Test Drive: Subaru Solterra EV

Încărcat de

Subaru pășește timid pe tărâmul electrificării și a împrumutat un model din gama Toyota pentru a face acest lucru. Solterra EV are la bază modelul Toyota bZ4X, dar cu parfum 4x4 și reglat în stilul Subaru.

Cine este și ce vrea Subaru Solterra de la noi?

Este primul model electric oferit de Subaru. Având relații strânse cu Toyota, oficialii companiei au ales să meargă pe un model împrumutat, Solterra fiind de fapt o Toyota bZ4X trecută prin tratamentul specific Subaru. Chiar dacă cele două modele sunt vizual identice, Subaru și-a pus amprenta asupra modelului prin implementarea unor soluții specifice.

Mai mult, Subaru a participat la dezvoltarea platformei (credit where credit is due) care este folosită și de Lexus RZ 450e. Deci avem de-a face cu mai mult de o simplă schimbare de siglă. Iar Toyota și Subaru nu sunt la prima colaborare de acest gen. Să ne amintim de Toyota GT86 și Subaru BRZ.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară?

Este pentru prima dată când Subaru produce un model complet electric. SUV-ul Solterra nu a mai existat în nomenclatorul mărcii din Japonia până în acest moment, deci nu prea există ceva cu care să-l pun față în față.

Ce concurenți are pe piața din România?

În primul rând concurează cu frații săi de platformă: Toyota bZ4X și Lexus RZ 450e. Cele trei modele sunt virtual identice, dar există diferențe importante la nivel tehnic. Apoi, orice SUV electric cu dimensiuni similare este un concurent direct. Și mă refer aici la modele care oferă tracțiune integrală (două motoare electrice). Putem trece la capitolul concurență modele ca: Tesla Model Y, Nissan Ariya, Skoda Enyaq iV, Volkswagen ID.4, Kia EV6 și Hyundai Ioniq 5.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Puține mărci sunt sinonime cu ideea de tracțiune integrală așa cum este Subaru. Marca japoneză a făcut din tracțiunea integrală un atu, toate modelele sale venind echipate din serie cu tracțiune 4×4 permanentă. Cu Solterra, Subaru păstrează linia cu care ne-a obișnuit și îi pune SUV-ului electric două motoare electrice, câte unul pentru fiecare punte. Puterea totală a sistemului este de 218 CP și 336 Nm. 

Se poate alege între două niveluri de echipare. Pe piața din România se numesc 4E-xperience și 4E-xperience+, iar diferența dintre cele două nu-i una majoră. Detaliez în capitolul dedicat.

Testul l-am făcut cu varianta 4E-xperience, ale cărui dotări disponibile standard sunt mai mult decât satisfăcătoare.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Spre deosebire de modelul înfrățit de la Toyota, care poate fi configurat cu unul sau două motoare electrice, cei de la Subaru oferă doar o singură variantă de motorizare. Traditions. Aceasta incluse două motoare electrice și, implicit, tracțiune integrală. Consumul mediu oficial comunicat de marca niponă pentru modelul Solterra este de 16,1 kWh/100 km. Ceea ce se traduce printr-o autonomie de 465 kilometri.

Unul dintre primele lucruri pe care le remarci după ce te instalezi la volanul lui Subaru Solterra este faptul că nivelul de încărcare al bateriei este semnalizat printr-un element grafic pe display-ul din spatele volanului, fără procent. Al doilea lucru este modul cumva pesimist în care este indicată autonomia. Activarea sistemului de climatizare pe rece sau cald va influența masiv cifra afișată. Pot dispărea între 80 și 100 km, iar explicația vine din algoritmul folosit pentru afișarea autonomiei (preluat de la Toyota). Niponii și-au dorit să redea foarte exact și corect autonomia unei mașini electrice, valorea afișată fiind și cea disponibilă în mod real.

Dacă la început poate părea stresant, ulterior nu mai dai atenție acestui element, mai ales după ce observi că autonomia nu scade la fel de repede ca la alte mașini electrice. De altfel, bateria de 71,4 kWh (capacitate brută) este suficientă pentru o autonomie reală de cel puțin 400 kilometri. 

