul, pășiți într-un showroom și programați un test drive, dacă nu dați pagina. Probabil cea mai bună afacere este Forester în echiparea Style.

Cum ți se pare designul exterior?

Probabil asistăm la un moment similar celui din 2008, când Forester a migrat de la o caroserie pătrățoasă care amintea pe undeva de break-urile suedeze, la o caroserie de SUV ceva mai rotunjită. După trei generații oarecum similare la nivel de design exterior, a șasea propune mai multă fluiditate. Personal regăsesc multe detalii în noua caroserie inspirate de la prima și a doua generație. Iar acest lucru îmi place. O tușă nostalgică, ce-i drept vizibilă doar de ochii celor care își mai aduc aminte primele modele Forester. Aș spune că este un design care slujește una dintre obsesiile celor de la Subaru: siguranța. Suprafețele vitrate sunt mari, pentru o bună vizibilitate. Există și ceva mai multă verticalitate în profilul părții frontale și a spatelui, de asemenea o linie mediană mai apropiată de orizontală: cum am spus, detalii din trecut. O altă semnătură a modelelor Forester o reprezintă trapa generoasă care se deschide complet.

Cât consumă pe bune (și ce autonomie are)?

Subaru comunică un consum mediu de 8.1 litri pentru 100 km rulați. Prima interacțiune cu modelul nu a fost relevantă din punct de vedere al distanței parcurse pentru a putea trage o concluzie vizavi de consum. Am bifat un consum mediu de 12 litri în prima buclă care a însemnat o bălăceală într-o zonă off-road cu nămol masiv. A doua buclă extraurbană ne-a apropiat de ceea ce spune constructorul, undeva la 8,5 litri. Iar urban să vă așteptați la un 9-10 litri. Rezervorul de 48 litri îți asigură o autonomie decentă la drum lung. Urban se poate să-l găsești o idee cam mic.

Cum sunt materialele și calitatea asamblării la interior?

Spre deosebire de Crosstrek, model care s-a înnobilat cu ceva mai mult plastic tare la interior comparativ cu XV, noul Forester face invers. Nu pot spune că vechea generație mă deranja la capitolul materiale și calitate a asamblării, doar că păstrase ceva mai mult din parfumul modelelor japoneze de acum 15 ani.

Noua generație Forester m-a teleportat ca ambianță în Outback, asamblare robustă și un plus de ergonomie, dacă tot păstrăm marele break ca punct de referință.

Spațiu interior: câți pasageri încap pe bune în mașină și cum stă la spațiile de depozitare?

Locurile față sunt generoase, mult spațiu la nivelul capului, lucru valabil și în spate. Spațiu generos la nivelul picioarelor și pentru locurile spate. Patru locuri veritabile, extrem de confortabile. Locul central de pe bancheta spate poate fi ușor inconfortabil la drum lung, iar spătarul este o idee mai tare, pentru că integrează cotiera centrală rabatabilă. Pentru distanțe scurte, categoric 5 persoane, pentru plecat până în Portugalia, de preferat să faceți planuri pentru patru persoane la bord. Locurile spate dispun de guri de ventilație, încălzire în banchetă cu două trepte și două sloturi USB.

Există spații suficiente de depozitare, și am apreciat cât de aerisit sunt dispuse acestea în partea din față și cât de ușor accesibile sunt. Iar portbagajul de 508 litri va satisface nevoile de concediu ale unei familii.

Sistemul multimedia și infotainment: lucruri bune, lucruri proaste?

Unitatea centrală are un display dispus portret cu diagonala de 11.6 inch, un ecran cu o rezoluție HD. Unitatea din spate este deservită de două procesoare, unul dedicat sistemului de operare și unul dedicat funcțiilor Apple CarPlay și Android Auto – care sunt disponibile wireless. Sistemul nativ al mașinii nu este foarte complex și nici aglomerat. Interfața de operare este extrem de aerisită, iar accesul funcțiilor se face via pictograme generos dimensionate. În clipa în care optezi pentru interfața Apple sau Android, aceasta nu acaparează tot display-ul.

