Volkswagen Golf GTI: care-i treaba cu mașina asta?
Golf GTI este o legendă. Vie. Cel puțin pentru încă ceva vreme. Timp de opt generații, Golf-ul, acest model compact extrem de longeviv, a avut mereu și variantă sport. Numită Golf GTI, aceasta a dat naștere conceptului de hot hatch încă de la prima generație, născută în 1976. Acea primă iterație, cu linii pătrățoase, este astăzi un model de colecție, o emblemă a industriei auto germane.
Dat fiind succesul obținut în vânzări, Volkswagen a oferit o versiune sport pentru fiecare dintre cele opt generații ale lui Golf. Astăzi, Golf GTI este prezent în gama producătorului din Wolfsburg în variantă cu facelift: GTI Mk 8.5.

De ce se lansează acum?
Face parte din ciclul normal de viață al unui automobil modern. De-a lungul vieții comerciale care durează 8-10 ani, majoritatea modelelor primesc un facelift la jumătatea acestei perioade. Generația a opta a modelului Golf (lansată la finalul anului 2019) a primit faceliftul regulamentar – ca să-i zic așa – la începutul anului trecut, inclusiv pentru versiunile GTE și GTI. Totodată, 2024 a fost un an special pentru Golf, Volkswagen marcând 50 de ani de la lansarea acestui model comercializat în peste 37 de milioane exemplare în întreaga lume.
Lucruri de reținut față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?
Golf 8 a văzut lumina zilei în 2019 și a adus o serie de noutăți în zona modelelor compacte ale mărcii. A preluat o parte din elementele digitale pe care le-am văzut pe electricul ID.3 și a adoptat un cockpit complet digital.
Pentru versiunea cu facelift, display-ul central a primit un upgrade crescând de la 10 la 12,9 inchi. Sunt diferențe de design și la partea frontală exterioară: blocuri optice mai ascuțite, iar în spate avem stopuri cu design nou și semnalizatoare dinamice. Modelul Golf GTI Mk8.5 primește și banda LED frontală integrată și logo VW frontal luminat.

Cu ce alte modele împarte platforma tehnică și de ce iese în evidență Volkswagen Golf GTI în familie?
A opta generație Golf utilizează platforma MQB a grupului Volkswagen, o arhitectură extrem de utilizată de către toți constructorii de sub umbrela VAG. Ca variantă sportivă, cel mai apropiat frate este ruda spaniolă Cupra Leon VZ, dar și vărul premium Audi S3. La Skoda, echivalentul ar fi Octavia RS, dar versiunea made in Cehia este mai lungă, Skoda utilizând o variantă cu ampatament mărit a platformei MQB.
Golf GTI iese în evidență prin tradiția pe care o duce mai departe. Cu aproape 50 de ani de istorie în spate, GTI-ul păstrează elemente specifice care se regăseau și pe prima generație, de-acum reinterpretate în stil modern. Avem tapițeria din stofă cu model tartan, tipică pentru Golf GTI, linia roșie amplasată pe toată lungimea calandrului și, bineînțeles, spiritul sportiv rămas nediluat.

