Test Drive: Volkswagen Arteon eHybrid

Cel mai sexy văr al lui Volkswagen Passat primește motorizare hibrid plug-in.

Cine este și ce vrea de la noi Volkswagen Arteon?

Arteon este oferta de la Volkswagen pentru cei care caută un sedan elegant. Unii ar spune că și Passat este elegant, și nu i-aș contesta, însă Arteon are ceva mai mult pizzaz (care se citește „pizaz”, nu „pițaz”). Adică stil. Spirit flamboaiant. Dramatism! Înțelegi tu.  

Arteon a apărut în gama Volkswagen ca succesor al lui Passat CC și, pentru că această caroserie a prins la public mai ceva ca înghețata cu caramel sărat, producătorul a hotărât să-l facă pe Arteon titular: a scos berlina Passat din ofertă și a pus Arteon în locul său. Passat îți poți cumpăra doar ca Variant acum. Chestia este că și Arteon poate fi cumpărat ca break – Shooting Brake, mai precis.

Trei lucruri noi importante față de generația anterioară/modelul de dinainte de facelift?

Da, corect, faceliftul! În 2020, la trei ani de la debut, Arteon a primit o serie de noutăți ample. Una dintre ele este chiar versiunea de caroserie Shooting Brake. Tot atunci și-au făcut loc în gama de motorizări hibridul plug-in (eHybrid), dar și o versiune sport, cu 320 CP, botezată Arteon R.  

Altfel, Arteon a primit retușuri atât la exterior cât și la interior, piele nouă, instrumentar de bord digital și navigație în echipare standard, comenzi vocale și easy entry cu telefonul mobil, volan cu butoane tactile, sistem audio Harman/Kardon de 700 W. Ca tehnologii, Arteon a fost îmbunătățit cu sistemul semiautonom de conducere Travel Assist, cu sistemul Active Lighting System, pilot automat adaptiv cu funcție de predicție, controlul adaptiv al șasiului.

Cu cine se bate pe piața din România?

Când vezi un sedan cu plafon teșit, te gândești automat la mărcile premium, fie că-ți răsare-n minte Audi A5 Sportback, BMW Seria 4 Gran Coupe sau cei de teapa lor. Acestea sunt și aspirațiile Volkswagen pentru Arteon. Ca design și prestanță și dimensiuni, chiar se încadrează în acea ligă, dar ca nou-venit. Ca underdog, dacă vrei. Eu l-aș vedea mai degrabă ca alternativă la Kia Stinger. Sau Peugeot 508.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Mașina de test a fost eHybrid, care folosește pe partea termică un 1.4 TSI cu 156 CP și pe cea electrică un motor cu 116 CP. Sistemul livrează în total 218 cai putere și 400 de Newtoni-metru. Componenta electrică este hrănită de o baterie de 13 kWh brut (10,4 kWh net utilizabil) care promite să poarte electric Arteonul până la 57 de kilometri.

În gama de motorizări mai găsești și patru motorizări pe benzină (150-320 CP) și două dieseluri, cu 150 CP, respectiv 200 CP. Cu toate că personal am răcit relațiile cu dieselul, eu Arteonul tot ca un 2.0 TDI cu DSG și 4 Motion mi l-aș configura.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Ardere eficientă, extra putere și mai puține emisii cu noul cocktail de aditivi din benzina MOL EVO 100 Plus. Un trio chimic care protejează motorul, prelungește viața acestuia și scade consumul de carburant. Detalii aici

7,4 l/100 km a fost consumul obținut de mine după 460 de kilometri, în preponderență extraurbani. Dacă-l folosești în oraș și îl bagi în priză între utilizări, consumul o să fie considerabil mai mic, pentru că mergi mult în regim electric. Dacă faci naveta câțiva zeci de kilometri (minim 50), poți să-ți încarci bateria și din mers, cu toate că asta o să însemne și consum ceva mai mare. Și, în final, dacă nu bagi mașina în priză și o folosești ca pe oricare alta, o să faci multe vizite la benzinărie. Ce am scris aici este oricum valabil pentru mai oricare hibrid plug-in.

