Cine este și ce vrea Volkswagen Passat de la noi?
Passat a fost și este unul dintre cele mai importante modele de pe piață și din portofoliul mărcii germane. Deși Volkswagen are deja în gamă un sedan (și mai nou, chiar și un break) complet electric de dimensiuni similare – despre ID.7 vorbesc – Passat nu a fost eliminat din gamă. Dimpotrivă, a primit o generație nou-nouță, a noua în istoria modelului. Cu peste 34 de milioane de unități vândute în întreaga lume, Passat este al doilea cel mai bine vândut model Volkswagen din toate timpurile, după Golf și înaintea lui Beetle.
Trei lucruri noi importante față de generația anterioară?
Passat are o lungă istorie, cu nu mai puțin de 8 generații anterioare. Istoria modelului începe în 1973 cu generația B1. În țara noastră aveam să facem cunoștiință cu sedanul german în anii ’90, când primele exemplare importate din Germania ajungeau la noi în forma generației B3 și ulterior a faceliftului B4. Cumva, Volkswagen Passat se transforma într-un automobil statut în România și devenea rapid unul din modelele preferate și dorite de mulți români. Passat B5 și B6 aveau să fie cele mai populare generații ale sedanului și breakului german.
Dar să răspund și la întrebare.
1. Noul Passat folosește platforma MBQ Evo, comună cu noul Tiguan și cu viitoarea Skoda Superb.
2. A noua generație va fi disponibilă într-o singură versiune de caroserie și, din păcate, sau din fericire, depinde cum privești, nu e varianta sedan.
3. TDI și TSI nu au murit. Vor fi disponibile motorizări benzină TSI (150 sau 265 CP), diesel TDI (122, 150 sau 193 CP), mild-hybrid benzină (1.5 eTSI 150 CP) sau două variante plug-in hibrid (eHybrid de 204 sau 272 CP). Bineînțeles, anumite motorizări vor putea fi combinate cu tracțiunea integrală 4Motion. Transmisia manuală nu mai este disponibilă.
Ce concurenți are pe piața din România?
Nu mai are foarte mulți concurenți dacă privim strict piața modelelor de segment D. Această zonă a berlinelor și break-urilor de clasă medie, cândva extrem de populară, reușește încă să își păstreze cât de cât reputația mai mult în zona premium. În ceea ce privește constructorii de volum, cei mai mulți au renunțat la sedanuri si break-uri de segment D și au direcționat fondurile spre dezvoltarea SUV-urilor. Ford a renunțat la Mondeo, Opel la Insignia, Renault nu mai produce Talisman, iar Honda Accord este o amintire frumoasă. Dar încă mai găsim câteva modele concurente: Peugeot 508 SW, Mazda6 Wagon și Skoda Superb Combi.
Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?
La evenimentul de lansare din sudul Franței, Volkswagen a adus aproape toate motorizările ce vor fi disponibile pe noul Passat. Din motive pe care nu le-am înțeles, versiunile plug-in hibrid puteau fi testate doar dacă eram însoțiți de un specialist Volkswagen acestea fiind, cel mai probabil, exemplare de pre-producție. Am lăsat PHEV-ul pentru un test complet în România și am ales o motorizare pe benzină despre care cred că va fi printre cele mai vândute din țara noastră: 1,5 litri benzină mild-hybrid.
Motorul turbo cu patru cilindri de 1498 cmc cu injecție directă oferă 150 CP între 5000 și 6000 rpm. Cuplul maxim este de 250 Nm între 1500 și 3500 rpm. Puterea este transmisă către puntea față prin intermediul unei cutii de viteze automate DSG cu șapte rapoarte.
Propulsorul 1.5 eTSi este ajutat și de un sistem mild hibrid la 48V ce mai adaugă 20 CP și 25 Nm pentru a crește eficiența și pentru a scădea consumul și emisiile motorului termic.
Cât consumă pe bune și ce autonomie are?
În primul rând trebuie să știți că Volkswagen și-a echipat noul Passat cu motorizări termice cu rezervor de 66 litri. Oficial, germanii spun că Passat-ul consumă în medie între 5,4 și 6,3 litri/ 100 km în funcție de stilul de condus. Pe traseul nostru de test din Franța, Volkswagen Passat a înregistrat o medie de 7,4 litri/100 km. Ceea ce nu e deloc rău pentru o mașină de aproape 5 metri lungime și o greutate de peste 1500 kg.
Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?
