Cine este și ce vrea Volvo EX30 de la noi?
EX30 este primul model electric pe care Volvo îl construiește pe o platformă dedicată acestui tip de propulsie. Mă rog, este al doilea cronologic (după EX90), dar primul pe care-l putem vedea pe străzi în condițiile în care EX90, adică noua generație electrică a venerabilului XC90, va mai întârzia vreo jumătate de an.
Este o mașină complet nouă pentru gama Volvo, pentru că producătorul suedez n-a mai avut un SUV de oraș atât de mic în portofoliu. Un reper bun este Renault Captur: Volvo EX30 are aproximativ aceleași dimensiuni.
Altfel spus, e cel mai mic SUV din gama Volvo (mai mic decât cunoscutele XC40 și C40) și își propune să adune clienți pentru Volvo din zone pe care marca suedeză deținută de Geely nu a avut până acum cum să agațe potențiali cumpărători.
Și ca să lămurim din start povestea interiorului: da, e inspirat masiv de la Tesla. Nu doar ca design, ci și ca structură și funcționalitate, care pe alocuri sunt chiar îmbunătățite față de ceea ce oferă Tesla. Nu știu dacă asta e bine sau e rău pentru tine, dar într-o lume în care marca americană bate tot la nivel de vânzări, e posibil să fie un avantaj per total.
Ce concurenți are pe piața din România?
Apropo de zone pe care marca suedeză nu a prea agățat potențiali cumpărători, o să fie interesant de urmărit EX30 în primul an de carieră de piață. Din două motive: în primul rând pentru că nu există niciun alt SUV electric premium de dimensiuni asemănătoare, iar în al doilea rând pentru că prețurile lui EX30 sunt aproximativ identice cu cele ale unor modele precum Hyundai Kona, Kia Niro EV, Jeep Avenger sau Opel Mokka electric. Adică mașini electrice cu performanțe net inferioare la toate capitolele (de la accelerație la putere, de la putere de încărcare la stații AC și DC până la autonomie).
Altfel spus, hârtia ne spune că Volvo tocmai lansează o mașină aparent imbatabilă pe piață în segmentul ei, ceea ce e o premieră absolută pentru marca suedeză. Poate doar Tesla Model 3 rupe din cifrele lui Volvo EX30, doar că aici vorbim de o mașină din alt segment și cu o caroserie diferită.
Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?
Volvo EX30 are trei versiuni și fiecare dintre acestea se adresează unor clienți cu nevoi diferite. Le găsești în secțiunea Autocritica Showroom pe toate, dar ți le explic în detaliu mai jos.
Gama începe cu o versiune cu un singur motor (Single Motor e numele său oficial), dar extrem de potent (poate exagerat de potent, chiar) pentru o mașină de acest segment: 272 de cai putere și propulsie (roți motrice spate). Aceasta este cea mai ieftină versiune din gamă, pleacă de la 38.500 de euro cu TVA și vine cu o baterie LFP de 49 de kWh capacitate netă (51 brută). Este versiunea pe care o vor alege cei care vor o mașină sigură, cu un logo premium pe capotă și care nu au nevoie de o autonomie mare pentru că o vor folosi în principriu prin oraș. Volvo spune că mașina merge 344 de kilometri cu un plin. Cu această variantă se vor lupta mărcile non-premium în zona cărora intră EX30.
De aici urmează cele două variante foarte interesante pentru oricine a studiat vreodată piața de electrice. Ambele versiuni au făcut parte din lineup-ul disponibil la primele teste oficiale, care au avut loc în Spania, deci de aici încolo nu trebuie să-i credem pe cuvânt pe cei de la Volvo, ci să mergem pe ce am descoperit la prima mână.
Fără îndoială, cea mai vândută variantă va fi cea medie (Single Motor Extended Range): o baterie NMC de 64 de kWh net (69 brut), același motor de 272 de cai putere care învârte roțile spate și o autonomie de „până la 480 de kilometri”, conform Volvo. EX30 chiar poate să atingă această valoare de autonomie dacă vremea te ajută (adică între lunile martie și octombrie). La nivel de performanțe, această versiune mai mult decât vei avea vreodată nevoie: 5,3 secunde pentru 0-100 km/h. Ce trebuie neapărat spus e că această versiune și cea cu două motoare (despre care vorbim imediat) au o baterie de 64 de kWh cu o compoziție chimică diferită față de cea de pe care o găsim pe Single Motor. Nu te interesează neapărat asta până când afli puterile de încărcare: 153 de kW (la stații rapide DC) și 22 kW (la stații medii AC) pentru aceste două variante cu baterie mare versus 134 kW și 11 kW pentru versiunea de bază.