Arteon are un rezervol de combustibil de 50 de litri; pe mine m-ar fi ținut un plin peste 650 de kilometri.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Faza cu mașinile desenate dramatic este că te pregătesc pentru ceva spectaculos, iar la Arteon nu e cazul. Dacă ceea ce-ți oferă Passat este pe gustul tău, atunci nu vei fi dezamăgit nici de Arteon. Sigur, n-am mers cu versiunea de top, R, încât să trag o concluzie general valabilă. Dar senzația pe care mi-a dat-o Arteon, cel puțin hibridul eHybrid, este că cel mai bine-i șade înghițind kilometri după kilometri de linie dreaptă. Chestia asta o face exemplar. Este silențios, atât în afară cât și prin oraș, mai ales dacă în mediul urban îl conduci în modul electric. Dacă ții foarte mult la confortul acustic, poți bifa și opționala cu geamuri față laminate (580 €).

Suspensiile sunt mai degrabă confortabile sau mai degrabă sportive?

Arteon primește în standard suspensie adaptivă, așa că poți jongla un pic cu modul în care tratează mașina suprafața de rulare. Dintre Comfort, Normal și Sport, am folosit cel mai mult Comfort. Nu a dezamăgit.

Cum ți se pare designul exterior?

În ochii mei este cel mai frumos desenat Volkswagen din ultimii ani.

Cum sunt materialele la interior?

Până la plasticul dur din zona inferioară a portierelor vei fi răsfățat tactic de plastic moale, de inserții textile, de finisaje bune și de tapițerii confortabile. Volkswagen chiar a depus eforturi să-l urce pe Arteon în liga berlinelor premium, și nu i-a ieșit deloc rău până acum.

Sigur, asta nu înseamnă că mi-a plăcut chiar tot. Evoluția tehnologică a modelului este evidențiată, ca în cazul oricărui alt Volkswagen, de butoane tactile, cu feedback haptic. Nu le suport.

Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?

Mulți! Mă rog, nu mai mult de cinci, însă generozitatea spațiului la interiorul lui Arteon este impresionantă. Patru adulți vor călători în Arteon ca într-o limuzină (ce și este, până la urmă), însă cred că și cinci oameni vor găsi un nivel decent de confort în mașina asta. Plafonul plonjat va constrânge pasagerii mai înalți de doi metri; eu mă așteptam să fie mai înghesuit, sincer.

Spațiu generos găsești și în portbagaj: 563 de litri, ușor accesibili mulțumită deschiderii de tip fastback (adică hayon și lunetă). Spațiul poate fi extins până la peste 1.500 de litri, însă nu-ți face planuri de cărat mobila cu el, pentru că bancheta spate nu se rabatează complet.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?

La debut, Arteon a trecut și pe la Euro NCAP, unde a primit cinci stele, cu ratinguri de 95% pentru pasagerii adulți, 85% pentru copii, 85% pentru participanții la trafic vulnerabili și 82% pentru sisteme de siguranță.

În dotare standard, Volkswagen Arteon primește airbaguri frontale, airbaguri cortină și laterale față; cele laterale spate sunt opționale (400 €). Pe lista de dotări standard de siguranță găsești pilotul automat adaptiv (ACC), asistentul de fază lungă, sistemul de frânare autonomă de urgență, senzorii de parcare față și spate, sistemele Travel Assist (condus semiautonom) și Emergency Assist (care combină ACC și Lane Assist și ajunge să oprească mașina pe avarii dacă șoferul nu intervine asupra direcției).  

Top 3 sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?

Sunt un om simplu: văd funcție de masaj, apăs butonul. Iar scaunele sunt confortabile și bine conturate. Altfel, n-am găsit nimic care să mă dea pe spate, însă am rămas impresionat de nivelul de tehnologie prezent la interiorul lui Arteon.

Îi lipsește ceva la capitolul tehnologie?