Mai interesant este că după trei zile de utilizare urbană extensivă, cu climatizare pornită uneori, consumul înregistrat de computerul de bord a fost de 14,4 kWh/100 km.

e-charge, prima rețea de stații de încărcare înființată în România, deține în acest moment peste 800 de puncte de încărcare în toată țara (împreună cu partenerii săi). Detalii aici

Cât de repede se încarcă la prize AC și DC?

Subaru Solterra suportă încărcări rapide la stații DC de maxim 150 kW, în timp ce de la un wallbox AC poate trage cu maxim 7 kW. Dacă dispunem de un asemenea wallbox acasă sau la birou, o încărcare completă durează 10,5 ore. Portul de încărcare este amplasat pe aripa stânga față.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Aici vine partea cea mai interesantă. Am condus în trecut Toyota bZ4X cu un singur motor electric și mi s-a părut ok. Solterra se simte diferit și extrem de plăcut la volan. Este genul de mașină, cel puțin pentru mine, din care nu mai vrei să te dai jos de la volan. Am căutat motive să o folosesc mai mult pe parcursul celor trei zile de test. Direcția este excelent echilibrată, la fel și suspensia.

Solterra dispune de mod one-pedal drive, ce se activează cu ajutorul unui buton amplasat pe consola centrală. Am condus în acest mod 80% din timp și este foarte intuitiv și ușor de folosit. După câteva zeci de kilometri poți estima perfect decelerarea și aproape că nu vei mai atinge pedala de frână. Un element în plus pe care Subaru Solterra îl oferă față de Toyota bZ4X sunt padelele de pe volan prin care poți regla nivelul de intensitate al recuperării energiei în momentul decelerării.

Același feeling de plăcere a condusului este prezent și la drum lung, cu singura menține că inerția mașinii se simte pe virajele abordate mai sportiv. Solterra cântărește peste 2000 kilograme.

Cum ți se pare designul exterior?

Modern și futurist, deși aici este mai degrabă meritul celor de la Toyota. Subaru a intervenit la nivel optic într-un mod, să-i zicem, discret. Grila frontală a fost ușor modificată, farurile și stopurile dispun de corecturi, iar același retuș, mai mult sau mai puțin discret, se aplică și spoilerelor.

Cum sunt materialele la interior?

Solterra deține un mix de materiale la interior ce combină plasticele moi cu plasticul negru lucios și cu material textil pe bord și scaune. Butoanele sunt la îndemână, sunt logice și ușor de acționat, iar selectorul rotativ pentru cutia de viteze arată chiar elegant. 

Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.

9. Solterra stă foarte bine la acest capitol. Buzunarele portierelor sunt ample, avem o consolă centrală uriașă cu o cotieră glisantă ce permite acces facil, dar lipsește torpedoul clasic. Portbagajul are 452 litri, podea dublă și spațiu pentru cablurile de alimentare. Nu există portbagaj frontal (frunk).

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Cinci, lejer. Spațiul din spate este generos, chiar și pentru pasagerii mai înalți.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

EuroNCAP a testat modelul soră Toyota bZ4X și a echivalat scorul și pentru modelul Subaru Solterra. Testul a avut loc în 2022, modelul primind scorul maxim de cinci stele. Gradul de protecție pentru pasageri este de 88%, pentru pasageri copii 87%, protecție pentru utilizatorii vulnerabili ai drumurilor 79% și pentru sisteme de asistență 91%.

Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Subaru Solterra este echipat în serie cu o pompă de căldură, ce rezolvă problemele de încălzire pe timp de iarnă. Ca orice Subaru, sistemul de tracțiune integrală este obligatoriu și este însoțit de sistemul X-Mode ce permite celui de la volan să aleagă modul de rulare în funcție de suprafața drumului. Garda la sol este, de asemenea, un pic mai mare față de cea oferită de modelul înrudit Toyota bZ4X. Avem sistem hill descent control, pentru coborârea controlată a pantelor, iar capacitatea de remorcare este de 750 kg. 