Acesta este EX30-ul pe care trebuie să ți-l cumperi. Costă ceva mai mult (de la 43.750 de euro în echiparea de bază Core, 47.250 de euro în echiparea medie Plus sau 50.400 în echiparea de top Ultra), dar este o electrică în ton cu timpurile care nu te va dezamăgi la niciun capitol dacă o configurezi corect.
Pentru cei care consideră că 272 de cai nu ajung, Volvo adaugă un motor pe față pentru a ajunge la versiunea Twin Motor Performance: 428 de cai putere și 3,6 secunde pentru 0-100 km/h. Este cel mai rapid Volvo de serie din istorie, dar este și o demonstrație de putere care din punctul meu de vedere e un pic cam mult atât pentru brand, cât și pentru segmentul în care se plantează EX30. Dar această versiune e singura cu tracțiune integrală, deci dacă ai neapărată nevoie de asta, aici trebuie să bați. Autonomia maximă (cu aceeași baterie de 64 de kWh de pe versiunea medie) este de 460 de kilometri.
Pentru această versiune cresc și costurile: de la 49.900 de euron (echiparea medie Plus), o zonă de preț în care Volvo avea nevoie de putere și performanțe pentru a se lupta cu Tesla. Sau 53.050 de euro pentru echiparea de top. Aceasta fiind și cea mai scumpă versiune din gama Volvo EX30.
Cât consumă pe bune și ce autonomie are?
Am avut la dispoziție cam 60 de kilometri cu fiecare dintre cele două versiuni disponibile în testul din Spania: Extended Range și Twin Motor Performance. La prima vedere, mașinile par să reușească fără prea mult efort să ajungă la cifrele din cartea tehnică.
Versiunea cu cea mai mare autonomie ne-a indicat la finalul testului un consum de 18.5 kWh/100 km, echivalent cu o autonomie reală de 346 de kilometri. Pe un traseu de test care a combinat orașe, șosele și autostrăzi.
Dacă izolăm strict rularea pe șosele, consumul scade spre 15-16 kWh/100 km, ceea ce înseamnă o autonomie de circa 430 de kilometri. Probabil că un șofat relaxat în partea caldă a anului duce autonomia foarte aproape de ce vedem în cifrele tehnice.
În cazul variantei de 428 de cai putere, lucrurile sunt ceva mai nuanțate. Consumul e sensibil mai mare și autonomia pare să fie, la o rulare în ritm asemănător, cu circa 15% mai mică față de varianta Extended Range. Dacă nu uiți că sub capotă (și sub podeaua portbagajului) se află două motoare care livrează mai mult și mai repede decât orice alt model Volvo de serie produs vreodată, autonomia de circa 400 kilometri la o rulare relaxată ar trebui să fie o veste bună.
Cât de repede se încarcă la prize AC și DC?
EX30 este unul dintre puținele modele de pe piață care oferă (opțional) încărcare AC la 22 de kW, ceea ce este un avantaj pentru cei care vor încărca în oraș, la birou sau la stațiile din supermarketuri. Pentru că mașina se va încărca repede cât timp ești la treabă (adică în 3-4 ore) chiar și fără să o mufezi la o stație DC. E un plus pentru Volvo EX30, care intră astfel într-o companie selectă a mașinilor care pot să facă asta, alături de modelele Porsche sau Renault, de exemplu.
La fast charge DC, Volvo EX30 poate să tragă cu maximum 153 de kW din rețea acolo unde stațiile permit asta, bineînțeles. Nu e o valoare stelară, ci acceptabilă într-o lume electrică în care mașinile de top (e adevărat, pe o arhitectură electrică la 800V) pot să se încarce cu 230-270 kW. Volvo spune că încărcarea de la 10 la 80% (la stațiile așezate în tranzit, adică la drum lung) se întâmplă în 26-28 de minute.
Toate aceste cifre sunt valabile pentru versiunile cu baterie mare (de 64 kWh) ale mașinii. Varianta de bază se poate încărca cu 11 kW la AC și cu 134 de kW la DC din cauza compoziției chimice diferite a bateriei (Litiu-Fier-Fosfat pe bateria de 49 de kWh în loc de Litiu-Nichel-Mangan-Oxid de cobalt pe cea de 64 kWh).