În partea superioară ai un panou pe care poți configura ce informații vrei să-ți fie afișate – parametri de funcționare (temperatura uleiului, consum), interfața X Mode, informații sistem audio (afișează informații de la aplicații precum Apple Music) și navigație (dacă este folosit sistemul nativ).

În partea inferioară a ecranului ai câteva butoane care reprezintă scurtături configurabile spre sistemul de operare și comenzile pentru sistemul de climatizare.

Din punct de vedere ergonomic, găsesc soluția celor de la Subaru extrem de ergonomică și prietenoasă în viața de zi cu zi: nu trebuie să navighez prin meniuri pentru a schimba temperatura, pentru a alege altă melodie. În plus, ai acces la toate informațiile pe un singur display, iar pe lateralele lui sunt butoane fizice pentru dejivrare, reglare volum, reglarea temperaturii.

Un alt plus este dat de faptul că reglajul intensității luminoase se poate face via o comandă fizică, o rotiță amplasată în partea stângă a volanului.

La minusuri aș putea bifa faptul că răspunsul ecranului la comenzi este cu un 10-15% mai lent decât ce este reper la acest moment. Totodată, unele persoane poate și-ar dori ceva mai mult accent pe grafică.  

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

În primul rând se simte ca un Subaru, iar pentru marca niponă acest detaliu este probabil agentul numărul 1 de vânzări. Fiind o tracțiune integrală permanentă, acest lucru se simte din primul moment în care te pui în mișcare. Symmetrical AWD trimite în permanență cuplu la ambele punți, în cazul modelelor echipate cu transmisie CVT acest raport este 60/40 față/spate.

Diferențele față de generația anterioară sunt semnificative la capitolul calitate a călătoriei. Pe de o parte, modificările aduse platformei le simți din prima clipă când pui volanul la treabă. Mașina este mult mai vie, schimbă direcția mult mai agil, mai natural. Pivotează mult mai ușor. Apoi, faptul că platforma a pierdut niște kilograme a permis utilizarea unei cantități mai mari de material de antifonare. Mult mai silențioasă la interior, zgomotul din cabină la rulare a fost redus cu 39%. Din categoria ”întârzierea medie a celebrului bullet train – Shinkansen este de 20 de secunde”, vă mai pot spune că claritatea conversației a crescut cu 3,4% pentru locurile din față și cu 12.5% pentru locurile din spate. Micul plus de kilograme de prin portiere aduc un sunet mai plin la închidere, un alt detaliu care îmbracă plăcut experiența de utilizare. La vechea generație era un sunet de gol, parcă nu-ți livrau mașina completă.

Îmi permit o mică paranteză și menționez că echipările de bază sunt mai ușoare cu 40 kg în medie comparativ cu vechea generație, iar versiunea Premium este mai ușoară cu 29 kg. O performanță rară astăzi ca o nouă generație să fie mai ușoară.

Și dacă tot m-am încălzit, să menționez și faptul că scaunele sunt noi. Șinele scaunelor față sunt prinse direct de șasiu și împreună cu desenul acestora și spuma utilizată contribuie la reducerea cu 15% a mișcărilor capului în relație cu mișcarea caroserie, dar extrem de important este faptul că reduc cu 44% mișcările capului la trecerea peste denivelări sau la rularea pe drumuri neglijate de autorități. Cu alte cuvinte ocupanții locurilor față sunt mult mai calmi, nu mai lasă impresia unor atacuri de panică la trecerea peste denivelări.