Care sunt ceilalți rivali direcți de pe piață?
Piața hatchback-urilor compacte cu calități sportive s-a diluat foarte mult în anii recenți. Dacă până nu de mult fiecare constructor important avea un reprezentat în acest segment, acum au rămas puține modele care țin sus steagul hot hatch-ului. Din Japonia avem Honda Civic Type R, iar din Coreea, Hyundai i30 N (asta dacă ești dispus să-l cumperi din altă parte, în România modelul fiind scos din configurator). Ford mai are încă în gamă modelul Focus ST, iar din cadrul grupul VW avem Cupra Leon VZ și Skoda Octavia RS.
Cât costă? Cum stă la preț versus principalii concurenți?
Prețurile au crescut și pentru Golf GTI, în ton cu vremurile pe care le trăim. Deși avem de-a face cu o compactă hot hatch, prețul de pornire pentru acest model este de 39.453 euro (TVA inclus). Cu o serie de dotări opționale aplicate pe formularul de comandă, prețul exemplarului de test este de 45.805 euro. Pentru versiunea Golf GTI Clubsport, prețurile încep de la 43.160 euro.
Dacă aruncăm o privire în ograda vecinilor de grup, vom constata că Skoda își vinde modelul Octavia RS (cu motorizarea identică 2.0 TSI de 265 CP sub capotă) cu un preț de pornire de 41.179 euro, iar pentru o Cupra Leon VZ 2.0 TSI cu 300 CP trebuie să începi să faci calcule de la 48.694 euro. Deci, Golf-ul nostru GTI are cel mai bun preț dintre frații din Grupul VAG.
Pentru mult râvnita Honda Civic Type R, trebuie să băgăm adânc mâna în cont, prețurile începând de la 58.000 euro (dar și cifrele sunt superioare: 329 CP), iar Ford Focus ST cu motorul 2.3 Ecoboost de 280 CP are un preț de listă de 39.950 euro.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?
În cazul versiunii GTI a modelului Golf avem un singur motor disponibil: deja celebrul propulsor 2.0 TSI pe benzină (cunoscut printre pasionați sub codul EA888), fără niciun fel de electrificare. Acesta dezvoltă 265 CP, iar dacă vrem mai multă putere trebuie să bifăm varianta GTI Clubsport ce aduce și o putere de 300 CP pentru același motor. În cazul de față, am testat varianta GTI standard, dar în curând vine și un test separat cu Volkswagen Golf GTI Clubsport.
Puterea a crescut față de Golf 8 GTI varianta fără facelift cu 20 de cai. Nu mai există variantă manuală, singurul mod în care puterea ajunge spre puntea față fiind prin intermediul cutiei automate DSG cu două ambreiaje și șapte trepte. Avem și VAQ (prescurtarea de la Vorderachsquersperre) adică un diferențial blocant amplasat pe puntea față. Acesta lucrează împreună cu sistemul XDS pentru vectorizarea cuplului, iar direcția are asistare progresivă.

Cum ți se pare designul exterior?
Clasic-modern. Deși a evoluat de la generație la generație, Golf-ul GTI a reușit să păstreze o siluetă inconfundabilă. Este aproape imposibil să îl confunzi cu altceva, chiar daca nu ești un pasionat al fenomenului auto. Dar, mai ales în urma acestui recent facelift, Golf-ul GTI este mai modern ca niciodată. Are linii tăioase, faruri compacte, dar care par desprinse dintr-un film SF, iar elementele luminoase, ca bara LED frontală și sigla luminată îl fac să fie remarcat oriunde ar apărea.

Cât consumă pe bune (și ce autonomie are)?
Un Golf GTI din cea mai recentă generație are un consum mediu oficial de 7,1 litri/100 km. Realitatea utilizării preponderent urbane a unui VW Golf GTI este însă puțin diferită. Germanii nu au utilizat nici o urmă de sistem electrificat pentru acest model, astfel că în traficul bucureștean singurul aliat este sistemul start-stop, care mai economisește benzină la stopuri. Astfel, pe trasee scurte, consumul urban afișat de computerul de bord variază între 11 și 13 litri/100 km. L-am scos pe GTI și la drum lung, unde am utilizat o bună bucată din autostrada A3 și apoi o serie de drumuri secundare. Media înregistrată a fost de 9,8 litri/100 km.
Golf GTI utilizează un rezervor de 50 litri, iar autonomia afișată a fost de 420 kilometri.