Toate bateriile au garanție de 8 ani sau 150.000 de kilometri, în cazul în care întreabă cineva. Iar asta nu înseamnă că după 8 ani trebuie aruncate, cum cred unii, ci că în perioada asta Volvo îți garantează că bateria nu scade sub 75% din capacitatea inițială.
Nu am apucat să testăm viteza și curba de încărcare ale lui EX30, pentru că e nevoie de o perioadă mai lungă alături de mașină, dar sunt convins că vine și asta într-un test intern ulterior.
Ca notă informativă importantă, bateria de 64 de kWh a lui EX30 vine cu pompă de căldură, deci precondiționarea înainte de încărcare se face automat, pentru ca timpii de așteptare să fie aceiași indiferent de temperatura de afară.
Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?
Ei bine, dacă cifrele tehnice ridică sprâncene în sens pozitiv, faptul că EX30 se simte aproape ca o mașină cu motor termic ar trebui să fie un avantaj apăsat în lupta cu rivalii. Este un SUV urban foarte agil, cu suspensii spate confortabile, silențioase și echilibrate (cc Tesla).
Masa proprie e decentă (1750-1885 de kilograme, în funcție de versiune), dar SUV-urile electrice subcompacte de acest tip pot să fie chiar și mai ușoare decât atât, profitând de faptul că au baterii în general mai mici. Una dintre explicațiile comportamentului dinamic bun vine din suspensii, altă explicație din puterea oferită de mașină: dacă rivalii de dimensiuni apropiate se mulțumesc cu jumătate din caii lui EX30, modelul Volvo livrează atunci când ai nevoie de putere. Iar înălțimea de hatchback cu tălpi groase la încălțări și centrul de greutate coborât ajută și ele masiv.
În oraș, te vei bucura de dimensiunile sale compacte. Pentru că dacă la interior nu vei suferi din lipsă de spațiu nici măcar în spate, la exterior te vei bucura să găsești locuri de parcare în care mașina încape. Indiferent de supermarketul sau mall-ul la care mergi.
Cum ți se pare designul exterior?
Din față și din spate, mașina arată excelent. Futurist, curat, cu linii demne de anno domini 2023, o evoluție corectă și în trend a gamei Volvo actuale. Nu lipsesc blocurile optice frontale pe care Volvo le-a botezat la lansarea lui XC90 „Ciocanul lui Thor”, dar care de acum vin în versiune segmentată/pixelată. Și nici stopurile verticale prin care identifici un Volvo din spate. De această dată, însă, acestea din urmă sunt reinterpretate, pentru că forma posterioară care-ți rămâne pe retină e un dreptunghi care se întinde de la stânga la dreapta și care încadrează numele mărcii pe hayon. Am văzut aceeași rețetă și pe noul EX90, deci probabil că va trebui să ne obișnuim cu asta în viitorul apropiat.
Lateralul e discutabil în special în zona din spate, unde stâlpul lat „cocoșează” mașina în raportul cu restul profilului. Per total, însă, EX30 se identifică fără discuție ca un Volvo la nivel vizual. Și în vremurile de azi, faptul că face asta fără a naște controverse e un lucru aproape lăudabil.
Cumva suprinzător pentru un SUV urban, Volvo EX30 nu oferă decât 5 nuanțe exterioare, din care trei sunt negru, gri și alb. Toate cu plafon negru. Deci dacă vrei un pic de personalitate, îți rămân două culori exterioare între care trebuie să alegi: Moss Yellow (recomand) și Cloud Blue, pe care-l vezi în imaginile acestui test (mai bine așa decât negru sau alb). Probabil că Volvo va suplimenta această lipsă de inspirație cromatică pe măsură ce producția (EX30 se produce în Belgia și în China) va lua avânt.
Apropo, Volvo pregătește și o versiune Cross Country care va completa gama în 2024.
Cum sunt materialele la interior?
Veți recunoaște cu siguranță setup-ul cu un singur ecran vertical de 12,3 inchi în centrul consolei, cu linii minimaliste și cu un sistem multimedia care comandă aproape funcțiile mașinii. Toate astea au fost ridicate la nivel de virtute de Tesla într-o lume în care mai premium a însemnat mereu mai mult. Americanii le-au demonstrat multora că mai puțin poate să însemne mai simplu și că soluții care pentru toată lumea păreau incompatibile cu o mașină – cum ar fi eliminarea oricărui indicator de viteză din fața șoferului – nu duc la apocalipsă.
