Toamna calendaristică a început cu o scădere a înmatriculărilor de mașini noi în cele mai multe state europene, inclusiv în România.
Datele publicate de Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI, fostul DRPCIV) arată că în luna septembrie în România au fost înmatriculate aproximativ 10.500 de mașini noi, în scădere cu aproape 15% comparativ cu septembrie 2023. Declinul procentual este mai mic comparativ cu luna august, când înmatriculările au scăzut cu 22%.
La fel ca în august, principala explicație pentru acest declin este scăderea înregistrată de Dacia. Marca autohtonă a înmatriculat doar 2.100 de mașini noi, în scădere cu 33% comparativ cu septembrie 2023, iar cota de piață a fost mai mică de 24%, comparativ cu cota de piață uzuală de 30% – 33%.
BT Leasing te conectează la cele mai relevante informații și date din piața auto, susținând antreprenorii care îndrăznesc să facă lucrurile să se întâmple și contribuie la dezvoltarea economiei României. Indiferent dacă ai nevoie de un autoturism nou, echipamente performante sau soluții verzi de energie pentru afacerea ta, noi îți oferim soluții de leasing adaptate nevoilor și oportunităților pieței locale.
BT Leasing - soluția de finanțare care susține antreprenoriatul românesc.
Hyundai s-a evidențiat și în această lună ca principala marcă de import după o creștere spectaculoasă a înmatriculărilor cu 54%, la aproape 850 de unități, în fața celor de la Toyota care au crescut cu numai 5%. Pe de altă parte, cu excepția Mercedes-Benz (+15%) și, mai ales, Peugeot (+154%), toate celelalte mărci din top 10 au înregistrat scăderi la înmatriculări.
Scăderile raportate pentru luna septembrie au erodat creșterea numărului de înmatriculări de la începutul anului la numai 4% comparativ cu primele nouă luni ale anului trecut.
Astfel, în perioada ianuarie – septembrie 2024 au fost înmatriculate peste 115.000 de mașini noi, dintre care peste 34.000 aparțin mărcii Dacia. De altfel, comparativ cu primele opt luni ale anului, singura schimbare în top 10 este rocada făcută de Volkswagen și Renault pe locurile 5 și, respectiv, 6. În același timp, Hyundai începe să se distanțeze de Skoda în lupta pentru locul al treilea, însă este puțin probabil ca marca sud-coreeană să reprezinte o amenințare și pentru Toyota până la finalul acestui an.
În clasamentul pe națiuni realizat pe baza țării de proveninență a fiecărui constructor, România este evident pe prima poziție prin Dacia și este urmată de Germania, Japonia și Coreea de Sud. La nivelul primelor nouă luni ale anului, diferența dintre Germania și Japonia este de numai câteva sute de unități, motiv pentru care aici pot apărea schimbări până la finalul anului.
Interesant este că, după câteva luni cu peste 100 de unități înmatriculate, mărcile din China au avut în septembrie o lună mult mai modestă, cu doar 65 de unități înmatriculate, dintre care 50 au provenit de la MG.
Pe de altă parte, luna septembrie a adus și prima mașină BYD înmatriculată în România în acest an sub forma unei mașini electrice BYD Seal, chiar dacă cel mai mare producător chinez nu a ajuns încă oficial și în țara noastră. În același timp, luna septembrie a adus lansările pe piață locală a unor mărci precum Leapmotor (printr-un parteneriat cu Stellantis), Geely (proprietarul Volvo) și Lynk&Co (brand deținut de asemenea de Geely).
La fel ca în ultimele luni, singura motorizare care a înregistrat o creștere a numărului de înmatriculări în luna septembrie a fost cea hibridă (+9%, la peste 3.800 de unități), ca urmare a faptului că tot mai multe modele noi includ acum sisteme mild-hybrid (acest tip de propulsie fiind inclus de DRPCIV și ACEA în categoria modelelor hibrid). De asemenea, DRPCIV raportează hibrizii plug-in tot către Asociația Europeană a Producătorilor Automobile (ACEA) ca făcând parte tot din categoria modelelor hibride.
Procentual, cea mai mare scădere a fost înregistrată la înmatriculările de mașini electrice, care au avut un declin cu 56%, la numai 500 de unități, pe fondul reducerii la jumătate a bonusului acordat în cadrul programului Rabla Plus de la echivalentul a circa 10.000 de euro la numai 5.000 de euro. Tot acum s-a înregistrat însă și un declin la înmatriculările de mașini diesel, cu 38%.
Cu mici excepții, evoluția din septembrie se reflectă și la nivelul primelor nouă luni ale anului. Motorizările hibride domină detașat în urma unei creșteri a înmatriculărilor cu aproape 33%, concomitent cu o scădere cu aproximativ 37% la înmatriculările de mașini electrice.
Singura diferență notabilă comparativ cu datele pentru septembrie este că la nivelul perioadei scurse de la începutul anului au crescut și înmatriculările de mașini diesel (+21%).
