Cine este și ce vrea Volkswagen ID.4 GTX de la noi?
Avem în fața ochilor un SUV electric de performanță de la Volkswagen: ID.4 GTX. Este cea mai puternică și performantă versiune a modelului ID.4 și face acest lucru prin adăugarea unui al doilea motor electric pe puntea față. Total: 299 CP și 460 Nm. Viteză maximă: 180 km/oră cu un sprint 0-100 km/oră în 6.2 secunde. Reversul medaliei? O autonomie oficială ceva mai mică, de 482 kilometri.
Cu GTX, Volkswagen extinde zona de influență a cunoscutei game sportive. Benzinele de performanță au primit logo-ul GTI, dieselul de performanță a fost subliniat de sigla GTD, iar emblema GTE a fost rezervată pentru modelele plug-in hybrid.
Trei lucruri noi importante față de generația anterioară?
ID.4 nu are o generație anterioară, fiind primul SUV electric construit de Volkswagen pe platforma MEB, arhitectura specifică pe care își dezvoltă toate modelele electrice din familia ID. După ce Volkswagen a debutat în lumea automobilelor electrice cu modele derivate din automobilele cu motoare termice ca Up sau Golf, noua familie ID vine cu soluții specifice, fiind automobile gândite de la zero pentru propulsia electrică. ID.3 a deschis balul în clasa compactă, iar SUV-ul ID.4 a venit mai târziu pentru a atrage clienții care au nevoie de un SUV electric.
Versiunea standard folosește un singur motor electric amplasat pe puntea spate și o baterie de 77 kWh. Pentru GTX, Volkswagen a adăugat un al doilea motor electric, modelul ID.4 devenind astfel o electrică cu tracțiune integrală. În plus, avem toate elementele specifice familiei ID cu care suntem familiarizați de la ID.3: pornire și oprire inteligentă doar prin intrarea în mașină și apăsarea pedalei de frână, cockpit complet digital, iar specific pentru ID.4, spațiul interior superior pentru pasageri, dar și portbagajul generos de 543 litri.
Cu cine se bate pe piața din România?
Dacă SUV-urile electrice încep să devină parte din oferta standard a constructorilor auto, majoritatea nu oferă încă modele în zona de putere oferită de ID.4 GTX. Cu toate acestea, găsim modele concurente în zona crossover-urilor recent lansate: Ford Mustang Mach-E, Kia EV6, Hyundai Ioniq 5 sau Tesla Model Y. Bineînțeles, putem adăuga pe listă și fratele premium de platformă, Audi Q4 e-tron. Un alter-ego cu feeling premium.
Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?
Dacă în trecut am experimentat versiunea Pro Performance a modelului ID.4 cu un singur motor electric și bateria de 77 kWh, exemplar ce ne-a însoțit în turul electric ROCHARGE 2021, am făcut acum cunoștiință cu varianta performantă a SUV-ului electric ID.4.
ID.4 GTX este versiunea recomandată celor care vor performanțe de top pentru mașina lor electrică, chiar dacă acest lucru va afecta într-o oarecare măsură autonomia. Dacă un ID.4 Pro Performance de 204 CP este campionul absolut al autonomiei, GTX-ul sacrifică o parte din autonomie în favoarea tracțiunii integrale oferite de al doilea motor electric și pentru cei aproape 300 CP oferiți de ansamblul motoarelor electrice.
Cât consumă pe bune și ce autonomie are?
Dacă un Volkswagen ID.4 Pro Performance cu un singur motor electric are o autonomie oficială de 522 kilometri, varianta GTX anunță o autonomie cu 40 de kilometri mai mică Acestea sunt cifrele oficiale și, așa cum deja bine știm, ele variază în funcție de o serie de factori: stilul de condus, temperatura ambientală, folosirea consumatorilor majori ai mașinii (climatizare, scaune încălzite). La drum lung, în lunile reci de toamnă-iarnă, autonomia înregistrată de noi a fost de aproximativ 400 kilometri, consumul mediu înregistrat de ID.4 GTX fiind de 18.5 kWh/h.
Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?
La început, ID.4 GTX pare un pic greoi, iar față de de un automobil similar cu motorizare termică, se simte greutatea suplimentară adusă de bateria de 77 kWh și cele două motoare electrice.
Odată ce ne obișnuim cu reacția instantă a motorului electric, vom descoperi un automobil care poate rula extrem de confortabil, dar care se trezește la viață instant printr-o simplă apăsare mai energică a pedalei de accelerație. Dacă păstrăm mașina în modul de rulare Confort, totul se petrece într-o liniște absolută, mașina rulând fin.