Poziție la volan este tipică pentru un SUV, cu o perspectivă bună asupra drumului. Îți poate lăsa impresia unei poziții înalte, dar senzația este diminuată de spațiul uriaș la nivelul capului, extrem de aerisit în partea de sus a cabinei. Vizibilitatea de la volan a fost optimizată, în special pe partea dreaptă prin adoptarea unei oglinzi laterale asferice. Pentru a înțelege mai bine cum rulează această mașină, menționez că în caietul de sarcini a celor de la Subaru clientul acestei mașini are de la 50 de ani în sus, familist, iubește ieșirile în natură și sportul – nu motorsportul. O mențiune pe care am simțit nevoia să o fac, mai sunt nostalgici, printre care și eu, care au o reacție pavloviană când întâlnesc Subaru și sport în același enunț. Cât timp ești într-o zonă civilă de utilizare, mașina se va comporta normal, nu îți va trezi vreo suspiciune. Dacă vrei puțină atitudine, vei descoperi că apăsarea pedalei de accelerație crește ”guralivitatea” motorului, iar reprizele nu sunt echivalente cu notele atinse de propulsor. Din perspectiva reprizelor, este un model pașnic. Poți selecta și modul Sport, dar cei 136 CP nu vor mânca jăratic de pe vreo tavă.

Suspensia este un punct forte al mașinii. Un cocktail foarte bine dozat de confort, filtrare a denivelărilor și fedback la rulare care impresionează. Oferă și un control bun al volumelor în off-road sau pe un drum de piatră. Am forțat nota pe o secțiune e pământ vălurită și extrem de târziu am auzit scutul față că mângâie iarba. Apropo de libertatea oferită în afara asfaltului, Forester are o gardă la sol de 22 cm, unghi de atac de 20.4 grade, unghi de rampă de 20.9 grade și un unghi de degajare de 25.7 grade.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

Cea mai recentă sesiune Euro NCAP l-a avut invitat și pe Subaru Forester, rezultatele testelor fiind publicate în decembrie 2024. Mașina a primit 5 stele, dar să detaliem puțin.

Pentru siguranța adulților a primit 33,5 puncte din maxim 40, adică un procent de 83%. A fost ușor depunctată pentru valorile presiunii înregistrate la nivelul toracelui ocupanților adulți de pe locurile spate în cazul unui impact frontal, presiune rezultată în urma reținerii de către centura de siguranță. De menționat că Forester este echipat standard și cu airbag între scaunele față pentru a evita lovirea ocupanților între ei în cazul unui impact lateral.

Pentru protecția oferită copiilor a primit 43.9 puncte dintr-un maxim de 49, adică un procent de 89%. Depunctarea a venit de la faptul că scaunul dreapta față nu dispune de sisteme de ancorare a scaunelor pentru copii și nici locul median de pe bancheta spate.

La categoria protecția participanților vulnerabili la trafic – pietoni, bicicliști, motocicliști – mașina a primit 54.7 puncte dintr-un total de 63 puncte. Partea frontală oferă o bună protecție prin deformare în cazul unui impact cu un pieton sau biciclist, depunctarea a venit de la faptul că stâlpii A sunt zone dure de impact. Sistemele active au reacționat corect, o mică depunctare a venit din faptul că același grad de asistență nu este oferit la manevrele cu spatele pentru pietoni.

La modul în care lucrează sistemele active de asistență au fost obținute 13.1 puncte dintr-un maxim de 18. Un scor de 72%.

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Dacă mașina asta mai este specială prin ceva, în afară de Symmetrical AWD, mai este specială prin sistemul EyeSight. Este a patra generație a sistemului care a fost introdus de Subaru în 2008. Noul sistem propune o a treia cameră cu unghi larg care permite o acoperire mai bună a zonei față, astfel sistemul poate detecta pietoni, bicicliști sau mașini pe o arie mai largă la schimbarea de direcție. Practic este sistemul de camere și radar care guvernează funcționarea tuturor sistemelor active de asistență.

Subaru are mai are un sistem la interior care poate fi enervant pentru unii: cel de monitorizare a atenției șoferului. Așa că, dacă privești aiurea când ești la volan, dacă stai cu ochii în telefon, mașina va sesiza și va declanșa avertismente. Același sistem are și funcția de recunoaștere facială și ajustare automată a poziției scaunului și oglinzilor în funcție de profilul înregistrat. Dacă mașina este condusă de soț și soție, mașina recunoaște cine urcă la volan și ajustează automat setările.

