Piața auto europeană a traversat, în general, o lună octombrie cu înmatriculări în ușoară creștere comparativ cu luna similară a anului trecut, iar acest lucru este valabil și pentru piața din România.
Datele oficiale publicate de Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI, fostul DRPCIV) arată că în luna octombrie în România au fost înmatriculate aproape 11.600 de mașini noi, în creștere cu 1,4% comparativ cu octombrie 2023. Octombrie a devenit astfel prima lună din a doua jumătate a acestui an în care înmatriculările sunt în creștere, în contextul scăderilor raportate în iulie, august și septembrie.
BT Leasing te conectează la cele mai relevante informații și date din piața auto, susținând antreprenorii care îndrăznesc să facă lucrurile să se întâmple și contribuie la dezvoltarea economiei României. Indiferent dacă ai nevoie de un autoturism nou, echipamente performante sau soluții verzi de energie pentru afacerea ta, noi îți oferim soluții de leasing adaptate nevoilor și oportunităților pieței locale.
BT Leasing - soluția de finanțare care susține antreprenoriatul românesc.
Creșterea generală a pieței a venit în ciuda faptului că Dacia, care deținea de regulă aproape o treime din piața locală, a raportat o scădere a înmatriculărilor cu aproape 6%, la aproape 3.000 de unități, corespunzător unei cote de piață de numai 26%.
Surpriza lunii este însă mai degrabă Skoda, care a înmatriculat peste 1.100 de unități, în creștere cu 27%, ceea ce a permis mărcii din Cehia să devină principala marcă de import. Toyota a ocupat poziția a treia a clasamentului general cu aproape 1.100 de unități și o creștere cu 6%, în timp ce Hyundai a coborât pe locul 4, după ce în precedentele două luni s-a abonat la a doua poziție. Totuși, este de remarcat că Hyundai continuă să crească semnificativ comparativ cu propriile rezultate de anul trecut. De data aceasta, marca sud-coreeană a raportat o creștere cu 38%, la aproape 1.000 de unități.
Pe baza datelor raportate în octombrie, piața auto din România înregistrează o creștere cu 4% a înmatriculărilor în primele 10 luni ale anului, la peste 127.000 de unități, iar Dacia rămâne de departe liderul pieței cu peste 37.000 de unități.
Toyota și-a consolidat poziția a doua și este practic foarte aproape să obțină această clasare în 2024, cu un total de peste 11.000 de unități. În schimb, lupta pentru ultimul loc pe podium este în continuare indecisă între patru mărci despărțite de mai puțin de o mie de unități: Hyundai, Skoda, Volkswagen și Renault.
În clasamentul pe națiuni realizat pe baza țării de proveninență a fiecărui constructor, România este pe prima poziție prin Dacia și este urmată de Germania, Japonia și Coreea de Sud.
Mărcile din China au înmatriculat 221 de unități, dintre care 203 de la MG, și au avut în luna octombrie o cotă de piață de 1,9%. Tot în octombrie s-au înmatriculat și primele 5 unități Lynk&Co, marcă ce a fost lansată oficial în țara noastră în cursul lunii septembrie.
La nivelul primelor 10 luni ale anului, mărcile din Germania și Japonia sunt despărțite de numai câteva sute de unități, în timp ce mărcile din China au o cotă de piață de 1,3%.
Așa cum se întâmplă de mai mult timp, singura motorizare care a înregistrat o creștere a numărului de înmatriculări în luna octombrie a fost cea hibridă. De altfel, 44% dintre mașinile înmatriculate în România în luna octombrie intră în această categorie, însă procentul este în realitate unul înșelător: în primul rând, tot mai multe modele noi includ sisteme mild-hybrid, cu un impact neglijabil în ceea ce privește reducerea emisiilor, iar în al doilea rând în această categorie sunt incluse, pe baza datelor raportate către Asociația Europeană a Producătorilor Automobile (ACEA), și înmatriculările de mașini plug-in hybrid.
Între timp, înmatriculările de mașini electrice continuă să scadă în ritm accelerat. O explicație pentru scăderea puternică a înmatriculărilor de mașini electrice din ultimele luni este că Dacia Spring a primit în acest an un facelift, iar livrările au început recent. În octombrie, scăderea a fost cu 50%, la numai 565 de unități, dintre care 164 au aparținut mărcii Tesla. Scăderi de înmatriculări s-au înregistrat însă și pentru mașinile cu motoare pe benzină și diesel.