Pentru senzații mai tari, putem comuta în modul sport. Cele două motoare electrice ajută și când aderența scade, ID.4 GTX având tracțiune integrală. Dimensiunile exterioare sunt similare cu ale oricărui alt SUV compact, ceea ce face din GTX un automobil ușor de manevrat și parcat chiar și în oraș. Pentru o rulare cu recuperare mai accentuată a energiei prin decelerare putem alege modul B cu ajutorul selectorului și atunci Volkswagen ID.4 poate fi controlat cu ajutorul pedalei de accelerație, dar nu devine un one-pedal-car. Direcția asistată electric oferă un feedback bun, în stilul caracteristic modelelor Volkswagen.
Suspensiile sunt mai degrabă confortabile sau mai degrabă sportive?
ID.4 GTX are o suspensie cu o setare ceva mai fermă față de modelele electrice din familia ID fără sigla GTX. Dar nu emană sportivitate așa cum o face, de exemplu, un Golf ce poartă sigla GTI.
GTX-ul electric nu este la fel de agil ca un Ford Mustang Mach-E, care oferă o experiență mult mai sportivă la volan. Însă GTX e departe de a putea să fie considerat un model „leneș”. Oferă performanțe mai mult decât adecvate pentru o siglă sportivă, iar controlul suspensiei atunci când abordăm un stil mai sportiv este decent având în vedere că SUV-ului electric are o greutate totală de 2.2 tone. Volkswagen D.4 GTX oferă suspensie adaptivă opțională, dar cel mai bun mod de rulare este cel numit Comfort, care oferă cel mai bun compromis între confortul pasagerilor și o ținută de drum excelentă. În modul Sport, suspensia devine mai fermă, dar ținuta de drum suferă.
Cum ți se pare designul exterior?
Futurist. Și atrăgător în același timp. Când privești un Volkswagen ID.4 pentru prima dată, ai senzația că mașina a venit din viitor și emană cumva faptul că folosește o tehnologie nouă. Mai mult, farurile și stopurile cu tehnologie LED cu benzi luminoase care leagă blocurile optice sunt parcă desprinse dintr-un film SF. Din profil, liniile sunt atletice, ID.4 părând un soi de hatchback mai bine crescut. Datorită designului fluid, coeficientul aerodinamic este de 0.28.
Cum sunt materialele la interior?
De calitate excelentă, cu un aer extrem de modern. Totul este digital, avem două ecrane pentru majoritatea comenzilor, iar plasticul este plăcut la atingere. Partea mai puțin plăcută este utilizarea excesivă a plasticului negru lucios, care este extrem de greu de păstrat curat. Orice atingere va lăsa urme vizibile de amprente.
Odată cu ID.3, fratele mai mic al SUV-ului ID.4, VW a inaugurat un nou stil de interior. Fără comenzi fizice, aproape totul este comandat prin atingere. Pentru un obișnuit al manetelor și butoanelor, ai nevoie de un pic de timp pentru ajustare. Comenzile pentru climatizare sunt cele mai ciudate, iar noaptea nu sunt luminate, o scăpare pe care Volkswagen sper să o remedieze în viitor.
Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?
Cinci, fără probleme. Partea din spate este spțioasă, iar portbagajul are un volum de 543 litri, care la nevoie poate fi mărit la 1575 litri prin rabatarea banchetei. Tapițeria scaunelor a fost personalizată cu sigla GTX embosată pe spătar.
Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?
Foarte sigură. Modelul ID.4 a trecut cu brio prin testele de impact organizare de EuroNCAP. Scorul general obținut a fost de cinci stele, iar gradul de protecție pentru pasagerii adulți este de 93%, 89% pentru copii, 76% pentru pietoni. Scorul pentru sistemele de asistență este de 85%.
Top 3 sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?
ID.4 GTX, ca de altfel orice alt model din noua familei de modele electrice produse de germanii din Wolfsburg, impresionează prin simplitatea operării. Aproape ca un telefon mobil inteligent, totul e intuitiv și e suficient să te apropii de mașină cu cheia în buzunar, aceasta se va descuia automat, te instalezi la volan, pui piciorul pe pedala de frână și, gata, totul e pregătit pentru a pleca la drum. Fără să apeși butoane de start, fără alte „proceduri” complicate. La fel și la oprire. Cu selectorul cutiei de viteze în Park, e suficient să deschizi portiera și să cobori, iar mașina va opri toate sistemele automat.
