Cine este și ce vrea Volkswagen ID. Buzz de la noi?
În anii ’50, Volkswagen introducea Transporter, o utilitară care avea să schimbe percepția publicului asupra acestui tip de caroserie. Derivat din Beetle, primul Transporter a devenit rapid unul dintre modelele populare în rândul celor care se bucurau de libertate într-un stil ceva mai nonconformist.
Acum, 70 și ceva de ani mai târziu, Volkswagen reinterpretează rețeta din anii ’50, iar rezultatul se numește ID. Buzz. Corect ar fi să-l încadrez în categoria utilitarelor, dar nici în segmentul monovolumelor nu cred că ar da greș. Vedem noi mai târziu când se strâng și mai mulți rivali.
ID. Buzz este al patrulea model electric produs de Volkswagen pe arhitectura MEB și, după cum probabil intuiești, pornește de la aceleași elemente de bază pe care le-ai văzut până acum pe ID.3, ID.4 și ID.5.
Cu ID. Buzz, Volkswagen vrea să readucă spiritul anilor ’60 – ’70 în epoca modernă, iar dacă privești lucrurile din exterior, noul model electric are acest potențial.
Trei lucruri noi importante față de generația anterioară?
N-a mai existat un Bulli/Bus/Cargo electric până acum. Deci n-am un punct de sprijin în această comparație. Totul e nou la ID. Buzz, de la arhitectura electrică folosită până la soluțiile tehnologice pompate într-o caroserie făcută să-ți trezească nostalgii.
În comparație cu frații săi de platformă, ID. Buzz e cel mai lung și cel mai spațios. Și o să fie unul și mai lung. Pentru că Volkswagen vrea variante cu 6 și 7 locuri, și ampatament mărit. Dar astea din 2023.
Ce concurenți are pe piața din România?
Deloc surprinzător, piața de utilitare electrice nu stă rău deloc. În segmentul lui ID. Buzz sunt câteva modele – cu dimensiuni ușor mai mari – care pot reprezenta o alternativă pentru cei care sunt în căutarea unui Bus electric. Citroën e-Spacetourer, Opel Vivaro e-Life, și Peugeot e-Traveller sunt poate cele mai cunoscute utilitare de persoane din segmentul electric. Apoi, dacă vrei să cauți pe cineva cu și mai multă vechime în segment, îți recomand să arunci o privire peste Nissan e-NV200 Combi. Cei cu un buget și mai mare, au o opțiune în familia Mercedes-Benz: se numește EQV și este alternativa electrică a lui Clasa V.
Altfel, ID. Buzz nu-i atât de sigur în segmentul utilitarelor electrice. Dar trebuie să recunosc că-i cel mai arătos. Iar asta ar putea avea un cuvânt important de spus în ceea ce privește vânzările. Și că tot am ajuns aici, deși modelul a fost prezentat în luna martie, Volkswagen a anunțat deja că a bifat 10.000 de comenzi ferme, adică două treimi din producția planificată pentru 2022. De anul viitor, se schimbă lucrurile, iar producția este estimată la 130.000 de unități.
Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?
Testul internațional cu noile ID. Buzz Pro și ID. Buzz Cargo a avut loc în Danemarca, cu trasee prin Copenhaga și câteva orășele din apropiere. Singura versiune disponibilă – indiferent de varianta de caroserie – a fost cea cu un motor electric și 204 cai-putere. Momentan, n-ai alte opțiuni. Și după ce am parcurs vreo 200 de kilometri în total, eu zic că varianta asta o să fie best seller, chiar dacă vor apărea și alte configurații – probabil cu două motoare sau tot cu un singur motor, dar alte puteri.
Cei 204 cai-putere și 310 Nm sunt suficienți să-i imprime lui ID. Buzz un comportament atletic. Nu s-a sfiit deloc să-mi arate că poate sprinta cu lejeritate chiar și atunci când am accelerat dintr-o suflare de la 50 km/h la 110 km/h. Și asta în condițiile în care trei dintre cele cinci scaune au fost ocupate, iar prin portbagaj am aruncat și ceva bagaje de mână. Nu foarte mari că doar am plecat de acasă pentru două zile.