Și mai știți cine a militat pentru simplitate în interior? Exact, suedezii. Mă rog, cel puțin de când au dispărut de pe bord butoanele-tastatură care făceau senzație pe generațiile Volvo din anii 90-2000.
Ei bine, designerii Volvo au lăsat orice rușine deoparte și au preluat structura modelelor Tesla, plusând însă în zonele în care americanii au preferat să frâneze. De exemplu, volanul oferă încă comenzile audio și cele de rulare în zonele corecte și e foarte ușor să le înțelegi. Comenzile pentru poziția scaunului sunt simplificate și mai mult pe EX30, un pătrat amplasat lateral care se mișcă pe toate axele reușind să facă ceea ce la alte mărci e făcut de 10 butoane diferite. Butonul de avarie e pus tot în tavan, ca la Tesla, dar ai unul digital la îndemână și pe ecran. Plafonul ponoramic e tot ca la Tesla, fără comenzi, doar că Volvo îți oferă opțional și un parasolar care să te ajute vara, așa cum e normal.
Întreaga lățime a parbrizului e ocupată de un soundbar despre care Volvo spune că elimină nevoia altor incinte acustice din mașină în zona frontală. Ceea ce nu e neapărat adevărat dacă te-ai obișnuit cu sistemele audio Volvo sau cu soluții hi-end acasă, dar în fine, nu te aștepți la calitate de aulă de concert de la o mașină de dimensiunile astea și la prețul ăsta. Fie ea și mândră deținătoare de sistem harman/kardon Premium Sound System.
Interiorul e în general simplist, dar Volvo îți oferă o gamă de materiale care dau viață habitaclului și îți demonstrează că plasticul nu trebuie să fie plictisitor, ba din contra – poate colora o mașină.
Apropo de plasticul de la interior, versiunea de „skin” interior cu zone care imită pietrele naturale – un plastic gri închis cu particule albe minuscule inserate – este o reușită tactilă de proporții. Inserțiile se simt la atingere și te fac să te întrebi de ce nu există soluții ingenioase de tipul ăsta și la alți producători care preferă plasticul piano black în zone asemănătoare. Apoi afli că acele inserții sunt de fapt resturi de rame de geamuri termopan reciclate și măcinate (nu e o glumă) și apoi amestecate într-o masă plastică modelată astfel încât să îți ofere interiorul unei mașini premium. Și chiar reușesc să facă asta într-un mod ciudat.
Sub acest material se află alt plastic texturat – cei de la Volvo spun că inspirația a fost suprafața granitului din Mariestad, un oraș din sudul Suediei. Scaunele sunt și ele interesante și imită zonele textile ale pantofilor sport moderni. Soluții inteligente care transformă complet mașina.
Treaba e că toate astea sunt valabile doar dacă alegi inteligent și inspirat. Dacă nu, te poți trezi pe bord cu un material textil din in (se numește oficial Flax) care face parte din peisajul eco/bio cu care se laudă Volvo, dar care nu prea îți oferă un nivel ridicat de calitate percepută și seamănă mai degrabă cu tifonul din copilărie. Deci atenție mare la configurații.
Dă-i o notă de la 1 la 10 pentru spațiile de depozitare.
Faptul că ai un soundbar la baza parbrizului ajută în special la maximizarea spațiului interior lateral, pentru că ușile nu mai au pe ele decât clanța care le deschide (design practic și foarte reușit, apropo!) și atât. Pentru că avem comenzi ale geamurilor mutate pe consola centrală (și structurate neinspirat ca la gama ID de la Volkswagen, cu un singur buton touch care comută pe geamurile față/spate), în uși poți să așezi acum o grămadă de obiecte de toate dimensiunile. De la sticle la genți.
La capitolul soluții inteligente am notat faptul că torpedoul e așezat central, așa cum ar trebui să fie un spațiu în care șoferul caută de obicei lucruri executând o fandare demnă de Jocurile Olimpice. În EX30 nu se întâmplă asta și totul e la îndemână. Idei bune pentru oameni normali.
Tot o idee bună și inteligentă e și ascunderea suporturilor pentru doze și sticle sub cotieră. Acest suport are trei poziții – ascuns complet, apoi cu un singur suport și, în final, cu două suporturi la vedere. În funcție de situație, te cam prinzi că n-ai nevoie de spațiile alea la vedere mereu în propria mașină.
Telefoanele se încarcă wireless fix ca la Tesla, adică logic, la vedere, cu spatele la sensul de mers, iar pasagerii din spate au la dispoziție în buzunarul de pe spatele scaunelor implicit un spațiu în care încape perfect telefonul. Cineva trebuia să se gândească și la asta.