Pe baza acestor date, se observă o concentrare tot mai puternică a motoarelor pe benzină, fie ca unică sursă de propulsie, fie în cadrul sistemelor hibride fără încărcare la priză, în contextul în care hibrizii diesel au o pondere nesemnificativă.
Astfel, cota cumulată de piață pentru mașinile cu motoare pe benzină și mașinile hibride a ajuns la 76% în septembrie și la 70% la nivelul primelor nouă luni ale anului. Între timp, mașinile electrice au coborât la o cotă de piață de numai 6,4% la nivelul primelor nouă luni ale anului, de două ori mai mică comparativ cu cota de piața a mașinilor diesel (13,2%).
Piața auto europeană: semnale pozitive pentru mașinile electrice
Piața auto europeană a început toamna cu o evoluție atipică raportat la cele mai multe luni din acest an. Astfel, pentru a două lună consecutiv, înmatriculările de mașini noi au înregistrat o scădere, de data aceasta cu 4,2%. Datele sunt valabile la nivelul celor 27 state membre ale Uniunii Europene la care se adaugă Marea Britanie (a doua piață auto europeană) și cele trei state din regiunea economică EFTA (Islanda, Norvegia și Elveția).
Dintre mărcile cu volume semnificative, cele mai mari creșteri procentuale pentru înmatriculări la nivelul lunii septembrie au fost raportate de Tesla (+30%), Volvo (+24%), Skoda (+19%) și Honda (+14%), în timp ce la polul opus se află două dintre mărcile Grupului Stellantis: Fiat (-44%) și Citroen (-42%).
Între timp, spre deosebile de lunile precedente, Dacia nu a mai reușit să rămână în imediata apropiere a celor de la Renault. Marca de la Mioveni a raportat aproape 40.000 de unități înmatriculate (-7%), comparativ cu cele aproape 43.000 de unități ale francezilor (+2%). De altfel, Dacia nu a prins top 10 în luna septembrie, iar locul său a fost preluat de Hyundai.
La nivelul primelor nouă luni ale anului, piața auto europeană este în creștere cu 1%, la aproape 9,8 milioane de mașini. Prin urmare, este dificil de anticipat dacă piața auto va reuși să încheie pe plus anul 2024, în contextul în care diferențele comparativ cu anul trecut sunt de ordinul zecilor de mii de unități.
Harta Europei afișată mai jos pentru înmatriculările din luna septembrie și, respectiv, pentru perioada scursă de la începutul acestui an arată încă o dată importanța pieței auto germane, de departe cea mai mare din Europa.
Dintre marile piețe auto ale continentului, Franța (-1,8%) și Germania (-1%) înregistrează scăderi pentru perioada scursă din acest an comparativ cu perioada similară a anului trecut. În schimb, Italia (+2,1%) și, mai ales, Spania (+4,7%) și Marea Britanie (+4,3%) înregistrează încă evoluții pozitive.
Diferențiate pe motorizări, mașinile hibride fără încărcare la priză continuă să înregistreze creșteri de la o lună la alta: +12% în septembrie și +19% pentru primele nouă luni.
Luna septembrie a adus însă creșteri și pentru segmentul de mașini electrice pentru prima oară după luna aprilie. În total, europenii au înmatriculat circa 213.000 de mașini electrice, în creștere cu aproape 14%, ca urmare a creșterilor puternice din câteva state cheie: Germania (+9%), Belgia (+33%), Marea Britanie (+24%) sau Țările de Jos (+20%). Singura țară cheie cu înmatriculări în scădere pentru electrice a fost Franța (-6%).
În acest context, mașinile electrice au avut în luna septembrie o cotă de piață de aproape 15%, mai mare comparativ cu cota de piață de aproape 11% raportată pentru mașinile diesel. Motorizările pe benzină au acoperit mai mult de o treime din piață (34%), cu un avans de numai patru puncte procentuale în fața motorizărilor hibride (31%).
La nivelul primelor nouă luni ale anului se observă însă că mașinile hibride fără încărcare la priză au depășit deja mașinile echipate doar cu motoare pe benzină (34% vs. 29%), un trend care cel mai probabil se va accentua tot mai mult ca urmare a faptului că tot mai multe modele integrează acum sisteme hibride.
Între timp, cota de piață a mașinilor electrice este de 19%, de peste două ori mai mare decât cea a mașinilor diesel (8%), în timp ce mașinile plug-in hybrid își păstrează cota de piață de aproximativ 7%.
După primele nouă luni ale anului, piața auto europeană este mai mult sau mai puțin aproape de nivelurile înregistrate în perioada similară a anului trecut, cu mențiunea că există diferențe majore de evoluții în principalele piețe auto europene.
În plus, există schimbări majore de la o lună la alta inclusiv în ceea ce privește preferențele cumpărătorilor pentru diverse tipuri de motorizări.
În acest context este dificil de anticipat cum va evolua piața auto europeană în ultimele trei luni ale anului, însă constructorii au adoptat în general previziuni pesimiste sau cel mult prudente.
Foto deschidere: Dreamstime.