Cât consumă pe bune și ce autonomie are?
Am preluat mașina cu 91% din baterie și o autonomie teoretică de 439 de kilometri. Deși bateria nu era plină, valoarea indicată de ecranul instrumentarului de bord era peste autonomia maximă anunțată de producător – adică în intervalul 402 – 423 de kilometri. Dar nu m-am minunat de năzdrăvănia asta că nu era prima mașină electrică pe care urma s-o conduc. După 125 de kilometri parcurși în regim mixt – autostradă (110 km/h că asta e limita în Danemarca) – drumuri naționale și oraș – bateria indica 61%, iar instrumentarul de bord îmi spunea că mai pot să parcurg încă 262 de kilometri. Oricum încerci să faci calculele, e clar că la temperaturi potrivite (24-26 de grade Celsius), ID. Buzz se apropie de 400 de kilometri autonomie reală. Nu teoretică.
Consumul pe tot acest tronson a fost de 18,5 kWh/100 de kilometri, sub media declarată de Volkswagen (20,5 – 21,7 kWh/100 km). În cazul lui ID. Buzz Cargo, consumul a fost ceva mai mare: 19 kWh/100 de kilometri, dar am rulat în mare parte la viteze de autostradă.
Singura baterie disponibilă acum pe ID. Buzz e cea de 77 kWh. Și sincer, nu cred că pe versiunea de persoane o să vedem o variantă mai mică – așa cum se întâmplă la ID.3. Pe ID. Buzz Cargo, nu-i exclus, că sunt multe companii care își doresc utilitare pentru livrări de tip last-mile, iar acolo este alt model de business și poate fi adaptat cu ușurință chiar și atunci când mașina electrică are autonomie de 200-250 de kilometri.
Cât de repede se încarcă la prize AC și DC?
Platforma electrică folosită de Volkswagen e una la 400V și permite încărcarea rapidă (DC) la prize de 170 kW. Și nu-i rău deloc, în condițiile în care celelalte modele ale familiei ID se încarcă cu o putere maximă de 135 kW.
La o priză rapidă care poate oferi 170 kW, ID. Buzz are nevoie de 30 de minute pentru a ajunge la 5% la 80%.
La prize AC, puterea maximă de încărcare este de 11 kW. O reîncărcare completă (0-100%) la o astfel de stație durează 7 ore și jumătate. Cam cât ar trebui să dormi și tu pe noapte.
Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?
O utilitară de 4,7 metri lungime și aproape 2 metri lățime în mijlocul urbei? Nu-i vreo mare diferență dacă înlocuiești utilitară cu SUV de clasă medie. Rezultatul e tot cam pe acolo, iar dacă privești lucrurile din depărtare, e cât se poate de clar că publicul n-are o problemă în a muta zilnic mașini mari prin oraș.
Cât despre ID. Buzz, mi-a plăcut prin oraș. Asta pentru că poziția înaltă la volan îți permite să privești cu ușurință peste trafic. Nu la fel de bine o faci și când vrei să verifici mașinile din spate. Și nu din cauza lunetei, ci datorită oglinzilor laterale mici. Mi se par subdimensionate pentru gabaritul modelului electric.
Partea bună, Volkswagen oferă o mulțime de sisteme care să te scape de micile neatenții de la volan: de la camera video pentru mersul cu spatele cu o rezoluție bună, până la un sistem inteligent de asistență la parcare capabil să țină minte unde ți-ai lăsat mașina. Spre exemplu, dacă acasă parchezi de fiecare dată pe același loc poți salva manevrele făcute, iar următoarea dată când ajungi în zonă, ID. Buzz se va oferi să parcheze mașina în locul tău. Reține ultimii 50 de metri parcurși cu mai puțin de 40 km/h și sistemul a fost gândit să poată memora până la 5 astfel de locuri. În plus, locurile acestea de parcare vor fi integrate și în sistemul de navigație și vor fi oferite ca sugestii.
Dar magia are loc în afara orașului, acolo unde poziția la volan, “cupola” de pe capotă – în care inginerii au ascuns tot felul de sisteme care monitorizează drumul – și toată atmosfera pe care o simți îndată ce privești în retrovizoare te trimit cu gândul la festivalurile anilor ’70. Și parcă simți așa o adiere în plete și îți vine să pui folk, să scoți hărțile din atlas și să te duci în cel mai apropiat camping.