Scenariul este în mare parte același și dacă ne raportăm la primele 10 luni ale anului. Înmatriculările de mașini hibride, reprezentate de motorizările mild-hybrid, hibride și plug-in hybrid, au crescut cu 35%, în timp ce înmatriculările de mașini cu motoare pe benzină fără sisteme hibride au scăzut cu 6%. Înmatriculările de mașini diesel sunt în continuare în creștere, însă acum creșterea s-a temperat la 21% pe fondul scăderilor din septembrie.
Piața auto europeană: noi semnale pozitive pentru electrice
După două luni consecutive de scădere, piața auto europeană a înregistrat o creștere nesemnificativă, cu 0,1 în luna octombrie, la puțin peste un milion de unități. Datele reflectă înmatriculările cumulate din cele 27 state membre ale Uniunii Europene la care se adaugă Marea Britanie (a doua piață auto europeană) și cele trei state din regiunea economică EFTA (Islanda, Norvegia și Elveția).
Dacia a înregistrat o scădere cu 1,2% a înmatriculărilor, la aproape 46.000 de unități, și a ocupat locul nouă în clasamentul general. Principalele mărci prezente în Europa au raportat în general creșteri consistente: Volkswagen (+17%), Skoda (+26%), Seat (+47%), Peugeot (+12%) sau Toyota (+12%). La polul opus, continuă perioada dificilă pentru mărci precum Citroen (-31%) sau Fiat (-45%), ale căror înmatriculări sunt în scădere accelerată de mai multe luni.
La nivelul primelor 10 luni ale anului, piața auto europeană a înregistrat o creștere cu numai 0,9%, la peste 10,8 milioane de unități. Volkswagen este în continuare lider detașat, însă are o creștere cu numai 0,8% comparativ cu perioada similară a anului trecut, în timp ce BMW se remarcă în continuare prin locul al treilea ocupat în clasamentul general. Renault, Audi, Mercedes și Peugeot sunt foarte apropiate, în timp ce Dacia este pe poziția a noua în fața mărcii Kia.
Principala piață auto europeană este în continuare Germania, care a raportat o creștere cu 6% după trei luni consecutive de scăderi. Creșteri s-au înregistrat și în Spania (+7,2%), în timp ce alte trei mari piețe au înregistrat scăderi: Marea Britanie (-6%), Franța (-11.1%) și Italia (-9.1%).
La nivelul primelor 10 luni ale anului se remarcă creșteri pe trei dintre principalele piețe auto din Europa: Marea Britanie (+3,3%), Spania (+4,9%) și Italia (0,9%), în timp ce alte două state au înregistrat scăderi: Franța (-2,7%) și Germania (-0,4%).
Marea Britanie, a doua piață pentru electrice
Conform tradiției, mașinile hibride fără încărcare la priză au înregistrat cea mai mare creștere, cu aproape 16% în luna octombrie, la circa 346.000 de unități, peste înmatriculările de mașini cu motoare pe benzină fără sisteme hibride, care au ajuns la 316.000 de unități.
Între timp, mașinile electrice au înregistrat o creștere cu 7%, la aproape 170.000 de unități, ceea ce marchează a doua lună consecutivă de creștere pe acest segment. Creșterea din octombrie a permis inclusiv o estompare a scăderii de la începutul anului la numai 1,7%, la un total de 1,6 milioane de unități.
Germania rămâne cea mai mare piață pentru mașini electrice (35.000 de unități, -5% în octombrie), în timp ce Marea Britanie a depășit Franța și a devenit a doua țară europeană în acest clasament, cu aproape 30.000 de unități în octombrie (+25%) și aproape 300.000 de unități în primele 10 luni ale anului (+14%).
În contextul acestor date, mașinile hibride fără încărcare la priză au avut în luna octombrie exact o treime din piață (33,3%), urmate de mașinile cu motoare pe benzină fără sisteme hibride (30%). Între timp, mașinile electrice au atins în luna octombrie a cotă de piață de 16,3%.
Pe de altă parte, la nivelul primelor 10 luni ale anului, mașinile cu motoare pe benzină fără sisteme hibride sunt pe primul loc, cu un avans în continuă scădere în fața mașinilor hibride fără încărcare la priză. De asemenea, cota de piață a mașinilor electrice este de aproape 15%, cu patru puncte procentuale peste cea a mașinilor diesel.
Datele pentru primele 10 luni ale anului indică o piață auto europeană foarte aproape de nivelul înregistrat în perioada similară a anului trecut, cu evoluții contrastante de la o marcă la alta și de la o țară la alta.
În acest context, este dificil de anticipat dacă industria auto va reuși să încheie anul printr-o evoluție pozitivă comparativ cu 2023.
Foto deschidere: Dreamstime.