Ce-i lipsește?

Evident, o motorizare mai virilă. Asta cât timp vorba – Clientul nostru, stăpânul nostru – rămâne valabilă. Totuși, pe măsură ce drumurile patriei se vor umple de sisteme automate de înregistrare a vitezei, cu finalizare în cutia poștală, se poate ca cei 136 CP să fie suficienți pentru multă lume.

Un lucru care face ca mașina asta să fie unică și să iasă în evidență?

Să spun Symmetrical AWD, ar fi lipsit de inspirație, pentru că este ceva sinonim cu marca niponă. Așa că aș putea spune modestia. Este un model care privit prin filtrul valorilor actuale nu impresionează cu mai nimic, dar cu toate acestea este unul din modelele care a contribuit ca Subaru să obțină prima poziție în America la capitolul satisfacție a clienților, marca niponă depășind mărci abonate la prima poziție precum Lexus sau Toyota. Tot din același motiv, Subaru are și un grad mare de retenție a clienților. J.D. Power consideră marca niponă una de SUV-uri, pentru că modelele sale sunt AWD, așa că la capitolul loialitate a clienților pentru un brand non-premium, Subaru a obținut în ultimul studiu un scor de 61.1%.

Liber la criticat: ai mână liberă să îmbunătățești un lucru. Ce schimbi?

Timingul. Forester vrea să recite și el o strofă pe o scenă extrem de aglomerată – cea a SUV-urilor compacte. Priviți lista de competitori. Să vii pe piață cu o singură motorizare, și aia cu ceva mai puțini căluți decât oferea vechiul Forester, din start pare că ai uitat primul vers. Să oferi orizontul lui 2026 pentru introducerea în gamă a unei motorizări hybrid, deja vorbim despre un model care este lansat de 2 ani. Mașina, așa cum a fost lansată, te provoacă să-i găsești hibe, și îți va fi greu. Își face treaba extrem de bine și competent, dar trăiesc cu impresia că modelul acesta a fost dezvelit la 3 A.M. în mijlocul unei păduri pustii, și apoi la slujba de duminică dimineață lumea este întrebată dacă și-l dorește.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

… pe primul loc la capitolul priorități este viața ta. Este o mașină care își va face treaba, va fi alături de tine, dar nu va avea nicio deviație narcisică prin care să îți sechestreze din atenție.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…ai impresia că pentru a ajunge din punctul A în B ai nevoie de mai mult de 136 CP.

Completează spațiile punctate: mașina asta va fi un succes dacă…

… va primi rapid și o motorizare hybrid, nu doar mild hybrid.

Peste 10 ani vom vorbi despre mașina asta ca despre modelul care…

… continuă tradiția constructorului nipon. Care? 96% din modelele Subaru vândute în ultimii 10 ani sunt încă în utilizare.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

O mașină banală de care te îndrăgostești extrem de ușor.

Fișa tehnică a mașinii

Logo Subaru

Subaru Forester

2.0I E-BOXER PREMIUM LINEARTRONIC AWD

de la 47.470 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Benzină Mild Hybrid
Sursă principală energie
Benzină
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
136 CP
Cuplu maxim sistem
182 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
1 (CVT)
Tracțiune
4×4
Motor termic
Configurație / nr cilindri
orizontal/4
Capacitate cilindrică
1995 cmc
Putere maximă
136/100 CP/kW
Cuplu maxim
182 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
1
Putere maximă electric
17 CP
Cuplu maxim electric
66 Nm
Baterie
Capacitate brută
0.57 kWh
Putere maximă încărcare AC
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
12.2 s
Viteză maximă
188 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4670 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1830 mm
Înălțime
1730 mm
Ampatament
2670 mm
Volum portbagaj
508 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1679 litri
Masa proprie
1814 kg
Siguranță
Rezultat
5 stele
Preț
Preț de pornire model
47.470