Cum sunt materialele și calitatea asamblării la interior?
Calitatea este superioară. GTI-ul îți oferă un feeling premium încă de când deschizi portiera și te instalezi în scaunul cu tapițerie tartan. Totul este plăcut la atingere, îți fug ochii pe accentele roșii, inserții și cusături care ne aduc aminte că suntem într-un GTi, dar și pe ecranul din spatele volanului, cu o grafică configurabilă. Imensul ecran central (nu credeam că o spun asta vreodată) e un pic cam prea mare și afectează uneori vizibilitatea.
Avem și elemente familiare celor care au condus de curând modele Volkswagen electrice. Blocul pentru acționarea luminilor este în stânga volanului, dar nu mai avem celebrul comutator rotativ, ci butoane touch. Tot aici găsim și comenzile rapide pentru dejivrarea lunetei și a parbrizului. Atenție la acest lucru, că altfel riști să cauți mult și bine butonul pentru dezaburire.
Pe volan avem butoane fizice (slavă, Domnului) în locul celor tactile, o eroare pe care Volkswagen a remediat-o odată cu faceliftul. Mai puțin plăcute sunt zonele cu plastic negru lucios, care se murdăresc repede de amprente. Același lucru e valabil și pentru ecranul central tactic, urmele degetelor fiind destul de vizibile. Mai avem și zone cu plastic sensibil la zgârieturi, dar totul are un aer solid, de lucru bine făcut.

Spațiu interior: câți pasageri încap pe bune în mașină și cum stă la spațiile de depozitare?
Încap cinci pasageri și poți călători așa dacă este nevoie. Totuși, ideal ar fi pe distanțe scurte, prin oraș. Dacă plecăm la drum lung, cel mai bine este să ne limităm la maxim patru ocupanți ai habitaclului. Spațiul în spate este decent în zona genunchilor, iar la cap există suficient loc, Golf având o linie clasică a caroseriei, fără exerciții pompoase de design.
Portbagajul are un volum relativ mic de 374 litri. În caz de nevoie, putem rabata spătarul banchetei și volumul de încărcare crește la 1230 litri.
De remarcat faptul că reglajele pentru scaunul șoferului sunt manuale, inclusiv reglajul pentru suportul lombar.

Sistemul multimedia și infotainment: lucruri bune, lucruri proaste?
Sistemul multimedia folosit de Volkswagen a evoluat mult și este unul dintre cele mai bune de pe piață în cea mai recentă iterație a sa numită MIB4.
Dar, mai există și bug-uri. Ca de exemplu, ecranul central s-a făcut la un moment dat negru și a rămas așa preț de câteva zeci de minute bune. Nu a fost nevoie de o vizită în service, sistemul repornind singur. Chiar și cu acest mic sughiț, nu putem ignora grafica excepțională, meniurile intuitive și organizarea de tip smartphone a întregului sistem multimedia. Ecranul mare oferă informații clare pentru navigație, climatizare sau multimedia, iar aplicațiile gen waze folosesc aproape tot ecranul.
Ecranul poate fi configurat după bunul plac al proprietarului, iar în partea de jos avem acum o bară cu scurtături, dedicată comenzilor pentru climatizare, unde găsim inclusiv acționarea încălzirii în scaune. O a doua bară de scurtături apare în partea de sus a ecranului, unde putem alege comenzile cele mai uzuale, pentru a avea acces rapid la ele.

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?
Chiar dacă nu te cucerește chiar de la primii metri parcurși, așa cum o făcea generația bazată pe Golf 7, noul GTI este în continuare un etalon în zona hot hatch-urilor. Sportivă, dar și practică, Golf GTI rămâne fidel principiului că o mașina de zi cu zi poate fi și distractivă și nu doar un banal mijloc de transport. Te va face să zâmbești de la prima apăsare a butonului pentru pornirea motorului, care pulsează în roșu, de când te-ai suit în mașină.
Transmisia DSG este bine pusă la punct și schimbă lin, fără șocuri. Dacă vrei, poți prelua controlul asupra schimbării treptelor prin intermediul clapetelor amplasate în spatele volanului. Motorul este și el excelent, acest propulsor dovedindu-și calitățile, fiind folosit de Grupul VAG în aproape toate modelele sale de la Volkswagen Polo GTI și până la Porsche Macan. Avem și un mârâit plăcut amplificat de evacuarea dublă, discret transmis și prin boxele sistemului audio fără a deveni supărător. La rularea rapidă, ridicarea piciorului de pe pedala de accelerație va aduce și pops and bangs, ocazional, spre plăcerea celui de la volan.
Suspensia este fermă și acest lucru poate deveni deranjant în oraș, la trecerile peste denivelări sau linii de tramvai, dar poți alege suspensia adaptivă, caz în care amortizoarele vin cu un reglaj pe 15 niveluri de fermitate. Golf GTI poate fi o mașină de zi cu zi fără probleme, dar este mai fericit atunci când este scos la un drum virajat de munte.

Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?
Versiunea performantă Golf GTI în sine nu a fost testată de către Euro NCAP, dar putem studia rezultate înregistrate de generația a 8-a a Golfului standard la sesiunea de teste din 2022. Hatchback-ul german a obținut un scor general de cinci stele. Gradul de protecție pentru pasageri este de 88%, 87% pentru copii, 74% grad protecție pentru utilizatorii vulnerabili ai drumurilor și 82% pentru sistemele de siguranță active.
Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?
Ca orice automobil modern, versiunea hot a Golf-ului facelift a primit tot ce are mai bun Volkswagen în tolba cu tehnologie. Dar primul lucru care mi-a rămas în cap este sigla frontală iluminată. Nu mă pot decide dacă este cool sau kitsch. Dar este un element care face parte din identitatea celor mai noi modele Volkswagen alături de banda LED pe toată lungimea calandrului. Alte modele au sigla spate iluminată în roșu (Touareg, Tiguan).
Apoi, sistemul multimedia MIB4 și conectivitatea cu smartphone-ul sunt la cel mai înalt nivel. VW a rafinat sistemul multimedia, este intuitiv, configurabil și foarte plăcut privirii. Și avem și o aplicație pentru telefonul mobil care ne dă acces la o serie de comenzi de la depărtare, plus informații despre mașină.
Motorul 2.0 TSI. Inima mecanică cu patru cilindri este elementul central care face din acest automobil un GTI. Cu suficientă putere pentru o accelerație 0-100 km/oră efectuată în 5,9 secunde și un sunet plăcut, propulsorul de doi litri rămâne un clasic pentru pasionații de automobile cu caracter sportiv.

Ce-i lipsește?
Posibilitatea de a opta și pentru o transmisie manuală. Ar fi fost în ton cu spiritul legendei GTI. Din păcate, cine alege un Golf GTI trebuie să se mulțumească cu transmisia automată DSG cu șapte trepte și clapete (mici) pe volan.
Un lucru care face ca mașina asta să fie unică și să iasă în evidență?
Faptul că varianta GTI a modelului Golf a fost mereu destul de discretă. Doar o serie de elemente specifice o scot în evidență, dacă știi unde să te uiți. Pasionații mărcii o vor recunoaște imediat datorită liniei roșii ce se întinde pe toată lungime calandrului, chiar înainte să remarce emblemele GTI de pe portierele față sau etrierele specifice.
Liber la criticat: ai mână liberă să îmbunătățești un lucru. Ce schimbi?
Poziționare butonului pentru pornirea motorului. Acum este amplasat pe consola centrală foarte aproape de butonul P (Park) al cutiei de viteze automate. De câteva ori, am reușit să opresc direct mașina, în loc să pun transmisia în P, cam atât de aproape sunt cele două butoane unul de celălalt.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…
…vrei să deții o felie din legenda Golf GTI. Dacă Volkswagen va continua actualul plan pentru modelele sale, cel mai probabil, generația următoare va fi exclusiv electrică și rămâne de văzut dacă va mai exista și o versiune GTI.
Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…
…nu îți plac hatchbackurile sportive.
Completează spațiile punctate: mașina asta va fi un succes dacă…
…va fi cumpărată de pasionații mărcii în ciuda prețului destul de ridicat.

Peste 10 ani vom vorbi despre mașina asta ca despre modelul care…
…a încheiat legenda Golf-ului GTI cu motorizare termică. Știm că Volkswagen va pune pe piață și o a noua generație Golf (undeva în 2028), dar din informațiile de acum, cel mai probabil, aceasta va fi exclusiv electrică. Dacă va mai exista un GTI, acesta va avea un spirit complet diferit.
La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.
Un hot hatch legendar ajuns la a opta generație.
Fișa tehnică a mașinii
Galerie foto cu mașina:


