La drum întins, ID. Buzz e confortabil. Mai confortabil decât suratele ID.3, ID.4 și ID.5. Cel puțin așa l-am perceput eu. Și logica ar trebui să sugereze același lucru: că n-are rost să faci un Bus rigid că-și pierde din farmec.
ID. Buzz în configurație cu 204 CP e agil și în același timp ușor de condus. Mi-ar fi plăcut să fie un pic mai silențios – mai ales la viteze de peste 80 km/h.
Cum ți se pare designul exterior?
Mi-nu-nat. Nu spun des asta, dar ID. Buzz arată excelent. E fix cum ar trebui să arate un Bus modern. Și e plăcut să vezi că designerii au intergrat elemente care să te trimită cu gândul la primele generații Transporter: sigla Volkswagen supradimensionată de pe capotă, portierele culisante și prizele de aer din lateral.
Oricât de puțin ți-ar păsa de ce se întâmplă în industria auto, nu prea poți trece indiferent pe lângă ID. Buzz. Pur și simplu n-ai cum să nu-l observi.
Ca să iasă și mai mult în evidență, Volkswagen oferă o caroserie în două tonuri: alb deasupra și patru culori țipătoare în jumătatea inferioară.
Cum sunt materialele la interior?
Așa și așa. Cu ID. Buzz, Volkswagen vrea să demonstreze că poți face interioare arătoase și cu materiale obținute prin procese de dezvoltare durabilă. Dar ar fi putut pune ceva mai mult accent pe partea de finisaje din anumite zone ale mașinii (îmbinările fețelor de ușă în zona montanților A, elementele suportului central
În zonele inferioare găsești materiale plastice dure, iar în jumătatea superioară ești înconjurat de lucruri moi sau fine. Depinde unde îți arunci degetele. Mi-a plăcut că Volkswagen a ascuns șuruburile din portiere cu capace pe care au fost sculptate smiley faces, iar acolo unde nu s-a putut au ales cleme sănătoase.
Scaunele în două nuanțe (alb – galben în cazul mașinii testate de mine) completează tema exterioară. Sunt confortabile și oferă un suport lateral bun. Cele două cotiere sunt reglabile și contribuie din plin la efectul acela retro.
Dă-i o notă de la 1 la 10 pentu spațiile de depozitare.
10. Și nu i-aș da 10 doar pentru spațiile de depozitare, ci și pentru partea de modularitate. Și cum sunt multe de bifat, o s-o iau din față spre portbagaj.
În buzunarele ușilor pui lejer sticle de jumătate de litru și mărunțisuri. În dreapta volanului există o “scobitură” în care să-ți pui telefonul la încărcat. Nu contează că nu suportă încărcare wireless, că în imediata vecinătate sunt și două porturi USB-C. Pe planșa centrală există un suport dublu de pahare retractabil, iar tunelul median (sau ce a mai rămas din el) nu doar că poate fi scos și stocat în portbagaj – în caz că vrei să depozitezi lucruri mari în apropiere – dar are o suprafață plană destul de adâncă pe care o poți împărți cum vrei tu cu două separatoare. Și dacă tot am ajuns la acele separatoare, cu unul dintre ele poți desface capacele sticlelor, iar cu celălalt poți răzui gheața de pe parbriz. În fața pasagerului din drapta, pe lângă torpedoul încăpător, bordul este drept. Ca să poți să mai depozitezi și acolo obiecte mici.
Ca să ajungi în spate trebuie să deschizi portierele culisante cu acționate electrică. Înainte de a urca, sigur o să-ți sară în ochi un Easter Egg: silueta lui ID. Buzz a fost sitlizată pe suportul lateral al scaunelor. Odată urcat pe bacheta spate descoperi spații bune în fețele portierelor, două buzunare măricele cusute pe scaunele din față și o măsuță culisantă. Tot în portiere există și câte un USB-C. Ca să-ți pui telefonul la încărcat fără să-i mai stresezi pe cei din față.