Nu prea. Nu. Chiar nu văd ce ai mai vrea să pui pe el, mai mult decât ceea ce oferă deja.

Cât mă costă toată afacerea?

Prețurile pentru Arteon (în echiparea Elegance, cu motorizarea 1.5 TSI și manuală în șase trepte) pornesc de la 38.000 €. Cel mai accesibil eHybrid costă 49.000 €.

Cu ce vine în echiparea standard și care sunt nivelurile de echipare?

Trei niveluri de echipare sunt disponibile pentru Arteon: Elegance, R-Line și R. Dacă diferența dintre primele două este mai degrabă estetică, R-ul se diferențiază și ca performanță: îl poți lua doar cu motorizarea de 320 CP.

Echiparea entry-level pentru Arteon nu este echiparea entry-level a gamei Volkswagen, așa că lista de dotări standard este cuprinzătoare: jante de 18 inci, suspensie adaptivă, ornamente cromate la exterior, parbriz termoizolant, faruri full-LED, oglinzi electrice încălzite, duze pentru parbriz încălzite, climatizare pe trei zone, lumini și ștergătoare automate, asistent de fază lungă, instrumentar de bord digital, sistem audio cu opt incinte, conectivitate wireless (doar pentru Apple; pentru Android e pe fir), navigație Discover Media, volan îmbrăcat în piele, plus dotările enumerate la capitolul siguranță.

Dacă ar fi să alegi un singur lucru pentru care merită cumpărată mașina asta, care-i acela?

Pentru prezență scenică. Din fericire, mai are calități pe lângă aceasta, deci ieși cu atât mai câștigat.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Dubioasele butoane tactile de pe volan. Și de pe bord.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element la mașinii. Ce faci?

Ghici!

Cumpără-ți mașina asta dacă…

… vrei mai mult decât un Volkswagen Passat.

Nu-ți cumpăra mașina asta dacă…

… te aștepți ca un Volkswagen așa dramatic să fie și ieftin.

Tu ți-ai cumpăra-o?

Da, absolut. Nu neapărat cu această motorizare, dar aș da bani pentru designul, confortul și spațiul promise de acest model.

La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.

O ăncercare reușită Volkswagen de a urca pe scara dezirabilității.

Logo Volkswagen

Volkswagen Arteon facelift

1.4 EHYBRID PHEV ELEGANCE DSG

de la 51.761 €
Sistem de propulsie
Tip sistem de propulsie
Plug-in Hybrid
Sursă principală energie
Electric
Sursă secundară energie
Benzină
Putere maximă sistem
218 CP
Cuplu maxim sistem
400 Nm
Transmisie
Tip transmisie
automata
Număr trepte
6
Tracțiune
fata
Motor termic
Configurație / nr cilindri
in linie/4
Capacitate cilindrică
1395 cmc
Putere maximă
156/115 CP/kW
Cuplu maxim
1550 Nm
Nr. sisteme supraalimentare
1
Motor electric
Număr motoare electrice
1
Putere maximă electric
115 CP
Cuplu maxim electric
400 Nm
Baterie
Capacitate brută
13.00 kWh
Putere maximă încărcare AC
3.6 kW
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h
7.8 s
Viteză maximă
222 km/h
Consum Oficial
Consum carburant (NEDC) Mixt
Consum carburant (WLTP) Mixt
Consum energie electrică (WLTP) Mixt
18,4 kWh/100 km
Autonomie mod electric (NEDC) Mixt
71 km
Autonomie mod electric (WLTP) Mixt
61 km
Dimensiuni și mase
Lungime
4867 mm
Lățime (fără / cu oglinzi laterale)
1871 mm
Înălțime
1441 mm
Ampatament
2839 mm
Volum portbagaj
563 litri
Volum portbagaj cu rând 2 rabatat
1557 litri
Masa proprie
1825 kg
Siguranță
Rezultat
5 stele
Preț
Preț de pornire model
51.761
Preț mașină testată
51.081 €