Volkswagen nu își permite să scadă calitatea ținutei de drum pentru un model cu istoria Passat-ului. Ba chiar a reușit să urce standardul, iar ținuta de drum s-a îmbunătățit. E confortabil, dar și foarte stabil chiar și atunci când abordezi un stil de condus mai sportiv, iar acest lucru se datorează suspensiei opționale DCC Pro și a sistemului de control numit Vehicle Dynamics Manager. Sistemul reglează comportamentul dinamic prin intermediul amortizoarelor controlate de sistemul DCC Pro. Cel de la volan poate alege modul de condus, iar în funcție de acesta este reglată și amortizarea: de la confortabil la sportiv. La drum lung, Passat este o plăcere, este silențios, bine antifonat la interior și are toate proprietățile unui cruiser. La capitolul minusuri, accelerația nu este atât de impresionantă pentru versinea 1.5 eTSI de 150 CP, iar direcția, deși precisă, ar putea oferi mai mult feedback către cel de la volan.
În oraș, lungimea de aproape 5 metri a mașinii va necesita un pic de obișnuință, mai ales în parcările subterane mai înguste.
Cum ți se pare designul exterior?
Modern, dar cumva lipsit de personalitate. Dacă acum câteva generații puteai recunoaște un Passat dintr-o singură privire, acum lucrurile s-au schimbat. De fapt, au început să se schimbe la nivel de design de la generația a opta.
Liniile au fost cumințite și au devenit mai sobre, iar Volkswagen Passat a devenit un pic anonim. Cu a noua generație, constructorul german a încercat să remedieze această situație, dar nu a riscat o revoluție la capitolul design. A preferat să păstreze linii clasice, dar puțin mai moderne față de generația anterioară. Este, însă, poate un pic prea banal și asemănător cu alte modele din gama producătorului german.
Am apreciat stopurile LED 3D și linia LED care unește cele două blocuri optice frontale. Adaugă un plus de personalitate.
Cum sunt materialele la interior?
De calitate bună și foarte bună. Volkswagen a lucrat mult la interior și a ales materiale moi și plăcute la atingere, dar mai important, a rezolvat o parte din problemele pe care clienții le-au reclamat la alte modele.
Volanul are din nou comenzi fizice, Volkswagen renunțând la cele tactile care nu au fost pe placul tuturor. Pe volan, părțile laterale au fost îmbrăcate în piele perforată, iar inserțiile de pe bord contribuie la atmosfera interioară amplificată de iluminatul ambiental. Pe timp de noapte, feelingul la interior este unul premium. Designul interiorului este puternic inspirat de cel al modelului electric ID.7. Planșa de bord este digitală cu ecran de 10,3 inchi, iar pe consola centrală avem un ecran tactil de 12,9 inchi oferit în echiparea standard, sau impresionatul ecran de 15 inchi, oferit opțional.
Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.
Nota 10. Volkswagen nu se dezminte la acest capitol și a făcut din noul Passat un exemplu. Portbagajul are hayon acționat electric, spații de depozitate suplimentare, priză de 220V și manete pentru rabatarea facilă și fracționabilă a spătarului banchetei. Portbagajul are un volum de încărcare de 690 litri (510 litri pentru variantele PHEV) ce poate fi mărit la 1920 litri (1770 litri pentru PHEV) prin rabatarea banchetei. Avem un spațiu generos de depozitare în consola centrală, aceasta fiind eliberată de levierul cutiei de viteze, care a fost mutat pe coloana de direcție în locul unde tradițional găseam selectorul pentru acționarea ștergătoarelor. Este același stil de levier electronic pe care îl regăsim pe gama de modelele electrice VW ID, iar cel folosit de Passat este este identic cu cel pe care îl regăsim pe electricele ID.7 și ID. Buzz.
Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?
Cinci, bineînțeles. Passatul de generație nouă este încăpător în spate, ampatamentul generos permițând un spațiu la genunchi suficient de mare, iar portbagajul are un volum impresionant. Dacă alegem să călătorim în patru, pasagerii de pe banchetă vor fi chiar răsfățați și vor putea folosi și cotiera centrală. Pasagerii din spate au la dispoziție propriile guri de ventilație, reglaj separat pentru temperatură, două mufe USB-C și banchetă încălzită (opțional).
Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?
