Piața auto în primele 11 luni ale anului: creștere cu 0,6% în Europa

Înmatriculările de mașini noi au scăzut cu 2% în Europa în noiembrie, însă sunt în creștere cu 0,6% la nivelul primelor 11 luni ale anului, în timp ce mașinile electrice au crescut pentru a treia lună consecutiv.

Piața auto europeană a înregistrat o scădere a înmatriculărilor de mașini noi în luna noiembrie, simultan cu o scădere mai accentuată în România. Cu toate acestea, atât piața auto europeană, cât și piața auto din România, au raportat creșteri pentru primele 11 luni ale anului comparativ cu perioada similară a anului trecut.

Piața auto din România a raportat în luna noiembrie o scădere a înmatriculărilor de mașini noi cu 8%, la puțin peste pragul de 10.000 de unități, potrivit datelor publicate de Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI, fostul DRPCIV). Astfel, piața auto continuă evoluția descendentă înregistrată în a doua jumătate a anului, caracterizată de scăderi în fiecare lună calendaristică, cu excepția lui octombrie. 

Scăderea pieței a fost generată în special de Dacia, în contextul în care înmatriculările mărcii de la Mioveni au scăzut cu peste 18%, la doar 2.800 de unități. Dintre mărcile de top, Volkswagen a avut cea mai bună evoluție lunară, cu o creștere cu aproape 29%, la peste 800 de unități, în timp ce restul mărcilor au avut evoluții în creștere sau în scădere cu câteva puncte procentuale.

BT Leasing te conectează la cele mai relevante informații și date din piața auto, susținând antreprenorii care îndrăznesc să facă lucrurile să se întâmple și contribuie la dezvoltarea economiei României. Indiferent dacă ai nevoie de un autoturism nou, echipamente performante sau soluții verzi de energie pentru afacerea ta, noi îți oferim soluții de leasing adaptate nevoilor și oportunităților pieței locale.

BT Leasing - soluția de finanțare care susține antreprenoriatul românesc.

În ansamblu, noiembrie a fost cea mai slabă lună din acest an pentru Tesla, care a înmatriculat doar 86 de unități. De altfel, este pentru prima oară în 2024 când marca americană de mașini electrice înmatriculează mai puțin de 100 de unități într-o lună calendaristică. 

Pe de altă parte, piața auto din România a marcat în noiembrie două premiere: a fost înmatriculat un SUV electric Ford Capri, iar constructorul chinez Leapmotor a înmatriculat trei unități la debutul pe piața locală prin intermediul unui parteneriat cu Stellantis. 

În urma scăderii din noiembrie, creșterea pieței auto din cursul acestui an s-a plafonat la numai 3%, la aproximativ 137.000 de unități. Dintre acestea, aproape 40.000 de unități revin mărcii Dacia, corespunzător unei cote de piață de 27,6%. De altfel, cota de piață a mărcii Dacia este în continuă scădere în acest an. 

Între timp, Toyota și-a consolidat poziția a doua în topul mărcilor, cu aproape 12.000 de unități și o cotă de piață de 8,7%. Lupta pentru ultima treaptă a podiumului se va încheia abia în luna decembrie, în contextul în care Hyundai și Skoda sunt despărțite de numai 113 unități. Volkswagen și Renault completează top 5, iar „prăpastia” până la locul 6 ocupat de Ford s-a adâncit acum la aproape 2.700 de unități. 

În clasamentul pe națiuni realizat pe baza țării de proveninență a fiecărui constructor nu există noutăți remarcabile comparativ cu luna anterioară. România este de departe pe prima poziție prin Dacia și este urmată de Germania, Japonia și Coreea de Sud. 

Cu aproape 23.000 de unități înmatriculate la nivelul primelor 11 luni ale anului, mărcile din Germania au un avans de aproximativ 1.000 de unități în fața Japoniei, însă este puțin probabil ca asiaticii să-i devanseze pe europeni în ultima lună a anului. 

Pe de altă parte, mărcile din China au avut o cotă de piață de 2,5% în luna noiembrie, astfel că au ajuns acum la o cotă de piață de 1,4% în primele 11 luni ale anului. 

Singurul tip de motorizare cu înmatriculări în creștere este în continuare cea hibridă, care a ajuns la o cotă de piață de 45%. Cu toate acestea, este important de menționat că datele despre înmatriculările hibride nu sunt foarte relevante, în contextul în care aici sunt incluse și modelele plug-in hybrid, dar și numeroase modele cu sisteme mild-hybrid, care au un impact neglijabil în ceea ce privește reducerea emisiilor. 

Cert este că înmatriculările de mașini electrice au scăzut cu 59%, într-un ritm asemănător cu cel din ultimele luni, ca urmare a faptului că bonusul guvernamental la achiziție a fost redus la jumătate de la circa 10.200 de euro la numai 5.100 de euro. În plus, o parte dintre clienții Dacia Spring au amânat achiziția în așteptarea versiunii facelift, pentru care au început recent primele înmatriculări. 

La nivelul primelor 11 luni ale anului, înmatriculările de mașini hibride au crescut cu aproape 34% și au ajuns la o cotă de piață de aproape 39%. Mașinile cu motoare pe benzină fără sisteme hibride au o cotă de piață de 32,5%, în creștere ușoară comparativ cu perioada similară a anului trecut. 