După cum aproape toată lumea știe, Volkswagen a avut ceva probleme cu partea software a noilor sale modele electrice. Primele exemplare ID.3 s-au livrat cu sisteme multimedia incomplete, dar problemele au fost acum rezolvate după un update major de soft. Avem acum una dintre cele mai bune integrări ale telefonului mobil cu display-ul central al mașinii, prin intermediul Apple CarPlay sau Android Auto.
Nu în ultimul rând sistemul de iluminare IQ.Light Matrix LED, unul dintre cele mai eficiente blocuri optice pe care le-am întâlnit în ultima vreme. Pe timp de noapte, farurile LED Matrix luminează perfect indiferent de situația din trafic.
Îi lipsește ceva la capitolul tehnologie?
Nu, dar Volkswagen s-a zgârcit la mărimea display-ului din fața celui de la volan. Acesta are dimensiuni reduse, iar configurarea este minimă. Ce-i drept, compensează cu sistemul de head-up display, așa că e doar o chestiune de gust și obișnuință.
Cât mă costă toată afacerea?
Destul de mult. Prețul de listă pentru un Volkswagen ID.4 GTX de 299 CP și bateria de 77 kWh (net) este de 53.211 euro (TVA inclus, fără tichet Rabla Plus).
Cu o serie de opționale, modelul testat de noi vreme de o săptămână în cadrul turului Made in România by Continental este de 57.835 euro. Dacă aplicăm tichetul Rabla Plus, prețul de achiziție scade la 48.335 euro.
Cu ce vine în echiparea standard și care sunt nivelurile de echipare?
Un GTX aduce o serie de elemente specifice, ca de exemplu jantele de 20 inch, un spoiler față diferit și o semnătură luminoasă specifică integrată în deflectoarele de aer. În echiparea de serie avem bare de plafon, iluminarea ambinentală în 30 culori, pedale din inox cu simbolurile Play/Pause, scaune încălzite față. tapițerie stofă GTX, adaptive cruise control, detector oboseală pentru cel de la volan, Front Assist și City Emergency Brake cu detectarea pietonilor și a bicicliștilor, Lane Assist, Park Pilot, Climatronic, cablu de încărcare pentru prize casnice, cheie inteligentă, 4 mufe usb-c, sistem navigație, radio digital.
Pe lângă toate acestea, GTX-ul nostru a mai fost echipat cu pachetul asistență (Keyless Access cu funcție Safelock, cameră spate Rear View, Alarmă antifurt, Mânere uși iluminate, Sistem proactiv de protecție pasageri) la 1094 euro, Pachet Comfort Plus (Air Care Climatronic cu reglare pe 3 zone și filtru de aer îmbunătățit, Plasă despărțitoare portbagaj, Podea variabilă portbagaj, Plasă bagaje) 488 euro, suspensie sport și servodirecție progresivă 346 euro și Pachet Infotaiment Plus (Sistem infotainment Ready 2 Discover Max cu Display de 12 inch, Head-up Display) 1154 euro.
Dacă ar fi să alegi un singur lucru pentru care merită cumpărată mașina asta, care-i acela?
Pentru faptul că este una dintre cele mai bune mașini electrice de pe piață din acest moment. Și vorbesc aici de ID.4, nu neapărat de varianta GTX. Iar dacă vrei un SUV electric performant, GTX-ul devine una dintre cele mai bune opțiuni.
Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?
Poate faptul că este prea „cuminte” pentru un automobil cu o siglă sportivă din portofoliul Volkswagen. Dar dacă cineva poate să facă din GTX o emblemă la fel de cunoscută precum GTI, VW este compania care poate reuși acest lucru.
Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?
Aș renunța la sliderele digitale pentru climatizare și la sistemul deloc inspirat care folosește doar două butoane pentru comanda geamurilor electrice. Pentru a acționa geamurile din spate, există un mic buton touch marcat cu inscripția Rear care trebuie acționat înainte. Complicat inutil.
Cumpără-ți mașina asta dacă…
…vrei un SUV electric spațios, dar și tracțiune integrală și putere din belșug.
Nu-ți cumpăra mașina asta dacă…
…vrei autonomie și nu te interesează cifrele de putere.
Tu ți-ai cumpăra-o?
Da, aș cumpăra oricând un ID.4, dar personal aș optat pentru un Pro Performance cu un singur motor electric de 204 CP. Este mai mult decât suficient.
La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.
Unul dintre cele mai bune SUV-uri electrice compacte de pe piață.