În portbagaj, Volkswagen a introdus o podea plană detașabilă. Aceasta poate fi rabatată – că nu se știe niciodată ce formă au obiectele pe care le transporți. În acest moment, ID. Buzz e disponibil doar în variantă cu cinci locuri, dar mașina e cumva pregătită pentru încă alți pasageri: altfel nu-mi explic cele două cotiere îmbrăcate într-un material fin și amplasate în extremități.
Cu toate scaunele în poziție normală, portbagajul lui ID. Buzz are un volum de 1.121 de litri, iar dacă rabatezi bancheta spate (configurație 40:60), volumul util ajunge la 2.205 litri. În cazul versiunii Cargo, ID. Buzz poate transporta obiecte cu un volum maxim de 3.900 de litri.
Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?
Câte locuri sunt, atâția oameni poți transporta. N-ai probleme cu spațiul la cap și nici cu cel de la picioare chiar dacă te așezi pe locurile din spate. Doar locul din mijloc e un pic mai îngust, dar măcar n-o să ai probleme dacă vrei să-ți întinzi picioarele. Iar dacă scoți și tunelul median – ți-am zis despre el câteva paragrafe mai sus – o să călătorești mai ceva ca la cușeta unui vagon de tren de lux.
Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?
Noul ID. Buzz încă n-a ajuns pe mâinile celor de la Euro NCAP. Probabil mai durează câteva luni până să vedem cum arată un Bus modern după ce s-a izbit de pereți și bariere.
Și cum nu-mi place să las lucrurile în coadă de pește, o să-ți spun cam ce sisteme moderne poți să comanzi pe ID. Buzz. Standard, utilitara electrică va fi echipată cu sistem de frânare de urgență capabil să detecteze pietonii și bicicliștii, cu funcția PreCrash Occupant Protection – tensionează centurile de siguranță în cazul unui impact iminent – și un asistent pentru menținerea benzii de rulare. Opțional, Volkswagen introduce pe ID. Buzz funcția Travel Assist with Swarm data utilisation care folosește informațiile primite de la celelalte vehicule pentru a putea rula semi-autonom chiar și atunci când drumul nu este marcat corespunzător.
Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?
Cam tot ce înseamnă partea de modularitate. E plăcut să vezi că există atât de multe soluții ca să-ți poți stoca mărunțisurile și bagajele voluminoase.
Mi-a plăcut și faptul că nu se conduce ca o utilitară, ci mai degrabă ca un ID.4/ID.5. E simplu de utilizat și te obișnuiești rapid cu dimensiunile.
Ai simțit că-i lipsește ceva?
Da. O priză la 230V oferită standard, că tare mi-aș fi pus laptopul la încărcat și n-am avut la ce. O poți comanda opțional și ce trebuie să nu uiți: funcționează chiar și atunci când mașina este oprită.
Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?
Cum ziceam și la început: momentan ai doar varianta ID. Buzz Pro. Prețul de pornire pe piața din România este de 57.992 de euro. Asta fără să pui la socoteală – sau mai bine zis, să scazi – bonusurile pe care le poți accesa prin programul Rabla Plus. În cazul lui ID. Buzz Cargo, prețul este ceva mai mic: 53.020 de euro.
În cazul versiunii testate, prețul a trecut cu puțin peste 70.000 de euro.
Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?
Pentru că reprezintă imaginea unui automobil-cult în era modernă.
Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?
Am căutat și tot căutat și n-am găsit ceva: posibilitatea instalării unui plafon panoramic. Și e păcat. Mare păcat că nu poți să privești cerul.
Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?
Aș mai pune puțin material fonoabsorbant. Că-i păcat să auzi zgomot la rulare la viteze sub 100 km/h într-o mașină electrică.
Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…
…vrei să fii cool.
Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…
…nu ești genul care poate planifica o excursie liniștită în familie.
Tu ți-ai cumpăra-o?
Mă poate ajuta cineva cu un dosar Rabla Plus?
Clientul perfect al mașinii?
Familia activă care călătorește mult și își dorește confort și spațiu suficient pentru bagaje.
La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.
Poate cea mai bună reeditare a unui model clasic în epoca electrică.