Portbagajul are 400 de litri în poziție normală (sau 904 litri cu scaunele spatel rabatate), iar configurația sa face ca în zona de bagaje să încapă două trollere de cabină plus două ghiozdane, de exemplu. Sau toate cumpărăturile dintr-un coș mare de supermarket. Lucruri care-ți arată pentru cine e făcută mașina asta.
9 din 10, dacă îmi ceri și-o notă.
Câți pasageri încap pe bune în mașina asta?
Patru. Fără probleme. Mai ales că spatele nu-i plonjat, nu-i faux-coupe, nu-i pretențios. Pentru un cuplu tânăr, e mașina perfectă care se potrivește și-n oraș, și-n afara lui. Dacă familia a crescut și ai doi copii, e posibil să simți nevoia de ceva mai mare.
Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?
Volvo EX30 nu a trecut încă prin laboratoarele Euro NCAP, dar ceva-mi spune că Volvo nu riscă să-și păteze reputația impecabilă, chiar dacă vorbim despre cel mai mic model din actuală gamă a producătorului suedez. De altfel, scandinavii nu au emoții să declare în comunicatul oficial că mașina a fost concepută pentru 5 stele Euro NCAP.
Pentru a demonstra asta, prezentarea oficială a mașinii are vreo 10 pagini în care îți sunt explicate sistemele de siguranță de la bord, scopul fiind acela de a demonstra pe larg faptul că EX30 e un Volvo adevărat, chiar dacă încape ușor îndesat în portbagajul unui XC90.
Iar soluțiile de siguranță te ajută să nu fii prost: de exemplu, dacă deschizi portiera, iar din spate vine un biciclist, mașina te va ajuta să nu vizitezi service-ul fix când ți-e lumea mai dragă.
Per total, EX30 oferă un cocktail de camere, radare și senzori care detectează adulți, copii, animale și obiecte în jurul mașinii (cc Tesla). Iar în spatele volanului ai alți senzori care analizează dacă ai privirea la drum și îți vor aminti să faci asta în caz că ești distras. Dacă mă întrebați pe mine, locul ăla era perfect pentru un ecran simplu care să-ți indice viteza de rulare, dar nu le poți avea pe toate-n viață.
În rest, Volvo EX30 are toate sistemele pe care te aștepți să le găsești pe un Volvo, indiferent de mărimea sa. Vede linii, benzi, frânează la pietoni și bicicliști și scutere. La capitolul „sisteme spectaculoase pe TikTok, dar pe care nu le va folosi nimeni în viața reală” modelul Volvo știe să schimbe singur banda de rulare dacă activezi semnalizarea la viteze între 65 și 130 de km/h. La capitolul practic, EX30 poate parca în locul tău după ce-ți indică faptul că a găsit spațiul potrivit. Park Pilot Assist se numește treaba asta.
Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?
Sistemul Android Automotive (adică sistemul de operare al mașinii) rafinat de Volvo pe EX30 și care oferă acum un alt design față de ce știam de pe tabletele verticale Volvo din ultimii ani. E simplificat și ușor de utilizat, iar faptul că ai Google Maps ca navigație nativă a mașinii e mereu un plus, pentru că te face să nu simți nevoia de a conecta telefonul prin CarPlay sau Android Auto. Tot un plus e și faptul că pe acest sistem poți să instalezi aplicații din magazinul online Google. Cum ar fi Waze (cc Tesla). Sau Spotify. Sau Tidal.
Și da, ai și Apple Car Play dacă ai nevoie de asta și știi că nu poți fără ecosistemul Apple (cc Tesla).
Faptul că se încarcă la 22 de kW la stațiile AC merită și el lăudat. Nu sunt multe mașini care să știe să facă asta, iar atunci când găsești așa ceva trebuie să subliniezi și să apreciezi, pentru că lucrul ăsta înjumătățește timpul de încărcare în oraș. La supermarket, la restaurant, la hotel, la birou, acasă.
Mi s-a părut interesant și un sistem despre care se va vorbi puțin, dar care e foarte ingenios. Volvo EX30 poate să purifice aerul din cabină în timp ce mergi cu mașina. Dar, și mai tare decât atât, poate să purifice aerul din cabină înainte să urci în mașină (dacă-i ceri asta prin aplicație), în caz că ai nevoie de asta la plecare. Detalii mici care pot să facă diferența de calitate a vieții.