De remarcat și reglajul volanului care se mișcă împreună cu ecranul din fața șoferului, însă amplitudinea reglajului pe înălțime și adâncime este limitată.

Ecranul central de 12,3 inchi are o grafică modernă, mai bună față de cea pe care o găsim în modelele Subaru cu motoare termice, iar sistemul Apple CarPlay wireless a funcționat impecabil de fiecare dată.

Ai simțit că-i lipsește ceva?

Mi-aș fi dorit ca volanul să aibă un reglaj mai amplu pe verticală și adâncime, dar nu este o problemă majoră. De asemenea, ar fi nevoie de un ștergător pentru lunetă.

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?

Subaru oferă două niveluri de echipare pentru Solterra în România: 4E-xperience și 4E-xperience+. Exemplarul din imagini este în echiparea 4E-xperience și are cam tot ce îți poți dori de la un automobil electric. Fiind un Subaru vine cu tracțiune integrală, două motoare electrice și sistemul de tracțiune X-Mode ce permite celui de la volan să aleagă dintre o serie de moduri de rulare în funcție de condițiile de drum.

Avem și EyeSight, pachetul de sisteme de asistență active, iar prețul de pornire este 59.305 euro TVA inclus. (prețul de pornire cu programul Rabla Plus este de 54.205 euro, iar exemplarul de test are un preț de 54.813 euro prin Rabla Plus).

Dacă optăm pentru Solterra 4E-xperience+ primim în plus jantele de 20 inchi, tapițeria din piele, trapa panoramică, sistem audio Harman Kardon, încărcător wireless pentru telefonul mobil și memorie pentru poziția scaunului șoferului. Prețul de pornire este 63.191 euro (58.091 euro cu Rabla Plus).

Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?

Pentru o reală plăcerea a condusului pe care ți-o oferă indiferent dacă faci un drum de cinci minute sau unul de trei ore.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Faptul că grafica din bord nu indică nivelul bateriei în procente.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Aș renunța la plasticul negru lucios de la interior. Este prezent din abundență pe consola centrală și în timp se va zgâria. De asemena, pe planșa de bord exista un material textil similar cu cel de pa scaune, care, în opinia mea, se va umple de praf și va fi greu de curățat într-un oraș ca București.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…

…ești fan Subaru și vrei să treci la full electric.

Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

…te sperie încă autonomia oferită de un automobil electric sau modalitatea de încărcare.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Da. Este un automobil electric care oferă plăcerea condusului indiferent dacă te duci până la supermarket sau până la munte.

Clientul perfect al mașinii?

Clientul mărcii Subaru care vrea să facă pasul spre un automobil complet electric.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

Un SUV electric cu tracțiune integrală foarte plăcut de condus.

Fișa tehnică a mașinii

Logo Subaru

Subaru Solterra EV

de la 59305 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Electric Baterii (BEV)
Sursă principală energie
Electric
Sursă secundară energie
Putere maximă sistem
218 CP
Cuplu maxim sistem
336 Nm
Transmisie
Tip transmisie
Automată
Număr trepte
1
Tracțiune
Integrală
Motor termic
Configurație / nr cilindri
Capacitate cilindrică
Putere maximă
Cuplu maxim
Nr. sisteme supraalimentare
Motor electric
Număr motoare electrice
2
Putere maximă electric
218 CP/kW
Cuplu maxim electric
336 Nm
Baterie
Capacitate brută
71,4 kWh
Capacitate netă
Putere maximă încărcare AC
7 kW
Putere maximă încărcare DC
150 kW
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
6,9 s
Viteză maximă
160 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
Dimensiuni și mase
Lungime
4.690 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1.860 mm
Înălțime
1.650 mm
Ampatament
2.850 mm
Volum portbagaj
452 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
Masa proprie
2.088 kg
Siguranță
Rezultat
5 stele
Preț
Preț de pornire model
59.305
Preț mașină testată