Noua generație este mult prea nouă și nu a ajuns încă la Euro NCAP. Când va ajunge, vom updata această secțiune. Generația anterioară a modelului a fost testată în 2014 și a înregistrat un scor general de cinci stele. Noul Passat vine cu o listă lungă de echipamente de siguranță din care amintesc următoarele: adaptive cruise control (ACC), side assist (asistență la schimbarea benzii de rulare), front assist (frânare automată de urgență), lane assist (menținerea automată a benzii de rulare). Farurile și stopurile LED sunt oferite standard.
Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?
Rămâi cu multe în minte după o primă experiență la volanul noului Passat. Chiar dacă am mers cu varianta mild hibrid, Passat va fi disponibil și ca plug-in hibrid în două variante de putere ce promit o autonomie electrică de 100 km și o autonomie combinată de peste 800 km. Modelele PHEV folosesc o baterie de 19,7 kWh și pot fi încărcate rapid la stații DC cu maxim 50 kW. Chargerul standard AC permite acum încărcări de 11 kW.
Apoi, noul sistem multimedia MIB4 cu generosul ecran opțional de 15 inchi. Este impresionant de rapid, grafica este excepțională, chiar dacă ecranul poate fi uneori puțin intruziv în ceea ce privește vizibilitatea. Apple CarPlay folosește tot ecranul, navigația prin Waze fiind foarte ușor de urmărit, de exemplu. Volkswagen va integra și ChatGPT în noul sistem multimedia, sistemul AI putând fi accesat prin intermediul asistentului virtual Ida. Integrarea ChatGPT va fi făcută în urma unui update viitor de software. Volkswagen Passat dispune și de o aplicație pentru telefonul mobil prin intermediul căreia mașina poate fi controlată de la distanță pentru ieșirea dintr-o parcare îngustă, de exemplu.
Scaunele față ergoActive plus trebuie neapărat bifate, sunt încălzite și ventilate, oferă un suport lateral și lombar excepțional, plus funcție de masaj. Must have!
Ai simțit că-i lipsește ceva?
O identitate estetică mai puternică.
Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?
Dacă banii nu sunt o problemă, alege nivelul de top R-Line. Este cel mai arătos și cel mai bine echipat dintre toate. Dacă ești practic și vrei un Passat corect, atunci echiparea Business este pentru tine. Dar să analizăm un pic și oferta de preț a celor de la Volkswagen.
În acest moment, în oferta importatorului din România există doar echipările Business (de la 37.894 euro) și Elegance (de la 44.548 euro). Echiparea de top R-Line va fi disponibilă mai târziu. De asemenea, nu sunt încă disponibile versiunile plug-in hibrid ale noului Passat. Deocamdată, poți configura noul model cu motorizarea pe benzină mild-hibrid eTSI sau cu propulsoare diesel TDI.
Un exemplar similar cu cel condus în Franța în echiparea Business cu motor 1.5 eTSI de 150 CP, cutie automată DSG cu 7 trepte, culoare opțională, jante de 17 inch, faruri IQ.Light LED Matrix și câteva opționale duc prețul mașinii la 42.900 euro.
Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?
În primul rând pentru greutatea numelui pe care îl poartă. Ne place sau nu, Volkswagen Passat este unul dintre cele mai celebre modele auto din istorie. Rămâne de văzut dacă numărătoarea se oprește aici – la generația a noua.
Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?
Designul exterior mi se pare cumva banal și similar cu al altor modele din gama Volkswagen.
Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?
Aș adaugă și lui Passat controler-ul rotativ cu mini ecran (pentru volumul sistemului audio și schimbarea modurilor de condus) pe care l-am întâlnit pe noul Tiguan. Deși cele două modele folosesc aceeași platformă MQB Evo și sunt similare din punct de vedere tehnic, acest element practic pentru cel de la volan nu se regăsește și pe Passat.
Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…
…ai o familie numeroasă sau o afacere unde ai nevoie de un automobil practic, spațios și cu mult spațiu în portbagaj. Ah, și încă ceva: nu-ți plac SUV-urile.
Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…
…dacă ești singur și nu ai nevoie de un automobil de aproape 5 metri lungime.
Tu ți-ai cumpăra-o?
Dacă aș avea nevoie de un break de segment D, fără îndoială că ar fi pe listă.
Clientul perfect al mașinii?
O familie care are nevoie de o mașină mare și practică, dar care nu agrează SUV-urile. Passatul de generație nouă este un break full size pregătit pentru viitor.
La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.
Celebrul Volkswagen Passat intră în era electrificării exclusiv în variantă break.