Ai simțit că-i lipsește ceva?
Un ecran, oricât de mic și de monocrom, care să-ți afișeze viteza în fața ochilor. Partea bună e că loc ar fi fost (de exemplu, în zona în care cei de la Volvo au montat senzorii care se asigură că te uiți înspre înainte când conduci), partea proastă e că pare că nu i-a trecut nimănui prin cap că soluția asta e preferabilă vitezei afișate pe colțul tabletei centrale. Care nu-i vital eronată – te obișnuiești, e ok – dar e contraintuitivă și deloc ergonomică.
Sau un head-up display, de ce nu?
În ciuda faptului că soundbar-ul e generator de spațiu economisit prin uși, nu mi s-a părut că partea audio e vreun vârf tehnologic pe EX30. Mai degrabă mediocru. Dar mai aștept să testez asta în detaliu și când apare mașina la noi, adică prin decembrie-ianuarie.
În sfârșit, aeratoarele par ușor firave la primul contact cu mașina. Nu știu dacă mașinile de serie vor veni cu soluții mai solide (exemplarele de test erau pre-serie), dar e preferabil să o facă.
A, și nuanțe exterioare. Asta îi lipsește: mai multe nuanțe exterioare. E păcat de atmosfera volkswageniană pe care o resimți când intri în configurator la partea de vopseluri.
Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?
Dacă ar fi să alegi mașina bună la toate între versiunile lui EX30, aceasta este motorizarea Single Motor Extended Range – cu un motor (roți motrice spate), cu bateria mare (de 64 kWh) și în echiparea medie sau superioară. Și neapărat fără „skinul” interior cu inserții de in Flax pe bord, dacă vrei să ai acasă un Volvo și la interior, nu doar la exterior.
Suedezii oferă trei echipări pe EX30: Core, Plus și Ultra. Dacă ai banii necesari, mergi pe Ultra și ai tot ce vrei tu pe mașina asta. Dacă nu, Plus e compromisul ideal.
Un lucru pentru care merită cumpărată mașina asta?
Raportul preț/performanțe în comparație cu rivalii direcți de pe piață. Rivali care costă pe alocuri la fel, dar care au atât autonomii mai mici, cât și puteri la jumătate. Și care nu-s rivali per se, pentru că celelalte branduri premium nu au încă un SUV de dimensiunile astea disponibil pe piață. Poate Mini Countryman, când o fi să fie.
Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?
Fără nici cea mai mică urmă de îndoială, o să existe voci care vor acuza Volvo că a copiat Tesla la interior. Lucru care nu poate fi contrazis, mai ales că unele elemente preluate sunt flagrante. Bine, nici nu e neapărat rău dacă privești din perspectiva clienților Tesla care ar dori un pic mai multă atenție la detalii și ceva mai multă personalitate.
Implicit animația de pe tabletă care-ți arată poziția mașinii pe bandă și în comparație cu diverse elemente de pe șosea (alte mașini, pietoni, bicicliști) este preluată de la Tesla. Dar există un mod denumit Calm View care elimină asta, dacă îți aduce prea mult aminte de Elon Musk.
Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?
Pun un indicator de viteză digital (și atât) în fața șoferului.
Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…
… ai vrut mereu un Volvo, dar ți s-a părut că e peste puterile tale de achiziție. Sau dacă ai vrut mereu o electrică premium reușită pe care să nu dai 75.000 de euro.
Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…
… adaptarea la tehnologie nu este punctul tău forte. Vei spune că EX30 are o tabletă aruncată pe bord și atât. E mai mult decât atât, mai ales dacă analizezi un pic performanțele, conceptul și zona electrică a mașinii.
Tu ți-ai cumpăra-o?
Da. Configurată corect, e o mașină electrică bună care știe și oraș, și șosea.
Clientul perfect al mașinii?
Un tănăr sau o tânără care vrea o mașină electrică sigură și cool. Sau un cuplu tânăr, cu sau fără un copil. Eventual oameni care apreciază faptul că mașina nu e doar ce se vede, ci și ce e dedesubtul proiectului. De exemplu, faptul că materialele reciclate utilizate la construcția mașinii sunt coloana sa vertebrală: 25% din aluminiu, 17% din oțel și 17% din plastic sunt elemente reciclate. Apropo, e modelul Volvo cu cea mai mică amprentă de dioxid de carbon dintre cele produse de compania suedeză în istoria sa.
La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.
Probabil cel mai vândut Volvo al următorilor ani.