Între timp, mașinile electrice au ajuns la o cotă de piață de 6,1%, jumătate comparativ cu cota de piață de 12,4% înregistrată de mașinile cu motoare diesel. 

Piața auto europeană, în creștere ușoară după primele 11 luni

La nivelul continentului european, piața auto a înregistrat în luna noiembrie o scădere cu 2%, la 1,05 milioane de unități. Datele reflectă înmatriculările cumulate din cele 27 state membre ale Uniunii Europene la care se adaugă Marea Britanie (a doua piață auto europeană) și cele trei state din regiunea economică EFTA (Islanda, Norvegia și Elveția). 

Dacia a raportat o creștere cu aproape 5% a înmatriculărilor, la peste 47.000 de unități, corespunzător unei cote de piață de 4,7%. La fel ca în ultimele luni, cele mai multe mărci ale Grupului Volkswagen au înregistrat creșteri, inclusiv Volkswagen (+5,4%) și Skoda (+20%), concomitent cu creșteri cu 17% pentru Peugeot sau 11% pentru Toyota. La polul opus, continuă perioada dificilă pentru mărci precum Citroen (-10%) sau Fiat (-40%), ale căror înmatriculări sunt în scădere accelerată de mai multe luni. 

Tesla a înmatriculat peste 26.000 de unități în cursul lunii noiembrie, ceea ce reprezintă o scădere cu peste 28% comparativ cu perioada similară a anului trecut. 

În acest context, piața auto europeană este practic în stagnare la nivelul primelor 11 luni ale anului, cu o creștere cu numai 0,6%, la peste 11,8 milioane de unități. Volkswagen este în continuare lider autoritar al pieței auto, cu peste 1,25 milioane de mașini înmatriculate și o cotă de piață de aproape 11%. Germanii sunt urmați de Toyota și BMW, în timp ce Dacia este în continuare pe locul 9, între Peugeot și Kia, cu o cotă de piață de 4,5%. 

Dintre principalele piețe europene, singurele care au raportat creșteri în luna noiembrie au fost Spania (6,4%) și Germania (0,5%), în timp ce scăderi au fost înregistrate în Franța (-12,7%), Italia (-10,8%) și Marea Britanie (-1,9%). 

Pe baza acestor evoluții, după primele 11 luni ale anului, trei dintre cele mai mari piețe europene sunt pe minus după primele 11 luni ale anului: Franța (-3,7%), Germania (-0,4%) și Italia (-0,2%), în timp ce creșteri au fost raportate de Spania (5,1%) și Marea Britanie (2,8%). 

Mașini electrice: Marea Britanie, aproape să detroneze Germania

Mașinile hibride fără încărcare la priză au avut și în luna noiembrie cea mai bună evoluție, cu o creștere consistentă cu 16,4% la aproape 350.000 de unități, în timp ce înmatriculările de mașini cu motoare pe benzină fără sisteme hibride au scăzut cu 12,4% la 313.000 de unități, într-un ritm mai mic decât scăderea cu 15,4% raportată pentru mașinile diesel. 

Piața de mașini electrice a înregistrat o creștere cu 0,9%, la aproape 185.000 de unități, astfel că noiembrie a devenit a treia lună consecutivă în care înmatriculările de electrice sunt în teritoriu pozitiv. Totuși, la nivelul primelor 11 luni ale anului, înmatriculările de mașini electrice au scăzut cu 1,4%, la circa 1,78 milioane de unități. 

Germania este în continuare principala piață europeană pentru mașini electrice, cu peste 347.000 de unități înmatriculate în primele 11 luni ale anului. Cu toate acestea, există șanse rezonabile ca Marea Britanie să devină în 2024 cea mai mare piață europeană pentru mașini electrice, ca urmare a creșterilor consistente raportate în ultimele luni. În perioada ianuarie – noiembrie, în Marea Britanie au fost înmatriculate peste 338.000 de mașini electrice, în creștere cu 18%. Astfel, britanicii au de recuperat aproximativ 9.000 de unități în luna decembrie pentru a devansa Germania, după ce în octombrie au reușit să devanseze Franța. 

La nivelul lunii noiembrie, mașinile cu motoare pe benzină fără sisteme hibride au avut o cotă de piață de 33,4% și au fost urmate de mașinile hibride fără încărcare la priză cu 31,2%, în timp ce mașinile electrice au avut o cotă de piață de 15,1%. 

Cumulat pentru primele 11 luni ale anului, cea mai mare cotă de piață apare în dreptul mașinilor hibride fără încărcare la priză (33,2%), urmate la mică distanță de mașinile cu motoare pe benzină fără sisteme hibride (29,7%). Mașinile electrice au o cotă de piață de 17,5%, mult peste cea a mașinilor diesel (9,3%). 

Cu numai o lună înainte de încheierea anului 2024, piața auto europeană este la un nivel foarte apropiat de cel înregistrat anul trecut. Prin urmare, orice evoluție surprinzătoare pe parcursul lunii decembrie într-o direcție sau alta în principalele economii ale continentului poate înclina decisiv balanța pentru ca piața auto europeană să încheie 2024 cu o creștere sau o scădere ușoară a înmatriculărilor.

Foto deschidere: Dreamstime.